Bygga HTPC
37 svar till detta ämne
Postad 12 september 2005 - 12:29
Verifier
-
Verifier
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hej Har tänkt bygga en själv baserad på Dign HV5 lådan. Alla delar tänkte jag köpa på webhallen. Här är mitt försök till att plocka ihop delar: AMD Sempron - Socket 754 - 2600+ (Box) 609kr http://www.webhallen...od.php?id=39910Animo PowerSupply (PSU) 320W MicroATX 429kr http://www.webhallen...od.php?id=40723Asus - Socket 754 - ATX Nforce3 (K8N) - Sata Lan Raid 665kr http://www.webhallen...od.php?id=34831Dign HTPC HV5 - Silver (utan PSU) 1595 kr http://www.webhallen...od.php?id=40718Seagate 80GB SATA Barracuda 7200.7 (8MB Cache / Sata) 629kr http://www.webhallen...od.php?id=16684Microstar Radeon 9550se 128MB - TV-Ut / DVi 565 kr http://www.webhallen...od.php?id=35949Nec Intern IDE DVD±RW 16x Dual Layer ND-3540 - Svart (Bulk) 465 kr http://www.webhallen...od.php?id=41763Zalman P4 - Socket 478 - CNPS-7700-CU 365kr http://www.webhallen...od.php?id=35284Totalt: 5322kr Minne har jag redan: 2st Kingston PC3200 CL2.5 512Mb:are. På min förstärkare (Sony DAV-S800) har jag två video ingångar. Video 1 är vanlig coax(?), alltså 1 video + 2 ljud. Video 2 är "Optical Digital In". Är komponenterna jag valt hyffsat bra? Eller suger någon kombination? Kass på detta själv. Har ni bättre förslag så vore det trevligt. Enda jag inte vill byta är lådan. Datorn ska vara så tyst som möjligt. Behöver jag något mer för att kunna koppla datorn till optiska ingången? Är ingången både för bild och ljud eller bara ljud? Tänkte använde den till det vanliga + att senare bygga ut den för inspelning via tvkort. HDTV är skitsamma eftersom det lär dröja innan vi får det.
Redigerat av Verifier, 12 september 2005 - 12:30.
Postad 13 september 2005 - 08:23
Unregisteredd7904184
-
Unregisteredd7904184
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
"Zalman P4 - Socket 478 - CNPS-7700-CU 365kr"
Du ska ha för socket 754, kolla så den passar dit.
"Seagate 80GB SATA Barracuda 7200.7 (8MB Cache / Sata) 629kr"
Varför inte slå till på en större på en gång, kostar ju bara 400kr mer för 200gb
Redigerat av Unregisteredd7904184, 13 september 2005 - 08:24.
Postad 13 september 2005 - 08:25
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Här ska du få ett bra tips Dign HV5 är "samma" låda som en modell som heter Ahanix D.Vine 5Just nu säljer Dustin.se ut sina D.Vine modeller riktigt billigt. Köper du D.Vine 5 på Dustin så får du lådan inklusive 300W nätaggregat samt inklusive en VFD-display - för endast 1495:- (ink. moms) Handlar man via Dustinhome slipper man dessutom frakt under september - och kan betala via internetbank - sammanlagd kostnad: 1495:- länk till Ahanix D.Vine 5 silver på dustinhome.seDen svarta modellen verkar dock ha tagit slut - så passa på nu om du vill ha silvermodellen  För dom som undrar och D.Vine 5 verkligen är samma sak som Dign HV5 hänvisar jag till följade länkar: D.Vine 5 ProduktbladRecension hos Tomshardware.seRecension på SilentPCreviewRecension på HTPCnewsJag har själv köpt det och är i stor sett nöjd. Man ska dock vara medveten om att nätaggregatet (tyvärr) inte är så tyst som man skulle vilja - varken modellen från Dign eller D.Vine. Man är dessutom lite låst eftersom det inte finns några mATX-aggregat att köpa som är speciellt tysta - eller (helst av allt) helt fläktlösa. Jag har löst det genom att ha mitt fullstora fläktlösa ATX-aggregat utanför lådan - men det är ju inte direkt någon "smidig" lösning. Annars ser din lista bra ut
Postad 13 september 2005 - 08:40
Verifier
-
Verifier
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Tack för svaren.
