Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio Contour 2016

540 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Contour 20 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Dynaudio Contour 30 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) 48 990:-
Dynaudio Contour 60 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser

#1

Postad 10 oktober 2016 - 07:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu har äntligen Dynaudios senaste Contour-serie släppts. Den är visserligen ganska högt prissatt, men det återstår att se vilken responsen blir i media. Denna tråd syftar till att dela med sig av intryck av den nya serien.  


 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 10 oktober 2016 - 07:01.


#2

Postad 12 oktober 2016 - 18:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Lyssande på Contour 20 idag. 

 

Jag fick hjälp av en trevlig försäljare, och jag fick lyssna på några spår. Jag upplevde en stor skillnad i karaktär från Focus. 

Nya Contour har verkligen en stor ljudbild, och det märkas att diskanterna kommer från en dyrare serie. Högtalarna demades med en Moon på 2x50 watt, och den spelade ut dessa ganska bra. 

 

Nu jämförde vi inte Focus och Contour bredvid varandra, men jag hörde direkt att det tyngre, lite bumliga ljudet som brukar karaktärisera Focus inte fanns där. Contour har en stram tyngd, men är mycket mer nyanserad och tydlig. 



#3

Postad 12 oktober 2016 - 18:15

Unregistered38aaaed3
  • Unregistered38aaaed3
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Lyssande på Contour 20 idag. 

 

Jag fick hjälp av en trevlig försäljare, och jag fick lyssna på några spår. Jag upplevde en stor skillnad i karaktär från Focus. 

Nya Contour har verkligen en stor ljudbild, och det märkas att diskanterna kommer från en dyrare serie. Högtalarna demades med en Moon på 2x50 watt, och den spelade ut dessa ganska bra. 

 

Nu jämförde vi inte Focus och Contour bredvid varandra, men jag hörde direkt att det tyngre, lite bumliga ljudet som brukar karaktärisera Focus inte fanns där. Contour har en stram tyngd, men är mycket mer nyanserad och tydlig. 

 

Har du jämfört den med S 1,4 LE? Den ligger på ett mycket bra pris nu.


Redigerat av Unregistered38aaaed3, 12 oktober 2016 - 18:16.


#4

Postad 12 oktober 2016 - 18:38

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Var iväg idag och hämtade nya förstärkaren och fick passa på att kolla in den precis nyinkomna Contour 30! Såg väldigt bra ut, finish och konstruktion var riktigt bra.

 

Blir snart demo på samtliga Contour-modeller hos HembioConsult! (Även Evidence Platinum) 11-12 November.



#5

Postad 12 oktober 2016 - 18:50

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 1

Contour-serien, som jag tycker ser riktigt bra ut, ligger en bra bit för högt i pris för min plånbok just nu men en gratis demo hos HembioConsult har man ju alltid råd med (och förhoppningsvis tid till också). :)



#6

Postad 12 oktober 2016 - 19:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag planerar inom några år att byta mina Focus gentemot kanske Contour. Då återstår frågan: - Gamla Focus 160 kostar runt 20 000:- men Contour kostar det dubbla, är dessa värda pengarna?

 

Efter att ha lyssnat på Contour idag inser jag att dessa spelar i en helt annan liga än Focus. Men när lite tyngre metal spelades i högtalarna så uppstod bristerna. Jag kände direkt att Contour 20 inte riktigt rockar, well - åtminstone inte med skitigare musik. Metal återges alltför städat och präktigt, och jag upplevde aldrig en närvaro, eller tyngd. 

 

Det lilla jag hörde av Contour 20 så fann trumfkorten på: pop, klassiskt, och rock. 

 

En högtalare måste kunna "Brööla" när det behövs, men det gör inte Contour :)

 

Ett annat tänkvärt märke för min del är PMC, men det får bli en annan historia. 

 

Jag tror dock att min Hegel H1 (2X120watt) med lätthet driver Contour 20.


Redigerat av Glidtassen, 12 oktober 2016 - 19:32.


#7

Postad 12 oktober 2016 - 20:21

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag planerar inom några år att byta mina Focus gentemot kanske Contour. Då återstår frågan: - Gamla Focus 160 kostar runt 20 000:- men Contour kostar det dubbla, är dessa värda pengarna?

