Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marcuscable Bifrost Vs. Supra Trico

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Supra Trico Coax 1RCA - 1RCA 1m (RCA-kablar) 4 8,78 (141) 485:-
MarcusCables Bifrost 2RCA - 2RCA 1m (RCA-kablar) 0 8,59 (26) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 14 september 2004 - 18:57

Unregistered6546e3e8
  • Unregistered6546e3e8
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Tänkte att man såhär på kvällskvisten skulle ta och testa bifrost analogkablaget från Marcuscables. Det var först tänkt att sitta mellan min Pro-ject Debut II och min förstärkare. Dock så hade min vinylspelare inbyggt riia-steg så då kunde jag inte använda kabeln. Men kom på för ungefär sisådär 1timme sen att jag kan ju testa den på min dvd, som jag då även använder som cd. Började med Trico'n, som jag är rätt nöjd med, men att testa skadar ju inte. Hade dock inte så många skivor till testet.


Skivorna till testet var:

Magnus uggla 100%
In Flames - Soundtrack to your Escape
Green Day - Dookie
Dire Straits - Sultans of Swing


Började alltså med Trico'n. Satte igång In Flames senaste som lätt kan "gröta" ihop sig. Var väl nöjd, men kan ju ha varit pga av att jag var van vid den här kabeln sedan någon månad tillbaks. Men fick inte direkt nåt; Ojdå. Sen in med uggla! Det lät bra, dock så kändes ljudet något tillbakadraget och det lilla till bas lät så tafatt. Nu var det green day's gamla hederliga Dookie (?) att få lägga sig till ro i släden. Ungefär som på In Flames skivan och gav inte heller nån direkt kick. Avslutade med en väldigt "akustisk" skiva, vilket kan genomskåda kabeln rätt bra. Det här var väl inget att hänga i granen för? Nu har jag lyssnat en del på samma skiva på Lp och gillar det analoga ljudet mer.

Pluggar nu in min fina Bifrost.

In Flames:

Oj, det här var bra. Ingen grötighet, dynamiskt. Det var hur kul som helst att lyssna!

Magnus Uggla:

Bas? Mm, det fanns det. Mycket mer än tricon! Nu sitter man verkligen och gungar till musiken :P :D

Green Day:

Oj, det här var bra. Ingen grötighet, dynamiskt. Det var hur kul som helst att lyssna!

Dire Straits:

Oj! Oj! Oj! Kändes som Mark Knopfler satt i mitt knä och lira på sin fina röda fender. :D :lol: Vilken pondus,spelglädje!


Det här lilla testet kanske ter sig lite meningslöst men det är alltid kul att dela med sig vad man själv tycker om Analogt Vs Digitalt etc. Man kanske skulle gå upp ett snäpp i MarcusCable's sortiment? Fast kanske inte blir så mycket bättre på min mediokra anläggning. :rolleyes:

#2

Postad 15 september 2004 - 01:14

Unregisteredb3cba0c2
  • Unregisteredb3cba0c2
  • Lärjunge

  • 409 inlägg
  • 0
fan nu måst ja juh inhandla Bifrosten iallafall...!! :P hoppas på att få köpa nå lite billigare kablar men jag vill inte sitta hemma och lyssna på InFlames med basfatting klang precis! :D

#3

Postad 15 september 2004 - 04:02

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hejsan :(

Det här lilla testet kanske ter sig lite meningslöst men det är alltid kul att dela med sig vad man själv tycker om Analogt Vs Digitalt etc. Man kanske skulle gå upp ett snäpp i MarcusCable's sortiment? Fast kanske inte blir så mycket bättre på min mediokra anläggning.  :P

Alltid kul att läsa vad folk tycker om olika komponenter men det du har jämfört är inte kablarna utan framför allt D/A-omvandlaren i DVD-spelaren vs. D/A-omvandlaren i din receiver.

