Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny förstärkare 2-kanal....integrerad MAX 50 000

78 svar till detta ämne McIntosh MA252 MA7000 YAMAHA A-S2100 3000
  • Vänligen logga in för att kunna svara
McIntosh MA6900 (Stereoförstärkare) 1 9,25 (7) Inga priser
McIntosh MA7000 (Stereoförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Yamaha A-S3000 (Stereoförstärkare) 6 7,5 (1) Inga priser
Yamaha A-S2100 (Stereoförstärkare) 3 9,22 (8) Inga priser
Naim Uniti Nova (Mediaspelare) 6 6,6 (4) 59 890:-
Naim Uniti Star (Mediaspelare) 5 (0) 49 890:-
Oppo Sonica DAC (Mediaspelare) 5 9,1 (9) Inga priser
Anthem STR (Stereoförstärkare) 1 (0) 49 990:-
McIntosh MA252 (Stereoförstärkare) 1 (0) 63 990:-
9 relaterade trådar

#1

Postad 06 juni 2018 - 19:44

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har efter ett uppehåll från 2-kanalsvärlden har jag sakta börjat söka mig runt efter ny förstärkare.

Pga jobb och allmän stress försvann intresset, musiken blev ej prio....alls.
Står nu utan det mesta, har cd spelare samt vinyl, så jag ska bygga upp en ny rigg....
Det som ska köpas är en Integrerad förstärkare, Nätverksspelare och högtalare.


Har provat massor av olika, letar både beggat men även nytt.

De fabrikat som verkligen fängslat mig genom mina år är: -McIntosh
-Yamaha A-S serien
-Naim

Ngt jag verkligen säger NEJ till är klass D, G eller vilken bokstav de nu landat på. Gillar starkt A/B
Hegel, Primare, Rotel, Musical Fidelity är inga stärkare som jag tycker passar med min musik.

Där jag nu lutar åt är Antingen att hitta en beggad McIntosh MA6900 alt MA7000 eller liknande. McIntosh MA252 finns med på listan.
Ny Yamaha A-S2100 eller deras flaggskepp A-S3000

McIntosh har jag hört...verkligen älskar ljudet dessa kan få ur sig.
Yamaha har jag bara hört A-S2100...ej deras flaggskepp.

Jag gillade hur Yamaha oxå behöll ett lugn där mycket händer.

Sååå mina forumrävar...

Ngn som hört A-S3000?
McIntosh MA252, någon som lyssnat?

Mitt tänkta tak på stärkare lär hamna på ca 50 000, men blir inte direkt ledsen om det hamnar under såklart.

Tänkta högtalarna kommer bli SVS ULTRA Tower eller Triangle Magellan. Ingen av dessa är trögdrivna...

CD spelaren är en Yamaha CD-S2000, vilket är en pinsamt bra cd.

Nätverksspelare kommer enbart var till för att slölyssna på Spotify.
Annars är det bara cd och vinyl som snurrar här hemma.

Har ni några förslag på Nätverksspelare skrik gärna till där oxå

Bifogad fil(er)



#2

Postad 06 juni 2018 - 20:21

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Glömde lägga till Naim och deras all-in-one lösning lockar oxå. Deras ljudbild skiljer sig en del från de andra två fabrikaten. Men levererar sjukt passande ljud för mig.

Ngn som hört deras senaste skapelser?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered5216151c, 06 juni 2018 - 20:22.


#3

Postad 07 juni 2018 - 15:02

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Gillar också Naim och Naim Uniti Nova borde vara intressant, med tanke på hur bra den lilla Atom hanterade Dynaudios special Forty när jag lyssnade på denna kombo så borde Novan klara det mesta och de är roligt att lyssna på dessa maskiner.

 

Om du tittar på dyrare enheter och kan tänka dig begagnat så borde Audio Research avlyssnas.
 

Inbillar mig också att Musical Fidelity med Nuvista tekniken kan vara rätt annorlunda från övriga äldre MF så kan vara värt att kolla in.

Man säljer just nu en Nuvista 600 demo ex på ljudupplevelser i Skåne

 

Vill du komma billigt undan och få mycket för pengarna kan jag också rekommendera provlyssning på Bladelius
 


Redigerat av Blåtand, 07 juni 2018 - 15:03.


#4

Postad 07 juni 2018 - 18:52

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Gillar också Naim och Naim Uniti Nova borde vara intressant, med tanke på hur bra den lilla Atom hanterade Dynaudios special Forty när jag lyssnade på denna kombo så borde Novan klara det mesta och de är roligt att lyssna på dessa maskiner.

Om du tittar på dyrare enheter och kan tänka dig begagnat så borde Audio Research avlyssnas.