 

Efter att ha lyssnat på Contour idag inser jag att dessa spelar i en helt annan liga än Focus. Men när lite tyngre metal spelades i högtalarna så uppstod bristerna. Jag kände direkt att Contour 20 inte riktigt rockar, well - åtminstone inte med skitigare musik. Metal återges alltför städat och präktigt, och jag upplevde aldrig en närvaro, eller tyngd. 

 

Det lilla jag hörde av Contour 20 så fann trumfkorten på: pop, klassiskt, och rock. 

 

En högtalare måste kunna "Brööla" när det behövs, men det gör inte Contour :)

 

Ett annat tänkvärt märke för min del är PMC, men det får bli en annan historia. 

 

Jag tror dock att min Hegel H1 (2X120watt) med lätthet driver Contour 20.

Tycker du skall ta dig en titt på Scansonics större modeller om du vill ha en "ulv i fårakläder"

Reptilsnabba i toppen och mellanregistret och ändå med tyngd. Blir aldrig hårda eller jobbiga att lyssna på. De spelar mycket stort och med fin detaljering här finns både djup och bredd i ljudet. Tycker mina små Scansonic fixar all musik galant med stöd av sub men de stora är bättre på brötrock så länge inspelningarna är okej i vilket fall.



#8

Postad 13 oktober 2016 - 18:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vi får se om jag är frisk i helgen. 

 

Reference Audio har demo på senaste Contour i helgen, vilket kan bli spännande. Jag har lite halsont och det känns som om en förkylning är på gång. 

Sist tog jag mest en snabb lyssning på Contour och känner att jag skulle vilka se vad dessa verkligen går för. Men priset känns inte vidare roligt, och jag får trösta mig med att diskanterna kommer från Confidence. Så egentligen ligger Contour 20 närmre en Confidence C1. 



#9

Postad 13 oktober 2016 - 20:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 1

Gillar inte alls designen på den nya Contourserien, även om den säkert låter bättre än den tidigare. Föredrar utan tvekan den gamla designen - klassiskt respektingivande på nåt vis.



#10

Postad 13 oktober 2016 - 20:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Gillar inte alls designen på den nya Contourserien, även om den säkert låter bättre än den tidigare. Föredrar utan tvekan den gamla designen - klassiskt respektingivande på nåt vis.

Den nya låter bättre vilket borde betyda mest.



#11

Postad 14 oktober 2016 - 13:02

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Sen behöver man se dom i verkligheten för att uppfatta vilken fin konstruktion det faktiskt är.



#12

Postad 14 oktober 2016 - 19:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Sen behöver man se dom i verkligheten för att uppfatta vilken fin konstruktion det faktiskt är.

Efter att man skickat runt högtalardelar på demon i Gbg (frontplattan och elementen) så måste jag säga att den är riktigt rejält byggd.

Där lämnades inget övrigt att önskas.


Redigerat av Blåtand, 14 oktober 2016 - 23:49.


#13

Postad 15 oktober 2016 - 01:32

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jag föredrar definitvt den förra Contour, när det kommer till design. Har dock inte hört den nya än.

 

Glidtassen, när du pratar tyngre metal....vad syftar du på då för band/plattor, om jag får fråga?



#14

Postad 15 oktober 2016 - 08:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har ingen aning om vad säljaren spelade för band eller kategori av metal när jag lyssnade. Detta handlar om personlig preferens men fick även medhåll av säljaren. Jag har spelat allt från: Metallica, Tool, Maiden mm med mina Focus, men jag har annat musik som gör sig bättre. Min personliga åsikt är att allt kan låta för stramt och korrekt, det blir aldrig skitigt. Hade velat delta vid demo-dagen på Reference Audio idag, men är så himla förkyld. 

 

Den gamla Contour har jag inte hört på flera år, men mindes att den var ett snäpp uppåt från Focus. Den nya Contour har ett helt nytt Dynaudio-sound och det är mellanregister och diskant som främst utmärker sig. Högtalarna är så pass avslöjande och öppna så det är svårt att associera till de äldre Dynaudio-modellerna, ända tills basen träder in - först då börjar man känna igen soundet med svärta och tyngd. 


Redigerat av Glidtassen, 15 oktober 2016 - 08:03.