Har beställt lådan från Dustin nu =)
Jag har hört att Animo PowerSupply (PSU) 320W MicroATX ska vara hyffsat tyst.
ang. hårdisk så tar jag bort gammalt skräp. Sen har jag en filserver på lanet.
Moderkortet har en optisk ut, är det samma typ som sitter på min förstärkare tro?
Redigerat av Verifier, 13 september 2005 - 08:41.
Postad 13 september 2005 - 08:46
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Här ska du få ett bra tips Just nu säljer Dustin.se ut sina D.Vine modeller riktigt billigt. Köper du D.Vine 5 på Dustin så får du lådan inklusive 300W nätaggregat samt inklusive en VFD-display - för endast 1495:- (ink. moms)
Ett väldigt bra pris, med tanke på vad du får .... synd att Ahanixs SilenX inte är samma som den SilenX, som säljer väldigt tysta mATX PSUs. Har PSUt 8 cms fläkt, så har man iaf lite kylnings och tystnings-potential. http://www.vendur.no...&products_id=93
Redigerat av frollic, 13 september 2005 - 08:50.
Postad 13 september 2005 - 09:09
WinHo
-
WinHo
-
Användare
-
-
104 inlägg
Jag har oxå funderat på detta med att bygga en HTPC. Jag har nu en dator i vanligt skal och tänkte försöka flytta alla komponenterna över till ett HTPC-chassi. Dock är jag helt ny på detta och vet inte om det går.
Komponenterna jag har är:
Asus P5AD2-E Deluxe (ATX)
P4 3,6 660 kyld av en Zalman 7700
2st 1gig ram ddr2
Ati radeon x850 xt platinum kyld av en Zalman VF700
DVDbrännare Dual Layer 16x samt en DVDspelare
2st 160 gig SATA raid 0
Soundblaster Audigy 2 z, eller internt digitalt ljud på moderkortet med optisk utgång.
Går det att flytta dessa komponenter rakt av? Vilket chassi rekomenderas?
Ska man köra Mediacenter, och går det att surfa och spela som vanligt då?
/En nybörjare
Postad 13 september 2005 - 09:18
Verifier
-
Verifier
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag har oxå funderat på detta med att bygga en HTPC. Jag har nu en dator i vanligt skal och tänkte försöka flytta alla komponenterna över till ett HTPC-chassi. Dock är jag helt ny på detta och vet inte om det går.
Komponenterna jag har är:
Asus P5AD2-E Deluxe (ATX) P4 3,6 660 kyld av en Zalman 7700 2st 1gig ram ddr2 Ati radeon x850 xt platinum kyld av en Zalman VF700 DVDbrännare Dual Layer 16x samt en DVDspelare 2st 160 gig SATA raid 0 Soundblaster Audigy 2 z, eller internt digitalt ljud på moderkortet med optisk utgång.
Går det att flytta dessa komponenter rakt av? Vilket chassi rekomenderas? Ska man köra Mediacenter, och går det att surfa och spela som vanligt då?
/En nybörjare
<{POST_SNAPBACK}>
jag skulle aldrig flytta det där till en HTPC. Är ju en klockren speldator.
Postad 13 september 2005 - 09:21
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Postad 13 september 2005 - 09:23
WinHo
-
WinHo
-
Användare
-
-
104 inlägg
[quote name='Verifier' date='Sep 13 2005, 10:18 '] [quote name='WinHo' date='Sep 13 2005, 10:09 ']Jag har oxå funderat på detta med att bygga en jag skulle aldrig flytta det där till en HTPC. Är ju en klockren speldator. <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Haha  Näe, det kan ju tyckas dumt kanske, men jag spelar inte så mycket på den. Men kan jag inte spela fastän jag har en HTPC? Funkar det dåligt med WinXP Mediacenter? --- Till Frolic Men tycker du jag skall behålla båda? Eller köra bara på brännaren? Och det borde inte vara några problem att flytta resten av komponenterna? Om jag skulle byta ut något, vad skulle det vara då?
Redigerat av WinHo, 13 september 2005 - 09:26.
Postad 13 september 2005 - 09:31
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Men tycker du jag skall behålla båda? Eller köra bara på brännaren?