Inbillar mig också att Musical Fidelity med Nuvista tekniken kan vara rätt annorlunda från övriga äldre MF så kan vara värt att kolla in.
Man säljer just nu en Nuvista 600 demo ex på ljudupplevelser i Skåne

Vill du komma billigt undan och få mycket för pengarna kan jag också rekommendera provlyssning på Bladelius


Bladelius lyssnade jag på en del förut, tyckte då att den stärkare var grym till mycket, men till min stökiga brölmetal så blev det inge vidare. MF Nuvista så lyssnade jag på 800 och blev grymt impad, men igen så blev jag ej såld till 100% när det kom till lite stökig och grötig musik. Ytterst få stärkare jag lyssnat på/ägt som verkligen är en allround.

Såklart handlar allt om matchningen av resten..... Men väldigt få säljare därute som hajar vad man är ute efter... Eller inte förstår att jag vill lyssna/njuta/uppleva musiken, inte analysera den.

De märken där jag fått en grym upplevelse är just McIntosh, NAIM o Yamaha...
Är sjukt sugen på att höra A-s3000! Ska kolla imorgon om jag kan få till en lyssning.

NAIM har jag nyligen haft en för o slutsteg kombi, en löjligt bra stampa takten och detalj kombo.

Så deras nya all-in-one lösning är juh lockande.

MEN McIntosh..... Gahhhh vilket monster-king-kong-mega ljud ❤️
Saknades verkligen inget....


Men gäller att hitta rätt där då... Deras nya MA252 känns pinsamt lockande

#5

Postad 07 juni 2018 - 21:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Technics SU-G30
Bryston
Cyrus Audio
Luxman
Electrocompaniet

#6

Postad 07 juni 2018 - 22:32

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

https://www.hembioco...CAoc3RhbmRhcmQp

 

Denna verkar sjukt intressant!

 

Stärkare, dac och streamer!


Redigerat av Lakritsen, 07 juni 2018 - 22:33.


#7

Postad 08 juni 2018 - 15:36

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

https://www.hembioco...CAoc3RhbmRhcmQp

 

Denna verkar sjukt intressant!

 

Stärkare, dac och streamer!

Den är med på listan.... Är dock sådär sjukt McIntosh frälst och ska iväg o lyssna lite hos en kompis. 

 

Men ska försöka lyssna in mig på den oxå



#8

Postad 08 juni 2018 - 15:40

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Aldrig lyssnat på McIntosh själv men jag är jävligt nyfiken på deras produkter!
Tyckte Gold Noten verkar vara mycket för pengarna dock. :)



#9

Postad 08 juni 2018 - 15:46

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Aldrig lyssnat på McIntosh själv men jag är jävligt nyfiken på deras produkter!
Tyckte Gold Noten verkar vara mycket för pengarna dock. :)

Verkligen mycket för pengarna inom att det som NAIM verkligen levererar allt-i-ett.

 

NAIM vet jag låter pinsamt bra

 

McIntosh är verkligen ngt du borde lyssna på.... Eller inte. Blir lätt dyrt



#10

Postad 08 juni 2018 - 16:18

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

McIntosh är verkligen ngt du borde lyssna på.... Eller inte. Blir lätt dyrt

Det samma gäller Audio Research, men lyssna kan man ju alltid.



#11

Postad 08 juni 2018 - 22:33

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

McIntosh är ju lite av en drömstärkare :) , måste säga att Yamahan ser riktigt cool ut med sin retro stil och VU mätare!!

Dock är ju matchning med högtalarna de som är avgörande för välljud. Själv kör jag med Triangle och Marantz och tycker att de är en bra combo.

Är lite avundsjuk på dig, för det är ju resan mot målet som är den bästa :wub: 

 

Lycka till



#12

Postad 09 juni 2018 - 15:05

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det samma gäller Audio Research, men lyssna kan man ju alltid.


Ska läsa på lite o se. Lyssna kan man alltid göra som sagt 😊

#13

Postad 09 juni 2018 - 15:09

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

McIntosh är ju lite av en drömstärkare :)

, måste säga att

Yamahan ser riktigt cool ut med sin retro stil och VU mätare!!


Dock är ju matchning med högtalarna de som är avgörande för välljud. Själv kör jag med Triangle och Marantz och tycker att de är en bra combo.


Är lite avundsjuk på dig, för det är ju resan mot målet som är den bästa :wub:



Lycka till


Matchning är A och O, det är därför jag just lyssnat in mig på dessa stärkare. De har verkligen presterat pinsamt bra tillsammans med de burkar jag provat samt med den musik jag lyssnar på.
McIntosh är Sjuuuukt bra stärkare, jag ångrar djupt att jag sålde den jag hade. Den tillsammans med Triangle var ngt i hästväg. De gifte sig riktigt bra

#14

Postad 09 juni 2018 - 18:37

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ska läsa på lite o se. Lyssna kan man alltid göra som sagt 😊

Det är ju frågan om du gillar rör. Bara hört märket lite kort med Klipsch Palladium. Min egen favorit T+A gillade du inte så vet inte riktigt vad som kan rekommenderas. Naim är ju bra. Själv är jag lite tveksam till Naim. Känns som det blir lite för fint. Jag gillar mer när det låter mer rent. Vi är alla olika. Själv önskar jag krympa riggen. Gå från en Primare A34.2 till kanske en T+A Amp8 eller liknande.