#15

Postad 15 oktober 2016 - 08:36

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

Helt nytt sound är kanske att ta i, men den har lite mer av allt. Stabilare byggd låda, kraftfullare baselement och en bättre upplöst diskant tillför en bättre detaljering och på det hela taget en bättre dynamik. Men man följer sin ljudfilosofi på Dynaudio och har främst gjort en efterföljare som är lite bättre på allt det som dynaudio traditionellt är bra på. Att man sedan tagit ett nytt designgrepp tycker jag bara är uppfriskande de har ju sett likadana ut i 15 år eller nått i den stilen. 

Deras strävan är autentiskt ljud vilket på vissa modeller enligt mig medför ett allt för återhållet ljud i toppen, särskilt tydligt blir detta då de kombineras med billig elektronik och då låter de tråkigt. Rätt kombinerat så kan de ta både ett och två steg upp och då blir det en helt annan sak, ljudet blir spänstigare och det infinner sig spelglädje. Har väldigt svårt att se vad som skulle göra nya Contour till ett dåligt val för den som gillar hårdare musik men samtidigt vill ha en stativare. Det är inte många stativare som kan konkurrera med Contour 20 när det gäller basfundament vilket oftast är stativares akilleshäl när det kommer till denna typ av musik. "kan iofs botas med en bra sub"

Men med bra inspelningar och bra kringutrusting bör dessa leverera oavsett musikgenre. Sedan finns det naturligtvis helt andra högtalartyper som driver upplevelsen mer till sin spets om man gilla hårdrock och vill få live känsla så kanske man skall satsa på någon större högtalare t.ex. JBL "modell bättre variant med 12-15" bas och bamse horn" eller Blumenhofer eller något i den stilen.



#16

Postad 15 oktober 2016 - 10:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Blir som sagt hemma idag och är sjuk. Men om någon i tråden går på demo-dagen får ni gärna återkoppla. Blåtand kanske har rätt: kanske inte ett helt nytt sound?

 

Men utifrån de 3-4 spåren som jag hörde lät det väldigt annorlunda från Focus. Det fanns ingen tjock bumlighet i ljudet alls, utan allt lät väldigt rent och öppet. 



#17

Postad 15 oktober 2016 - 16:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Blir som sagt hemma idag och är sjuk. Men om någon i tråden går på demo-dagen får ni gärna återkoppla. Blåtand kanske har rätt: kanske inte ett helt nytt sound?

 

Men utifrån de 3-4 spåren som jag hörde lät det väldigt annorlunda från Focus. Det fanns ingen tjock bumlighet i ljudet alls, utan allt lät väldigt rent och öppet. 

Du får krya på dig, tråkigt att du inte kommer iväg. Du verkar ju rätt inne på dessa högtalare.

Vad bumlighet anbelangar är det fortfarande bakåtriktad basport så bumligheten är starkt kopplat till hur man placerar dem.
Så långt ut på golvet som man hade dem när man demade i Gbg under mässan lär inte vara möjligt att placera dem i många svenska hem. Så huruvida det blir bumligt eller ej väl hemma? Jag skulle inte våga mig på en gissning och gå i god för den när det gäller placering i ett mer normalt vardagsrum.

Förmodligen är det minst en halvmeter som gäller om man inte skall behöva göra allt för stora eftergifter på andra ljudparametrar.

 

Visst hör man att det är skillnad på dessa med allt som blivit ändrat, men det är samma ingenjörer som har en uttalad ljudfilosofi. Tycker mig höra att detta nya alster har ett tydligt släktskap även om det låter bättre i alla avseenden. Har man samma typ av element och delningsfilter så kommer där att finnas en hel del likheter även om allt förfinats. Skulle tro att man kan spela betydligt högre "dist.fritt" med dessa, men förmodligen kommer de fortsatt att kräva en bra förstärkare för att komma upp i nivå. Skall man köpa dessa bör man nog ha pengar över till en bra tvåkanalare om man inte redan har en. Men det är ju en fråga om individuella krav.


Redigerat av Blåtand, 15 oktober 2016 - 17:00.


#18

Postad 16 oktober 2016 - 02:22

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Okej, tack för svaret, Glidtassen.

 

Jag har, som jag sagt tidigare, aldrig förstått mig på det där att tyngre/hårdare musik ska låta skitigt, skränigt och allt man läst. Tycker det ska låta lika bra som all annan musik. Personlig preferens, absolut.

 

Angående bumligheten. Jag köpte mina Contour just för att jag tyckte att Focus, trots att dom lät jävligt bra, var gränsfall bumliga och lät tjockt (i mitt rum).