Nix, ser ingen anledning till att ha två. Och det borde inte vara några problem att flytta resten av komponenterna? Om jag skulle byta ut något, vad skulle det vara då?
Tja, tystare diskar (beror på vad du har), passivt kylt grafikkort .... men låter det inte mycket idag, ser jag ingen anledning till det.
Postad 13 september 2005 - 09:35
WinHo
-
WinHo
-
Användare
-
-
104 inlägg
Tänkte nästan det, ser inte heller nån anledning till att köra båda, får ju bara ett större och klumpigare chassi..
Det är 2st Samsung 160gig 7200 diskar. De låter inte så mycket alls idag.
Vilket nätagg skall man ha? Som är tyst
Postad 13 september 2005 - 09:46
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Tänkte bara flika in lite bilder på mitt D.Vine 5 chassi jag köpte på Dustin. Jag har (försiktigt) putsat bort en del loggor som fanns på fronten:  Närbild på displayen:  Den röda lampan tillhör en Imon Inside IR-mottagare som jag "moddat" dit - det innebär att jag kan starta HTPC:n med fjärrkontrollen. Jag kör Meedio tillsammans med C.mee och använder en config jag fått av CyberVillain  som ger en "progress bar" vid film och musik-uppspelning. Placerad på min förstärkare ser det ut såhär:  Och då fungerar mitt fläktlösa nätaggregat ( FSP ZEN) som "stöd" till chassit:  Det fungerar fint eftersom nätaggregatet även kyls bättre utanför lådan
Postad 13 september 2005 - 09:47
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Tänkte nästan det, ser inte heller nån anledning till att köra båda, får ju bara ett större och klumpigare chassi..
HTPC-chassina är väldigt snarlika storleksmässigt, iaf de som tar ATX-moderbord har som oftast samma mått som HIFI-produkter, för att passa i hyllan. Det är 2st Samsung 160gig 7200 diskar. De låter inte så mycket alls idag.
Är det Samsungdiskar har du ingen som helst anledning att byta ut dom. Däremot är du modig som kör RAID0, rasar en av diskarna förlorara du med stor säkerhet all data. Vilket nätagg skall man ha? Som är tyst 
Många talar sig varma för FSPs PSUs, speciellt dom med 120mms fläktar. Jag skulle nog valt NorthQs PSU med 140mms fläkt.
Postad 13 september 2005 - 09:57
Unregistered0b4fd033
-
Unregistered0b4fd033
-
Användare
-
-
186 inlägg
Postad 16 september 2005 - 15:56
Unregistered468c32b1
-
Unregistered468c32b1
-
Användare
-
-
202 inlägg
Pulver - Sitter det inte redan en IR-mottagare på VFD-displayen som följer med?
MvH Jonas
Postad 16 september 2005 - 17:45
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Fin htpc pulver! *avis*
Tack Pulver - Sitter det inte redan en IR-mottagare på VFD-displayen som följer med?
MvH Jonas
Nope, inte på D.Vine modellen - då sitter det endast en VFD-Display monterad. Köper man Dign:s VFD-display tror jag att man får med en IR-mottagare. Nu verkar dock D.Vine 5 vara slut på Dustin.se - men de kanske får in igen ?
Postad 16 september 2005 - 18:05
Unregistered468c32b1
-
Unregistered468c32b1
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jag beställde ett häromdagen. Ligger och väntar på mig på postkontoret. Var det svårt att modda dit IR-ögat?
MVH Jonas
Postad 16 september 2005 - 18:49
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Nej, det var inte så svårt   Jag gjorde två hål i den gula plattan som VFD:n sitter i - ett hål för att fästa IR-mottagaren med en skruv, samt ett lite större hål för kontakterna på baksidan av IR-mottagaren. IR-mottagaren är (som jag skrev lite längre upp) en Imon Inside och jag skruvade helt enkelt bort den platta som sitter i 3,5" hållaren på Imon Inside. Det fungerar mycket bra
Redigerat av Pulver, 16 september 2005 - 18:50.