#15

Postad 09 juni 2018 - 18:48

Fredrik_A
  • Fredrik_A
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Moon Audio kan kanske vara intressant?

#16

Postad 09 juni 2018 - 19:30

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ska läsa på lite o se. Lyssna kan man alltid göra som sagt

Ja ge dem en chans, skulle vara intressant att höra vad du tyckte.

Finns naturligtvis massa bra alternativ men själv har jag aldrig blivit besviken när Audio Research står för kraften i en rigg.
 

Om jag någon gång skall bygga mig en "uppnåelig" drömrigg så är detta nummer 1 på listan som skall testa med de högtalare jag väljer att bygga på.

 

Det som imponerat mest på mig är transparensen, stereoscenens storlek och hur trovärdigt organiskt det låter, har inte hört bättre i dessa avseenden.
Men det handlar om vad man prioriterar och det är tveklöst mycket pengar.



#17

Postad 09 juni 2018 - 20:22

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Moon Audio kan kanske vara intressant?


Har lyssnat på dessa en och två ggr, absolut inge fel på dessa stärkare. Men dessa demas oftast med högtalare jag tyvärr ej gillar. Så där skiter sig matchningen totalt.
Men är imponerande pjäser med många bra kvalitéer

Det är ju frågan om du gillar rör. Bara hört märket lite kort med Klipsch Palladium. Min egen favorit T+A gillade du inte så vet inte riktigt vad som kan rekommenderas. Naim är ju bra. Själv är jag lite tveksam till Naim. Känns som det blir lite för fint. Jag gillar mer när det låter mer rent. Vi är alla olika. Själv önskar jag krympa riggen. Gå från en Primare A34.2 till kanske en T+A Amp8 eller liknande.


NAIM låter pinsamt bra, men verkligen av eller på läger kring NAIM. Personligen gillar jag deras ljud.... Men är ute efter lite mer köttiga ljudbild

T+A passade inte mig, men fina byggen

Ja ge dem en chans, skulle vara intressant att höra vad du tyckte.
Finns naturligtvis massa bra alternativ men själv har jag aldrig blivit besviken när Audio Research står för kraften i en rigg.
 
Om jag någon gång skall bygga mig en "uppnåelig" drömrigg så är detta nummer 1 på listan som skall testa med de högtalare jag väljer att bygga på.
 
Det som imponerat mest på mig är transparensen, stereoscenens storlek och hur trovärdigt organiskt det låter, har inte hört bättre i dessa avseenden.
Men det handlar om vad man prioriterar och det är tveklöst mycket pengar.


Är så intressant att det verkligen skiljer sig i vad och hur vi alla upplever ljud och ljudideal.
Viktigast är bara att lyssna till sig själv o sina egna öron på riktigt.
Ska ge dem en chans, får boka in o verkligen lyssna.

#18

Postad 09 juni 2018 - 20:27

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Va o lyssnade idag hos en kompis på hans McIntosh rigg o blev sådär varm i själen.

Jag gillar deras ljud och hur det presenteras med en total kontroll men med lugn.

Det som verkligen tilltalar med MA252 är att den just har rör på försteget och då tillför lite "värme" medan slustegen inte är rörisar.
Ska försöka komma iväg o lyssna på denna snarast.

Tror att det kan bli kul att matcha denna med en riktigt bra nätverksspelare.
Ska prova med både MB50 samt Oppo Sonica DAC.
Bra att kolla mellan dessa två

#19

Postad 09 juni 2018 - 21:47

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Va o lyssnade idag hos en kompis på hans McIntosh rigg o blev sådär varm i själen.

Jag gillar deras ljud och hur det presenteras med en total kontroll men med lugn.

Det som verkligen tilltalar med MA252 är att den just har rör på försteget och då tillför lite "värme" medan slustegen inte är rörisar.
Ska försöka komma iväg o lyssna på denna snarast.

Tror att det kan bli kul att matcha denna med en riktigt bra nätverksspelare.
Ska prova med både MB50 samt Oppo Sonica DAC.
Bra att kolla mellan dessa två

Vet ej hur mycket du har tänkt dig för streaming. Titta på Aurender. Har ej hört. Ser riktigt bra ut.
Man skall gilla det man äger. Byter ej bort mina KEF förrän jag hittar något bättre som passar mig. Hört billigt till svindyrt och ändå lever jag vidare med ett par små 5tum stativare. Tänk vad tokigt det kan vara.
Gillar du McIntosh så är det ju bara att slå till. Varför fundera.

#20

Postad 10 juni 2018 - 10:52

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Att gå på ursprungsplanen/ drömförstärkaren dvs McIntosh blir ändå billigast i längden.. Annars kommer man bara gå och fundera och inte bli nöjd.... Och tillslut köpa den i alla fall  :)

 

En av många kombo som jag skulle kunna tänka mig är Moons nya streamer/dac/försteg med Rotels kraftverk.

