Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Focus 140 - lyfter de min anläggning?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2013 - 09:09

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag har blivit lite intresserad av ett par Dynaudio Focus 140. Jag har nu en Marantz 7100 Ki Signature som lämnar 2x70w, kablaget är Chord Carnival Silverscreen och musiken är i Flac från en Cambridge Stream Magic 6 och högtalarna ett par Quad 12L. Ljudet just nu tycker jag är varmt och gosigt och jag saknar lite diskant, jag vill gärna ha diskanten krispig och jag gillar detaljer.

Det jag nu undrar är om Dynaudio Focus 140 kan ge mig det jag söker eller om det istället blir ännu varmare och gosigare ljud med lite avrullad diskant. Hur låter Focus 140 och tror ni att det kommer att lyfta min anläggning?

#2

Postad 24 januari 2013 - 11:02

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Det finns mängder med detaljer i Focus 140. Men om man kollar på mätningarna så är den i stort sett spikrak så den har inte en avrullad diskant. Det kan man dock ändra lite på själv genom att inte vinkla in högtalarna så mycket. Men hur man än gör med dessa högtalare så kan man inte få en vass diskant, så du kommer garanterat gilla dem. Har dock inte provlyssnat Quaddarna så kan inte göra en jämförelse mellan de två.

#3

Postad 24 januari 2013 - 11:06

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Det låter ju bra, jag älskar verkligen mina QUAD, men jag kommer nog att uppgradera till något nyare och då kom Focus 140 upp som alternativ. Så jag lade ut både mina Monitor Audio Silver Rs1 och mina Quad 12l till försäljning här på sajten precis nu. Ombyte förnöjer och jag tror och hoppas på ett litet lyft :)

#4

Postad 24 januari 2013 - 12:14

Slinger
  • Slinger
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hur hanterar de rockmusik?

#5

Postad 27 januari 2013 - 15:34

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Dynaudio Focus 140 är kanske inte den högtalare jag tänker på först och främst när det önskas krispig diskant och mycket detaljer. Men generellt så är det en högtalare som är extremt lätt att gilla om det är musiken som ska stå i centrum och inte hårdvaran. Det bör inte vara ett pyttelitet rum, högtalaren måste få komma ut från väggarna mycket, och som det skrivits hundratals gånger tidigare här på forumet, det behövs mycket kraft från förstärkaren om man vill ha en snärtig och tydlig bas. Jag är ganska säker på att du kommer att få en mycket större ljudbild i rummet än vad du tidigare är van vid, men det är bara en gissning då jag inte hört dina förra högtalare.

Och just det, rockmusik låter underbart, men åter igen, högtalarna behöver mycket yta runt sig och mycket kraft, annars kan det blir lite "mosigt" i basen. :-) Lycka till!

Redigerat av egoBen, 27 januari 2013 - 15:36.


#6

Postad 27 januari 2013 - 19:02

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hur hanterar de rockmusik?


Har rockmusik andra frekvenser som en högtalare har svårt med?

#7

Postad 27 januari 2013 - 22:22

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Har rockmusik andra frekvenser som en högtalare har svårt med?

Haha, ja man kan ju undra. Har sett den frågan flera gånger förut.

#8

Postad 28 januari 2013 - 00:18

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

Hur hanterar de rockmusik?

Har rockmusik andra frekvenser som en högtalare har svårt med?

Haha, ja man kan ju undra. Har sett den frågan flera gånger förut.


Lite OT, men kan frågan om att klara av att spela Hårdrock ha någon koppling till det faktum att nästan alla mastringar av hårdrock sedan 20 år tillbaka är hopplöst sönderkomprimerad (och klipper och distar för glatta livet)? Låter hopplöst på en anläggning som ärligt återger det som faktiskt finns i inspelningen. Jag har inte hört många anläggningar där röster och akustiska instrument låter naturligt och där en modern mastring av Nightwish går att spela på en lämplig volym utan stort obehag. Samtidigt låter hårdrock ofta väldigt bra på system med extrem baskontroll och väldigt avrundad/dämpad diskant. Ingen slump direkt. Jag saknar ibland att kunna dra på en bra skiva med Sonata Arctica på hög volym, men allt annat låter ju så förbaskat mycket bättre så det är värt det... ;-)

#9

Postad 28 januari 2013 - 07:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Du kan få vilken musik som helst att låta dåligt med en dålig mastring. Att välja högtalare efter musikstil är något jag aldrig skulle göra.

Men jag förstår din frustration när det gäller den dåliga ljudkvaliteten. Den finns dock ljusglimtar på nätet som tex "Turn Me Up", som beskriver för vanligt folk varför det låter så dåligt. Det finns bra inspelningar men mastraren hamnar ofta i skivbolagets grepp och är tvingad att höja volymen för att kunna konkurrera med andra skivor, vilket bidrar till distortion. Iron Maidens "Magnetic" är riktigt horribel enligt många. Den låter bara bra i TV-spelsversionen. Ironiskt...;)

#10

Postad 02 februari 2013 - 20:40

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Från första gången jag hörde ett par Dynaudiohögtalare så har jag varit ett fan av deras produkter. Genomarbetade med musiken i fokus!

Focus 140 är en ruskigt kompetent högtalare det lilla jag hört den. Det som talar emot dem är att de ställer krav på kringutrustning och vill ha effekt. Men får de rätt förutsättningar spelar de helt fantastiskt bra!

Jag vet inte vilka stativare i klassen som är jämförbara riktigt.

Har själv ett par Focus 160 och tar varje chans jag får att låta dem få sträcka på benen när familjen är ute. En riktig styrka är lågbasen med ruggig kontroll. Klar diskant som aldrig blir vass. Grymt naturlig röståtergivning. Håller isär alla instrument fint. Det är musik och det svänger. Antar att 140 har liknande karaktär.

Dömer ut dåliga inspelningar dock. Skit in = skit ut. De spelar det du slänger till dem helt enkelt.

Once you go Dynaudio....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.