Postad 16 september 2005 - 21:21
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
 Jag har just bestämt mig för att bygga min första renodlade htpc. Delarna jag har plockat ihop (men inte beställt från webhallen än) är: Dign HTPX x15e låda med 7" touchskärmAsus A8V deluxe moderkortAMD Athlon 64 3200+ cpuKingston DDR PC3200 400MHz minne (2 st 512Mb)Asus GeForce fx5200 64Mb Tv-out (fläktlös)Thermaltake sonic tower heat pipe fanless (cpu kylfläns, fläktlös)Asus DVD-spelareOrsaken att jag väljer en athlon 3200+ och geforce fx5200 är att dom går att kyla helt passivt. Jag vet inte om grafikkortet kommer att orka med, hoppas på det iaf. Den enda fläkt jag planerar att ha är den i nätagget, blir det för lite sätter jag i en papst 80mm fläkt som jag löder in ett motstånd så den håller ca 8-900 rpm. Moderkortet tog jag ett som jag vet fungerar bra ihop med athlon 64 och dvdn tog jag första bästa  Jag har redan en 300Gb seagate barracuda s-ata disk, ett haupagge wintv 250 och ett tagan 350W nätagg som jag ska använda. Lite senare kommer jag antagligen att byta ut det till ett fläktlöst (antec phantom eller liknande) om den låter för mycket. Är det någon som har erfarenhet av prylarna ovan? Främst är jag nyfiken på dign lådan och grafikkortet. Min första tanke var att sätta upp ett mythtv system, men sen såg jag mediaportal och tänkte ge det en chans först. Det ser otroligt snyggt ut, funkar det bra så... Den måste vara snygg, enkel att hantera och *tyst* för att gå igenom fästmöfiltret
Postad 16 september 2005 - 22:54
Unregistered468c32b1
-
Unregistered468c32b1
-
Användare
-
-
202 inlägg
jed_htpc - Finns bra mycket bättre grafikkort som är passivt kylda. Mitt ATI 9600 256mb är passivt kylt t ex. Här finns ett 256mb passivt kylt. Finns säkert bättre, letade bara upp ett snabbt. ATI 256
Postad 16 september 2005 - 23:52
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
jed_htpc: Du kommer (tyvärr) inte kunna köra 3200+ processorn passivt med Thermaltake Sonic Tower. Tanken är god - men det fungerar inte  (även om det står i specifikationerna att den ska klara det) Det finns många passiva kylnings-anordningar, men de klarar sig oftast inte utan hjälp av chassi-fläktar - så är det med Sonic Tower och Antec Phantom. Och att köra dessa två samtidigt utan chassikylning är givetvis totalt omöjligt (det fungerar möjligtvis i typ 20 minuter) Att köra en såpass kraftfull dator du tänkt dig - helt passivt - är endast möjligt med mCubed HFX eller Zalman TNN500AFOch dessa chassin kostar därefter.... Antingen ändrar du processorn till en "svalare" cpu - eller så väljer du en cpu-kylare med (tyst) fläkt (eller skaffar gott om chassikylning) Angående chassit så har jag personligen aldrig förstått varför man skulle vilja ha en 7" display på lådan ? Jag skulle mest tycka att den var irriterande - en "vanlig" VFD-display fungerar i sådana fall bättre. Det är ju hög "imponerings-faktor" på den - men sådant tröttnar man snabbt på. Och sedan är den ju rätt dyr också... Men det är bara mina åsikter
Postad 17 september 2005 - 00:25
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Angående chassit så har jag personligen aldrig förstått varför man skulle vilja ha en 7" display på lådan ?
Jag skulle mest tycka att den var irriterande - en "vanlig" VFD-display fungerar i sådana fall bättre.
Jag tycker det är praktiskt med en skärm på chassit, lättare att göra normalt underhåll, eller leta sej igenom ett stort musikarkiv utan att dra igång tvn eller projjen.
Postad 17 september 2005 - 08:06
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14 158 inlägg
Jag tycker det är praktiskt med en skärm på chassit, lättare att göra normalt underhåll, eller leta sej igenom ett stort musikarkiv utan att dra igång tvn eller projjen.
Jag håller med pulver, personligen kan jag inte se mig själv sitta på knä 50 cm från skärmen och försöka navigera runt i menyerna/bland låtar och låtlistor. Då är ju VFDn betydligt bättre för ändamålet, dock med den nackdel att du som oftast bara ser två rader åt gången. Men å andra sidan, smaken är som baken, delad.