 

Ska bli kul att höra den nya Contour, när tillfälle ges.



#19

Postad 18 oktober 2016 - 00:54

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 1

Gillar inte alls designen på den nya Contourserien, även om den säkert låter bättre än den tidigare. Föredrar utan tvekan den gamla designen - klassiskt respektingivande på nåt vis.

Håller med fullständigt.... de påminner en t.o.m lite om Infinity Alpha faktiskt.



#20

Postad 18 oktober 2016 - 05:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Håller med fullständigt.... de påminner en t.o.m lite om Infinity Alpha faktiskt.

Precis vad jag också tänkte. De äldre modellerna är tidlösa skönheter man inte kan se sig mätt på, men detta?! Nä, tillbaka till ritbordet tack! :)

#21

Postad 18 oktober 2016 - 18:35

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att den förra modellen var bra mycket fräckare. Tycker även Confidence-serien har sin charm.

 

Den ser något bättre ut i trä med den mörkare baffelplattan dock.

 

http://www.the-ear.n...-contour-20.jpg



#22

Postad 18 oktober 2016 - 18:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Att jag tycker det var dags att byta utseende betyder inte att det nya utseendet är helt odelat positiv. Tycker den nya modellen upplevs/gör sig lite bättre om man väljer någon av de mörkare modellerna. I det ljusare utföraandet med sina rundade kanter får jag lite Infinity Kappa Lönn vibbar. Dessa lådor var också designade i damnark så det verkar finas en röd tråd. Kanske samma designerskola?

 

Hur som helst en trevlig ljudupplevelse gav de, och ett utseende som borde kunna funka i många vardagsrum.

 

Är det ingen mer än jag som reflekterar över att man vänt på bestyckningen i denna nya modell. I samtliga modeller sitter numera diskanten överst och förmodligen mer i öronhöjd än på tidigare modeller. Undrar vad som fick dem att ändra sig nu efter att vänt upp o ner på alla sina prestige högtalare under 20 års tid.



#23

Postad 18 oktober 2016 - 19:12

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag ska på demo av nya Contour på torsdag. Ska bli mycket intressant.

Även jag får erkänna att min första tanke när jag såg de första bilderna på dem gick åt Infinity Alpha, även om dessa verkar ha en helt annan finish.



#24

Postad 18 oktober 2016 - 20:09

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Lönn har väl aldrig varit snyggt!  :) Så inte på nya Contour heller..

 

Finns ju andra kulörer/kombinationer, hade jag fått välja fritt så skulle det bli gråa med mattsvart baffel  :wub:



#25

Postad 18 oktober 2016 - 21:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då sticker jag ut hakan lite grand, gamla desigen är förlegad. Den rimmar bara med seriens titel. 

 

Jag kommer från Focus som kanske är lite mer lik formmässigt i jämförelse med nya Contour, med undantag för de rundare formerna. 

 

Men jag håller också med er andra: den nya Contour för verkligen tankarna till Kappa. 

 

Men jag har även skrivit i andra trådar om PMC-speakers, och med tanke på hur mycket Contour 20 kostar funderar jag även på andra högtalarare: - Vad får man för pengarna?

 

Nedan en bild på Infinity Kappa 400, en jämförelse. Jag kan se ett släktskap :)

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 18 oktober 2016 - 21:18.


#26

Postad 18 oktober 2016 - 21:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Inte behövde det vara trä för att bara snyggt inte. Hade ett par svarta X16 hemma på prov en gång, och jäklar vad fina de var. Nä, det var ju de rena linjerna och de klassiska gråa ringarna runt elementen som tjusade. Utstrålade klass och en stark identitet, även hos dessa inte så dyra Dynaudio. Smaken är ju som baken, men jag tror det är oklokt att plötsligt helt radera ut det tydliga designspråket/identiteten. Vill man nu inte ha fyrkantiga burkar så behåll i alla fall det karaktäristiska utseenedet på elementen. Helst de där med slitsar i dammkåpan om jag får välja. DET är Dynaudio. :)

#27

Postad 18 oktober 2016 - 21:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Lönn har väl aldrig varit snyggt! :) Så inte på nya Contour heller..

