Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony 65X8509C normal clouding?

18 svar till detta ämne sony clouding x8509c
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-65CX800E 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
Sony Bravia KD-65X9005C 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV (TV) 1 4 (4) Inga priser
Sony Bravia KD-65X8509C 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV (TV) 6 7,4 (9) Inga priser
LG 65UF950V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV (TV) 7 7,67 (2) Inga priser
22 relaterade trådar
Samsung Q60T vs. Panasonic X800E (65") - REK? (0 inlägg) 3 år sedan
Sony Bravia 2015 (829 inlägg) 6 år sedan
Väljer mellan LG 65UF950V 65" och SAMSUNG UE65KS7505 (4 inlägg) 7 år sedan
Sony KD-65X8505C/9C (42 inlägg) 7 år sedan
Hjälp i TV djungeln (4 inlägg) 7 år sedan
Köpråd för 65"+ mottages! (6 inlägg) 7 år sedan
PANASONIC TX-65CX800E 65" Smart UHD 4K "10.000kr billigare" ??? (5 inlägg) 7 år sedan
Lista på tvs OLED, 4K, 1080p LED 55-65" (13 inlägg) 7 år sedan
Köpråd TV, runt 55" (46 inlägg) 8 år sedan
Framtidssäker TV. Minst 65" (51 inlägg) 8 år sedan
Ngn skillnad mellan LG 65UF860V och LG 65UF950V? (9 inlägg) 8 år sedan
Hjälp!? LG 65uf855v eller samsung 65ju7005?!?! (18 inlägg) 8 år sedan
65* UHD max 25k (21 inlägg) 8 år sedan
Sony Bravia KD-65X8509C vs Samsung UE65JU7005 (31 inlägg) 8 år sedan
Bäst i test 2015: Årets 8 bästa smart-tv (0 inlägg) 8 år sedan
LG 4k 2015 (9 inlägg) 8 år sedan
LG/Samsung/Sony - OLED 55" eller LCD 65" ? (1 inlägg) 8 år sedan
Ny Sony 4K TV. Vad skiljer dessa åt? (4 inlägg) 8 år sedan
Panasonic AX900 vs LG UF950V (65 tum) (14 inlägg) 8 år sedan
Köpråd 60-65tum till sport, film och spel (36 inlägg) 8 år sedan
Panasonic LED 2015 (32 inlägg) 8 år sedan
Skillnaden mellan LG 65UB950V och LG 65UF950V (3 inlägg) 8 år sedan

#1

Postad 11 mars 2016 - 13:02

Unregistered64bcb716
  • Unregistered64bcb716
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej!

 

Jag har efter mycket beslutsångest köpt en Sony KD-65X8509C (valde mellan den och LG 65UF950V).

 

Bildkvalitén är helt ok jämfört med min gamla Panasonic plasma (mycket bättre bild men tyvärr bara 42 tum), men jag irriterar mig på blåa/vita clouding effekter på vänster och höger kanten. 

 

Jag har testat olika bildinställningar men det verkar inte göra någon större skillnad. Det är svårt att fånga detta på bild på ett bra sätt. Den mörka bilden är allt förutom kanterna bättre än den visas på bilden, men som ni ser är det ljusa vita/blåa kanter syns och som stör mig.

 

Jag testade även Netflix's House of Cards i 4k men även där syns detta. Konstig nog är bilden på min gamla plasma bättre än på denna 4k TV. 

 

Vad tror ni, är dessa "clouding" effekter något jag måste vänja mig vid på den typen av TV eller har jag fått ett dåligt exemplar? Jag kan tänka mig går upp i pris max 30 tsek för att ta in något annat tex LG:n som jag skrev ovan, alternativt hoppas jag på de nya Sony modellerna som är på gång. Tyvärr räcker plånboken inte till en Oled, valet hade varit enklare då ;(

 

Tacksam om någon kan titta på bilderna och kommer med feedback!

 

 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 11 mars 2016 - 22:45

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag har också X85C modell 8505 och har ingen clouding i menyer eller filmer.

 

Men på en ren testbild som ligger på med konstant svart under längre period så kommer clouding krypande eftersom tiden går.

 

Så skulle säga att ditt exemplar är mycket sämre en mitt.

 

Testat att sänka led bakbelysningen i inställningar?? Kör du Cinema Pro läget på dessa bilder ??


