Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audioquest TYPE 4; är detta en bi-wire kabel?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juli 2004 - 01:10

Unregistered7619f881
  • Unregistered7619f881
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Hittade denna kabel hos ljudmakarn.se. Är det en bi-wire kabel?
På www.audioquest.com visas den som 4 ledare.

Någon som vet ifall det är en bi-wire kabel och om den är bra?

#2

Postad 12 juli 2004 - 01:48

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Hej :)

Någon som vet ifall det är en bi-wire kabel...


Nej, Audioquest Type 4 är inte avsedd för bi-wiring.

Anledningen till att den har fyra ledare med olika areor är att det är en Litz-kabel och inte för att den skall användas att ensam bi-wira en högtalare sk. "single bi-wire". Det är just den exakta kombinationen av storleksmässigt olika ledare och dess arrangemang som gör det till den Litz-kabel det är, med allt vad det innebär.

En Type 4 skall alltså termineras som vanlig "full range" genom att i båda ändarna para ihop [Vit/20awg med Röd/17awg] för plus, samt [Svart/20awg med Svart/17awg] för minus. Färgerna är angivna enligt bilden nedan men kan variera.

Vill man bi-wira så använder man helt enkelt dubbla uppsättningar kablar.

type4.jpg

Det finns naturligtvis ingen hifi-polis som förbjuder att man monterar en kontakt på varje ledare och bi-wirar med endast en kabel och det är givetvis fullt möjligt, speciellt om korta kabellängder används så att ledarnas tjocklek räcker till. Men, gör man detta så är själva grundidén med kabelns konstruktion tillintetgjord och den har inte längre en Litz-kabels funktion.

En annan viktig aspekt är att de fyra ledarna är mycket tunna. Två av ledarna har en area på endast 0.5 mm2 (20 awg) och de andra två en area på 1 mm2 (17 awg). Detta innebär att om en ensam kabel skall användas för bi-wiring så måste kabelns vara mycket mycket kort för att ledarnas area skall räcka till. De tunna ledarna är också sköra och detta gör att det är ännu viktigare att denna kabel termineras med kontakter eftersom det är svårt att få bra kontakt samt att ledarna lätt utmattas och går sönder om de skruvas fast.

...och om den är bra?

Jag använder Type 4 till mina surroundhögtalare (18 meter till varje) och är helnöjd, vilket egentligen är ointressant för din del ;)

Min erfarenhet är att termineringen av kabeln och framför allt hur termineringen är utförd är avgörande för hur den sedan upplevs eftersom signalförvrängningar oftare härrör från tveksamma termineringar och dåligt pläterade eller löst sittande kontakter snarare än från själva högtalarkabeln.

Rådet blir därför att inte dumsnåla på kontakter och terminering bara för att få råd till den där lite dyrare kabeln, utan se till att förse den med bra direktpläterade bananer eller spadar som är lödda eller, ännu hellre, kontaktpressade (klämterminerade) av någon som kan detta och har den utrustning som krävs. Audioquests egna kontakter är prisvärda (ca. 40kr/st) och kan varmt rekommenderas.

#3

Postad 12 juli 2004 - 10:56

Unregistered7619f881
  • Unregistered7619f881
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Ja det här är ju svårt. Har googlat lite efter högtalarkablar men kan inte avgöra vilken jag ska ha. Jag vill ha en bra kabel som har bra egenskaper inom allt mellan,bas och diskant. Jag vill ha bi-wire.
Vet ni något märke som kan uppfylla min önskan?
Skriv gärna ner ett par HiFi affärer som finns på nätet där jag kan kika på kablar.

#4

Postad 12 juli 2004 - 14:12

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej igen :D

Jag vill ha en bra kabel som har bra egenskaper inom allt mellan,bas och diskant.

Den önskan delar du nog med de flesta av oss :D Ha dock i minnet det jag tidigare skrev om terminering och kontakter eftersom det inte spelar någon roll hur "bra" en kabel anses vara om det ändå brister på det området.

Jag vill ha bi-wire.

Med risk för att låta som en tråkmåns så skulle jag råda dig att inte direkt börja med att bi-wira (såvida du inte redan provat och kommit fram till att det är bättre) utan istället satsa pengarna på "full range"-kabel med riktigt bra termineringar. När du sedan positionerat högtalarna, gjort det bästa av lyssningsrummet mm. och fått den ljudbild du önskar så kan det vara dax att testa om bi-wiring är något för just dig och just dina högtalare. Inte alla högtalare är konstruerade för att bi-wiras, även om de flesta av marknadsföringsskäl är försedda anslutningar för detta. Låna hem lite olika kablar och prova dig fram men kom ihåg att allt som låter annorlunda inte nödvändigtvis låter bättre.