Moonen har ju allt inbyggt Tidal,MQA mm.

https://simaudio.com...r-preamplifier/

http://www.rotel.com...product/rb-1590


Redigerat av code, 10 juni 2018 - 10:53.


#21

Postad 10 juni 2018 - 11:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Att gå på ursprungsplanen/ drömförstärkaren dvs McIntosh blir ändå billigast i längden.. Annars kommer man bara gå och fundera och inte bli nöjd.... Och tillslut köpa den i alla fall :)

En av många kombo som jag skulle kunna tänka mig är Moons nya streamer/dac/försteg med Rotels kraftverk.
Moonen har ju allt inbyggt Tidal,MQA mm.
https://simaudio.com...r-preamplifier/
http://www.rotel.com...product/rb-1590

Min dröm förstärkare är Bel Canto Black som består utav ett försteg tillsammans med 2 effektsteg. Speciellt den nya versionen som lanseras eller T+A 3000 HV serien.

#22

Postad 10 juni 2018 - 15:51

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Att gå på ursprungsplanen/ drömförstärkaren dvs McIntosh blir ändå billigast i längden.. Annars kommer man bara gå och fundera och inte bli nöjd.... Och tillslut köpa den i alla fall :)

En av många kombo som jag skulle kunna tänka mig är Moons nya streamer/dac/försteg med Rotels kraftverk.
Moonen har ju allt inbyggt Tidal,MQA mm.
https://simaudio.com...r-preamplifier/
http://www.rotel.com...product/rb-1590


Jooo jag har redan gjort tabben och hamnat i uppgraderingsträsket.... Med fler besök av uppgraderingsdjävulen som skapat många sömnlösa nätter.

Det är därför jag väljer att hålla mig i denna nivå. Flera bra förstärkare som levererar duktigt i denna nivå.
Parasound Halo Hint är oxå en beast i detta läge...

Jag är mest ute efter integrerat... Vill ha en låda 😊
Men jag vet att försteg o slutsteg kan göra mirakel.

Sååå synd att Moon oftast demas på högtalare som verkligen inte stämmer överens med mina ljudpreferenser.
Tyvärr så kommer Rotel inte innanför dörren här... Har provat och är inte alls impad. Jooo de levererar kraft i massor men tyvärr tycker jag de är för själlösa.

Jag gillar när prylarna har karaktär.... Korrekt HIFI? Inte vet jag men det är jag som pröjsar så då ska det låta som jag vill 😀

Det är därför jag gillar SVS Ultra Tower tonvis med köttighet och spelglatt. Triangle levererar oxå massvis med spelglädje... Därför kan Triangle Magellan serien vara intressant.

#23

Postad 10 juni 2018 - 16:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Vet ej hur mycket du har tänkt dig för streaming. Titta på Aurender. Har ej hört. Ser riktigt bra ut.
Man skall gilla det man äger. Byter ej bort mina KEF förrän jag hittar något bättre som passar mig. Hört billigt till svindyrt och ändå lever jag vidare med ett par små 5tum stativare. Tänk vad tokigt det kan vara.
Gillar du McIntosh så är det ju bara att slå till. Varför fundera.

Kollar isf på en matchande MB50 från McIntosh alt är Oppo Sonica DAC. Båda dessa är sjukt bra enheter, men bara för att slölyssna på Spotify så kommer streamern inte få kosta allt för mycket.
Aurender är säkert pinsamt bra, men nog rejält i överkant för Spotify.

Här hemma snurra mest cd och vinyl, beställer nya vinyl o cd skivor på löpande band.

Bra att du är nöjd med ditt, det är egentligen det enda som räknas.
Anledningen till att jag i detta skede tvekar är för att en kompis eventuellt ska göra ett byte av rigg vilket genererar möjlighet att köpa en McIntosh MA7900 allt en MA8000 för peanuts.... Eller iaf mycket mindre än vad de kostar nya.

Dock är det pinsamt mycket pengar... Skäms nästan.
Men det är min hobby så jag gör väl vafan jag vill. Men jag vill fatta rätt beslut och och få till det så att jag verkligen lyssnar in mig ordentligt.

Min dröm förstärkare är Bel Canto Black som består utav ett försteg tillsammans med 2 effektsteg. Speciellt den nya versionen som lanseras eller T+A 3000 HV serien.

Har lyssnat lite på Bel Canto, dock ej black.
Låter riktigt bra, men inte alls det jag söker.
T+A är samma....

Men kul att du hittat dina favoriter... Bara att köpa då 😊

Redigerat av Unregistered5216151c, 10 juni 2018 - 16:44.


#24

Postad 10 juni 2018 - 17:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Kollar isf på en matchande MB50 från McIntosh alt är Oppo Sonica DAC. Båda dessa är sjukt bra enheter, men bara för att slölyssna på Spotify så kommer streamern inte få kosta allt för mycket.
Aurender är säkert pinsamt bra, men nog rejält i överkant för Spotify.