Finns ju andra kulörer/kombinationer, hade jag fått välja fritt så skulle det bli gråa med mattsvart baffel :wub:

Vill inte ha det längre, men jag tyckte det var det enda då det begav sig. Ett par Contour 1,3SE i birds eye maple.... Eller varför inte de Audiovector MI1SE jag ägde en gång. Men tiderna och modet förändras ju. Något annat än vitt är just nu otänkbart för min del. :)

#28

Postad 18 oktober 2016 - 22:44

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Jag har vita Contour s1.4 och tycker de är grymt vackra. Kollade bara på/efter vita högtalare när jag skulle inhandla. Nu har jag svängt lite efter att ha ägt dessa i 3-4 år. Skulle kunna tänka mig svarta igen faktiskt. Är inte alls intresserad av träslag av någon sort, personligen. Skulle inte alls passa in hos mig, men kan ändå tycka att det finns en del vackra skapelser i trä.

 

Tycker inte det är något som blev rätt på nya Contour dessvärre. De rundade formerna, fötterna, baffeln.....njaa. Dessutom tycker jag att stativmodellen är för stor och klumpig nu. Som redan nämnts så är det ju givetvis vad den presterar som är viktigast, men ska jag slänga ut 40 000:- på en ny högtalare så ska det vara något som tilltalar mig utseendemässigt också. Det är precis som med alla andra möbler/inredningsdetaljer.

 

Skillnad förmodligen om man har ett dedikerat lyssningsrum.



#29

Postad 19 oktober 2016 - 20:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hade ju Dynaudio Focus 160 tidigare och samtidigt hade jag ett par Scansonic MB-1 och dessa hade jag parallellt i ungefär ett år. Alla som fick lyssna här hemma var antingen nästan direkt eller efter en stundens lyssnade rörande överens om att Scansonic var den som man föredrog. 

 

Då jag inte kände någon press att sälja så tog jag mig gott om tid att jämföra, var väldigt angelägen att inte välja bort fel högtalare. Det var ett jäkla konkande fram och tillbaka med högtalare på sandfyllda stativ. Till sist fick även jag inse att det spelar ingen roll hur jag placerar eller byter kringutrustning, Scansonic är helt enkelt mycket roligare att höra på och ändå kan man inte säga att någon av dessa känns färgad.

 

Nu är inte nya Contour samma sak som Focus 160 men vad jag tror att jag försöker säga är att det finns många andra högtalare man bör lyssna på innan man hostar upp bortåt 50 ksek på ett par Contour 20 med stativ. Den som idag sitter med ett par Focus och känner att man över lag är nöjd men vill uppleva nått nytt och bättre vilket en del gör, de har ju varit omåttligt populära. Då kanske man inte behöver lägga 30.000 emellan och få ett liknade sound det finns mycket roligt för de pengarna. 



#30

Postad 19 oktober 2016 - 22:40

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Tycker det var enorm skillnad på Focus och mina s1.4 och om nya Contour låter så olikt de gamla Contour så har jag svårt att se att de skulle ha ett så värst "liknande sound" med Focus. Enligt Dynaudio-snubben jag träffade på invigningen av nya Lefflers så är enda likheten med gamla Contour just namnet. Jag har ju ingen aning själv, då jag inte hört den nya modellen....men snart nog så. :)

 

Håller dock med, Blåtand. Det finns så oerhört många alternativ i den prisklassen som säkert låter svinbra och som är av intresse. Absolut värt att se sig om ordentligt och inte snöa in på något specifikt märke. Svårt att få till tillfälle att lyssna på alla intressanta modeller och framförallt, det viktigaste i mitt tycke, kunna låna hem och lyssna i hemmet.

 

Har aldrig ens sett några Scansonic i verkligheten.



#31

Postad 19 oktober 2016 - 23:58

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Stativarna är jag mkt nyfiken på att höra....C1 är bland det bästa jag hört ifrån en stativare och är den nya Contour bättre än den gamla (vilka är rätt nära C1) så borde de prestera som C1.



#32

Postad 20 oktober 2016 - 08:49

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Stativarna är jag mkt nyfiken på att höra....C1 är bland det bästa jag hört ifrån en stativare och är den nya Contour bättre än den gamla (vilka är rätt nära C1) så borde de prestera som C1.

 

Går inte riktigt att jämföra så.

 

Det handlar här om helt olika konstruktioner, chassi, filter.