Vet ni något märke som kan uppfylla min önskan?

Jag är övertygad om att de flesta märken har någon modell som du kommer att bli nöjd med. Audioquest Type 4 kan jag fortfarande rekommendera eftersom det är en prisvärd och kompetent kabel, du behöver bara köra dubbla uppsättningar av den om det visar sig att bi-wirat ger mer välljud från dina högtalare.

Skriv gärna ner ett par HiFi affärer som finns på nätet där jag kan kika på kablar.

DENNA förteckning över svenska hifi- och hembiobutiker täcker det mesta här i landet. Klicka på butiksnamnet så kommer du till deras hemsida.


Lite information som kan vara bra för de som vill hjälpa dig är...
Vad har du för krav på den kabel du söker (förutom att den ska vara bra givetvis :D )?
Hur långa kablar är det fråga om?
Vilket maxpris har du (inklusive termineringar)?
Måste det nödvändigtvis vara en ensam kabel även om du kör bi-wirat (s k "single bi-wire"), eller går det bra med dubbla uppsättningar (s k double bi-wire)?
Har du några krav på kabelns utseende (färg/form etc.)?

Redigerat av Tomas_D700, 12 juli 2004 - 14:13.


#5

Postad 12 juli 2004 - 14:45

Unregistered7619f881
  • Unregistered7619f881
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
1:Vad har du för krav på den kabel du söker (förutom att den ska vara bra givetvis )?
2:Hur långa kablar är det fråga om?
3:Vilket maxpris har du (inklusive termineringar)?
4:Måste det nödvändigtvis vara en ensam kabel även om du kör bi-wirat (s k "single bi-wire"), eller går det bra med dubbla uppsättningar (s k double bi-wire)?
5:Har du några krav på kabelns utseende (färg/form etc.)?

1: Allmänt bra kabel med bra egenskaper inom allt viktigast är basen och diskanten.
2: 2 Högtalare, 2 kablar.
3: 1500kr
4: Går bra med dubbla uppsättningar
5: Ja det här är mycket viktigt. Den ska vara snygg, inte någon tråkig vit eller grå färg, ska synas att man lagt ner lite tid på designen också och då menar jag färgen, formen spelar ingen strörre roll.


PS: Tomas_D700 tack så hemskt mycket för allt du skrivit.

Redigerat av Unregistered7619f881, 12 juli 2004 - 14:46.


#6

Postad 13 juli 2004 - 08:35

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Tomas_D700: Är du helt säker på att type 4 inte bör användas som single biwire?
Det står ju nämligen klart och tydligt på ledarna, treble och bass.

#7

Postad 13 juli 2004 - 10:29

Unregistered7619f881
  • Unregistered7619f881
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Ser ut att bli Audioquest TYPE 4. Har kollat hos ljudmakarn och dom verkar ha lägst pris. 75kr/m.

Några frågor bara till Tomas_D700, du har ju TYPE 4, ser kabeln ut som på bilden svart och blå? Var köpte du dina kablar?

Redigerat av Unregistered7619f881, 13 juli 2004 - 10:36.


#8

Postad 13 juli 2004 - 10:42

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Ser ut att bli Audioquest TYPE 4. Har kollat hos ljudmakarn och dom verkar ha lägst pris. 75kr/m.

Några frågor bara till Tomas_D700, du har ju TYPE 4, ser kabeln ut som på bilden svart och blå? Var köpte du dina kablar?

Japp, den är så där läckert blå och svart.
(Ursäkta att jag svarar på en fråga till Tomas_D700, hoppas det går bra ändå.)
Jag köpte mina på hifihuset i Örebro. Däremot har jag inte terminerat(heter det så?) dem ännu,
något som jag funderar på att göra snart...

#9

Postad 13 juli 2004 - 21:17

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :lol:

Ursäkta dröjesmålet men solen tittade fram och det blev grillfest istället för dator i dag, hick :)

Tomas_D700: Är du helt säker på att type 4 inte bör användas som single biwire? Det står ju nämligen klart och tydligt på ledarna, treble och bass.