Postad 17 september 2005 - 08:29
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Det finns säkert en del praktiska användnings-områden, men jag tycker inte att det väger upp det höga priset (ca 4000:- extra för att få displayen) Hur fungerar egentligen displayen vid filmvisning? - får man en "dubbelbild" då ? - eller kan man använda den som en display med information om filmen ? (såsom filmnamn. uppspelad tid, återstående tid, subtitle språk etc) Om det kan visa sådan information - OK, men jag skulle ändå föredra en "vanlig" VFD-display. Om den inte kan visa sådan information - dåligt, då saknar man ju någonting jämfört med andra modeller med VFD-display. Nej, om nu jed_htpc vill ha en riktigt tyst HTPC tycker jag att det låter smartare att lägga pengarna på ett mCubed chassi. Även om det inte är lika snyggt som Dign:s chassi
Postad 17 september 2005 - 11:07
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tack för alla tips! Jag ska ha en knäpptyst htpc, annars kommer min bättre hälft att slänga ut den ur vardagsrummet  Hon är redan lite skeptisk till att jag tänker kasta ut både videon och dvdn. Efter lite (läs flera timmar) läsande på recensioner och testar så har jag bytt åsikt om hfx, jag tyckte att det verkade onödigt struligt och trångt tidigare. Så här ser min lista ut nu: Chassi: HFX med iMon VFD (vart jag nu ska få tag på det eftersom ingen av återförsäljarna verkar ha rätt sort...) Cpukylning: Borg HPC heatpipe processor coolerNätagg: Silverstone ST30NF Fanless PSU 300WModerkort: Asus A8V Deluxe VIA K8T800ProCpu: AMD Athlon64 "Venice" 90nm 3500+Minne (1Gb): 2st Kingston ValueRAM 512Mb DDR-DIMM PC3200 400MHzGrafikkort: Connect3D Radeon 9600Pro 256Mb TV-outDVD: ASUS DVD-E616 DVD 16x/48x svartTvkort: Hauppage wintv 250 Hårddisk: Seagate barracuda 300Gb s-ata i en vertical silence hårddiskkylareGrafikortet har redan en passiv kylare som jag tänkte använda, alltså inte koppla in den till lådans externa kylfläns. Cpun kommer att få en kylfläns (120W), det tycker jag borde räcka... Nätagget kommer att få en egen kylfläns på andra sidan. Då har jag två kylflänsar kvar till framtida behov. Problemet är att datorbutiken.com inte har någon leveranstid på lådan... Jag kommer inte att spela på den datorn (det lilla jag spelar så gör jag det på min vanliga dator i lek^H^H^Harbetsrummet) utan det ska bli en ren underhållningserver med tv serier, film och musik. Har jag missat något med min nya konfiguration? Det jag är lite osäker på är grafikkortet, jag har inte testat eller hört talas om connect 3d tidigare. Är dom bra? Grafikkortet kommer antagligen att bytas ut till något annat, sen ska jag kolla priser på alla andra komponenter och se vart det blir billigast. Men det hinner jag inte göra nu
Postad 17 september 2005 - 11:53
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Det där ser ut som en mycket bättre lista  Grafikkortet är bra val - jag kör själv med ett liknande (Connect 9550 256Mb) passivt kylt, utan problem. Så länge man inte tänkt spela de senast spelen är det bra Jag misstänker att du hittat till denna sida här på prisjakt ? Magnus borde kunna svara på leveransfrågor angående chassit  med iMon VFD (vart jag nu ska få tag på det eftersom ingen av återförsäljarna verkar ha rätt sort...)
Imon VFD-display ? - är det denna du menar ? Du ska väl ha en intern variant antar jag - det borde de kunna svara på i den andra tråden.
Postad 17 september 2005 - 15:40
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tack för det
Jag kommer som sagt inte att spela på den, det gör jag på min vanliga maskin (som kyls av en zalman resorator, knäpptyst!). Den kommer antagligen att få en vertical silence den med.
Jag har läst igenom Magnus tråd, ska kolla med honom om han har några svar angående leveranstider.
Jag menar inte den vfd som du länkade till, jag är ute efter den andra som Magnus har pratat om. Den som saknar volymkontroll och ska monteras bakom glaset på vänstra sidan.
Har inte kollat upp den ordentligt, ska göra det imorgon.
Här ska byggas!!