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 11 mars 2016 - 23:22.


#3

Postad 12 mars 2016 - 00:38

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja säga att clouding inte kan räknas som "normalt" under några omständigheter. Ska man köpa något så rekommenderar jag starkt att testa innan köp. Speciellt ska man testa med belysningen släckt, för det är då man kan se problemen.

 

Idag så räknar man dock med att kunderna kommer titta på teve mitt på dagen. Är då svärtan dålig så syns det inte. Om dessutom folk tror att detta är normalt så kan tillverkaren skratta hela vägen ända till banken.

 

Testa testa och testa innan köp.



#4

Postad 12 mars 2016 - 08:22

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Men hur ska man kunna testa innan köp? Man kan ju inte testa butiksexemplaret, det är ju inte det du får med dig hem.

Man måste köpa av en butik med öppet köp policy, så att man kan prova hemma.



#5

Postad 12 mars 2016 - 11:09

Stefan S
  • Stefan S
  • Forumräv

  • 684 inlägg
  • 0
Tyvärr väldigt vanligt fenomen på 65"

https://www.avforums...-blobs.1986903/

#6

Postad 12 mars 2016 - 11:31

Unregistered64bcb716
  • Unregistered64bcb716
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Tack för alla svar! Läste tråden i avforum och det verkar tyvärr inte bättre än att den modellen är skräp och man måste ha tur. Frågan är om jag ska testa flera exemplar eller struntar helt i den. 

 

Tyvärr är jag tillbaka på ruta ett, vilken 65 tum TV under 25 tsek ska man köpa? Samsung har jag kategorisk plockat bort, men de kanske är inte så illa som deras ryckte i olika forum? LG´s 65UF950V IPS panel har jag inte heller varit övetygad om om den håller måttet.

 

Vad säger ni bättre att jag starta nytt ämne i köptråden? 



#7

Postad 12 mars 2016 - 12:52

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Tack för alla svar! Läste tråden i avforum och det verkar tyvärr inte bättre än att den modellen är skräp och man måste ha tur. Frågan är om jag ska testa flera exemplar eller struntar helt i den. 

 

Tyvärr är jag tillbaka på ruta ett, vilken 65 tum TV under 25 tsek ska man köpa? Samsung har jag kategorisk plockat bort, men de kanske är inte så illa som deras ryckte i olika forum? LG´s 65UF950V IPS panel har jag inte heller varit övetygad om om den håller måttet.

 

Vad säger ni bättre att jag starta nytt ämne i köptråden? 

Vad har du för krav på Tvn? 

Tyvärr är det väl så att ju större panel man skaffar, desto större är chansen till clouding (har läst detta på någon sida, men kommer tyvärr inte ihåg om det var AVS, HDtvtest eller någon annan sida, så kan inte hänvisa till någon källa)

Nu jobbar jag visserligen inte med TV/HiFi längre, så har dålig koll på alla modeller som finns ute, men om du vill minimera risken för clouding så leta efter en tv som är FALD istället för en EDGE-lit. Den enda modell som jag rent spontant kommer på är en sådan är Samsungs toppmodell, men den går på 40k (El-Giganten hade den för 29.990:- för någon vecka sedan) Fast i dagsläget hade jag inte rekommenderat dig att köpa Samsung pga min tråd: https://www.minhembi...c=327640&page=1

 

Sen gjorde du precis som jag och valde att köpa TV i ett lite dumt läge, 2015 modellerna kommer fasas ut för 2016-års modeller som kommer dyka upp i handeln om någon månad men dessvärre kommer priserna ligga som högst då, dock kommer priset vara lägst mot slutet av året/början av året innan nya modeller landat, med undantag för sommarrea. 

Det ultimata vore om du kunde lämna tillbaka TVn, vänta in en rea eller något erbjudande som gör att du får en bra 65" för under 25k, men det är lättare sagt än gjort, speciellt när man redan har kommit till skott och köpt en TV redan. 

 

Men för att återgå till min huvudfråga: Vad har du för krav på tvn? Forumet har gott om kompetent folk för att du ska kunna pekas i rätt riktning :)


Redigerat av Unregistered679f77dd, 12 mars 2016 - 12:58.


#8

Postad 12 mars 2016 - 14:22

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Vad har du för krav på Tvn? 