Här hemma snurra mest cd och vinyl, beställer nya vinyl o cd skivor på löpande band.

Bra att du är nöjd med ditt, det är egentligen det enda som räknas.
Anledningen till att jag i detta skede tvekar är för att en kompis eventuellt ska göra ett byte av rigg vilket genererar möjlighet att köpa en McIntosh MA7900 allt en MA8000 för peanuts.... Eller iaf mycket mindre än vad de kostar nya.

Dock är det pinsamt mycket pengar... Skäms nästan.
Men det är min hobby så jag gör väl vafan jag vill. Men jag vill fatta rätt beslut och och få till det så att jag verkligen lyssnar in mig ordentligt.
Har lyssnat lite på Bel Canto, dock ej black.
Låter riktigt bra, men inte alls det jag söker.
T+A är samma....

Men kul att du hittat dina favoriter... Bara att köpa då 😊

Hört Black med KEF Blade2. Spelades rätt högt. Svårt att förklara. Högtalarna sa bara ja tack och undrade finns det inte mer. Haha. Om du betalar tar jag två tack. Black serien kostar bara 500k.
Funderar också på byte. Köpte Primare på halva priset före butiken som säljer T+A körde halva priset på Amp8 och sedan blev det aldrig av. Idag använder jag aldrig all kraft i Primare steget och känner jag vill ha något mer kompakt fast fortfarande med bra kvalitet. Har spanat runt på olika märken. Bara det att priset känns ofta för lite högt satt. Även står en ny CD spelare högt i kurs. Kör mycket CD jag med bara det att jag ibland har lite svårt att hitta det man vill. Bor ej i Sverige fast har tillgång till alla möjliga lyxiga märken gäller bara att spara. Synd att man har annat som man tvunget måste använda pengar på. Hade annars tänkt mig prova Naim Nap 100 som jag var inne på eftersom jag har läst att det skall kunna passa KEF. Eller annars kunnat tänkt mig ha en Primaluna bara för snygghetsfaktorn.

Redigerat av Buddaz12, 10 juni 2018 - 17:38.


#25

Postad 10 juni 2018 - 20:48

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jooo jag har redan gjort tabben och hamnat i uppgraderingsträsket.... Med fler besök av uppgraderingsdjävulen som skapat många sömnlösa nätter.

Det är därför jag väljer att hålla mig i denna nivå. Flera bra förstärkare som levererar duktigt i denna nivå.
Parasound Halo Hint är oxå en beast i detta läge...

Jag är mest ute efter integrerat... Vill ha en låda
Men jag vet att försteg o slutsteg kan göra mirakel.

Sååå synd att Moon oftast demas på högtalare som verkligen inte stämmer överens med mina ljudpreferenser.
Tyvärr så kommer Rotel inte innanför dörren här... Har provat och är inte alls impad. Jooo de levererar kraft i massor men tyvärr tycker jag de är för själlösa.

Jag gillar när prylarna har karaktär.... Korrekt HIFI? Inte vet jag men det är jag som pröjsar så då ska det låta som jag vill

Det är därför jag gillar SVS Ultra Tower tonvis med köttighet och spelglatt. Triangle levererar oxå massvis med spelglädje... Därför kan Triangle Magellan serien vara intressant.

 

Förstår precis vad du menar med Rotel. Tycker dock att ljudsignaturen sätts främst i försteget.

Hade för många år sedan iof. en biokombo från Rotel Försteg/slutsteg och bytte sedan ut Rotel försteget till ett Marantz försteg och ljudet blev betydligt mjukare/varmare! 

 

Sen är det ju det där med rummet, matchningen av elektroniken och personliga preferenser!

Själv sitter jag ganska nära högtalarna i sweetspot, ca 2,5 meter ifrån frontlinjen. 

Tycker att det blir extra känsligt/avslöjande på ett sådant kort håll och det blir lätt att höra fel. Fick stora problem för ett tag sedan vid ett test av förstärkare och högtalare..


Redigerat av code, 10 juni 2018 - 21:43.


#26

Postad 12 juni 2018 - 18:55

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hört Black med KEF Blade2. Spelades rätt högt. Svårt att förklara. Högtalarna sa bara ja tack och undrade finns det inte mer. Haha. Om du betalar tar jag två tack. Black serien kostar bara 500k.
Funderar också på byte. Köpte Primare på halva priset före butiken som säljer T+A körde halva priset på Amp8 och sedan blev det aldrig av. Idag använder jag aldrig all kraft i Primare steget och känner jag vill ha något mer kompakt fast fortfarande med bra kvalitet. Har spanat runt på olika märken. Bara det att priset känns ofta för lite högt satt. Även står en ny CD spelare högt i kurs. Kör mycket CD jag med bara det att jag ibland har lite svårt att hitta det man vill. Bor ej i Sverige fast har tillgång till alla möjliga lyxiga märken gäller bara att spara. Synd att man har annat som man tvunget måste använda pengar på. Hade annars tänkt mig prova Naim Nap 100 som jag var inne på eftersom jag har läst att det skall kunna passa KEF. Eller annars kunnat tänkt mig ha en Primaluna bara för snygghetsfaktorn.