Postad 17 september 2005 - 20:07
bjornsva
-
bjornsva
-
Beroende
-
-
1 330 inlägg
Jag är avis på er som kan bygga htpc  Själv lade jag ner mina planer p.g.a. begränsade kopplingsmöjligheter till min 50hz crt tv (s-video, scart) samt en väldigt flimrig/orolig bild.
Jag kan tänka mig hur stor skillnad till det bättre det blir på en högupplöst lcd tv eller plasma där man kan koppla via vga/dvi.
Postad 19 september 2005 - 15:32
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nu har jag beställt min htpc (eller rättare sagt större delen av den): Chassi: mCubed HFX med iMon VFD, borg cpu- och gpukylning och ett silverstone st30nf passivt nätagg. Moderkort: Asus A8V Deluxe Cpu: AMD Athlon64 3500+ Minne (1Gb): 2st Samsung 512Mb PC3200 400MHz DVD: Standard dvd-rom Tvkort: Inget, jag kommer iaf inte att titta på tv (hej då tv-licensen!!!). Hårddisk: Seagate barracuda 300Gb s-ata i en vertical silence hårddiskkylare Grafikkort: Inte bestämt än, ska kolla lite till nu när jag kan kyla det via lådan och slipper lita på inbyggda passivakylare så kommer det att bli något värre. Ev ett ati x800 eller ett nvidia kort i samma klass. Beställt från pyrotech.se Pratade med Magnus Thomé (www.tystpc.nu) som tar in mCubed lådorna i Sverige och han hade lite tips och ideer, bla att jag ska köpa en *stor* tub kylpasta på elfa eftersom det går åt en del till nätagget... Återkommer med bilder och åsikter efter jag har byggt ihop den.
Postad 21 september 2005 - 21:41
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Nu har jag beställt min htpc (eller rättare sagt större delen av den):
Chassi: mCubed HFX med iMon VFD, borg cpu- och gpukylning och ett silverstone st30nf passivt nätagg. Moderkort: Asus A8V Deluxe Cpu: AMD Athlon64 3500+ Minne (1Gb): 2st Samsung 512Mb PC3200 400MHz DVD: Standard dvd-rom Tvkort: Inget, jag kommer iaf inte att titta på tv (hej då tv-licensen!!!). Hårddisk: Seagate barracuda 300Gb s-ata i en vertical silence hårddiskkylare Grafikkort: Inte bestämt än, ska kolla lite till nu när jag kan kyla det via lådan och slipper lita på inbyggda passivakylare så kommer det att bli något värre. Ev ett ati x800 eller ett nvidia kort i samma klass. Beställt från pyrotech.se
Pratade med Magnus Thomé (www.tystpc.nu) som tar in mCubed lådorna i Sverige och han hade lite tips och ideer, bla att jag ska köpa en *stor* tub kylpasta på elfa eftersom det går åt en del till nätagget...
Återkommer med bilder och åsikter efter jag har byggt ihop den. 
<{POST_SNAPBACK}>
Vad blev slutnotan?
Postad 22 september 2005 - 08:15
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vad blev slutnotan?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte än, har inte hämtat dom. Kring 15.000:- (ink moms) tror jag. Återkommer nästa vecka när jag har köpt prylarna.
Postad 22 september 2005 - 08:58
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Köper du D.Vine 5 på Dustin så får du lådan inklusive 300W nätaggregat samt inklusive en VFD-display - för endast 1495:- (ink. moms)
<{POST_SNAPBACK}>
Ingår även fjärrkontrollen?
Postad 22 september 2005 - 09:42
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Just nu säljer Dustin.se ut sina D.Vine modeller riktigt billigt.
Köper du D.Vine 5 på Dustin så får du lådan inklusive 300W nätaggregat samt inklusive en VFD-display - för endast 1495:- (ink. moms)
<{POST_SNAPBACK}>
Nackdelen med D.vine 5 som jag ser det är att den har ett aktivt nätagg (inbyggd fläkt) , lådan har 2 st 60mm fläktar (låter mycket) och det går inte att kyla cpu och grafikkort passivt. ...om du inte använder en zalman resorator 1+, men hur snyggt är det till en htpc? Jag prioriterade en tyst dator över allt annat när jag valde delar till min htpc, om jag har valt rätt vet jag snart  Sen spelade fästmöfaktorn in också, hon ska gå med på att den står vid plasman. Då ska den smälta in i rummet och den ska vara *knäpptyst*
Postad 22 september 2005 - 10:45
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Ingår även fjärrkontrollen?