#33

Postad 20 oktober 2016 - 17:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har levt med Focus 140 i över tio år nu. Men för alla Dynaudio-ägare därute som vet jag jag menar: dessa högtalare ändrar karaktär när man skruvar upp volymen rejält. Det handlar inte bara om ökad volym, utan andra nyanser kommer fram när högtalarna får mer effekt: bas, mellanregister osv. 

 

För mig vore nästa steg "Conotur" ganska naturligt. Men sedan handlar det också om vad jag avser att spela med så pass eminenta högtalare. För mig finns det egentligen inte mycket mer att önska efter Focus eftersom jag menar att dessa är så pass bra. Visst finns det alltid bättre högtalare, men om man skall ha valuta för pengarna och betala 40 000:- så bör man nästan bosätta sig i vardagsrummet permanent. 

 

En del av mig vill kicka på samma sätt som när jag kom hem med Focus 140 år 2005, och då hade dessa varit på marknaden kanske två veckor :)



#34

Postad 20 oktober 2016 - 17:42

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

För er som föredrar den äldre modellens utseende och och ändå vill ha en uppdaterad bestyckning så finns ju helt nya Contour 1.4LE för 24.900:-

 

Borde ju vara en bra affär om man är inne på att byta upp sig inom fabrikatet.



#35

Postad 20 oktober 2016 - 18:57

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag var på demo av nya Contour nu i eftermiddags och jag måste säga att jag blev mycket imponerad.

 

Vad gäller det estetiska så är min uppfattning att de bilder jag sett på högtalarna innan inte är i närheten av att göra dem rättvisa. Den nya färgen Grey Oak High Gloss var väldigt snygg i verkligheten. Bilderna jag lägger upp gör dem inte rättvisa på långa vägar. 



#36

Postad 20 oktober 2016 - 19:00

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Bifogad fil  UNADJUSTEDNONRAW_thumb_575.jpg   161,3K   17 Antal nerladdningarBifogad fil  UNADJUSTEDNONRAW_thumb_571.jpg   189,07K   10 Antal nerladdningarBifogad fil  UNADJUSTEDNONRAW_thumb_572.jpg   145,35K   13 Antal nerladdningarBifogad fil  UNADJUSTEDNONRAW_thumb_574.jpg   153,06K   10 Antal nerladdningarBifogad fil  UNADJUSTEDNONRAW_thumb_578.jpg   230,35K   7 Antal nerladdningar



#37

Postad 20 oktober 2016 - 19:03

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Lite OT, men hur lät Primares 60-serie med dom, om det nu var det som drev dom?



#38

Postad 20 oktober 2016 - 20:08

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Svårt att säga eftersom det var den enda elektroniken som det spelades på. Det jag säkert kan säga är att det lät väldigt bra ihop med Contour.

#39

Postad 20 oktober 2016 - 20:09

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Liknar väldigt mycket en annan högtalare som jag inte kan komma på. Fy fasiken vad fula utan skydd. Är detta något som har kommit utifrån att Dynaudio har blivit kinesiskt. Då är Excite serien snyggare rent estetiskt. 

 

Själv skall man i morgon iväg och lyssna på godsaker hela dagen

 

Primare A60 hade man velat ha, bara att lägga ut 50k för ett, det är som hittat.



#40

Postad 21 oktober 2016 - 07:56

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

 

I denna kulören/finnishen är dom grymt fina!



#41

Postad 21 oktober 2016 - 08:43

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

I denna kulören/finnishen är dom grymt fina!


Håller med!

#42

Postad 21 oktober 2016 - 12:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vad säger ni andra om karaktären på ljudet från Contour 20? För er som ägt den äldre modellen, finns det likheter?


Redigerat av Glidtassen, 21 oktober 2016 - 12:14.


#43

Postad 21 oktober 2016 - 14:30

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Fin finnish på det gråa ådrade träet ovan måste jag ju säga. Men har Primare också bytt ägare? Var tog de rena silvriga eller svarta aluminiumfronterna vägen? TVÅ stilikoner som helt tappat förståndet. :(



#44

Postad 21 oktober 2016 - 17:24

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Fin finnish på det gråa ådrade träet ovan måste jag ju säga. Men har Primare också bytt ägare? Var tog de rena silvriga eller svarta aluminiumfronterna vägen? TVÅ stilikoner som helt tappat förståndet. :(


De rena svarta eller silvriga är kvar på de lägre serierna. Bara 60-serien som har denna design.