Tyvärr är det väl så att ju större panel man skaffar, desto större är chansen till clouding (har läst detta på någon sida, men kommer tyvärr inte ihåg om det var AVS, HDtvtest eller någon annan sida, så kan inte hänvisa till någon källa)

Nu jobbar jag visserligen inte med TV/HiFi längre, så har dålig koll på alla modeller som finns ute, men om du vill minimera risken för clouding så leta efter en tv som är FALD istället för en EDGE-lit. Den enda modell som jag rent spontant kommer på är en sådan är Samsungs toppmodell, men den går på 40k (El-Giganten hade den för 29.990:- för någon vecka sedan) Fast i dagsläget hade jag inte rekommenderat dig att köpa Samsung pga min tråd: https://www.minhembi...c=327640&page=1

 

Sen gjorde du precis som jag och valde att köpa TV i ett lite dumt läge, 2015 modellerna kommer fasas ut för 2016-års modeller som kommer dyka upp i handeln om någon månad men dessvärre kommer priserna ligga som högst då, dock kommer priset vara lägst mot slutet av året/början av året innan nya modeller landat, med undantag för sommarrea. 

Det ultimata vore om du kunde lämna tillbaka TVn, vänta in en rea eller något erbjudande som gör att du får en bra 65" för under 25k, men det är lättare sagt än gjort, speciellt när man redan har kommit till skott och köpt en TV redan. 

 

Men för att återgå till min huvudfråga: Vad har du för krav på tvn? Forumet har gott om kompetent folk för att du ska kunna pekas i rätt riktning :)

 

 

X85C har backled på 65" modellerna och ej Edge led som 55" modellen har.

 

Vädigt ovanligt för prisklassen men dock saknar den local dimming.

 

På årets modeller av Sony tv måste du upp på modellen över alltså XD93 för att få Backled.

 

Panasonic har dock lyckats bra på sina led tv som CX725 av förra året modell med Backled & Local dimming, dock bara 55" som går att hitta av dessa idag.

 

Vet inte heller när årets modeller av Panasonic dyker upp och ska du ha en 65" av liknande modell i början av lansering så är din budget för snäv tyvärr.



#9

Postad 12 mars 2016 - 14:32

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Kollade och hittade Panasonic TX-65CX800E för 29 990 kr som demovara eller 32 990 kr som sprillans ny.

 

Första demovaran kanske är prutbar så den kommer inom budget ramen och är isådanafall den bästa tv jag kan komma på.



#10

Postad 12 mars 2016 - 14:58

Unregistered4be4be0f
  • Unregistered4be4be0f
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

X85C har backled på 65" modellerna och ej Edge led som 55" modellen har.

 

Vädigt ovanligt för prisklassen men dock saknar den local dimming.

 

På årets modeller av Sony tv måste du upp på modellen över alltså XD93 för att få Backled.

 

Panasonic har dock lyckats bra på sina led tv som CX725 av förra året modell med Backled & Local dimming, dock bara 55" som går att hitta av dessa idag.

 

Vet inte heller när årets modeller av Panasonic dyker upp och ska du ha en 65" av liknande modell i början av lansering så är din budget för snäv tyvärr.

Jag har hört att mars april ska de nya  panasonic modellerna komma Danska priser se länk http://www.flatpanel...l&id=1456917304



#11

Postad 12 mars 2016 - 15:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Men hur ska man kunna testa innan köp? Man kan ju inte testa butiksexemplaret, det är ju inte det du får med dig hem.

Man måste köpa av en butik med öppet köp policy, så att man kan prova hemma.

 

Det har du ju jäkligt rätt i. Vi kan inte vrida tillbaks tiden till då man kunde peka på den varan man ville ha. Då undrar man hur butikspersonalen gör när de väljer ut vilka teven som ska stå på butiksgolvet. Bryr de sig?

 

Lcd har ett tydligt problem. De får bestämma sig vilken bakgrundsbelysning de ska ha. Då kan man åtminstone veta var problemen härstammar ifrån. Nu har de väl tre tekniker va? Kantbelyst, direktbelyst, Zoner...eller tänker jag fel?



#12

Postad 12 mars 2016 - 17:38

Unregistered64bcb716
  • Unregistered64bcb716
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Nu har jag lämnat tillbaka TV:n och plockat ut ett nytt exemplar i en av de stora kedjorna med 30 dagars öppet köp så att jag kan testa mig fram helt enkelt. Om TV tillverkarna inte längre vill köra kvalitetskontroller på sina apparater så får jag som konsument göra det åt de. Tråkig utveckling. Det blev en 65X8507C istället och har tyvärr samma "fenomen" som den förra.  :( Det blir en ny vända tillbaka så lagom innan de 30 dagarna har gått, så kanske blir det några nya modeller som fungerar då...