NAIM har duktigt med pulver i sina små steg och jag har ännu inte hört ngt med NAIM som låter dåligt.

Jooo det finns annat som pengarna går åt på tyvärr, känner samma sak. Men jag vet att det bara blir dyrare om jag inte tar o köper rätt eller kompromissar allt för mycket.
Finns lixom ingen mening med att köpa en sak nu o sedan veta att den kommer bytas ut inom kort.
Därför vill jag göra rätt nu.... Även om jag skulle kunna renovera köket för den summan 😂

Men vafan, man lever en gång o så länge det är någorlunda rimligt... Finns fan dyrare och mer kostsamma hobbys.
Eller iaf dyrare riggar....

#27

Postad 12 juni 2018 - 19:01

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Förstår precis vad du menar med Rotel. Tycker dock att ljudsignaturen sätts främst i försteget.
Hade för många år sedan iof. en biokombo från Rotel Försteg/slutsteg och bytte sedan ut Rotel försteget till ett Marantz försteg och ljudet blev betydligt mjukare/varmare! 
 
Sen är det ju det där med rummet, matchningen av elektroniken och personliga preferenser!
Själv sitter jag ganska nära högtalarna i sweetspot, ca 2,5 meter ifrån frontlinjen. 
Tycker att det blir extra känsligt/avslöjande på ett sådant kort håll och det blir lätt att höra fel. Fick stora problem för ett tag sedan vid ett test av förstärkare och högtalare..


Jooo såklart är försteget det som sätter ton, men har provat flertalet steg och tycker matchningen även här har stooor inverkan.

Jag har gjort en hel del med mitt rum akustikmässigt o känner att det går att göra lite till.... Men frågan om jag vill då det är ett vardagsrum.

Hade jag haft ett rent musikrum hade jag gått boonkers och gjort allt. Men kände att jag fått en bra balans i rummet och med rätt saker låter det pinsamt bra. Du har helt rätt, LJUD är sååå personligt och det finns inga rätt eller fel när det kommer till hur jag vill att det ska låta. Sen om det är så att ngn annan tycker mitt system inte låter korrekt så är det väl tur att det är mina pengar som jag lagt ut

#28

Postad 12 juni 2018 - 19:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vet ej hur mycket de kostar. Ayre är alltid något jag har läst skall vara väldigt bra.

Går du upp lite i budget så kan du säkert få en Burmester. 50k är mycket, däremot lite mellan mellanklass och bättre klass.

 

Enligt recension jag läste kommer det bara tillverkas väldigt få utav den här förstärkaren. Bygger på senaste PM10

https://www.hembioco...antz-pm-ki-ruby

 

Vill ha nytt slutsteg bara det att jag hittar inget utav intresse som ser finare ut än det man redan har. Min budget ligger mer på en human nivå. Tänker mig runt 10-20k.


Redigerat av Buddaz12, 12 juni 2018 - 19:30.


#29

Postad 13 juni 2018 - 13:51

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Men vafan, man lever en gång o så länge det är någorlunda rimligt... Finns fan dyrare och mer kostsamma hobbys.
Eller iaf dyrare riggar....

 

Så J.... rätt  :)

Lycka till!!



#30

Postad 14 juni 2018 - 15:32

lev80
  • lev80
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har PARASOUND Halo/Hint och Yamaha AS2100, Super nöjd med de två men föredrar Halo över AS2100.
AS2100 på Fm
Parasound Halo på Em



#31

Postad 14 juni 2018 - 20:02

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har PARASOUND Halo/Hint och Yamaha AS2100, Super nöjd med de två men föredrar Halo över AS2100.
AS2100 på Fm
Parasound Halo på Em


Var oxå oerhört nöjd med Parasound, hade P5 och A21, Hint är ett alternativ såklart. Gillar deras ljud ngt fruktansvärt.... Har dock fått lite info av en på Parasound att det ev kommer en ny integrerad

Jag gillade verkligen Yamaha ljudet, därför är jag nyfiken på deras A-s3000.

Är lite för svårt det här.
PARASOUND
McIntosh
Yamaha
NAIM

Alla låter juh galet bra...

Köpa en av varje skulle såklart vara kul

#32

Postad 14 juni 2018 - 20:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Var oxå oerhört nöjd med Parasound, hade P5 och A21, Hint är ett alternativ såklart. Gillar deras ljud ngt fruktansvärt.... Har dock fått lite info av en på Parasound att det ev kommer en ny integrerad

Jag gillade verkligen Yamaha ljudet, därför är jag nyfiken på deras A-s3000.

Är lite för svårt det här.
PARASOUND
McIntosh
Yamaha
NAIM

Alla låter juh galet bra...