#45

Postad 22 oktober 2016 - 16:33

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Lyssnat lite snabbt idag på stativaren och mellangolvaren på HembioConsult.

 

Dessa högtalare låter bra, riktigt bra. Dynaudio soundet finns defenitivt kvar, men jag personligen anser att mellanregistret låter bättre/mer nyanserat än tidigare serie.

 

Tyngden och fundamentet är klockrent! Och diskanten känns bättre upplöst än tidigare.

 

Men har just nu en annan modell hemma på lån som låter förbaskat bra, så man får se vart det slutar  :)



#46

Postad 22 oktober 2016 - 18:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

@Synthesis: Låter som vi varit och lyssnat på samma högtalare, i våra omdömen verkar vi vara  rörande överens om hur de nya förhåller sig ljudmässigt till tidigare modellen. Men du har förmodligen hört på den under lämpligare former. Hade dålig koll på volymreglaget på den demo jag var på och det var i princip en stor aula man spelade i så det var inte helt optimalt om man vill kunna få en bild av hur de funkar i vanliga rum.

 

Hur tyckte du Contour 20 verkade med avseende på effektbehovet, spelade de ut redan från låg nivå eller lossnade det först på högre nivå?

 

De senaste gångerna då jag varit hos Hembioconsult så har man kört med Hegel H360, gjorde man så nu också?

 

"Ut med språket nu och säg vad det är du testar, det är inte schysst att först öppna dörren och sedan smälla igen den :)"  


Redigerat av Blåtand, 22 oktober 2016 - 18:14.


#47

Postad 22 oktober 2016 - 19:10

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Hehe ☺ japp vi är överens om hur nya Contour presterar, att lyssna på dom i "ett vanligt rum" var riktigt givande. Jag ska lyssna mer på dessa framöver.

 

Dynaudio (som vanligt) kräver effekt med bra ström, Contour 20 lät bra även på lägre volym, men då drivs dom också utav väldigt fin elektronik i form av Moon på HembioConsult, och när man drar på volymen så svänger det rejält och mer.

 

Jag testar den eminenta stativaren Audiovector SR1 Signature, som också har en silkesdome för diskantåtergivningen (precis som Contour serien) men såklart Audiovectors egna modell.

 

Dessa högtalare har gått varma här hemma idag med musik, och dom låter imponerande bra, återgivningen är luftig och "mättad", grymt mellanregister och en tight och melodiös bas. Jag gillar dom verkligen, och ska ha dom hemma för vidare utvärdering till Måndag eftermiddag. Imorgon kommer jag testa film och hur de presterar där.. ☺



#48

Postad 22 oktober 2016 - 19:25

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hehe ☺ japp vi är överens om hur nya Contour presterar, att lyssna på dom i "ett vanligt rum" var riktigt givande. Jag ska lyssna mer på dessa framöver.

Dynaudio (som vanligt) kräver effekt med bra ström, Contour 20 lät bra även på lägre volym, men då drivs dom också utav väldigt fin elektronik i form av Moon på HembioConsult, och när man drar på volymen så svänger det rejält och mer.

Jag testar den eminenta stativaren Audiovector SR1 Signature, som också har en silkesdome för diskantåtergivningen (precis som Contour serien) men såklart Audiovectors egna modell.

Dessa högtalare har gått varma här hemma idag med musik, och dom låter imponerande bra, återgivningen är luftig och "mättad", grymt mellanregister och en tight och melodiös bas. Jag gillar dom verkligen, och ska ha dom hemma för vidare utvärdering till Måndag eftermiddag. Imorgon kommer jag testa film och hur de presterar där.. ☺



Hej!

Prova Revel högtalare innan du bestämmer dig om du kan!

Dom är i en klass för sig tycker jag.

Bara ett tips.

//Micke

#49

Postad 22 oktober 2016 - 21:30

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Lyssnade på Contour 20 med Naim NAIT 5i och det lät riktigt bra så känns inte som att de är så krävande hörde C1:orna med samma förstärkare i samma rum och det gick inte alls..



#50

Postad 23 oktober 2016 - 08:14

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Contour 20 är tvärtom rejält krävande.

 

Men folk har ju olika ideal och spelar olika högt, och vet inte skillnaden mellan ljud och välljud.


En stativare utav denna sort kräver helt enkelt rejält med effekt/ström för att prestera på topp.


Redigerat av Synthesis, 23 oktober 2016 - 08:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.