 

Mina krav på TV:n är att den ska klara av film (blue-ray eller 4k Netflix) i mörka rum, bra kontrast och naturliga färger. Det ska klara av att visa fotboll (har en bra parabolsignal och en mycket bra hd receiver). OS:et var jag faktiskt nöjd med, ser fram emot Android N, som jag tror blir bara bättre och bättre. Google har muskler att göra Os:et bra, om de vill det. Just nu står TV:n i mitt framtida biorum (4,8 mellan sofa och TV skärmen). Till hösten ska jag bygga biorummet (baffelvägg, ljudtransparant duk, etc.) och då ska TV:n åka upp till vardagsrummet och ersätter min pana plasma, avståndet då blir drygt 3m.

 

Tror ni det är kört för mig och mina krav på en LED TV i den storleken? 


Redigerat av Unregistered64bcb716, 12 mars 2016 - 17:38.


#13

Postad 12 mars 2016 - 18:01

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Jag har hört att mars april ska de nya  panasonic modellerna komma Danska priser se länk http://www.flatpanel...l&id=1456917304

 

Uppdateringen av CX725.

 

65” TX-65DX780 - 24.999 DKR

 

Enbart denna i storleken som är direkt led.

 

Kenneth Hansen  Rasmus Larsen  6 dage siden

Hej Rasnus :-)

Vedr. modellen TX-58DX780 - kan jeg se i din ellers fine tabel, at bagbelysningen på det er "Edge/Direct" er det et mix af både "Direct LED" og "Edge LED" eller hvordan skal det forstås??

 
 
 


#14

Postad 12 mars 2016 - 18:19

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Nu har jag lämnat tillbaka TV:n och plockat ut ett nytt exemplar i en av de stora kedjorna med 30 dagars öppet köp så att jag kan testa mig fram helt enkelt. Om TV tillverkarna inte längre vill köra kvalitetskontroller på sina apparater så får jag som konsument göra det åt de. Tråkig utveckling. Det blev en 65X8507C istället och har tyvärr samma "fenomen" som den förra.  :( Det blir en ny vända tillbaka så lagom innan de 30 dagarna har gått, så kanske blir det några nya modeller som fungerar då...

 

Mina krav på TV:n är att den ska klara av film (blue-ray eller 4k Netflix) i mörka rum, bra kontrast och naturliga färger. Det ska klara av att visa fotboll (har en bra parabolsignal och en mycket bra hd receiver). OS:et var jag faktiskt nöjd med, ser fram emot Android N, som jag tror blir bara bättre och bättre. Google har muskler att göra Os:et bra, om de vill det. Just nu står TV:n i mitt framtida biorum (4,8 mellan sofa och TV skärmen). Till hösten ska jag bygga biorummet (baffelvägg, ljudtransparant duk, etc.) och då ska TV:n åka upp till vardagsrummet och ersätter min pana plasma, avståndet då blir drygt 3m.

 

Tror ni det är kört för mig och mina krav på en LED TV i den storleken? 

 

Själv tror jag dessa skulle klara dina krav.

 

Panasonic TX-65CX800E för 29 990 kr som demovara eller 32 990 kr som sprillans ny.

 

Tror även den nya modellen Panasonic TX-65DX780 24 999 DKR = 31-32 000 KR.

 

Den nyare tv från 2016 är dock en lägre serie.

 

Men när dom nyare modellerna anländer kanske modellen från 2015 sjunker ytterliggare för en slutförsäljning.



#15

Postad 12 mars 2016 - 21:37

Unregistered4be4be0f
  • Unregistered4be4be0f
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

 

Uppdateringen av CX725.

 

65” TX-65DX780 - 24.999 DKR

 

Enbart denna i storleken som är direkt led.

 

Kenneth Hansen  Rasmus Larsen  6 dage siden

Hej Rasnus :-)

Vedr. modellen TX-58DX780 - kan jeg se i din ellers fine tabel, at bagbelysningen på det er "Edge/Direct" er det et mix af både "Direct LED" og "Edge LED" eller hvordan skal det forstås??