Köpa en av varje skulle såklart vara kul

Funderar på att prova Naim Nap 100. Bara vänta lite så det inte dyker upp en T+A Amp8 till bra pris.

Tror inte vad du än väljer kan bli fel

#33

Postad 15 juni 2018 - 06:44

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 1
http://www.parasound.com/hint6.php

Däääär dök den upp.... Jahopp... Då fanns det en till kandidat

ÄVEN Parasound JC2 BP
Tillsammans med slutsteg antingen JC1:or eller JC5

#34

Postad 15 juni 2018 - 06:50

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Nya hint har fått en del förbättringar 😂
New Features (Changes from the original Halo Integrated)
Burr Brown analog resistor ladder volume control
Dimmable front panel volume display
Updated USB receiver is Plug and play with Windows 10 and MAC
An additional optical input (2 total)
Ball bearing supported solid aluminum volume knob
Programable default turn on volume setting
Favorite volume memory with remote control button
Increased phono stage gain for lower output cartridges
Improved Left/Right channel separation and balance tracking
Updated cosmetics with subtle gold highlights
Preamp and DAC Features
ESS Sabre32 Reference DAC (ES9018K2M)
Asynchronous USB 2.0 supports PCM up to 384kHz/32-bit
USB input decodes Native DSD64, DSD128, DSD256 and DoP DSD
Coax and optical inputs accept PCM up to 192kHz/24-bit
Deras nya JC5 steg lär inte göra bort sig heller.... 😍

400 watts x 2 @ 8 Ω RMS, both channels driven
600 watts x 2 @ 4 Ω RMS, both channels driven
1200 watts x 1@ 8 Ω, in bridged mode
Circuitry designed by legendary John Curl
Ultra-high bias Class A/AB operation
12 watts per channel of pure Class A power
90 amperes peak current per channel
Stable with speaker impedance dips to 1.5 Ω

Bifogad fil(er)



#35

Postad 21 juni 2018 - 14:23

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Jagat runt en del efter ngn schysst streamer... 🙄
Inser att jag antagligen kommer skena här oxå även om den "bara" är för att slölyssna Spotify.

https://www.nativsound.com/en/

Sjukt snygg enhet o har man en schysst dac lär den inte göra bort sig...
Någon som lyssnat.... Testat..... Äger?

Bifogad fil(er)



#36

Postad 21 juni 2018 - 14:49

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

En Anthem STR hade jag velat haft om jag hade runt 50k att slänga på en förstärkare :).



#37

Postad 21 juni 2018 - 14:54

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

En Anthem STR hade jag velat haft om jag hade runt 50k att slänga på en förstärkare :).

Har kollat in den oxå, riktigt stadig pjäs.

Kommer vilja lyssna in mig på den oxå såklart.... Blir intressant o se vart nya Parasound Hint stärkaren landar... För den pris kontra prestanda är svår slagen

#38

Postad 21 juni 2018 - 15:23

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Jagat runt en del efter ngn schysst streamer...
Inser att jag antagligen kommer skena här oxå även om den "bara" är för att slölyssna Spotify.

https://www.nativsound.com/en/

Sjukt snygg enhet o har man en schysst dac lär den inte göra bort sig...
Någon som lyssnat.... Testat..... Äger?Det bör kanske vara en ny tråd för streamer?

Det bör kanske vara en ny tråd för det?

Jag är också på jakt efter någon bra lösning på streamer och diskuterar gärna vidare där  :)



#39

Postad 21 juni 2018 - 17:56

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har kollat in den oxå, riktigt stadig pjäs.

Kommer vilja lyssna in mig på den oxå såklart.... Blir intressant o se vart nya Parasound Hint stärkaren landar... För den pris kontra prestanda är svår slagen

Omräknat till SEK runt 31K för Hint 6

Hade jag haft pengar hade jag valt en Aurender som streamer. De kostar skjortan. Instegsmodell ligger på runt 30k.

Redigerat av Buddaz12, 21 juni 2018 - 18:01.


#40

Postad 21 juni 2018 - 18:04

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

En Anthem STR hade jag velat haft om jag hade runt 50k att slänga på en förstärkare :).

Hade sparat lite till och sedan gått all in på en Burmeser.

#41

Postad 21 juni 2018 - 18:57

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det bör kanske vara en ny tråd för det?
Jag är också på jakt efter någon bra lösning på streamer och diskuterar gärna vidare där :)


Då jag söker både och så kan jag gärna fortsätta här och om du startar en egen tråd även peta in min input där. 😀

#42

Postad 21 juni 2018 - 19:00

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Omräknat till SEK runt 31K för Hint 6

Hade jag haft pengar hade jag valt en Aurender som streamer. De kostar skjortan. Instegsmodell ligger på runt 30k.

Hörde av Parasound att det egentligen inte skulle bli ngn prisskillnad... Dock känns INTE ca 1000kr som ngn massiv höjning.