Nej - det ingår ingen fjärr (men det är väldigt billigt ändå  ) Dustin har ju sålt slut på sina D.Vine 5 chassin nu - men de kanske får in igen ? Jag kompletterade mitt chassi med Imon Inside - finns ej i lager hos dustin.se - men finns på Komplett.se(fjärrkontrollen du lagt in en bild på - Imon RSC - har utgått) Edit: jed_htpc - jag kör mitt D.Vine chassi utan 60mm fläktarna inkopplade, med ett passivt nätaggregat utanför lådan, passiv kylning på grafikkortet och en Zalman 7000 cpu-kylare på silent. Det ger en nästan ljudlös dator. Men jag skulle inte ha något emot att skaffa mig ett HFX-chassi och få det "riktigt" ljudlöst Dock tillåter inte ekonomin det just nu.
Redigerat av Pulver, 22 september 2005 - 10:51.
Postad 22 september 2005 - 11:48
jed_htpc
-
jed_htpc
-
Amatör
-
-
53 inlägg
jed_htpc - jag kör mitt D.Vine chassi utan 60mm fläktarna inkopplade, med ett passivt nätaggregat utanför lådan, passiv kylning på grafikkortet och en Zalman 7000 cpu-kylare på silent.
Det ger en nästan ljudlös dator.
Men jag skulle inte ha något emot att skaffa mig ett HFX-chassi och få det "riktigt" ljudlöst
Dock tillåter inte ekonomin det just nu.
<{POST_SNAPBACK}>
Utan fläktar, med ett passivt nätagg utanför lådan och passiv kylning på grafikkortet låter det mycket bättre! (eller mindre, du fattar vad jag menar  ) Det låter som en mycket prisvärd htpc, dessutom såg den rätt bra ut. Fast jag tycker att hfx:en såg lite bättre ut  Iom att du redan har nätagget på utsidan, har du funderat på att köpa en heatpipe till processorn och sätta kylflänsen på utsidan av datorn? Om du skaffar en tillräckligt stor kylfläns borde du kunna kyla hela datorn passivt och få den helt tyst. Det förutsätter förstås att du har tillräckligt med plats bakom datorn... Men om jag skaffade en *nästan* ljudlös dator skulle den åka ut från vardagsrummet efter nån dag, så jag sparade lite till och köper en *helt* ljudlös dator. (hoppas jag!) Nu väntar jag bara på att dom sista delarna ska komma hem till butiken så att jag kan hämta dom... "Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!" - gammalt prylordspråk
Postad 25 oktober 2005 - 09:54
golleman
-
golleman
-
Användare
-
-
188 inlägg
En fråga om Ahanix D.Vine 5-chassit; går det att få in ett standard ATX PSU eller passar bara mATX?
Har ett Enermax 350W som jag vill använda tills vidare, och är osäker på om det inkluderade pallar driva ett gammalt Gigabyte GA-7DXR med en Athlon XP 2400+ tillsammans med ett GFTi4200. Knappast HTPC-delar jag vet, men tills vidare...
Redigerat av golleman, 25 oktober 2005 - 09:56.
Postad 25 oktober 2005 - 12:32
joniS
-
joniS
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Nackdelen med D.vine 5 som jag ser det är att den har ett aktivt nätagg (inbyggd fläkt) , lådan har 2 st 60mm fläktar (låter mycket) och det går inte att kyla cpu och grafikkort passivt. ...om du inte använder en zalman resorator 1+, men hur snyggt är det till en htpc?
Det funkar för mig, och om jag fick igen lådan, så skulle det vara snyggt. (När jag fixar så att det går att stänga så ska jag även gömma resoratorn. Återkommer med bilder om någon månad..) [edit: stängde öppna taggar]
Redigerat av joniS, 27 oktober 2005 - 09:00.
Postad 30 oktober 2005 - 21:34
lanken
-
lanken
-
Användare
-
-
230 inlägg
Är det någon som vet om det finns AHANIX D.VINE 5 i gold färg?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|