Med Supra Trico-kabeln såg din signalväg ut så här (förutsatt att kortaste signalväg används):

[CD]==>digital signal via Supra Trico==>[DAC--->analog signal via internkablage--->AMP i receiver]

==> : extern digital signalering mellan CD-spelare och receiver
---> : intern analog signalering i receiver

Med Bifrost-kabeln såg din signalväg ut så här (förutsatt att kortaste signalväg används):

[CD--->digital signal via internkablage--->DAC]==>analog ljudsignal via Bifrost==>[AMP i receiver]

---> : intern digital signalering i CD-spelare
==> : extern analog signalering mellan CD/DVD-spelare och receiver

I första fallet används alltså D/A-omvandlaren (DAC) i din receiver medan andra fallet använder en helt annan D/A-omvandlare (DAC) i din CD/DVD-spelare. Du har alltså främst jämfört dessa två D/A-omvandlare med varandra och kommit fram till att D/A-omvandlaren i DVD-spelaren är överlägsen, vilket inte alls verkar otroligt.

Man kan likna detta vid en TV-station som parallellt gör två utsändningar av samma digitalt lagrade videoinspelning (motsvarar din CD-spelare).
I det ena fallet så skickas TV-signalen digitalt via satellit och i det andra omvandlas TV-signalen till analog (motsvarar D/A-omvandlaren i din CD-spelare) och skickas via det analoga markbundna nätet.

Du vill nu ta emot båda dessa utsändningar med din analoga TV-mottagare (motsvarar dina högtalare).

I det ena fallet behöver du alltså en parabolantenn (motsvarar Supra Trico-kabeln) och en satellitmottagare (motsvarar D/A-omvandlaren i din receiver) kopplad till din TV-mottagare. I det andra fallet behöver du en "vanlig" TV-antenn för den analoga signalen (motsvarar Bifrost-kabeln) kopplad direkt till din TV-mottagare.

Om du nu tycker att TV-bilden är bättre via den "vanliga" TV-antennen så kan du inte dra slutsatsen att en "vanlig" TV-antenn (Bifrost-kabeln) är bättre än en parabolantenn (Supra Trico) eftersom båda är nödvändiga för att överföra just "sin" speciella signaltyp. Du kan på sin höjd avgöra om de är bra eller dåliga på sina respektive arbetsuppgifter (som alltså är olika) men inte jämföra dem med varandra rakt av. På samma sätt kan man inte säga att en kabel avsedd för analoga signaler är bättre eller sämre än en kabel avsedd för digitala signaler.

Som sagt, tester är alltid intressanta men det gäller att veta vad det egentligen är man testar.

Kör hårt; friskt kopplat hälften brunnet :D

Redigerat av Tomas_D700, 07 januari 2005 - 13:05.


#4

Postad 15 september 2004 - 04:56

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tomas!
Dina förklaringar är alltid så klockrena!

#5

Postad 28 oktober 2004 - 11:35

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 0
Jag testade min birfost mot en noname rca som jag fick med när jag köpte min CD (original 2008). Nonamen är rätt fet för att vara ett lakritssnöre men ingen märkeskabel. Skillnaden var strax lite större är försumbar och inte värd de 500 kr jag betalat. Ljudet var lite mer öppet i bifrosten, lite intensivare. Jag ska testa bifrosten mot vanliga tunna lakritssnören snart. Jag hoppas att mina pengar inte bara köpte mig en snygg kabel...

Kringutrustning är:
Original 2008
Korsun v6i
Fina hembyggda högtalare
Tjocka noname högtalarkablar

#6

Postad 28 oktober 2004 - 11:53

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

  • 1 469 inlägg
  • 0

Tänkte att man såhär på kvällskvisten skulle ta och testa bifrost analogkablaget från Marcuscables. Det var först tänkt att sitta mellan min Pro-ject Debut II och min förstärkare. Dock så hade min vinylspelare inbyggt riia-steg så då kunde jag inte använda kabeln.

Jag förstår inte riktigt vad RIAA-steget har med det att göra. Det är väl samma kontakter oavsett om det sitter ett RIAA-steg i spelaren eller inte.

Edit: Många vinylspelare har i och för sig ett fast monterat kablage och då kan man naturligtvis inte använda någon annan kabel. Detta har dock inget med RIAA-steget att göra.

Redigerat av zvedberg, 28 oktober 2004 - 11:59.


#7

Postad 07 januari 2005 - 12:42

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

  • 516 inlägg
  • 0
Tror ni att att bifrost piskar audioquest kablar i samma prisklass?

Mvh WazZP

#8

Postad 04 december 2006 - 01:08

YOU
  • YOU
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Tror ni att att bifrost piskar audioquest kablar i samma prisklass?

Mvh WazZP

<{POST_SNAPBACK}>


Det skulle vara en mkt mkt mer intressant jämförelse!!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.