Det jag gillade med Nativ var att den var en öppen plattform o hade stöd för nästan allt och skulle kunna kopplas mot cd ripper för rippning in på inbyggd hårddisk. Grymt snyggt med skärmen oxå 🤘

Redigerat av Unregistered5216151c, 21 juni 2018 - 21:16.


#43

Postad 21 juni 2018 - 21:16

code
  • code
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Att bara slölyssna på lågupplöst Spotify så borde ju typ en Node från Hifiklubben duga... Gömma undan den i ett skåp så du slipper se den  ;) https://www.hifiklub...-musikstreamer/

Man kan ju också skicka signalen vidare till en bättre extern dac.

Själv är jag sugen på en Lumin D2 http://www.luminmusi...m/lumin-d2.html

Borde vara ett rejält steg upp ifrån min streaming lösning med Bluesound och Moon dac? Skulle även kunna tänka mig en bättre extern dac som även har mqa avkodning. typ den här... https://mytekdigital...ts/liberty-dac/

 

Är lite villrådig vilket som är det bästa alternativet, att ha allt i en låda som Lumin D2 eller en billig streamer med en bra extern dac…?


Redigerat av code, 21 juni 2018 - 21:22.


#44

Postad 22 juni 2018 - 08:11

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 086 inlägg
  • 0
Jag har jämfört Wolfson WM8741 DAC och den ESS 9016 DAC som sitter i min Yamaha CX-A5100 och de senare har faktisk bättre data på några punkter än Wolfson WM8741 DAC så kolla upp vad ni redan har innan ni köper en separat DAC.

#45

Postad 22 juni 2018 - 08:18

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

http://www.hificonsu...-avm-cs-52.html

 

http://www.avm-audio...ndex.php?id=168


Redigerat av ROBRUG, 22 juni 2018 - 08:25.


#46

Postad 22 juni 2018 - 09:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Jag har jämfört Wolfson WM8741 DAC och den ESS 9016 DAC som sitter i min Yamaha CX-A5100 och de senare har faktisk bättre data på några punkter än Wolfson WM8741 DAC så kolla upp vad ni redan har innan ni köper en separat DAC.

Absolut skall man kolla vad man har och jämföra och gräset är inte grönare....osv.

Men måste man nog lyssna sig till skillnaderna på olika DA-omvandlare då specen på olika DA-omvandlingskretsar inte säger så mycket om ljudet.

Omvandlaren är bara en av många ingredienser i en extern dac.



#47

Postad 22 juni 2018 - 09:54

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Gato Audio
  •  
  • DIA-250, 36.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 250W + DAC)
  • DIA-250S, 46.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 250W + DAC + Bluetooth m.m.)
  • DIA-400, 46.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 400W + DAC)
  • DIA-400S, 56.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 400W + DAC + Bluetooth m.m.)


#48

Postad 22 juni 2018 - 10:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

<p>
Gato Audio

  • DIA-250, 36.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 250W + DAC)
  • DIA-250S, 46.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 250W + DAC + Bluetooth m.m.)
  • DIA-400, 46.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 400W + DAC)
  • DIA-400S, 56.000 kr (integrerad förstärkare, 2 x 400W + DAC + Bluetooth m.m.)

Har kollat på dem, men tyvärr inge Klass d som är intressant. Låter enl mig inge kul alls.
Så dessa faller bort.

#49

Postad 22 juni 2018 - 10:20

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Att bara slölyssna på lågupplöst Spotify så borde ju typ en Node från Hifiklubben duga... Gömma undan den i ett skåp så du slipper se den ;) https://www.hifiklub...-musikstreamer/
Man kan ju också skicka signalen vidare till en bättre extern dac.
Själv är jag sugen på en Lumin D2 http://www.luminmusi...m/lumin-d2.html
Borde vara ett rejält steg upp ifrån min streaming lösning med Bluesound och Moon dac? Skulle även kunna tänka mig en bättre extern dac som även har mqa avkodning. typ den här... https://mytekdigital...ts/liberty-dac/

Är lite villrådig vilket som är det bästa alternativet, att ha allt i en låda som Lumin D2 eller en billig streamer med en bra extern dac…?


Jooo såklart duger lite vad som när det gäller slölyssning. MEN, jag har provat högt o lågt. Naim, McIntosh och Oppo levererade Sjuuuukt mycket bättre än de enklare maskinerna.

Sedan så är det juh så att om man på sikt vill köra sina grejer via NAS eller kanske kör Tidal / ROON när det finns mer av den musik jag lyssnar på tillgängligt så kan det vara bra att ha tagit i lite iaf.
Minimum lär bli typ Oppo Sonica för den är galet bra...

Men Nativ har utbyggnadsdelen vilket är oerhört lockande. Att inte behöva låsa in sig. Hittade lite annat igår som jag kan länka till senare....

Men nu glad Midsommar

#50

Postad 22 juni 2018 - 13:13

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Luxman M-05 / C-05

 

 

https://www.cjm-audi...c-m-11389674612


Luxman L-550

 

https://hifitorget.s...l_550_54824.htm





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.