På vilka ledare står det treble och på vilka står det bass? (bara nyfiken)

Man får vara försiktig med ordvalet här :D Jag har inte sagt att den "inte bör" användas för single bi-wire utan att den ur konstruktionssynpunkt "inte är avsedd" att användas för single bi-wire. Som jag skrev tidigare så finns det inget som hindrar att du använder den som single bi-wire, såvida det inte gäller alltför långa kablar, men att det eliminerar vissa av de fördelar som själva konstruktionen är tänkt för. Om dessa fördelar sedan är hörbara tänker jag inte ens gå in på här utan lämnar till var och en att avgöra. Det är möjligen med tanke på detta som ledarna har märkts med treble/bass.

En av tankarna med bi-wiring är isolera de lågfrekventa signalerna från de högfrekventa både när det gäller strömmen som löper i en ledare och magnetfältet som löper utanför. Detta är svårt att uppnå om ledarna ligger tätt slingrade i en och samma kabel. Det finns dock andra modeller (med bland annat många fler ledare) som är anpassade för detta.

För Type 4 så skulle jag själv dock inte tveka utan terminera den som full range och köra dubbla uppsättningar om det visar sig att högtalarna mår bra av bi-wiring.

Några frågor bara till Tomas_D700, du har ju TYPE 4, ser kabeln ut som på bilden svart och blå? Var köpte du dina kablar?

Type 4 finns i åtminstone 3 olika utföranden, dels den du menar med någon form av nylonöverdrag i svart och blått och dels i blå eller vit PVC. Min är blå PVC. Det är samma pris oavsett utseende och det som skiljer (förutom utseendet då) är att blå och vit PVC är UL/CL3-klassad vilken har med brandsäkerhet att göra och innebär att den får byggas in i väggar och golv vilket den med nylonöverdrag inte får.
Jag köpte mina kablar när jag bodde i Singapore.

Glöm inte begagnatmarknaden som kan vara underbar när det gäller kablar ;)
AnnonsGuiden täcker de flesta marknadsplatserna.

Redigerat av Tomas_D700, 14 juli 2004 - 00:52.


#10

Postad 14 juli 2004 - 08:24

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0

Ursäkta dröjesmålet men solen tittade fram och det blev grillfest istället för dator i dag, hick 

Ja man får ju passa på när solen tittar fram, det har ju inte varit så mycket av det i sommar.

På vilka ledare står det treble och på vilka står det bass? (bara nyfiken)

På de tjockare ledningarna bass och de tunnare treble.

Man får vara försiktig med ordvalet här

Jo...jag vet. Man får använda den precis hur man vill, det finns ingen som straffar en för det.

#11

Postad 15 juli 2004 - 22:51

_AvATAr_
  • _AvATAr_
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Har själv AQ type 4 och provade inledningsvis att kör biwirat med en kabel per högtalare. Den idén gav jag dock kvickt upp eftersom ledarna är väldigt sköra och knäcks lätt, man får vara bra fingerfärdig för att lyckas med det och det tålamodet hade i alla fall inte jag :)

Nu kör jag biwirat med 2 st AQ type 4 per högtalare istället och tycker att det blev ett lyft jämfört med singlewire som jag hade kört i 6 månader.

Har även fått kablarna krimpade med AQ:s bfa bananer vilket tydligen skall ge bättre ledningsförmåga än lödning.

Redigerat av _AvATAr_, 15 juli 2004 - 22:54.


#12

Postad 22 juli 2004 - 13:34

rts
  • rts
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Så här se kablarna ut för den som vill se.
Postad bild

Det står treble på den röda kabeln, det syns inte så bra dock.
Jag har precis terminerat dem med svalanders bananer, billiga, 18kr/st.

#13

Postad 22 juli 2004 - 20:23

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Jag köpte mina kablar när jag bodde i Singapore.

Är det stor skillnad i pris mot Sverige?

Antar att man inte tjänar på att flyga dit och tillbaka, men om man har vägarna förbi? :huh:

#14

Postad 23 juli 2004 - 02:32

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej :P


Jag köpte mina kablar när jag bodde i Singapore.

Är det stor skillnad i pris mot Sverige?
Antar att man inte tjänar på att flyga dit och tillbaka, men om man har vägarna förbi? :huh:

Beror ju lite på växelkursen men Audioquest Type 4 ligger någonstans mellan 30-40kr per meter.

#15

Postad 27 juli 2004 - 08:57

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Själv skulle jag nog börja med en Type-4 single-wire för att senare komplettera med en till kabel för bi-wire.

/BB

#16

Postad 19 september 2004 - 16:31

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
har funderar på MarcusCables Black Silver Maestro högtalarkabel men den blev nästan lite för dyr.. :P

Såg sedan Audioquest TYPE4 och dom verkar vell oxå vettiga... är det stor skillnad på dessa och MarcusCables?
Är TYPE4:orna nåt att ha? :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.