 
 
 

Kan du förklara närmare ? kommer att byta min sony till panasonic cx725 eller 2016 modell



#16

Postad 12 mars 2016 - 22:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Kan du förklara närmare ? kommer att byta min sony till panasonic cx725 eller 2016 modell

 

2015 årsmodell Panasonic TX-55CX725, har bakbelyst display med local dimming.

 

Detta betyder att skärmen har leds över hela displayen, Local dimming betyder att det finns en styrning som kan släcka individuella zoner på alla individuella leds på hela skärmen. 

 

Detta betyder att risken för genomlysning efter kanterna på skärmen är väldigt lågt pga leds över hela skärmen istället för bara efter kanten på skärmen som Edge led är alltså kantbelyst som man kallar det i folkmun.

 

Därför du kan släcka alla leds individuellt och har tex 512 leds mot säg 30-36 leds på en kantbelyst så är det lättare att få bättre svärta säger sig ganska logiskt faktiskt.

 

Tyvärr så har Panasonic 50 & 58" DX780 Edge led alltså Kantbelyst display på 2016 årsmodell.

 

Du måste alltså köpa 65" av DX780 för att få Bakbelyst med samma prestanda som du får på CX725 av 55" modellen från 2015.

 

Tyvärr sett denna trend på allt för många av 2016 tv modeller och dom har uteslutande satt sina topmodeller med Bakbelyst och Local dimming och beror så klart på att detta är dyrare att tillverka och att dom vill sälja mer av sina topmodeller och många säkert valt en modell under för att denna erbjöd samma panel teknik.



#17

Postad 12 mars 2016 - 23:50

Unregistered4be4be0f
  • Unregistered4be4be0f
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

2015 årsmodell Panasonic TX-55CX725, har bakbelyst display med local dimming.

 

Detta betyder att skärmen har leds över hela displayen, Local dimming betyder att det finns en styrning som kan släcka individuella zoner på alla individuella leds på hela skärmen. 

 

Detta betyder att risken för genomlysning efter kanterna på skärmen är väldigt lågt pga leds över hela skärmen istället för bara efter kanten på skärmen som Edge led är alltså kantbelyst som man kallar det i folkmun.

 

Därför du kan släcka alla leds individuellt och har tex 512 leds mot säg 30-36 leds på en kantbelyst så är det lättare att få bättre svärta säger sig ganska logiskt faktiskt.

 

Tyvärr så har Panasonic 50 & 58" DX780 Edge led alltså Kantbelyst display på 2016 årsmodell.

 

Du måste alltså köpa 65" av DX780 för att få Bakbelyst med samma prestanda som du får på CX725 av 55" modellen från 2015.

 

Tyvärr sett denna trend på allt för många av 2016 tv modeller och dom har uteslutande satt sina topmodeller med Bakbelyst och Local dimming och beror så klart på att detta är dyrare att tillverka och att dom vill sälja mer av sina topmodeller och många säkert valt en modell under för att denna erbjöd samma panel teknik.

Okey tack. Lutar åt cx725 då även att det är 2015 modellen men förmodligen bättre en Sony skräpet, det skiljer lite grann mellan sony och panasonic  men lär få en tv som fungerar. Samsung vågar jag inte byta till.



#18

Postad 13 mars 2016 - 01:43

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Okey tack. Lutar åt cx725 då även att det är 2015 modellen men förmodligen bättre en Sony skräpet, det skiljer lite grann mellan sony och panasonic  men lär få en tv som fungerar. Samsung vågar jag inte byta till.

 

Är det 55" Led tv du ska köpa i denna prisklass så finns inget bättre en Panasonic CX725.

 

Skulle köpt tv omgående om jag var du pga att det är en utgående modell.



#19

Postad 13 mars 2016 - 02:58

Unregistered4be4be0f
  • Unregistered4be4be0f
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0

Är det 55" Led tv du ska köpa i denna prisklass så finns inget bättre en Panasonic CX725.

 

Skulle köpt tv omgående om jag var du pga att det är en utgående modell.

Jupp jag vet. Sony Support ger jag inte mycket för väntar på svar om de vill fixa min X8505 men tror inte det så. Det blir Panasonic CX725 55 skulle gärna ha 65 men den blir lite för dyr dessutom finns det ingen att få tag på.






Även taggad med sony, clouding, x8509c

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.