Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Twinhan DVB-C

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Twinhan DTV Cab-CI (TV-kort) 1 7.666666 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 08 October 2005 - 02:07

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Har tittat lite på Twinhans CVB-C med CI och börjar bli riktigt sugen.
Har dock ett par frågor till er som redan har kortet:

1. Går det att välja vilken MPEG-dekoder man vill använda i den medföljande mjukvaran?
2. Om svaret på fråga ett är Nej: känner ni till något kompatibelt program där det går att välja dekoder?
3. Går det att mata ut 5.1-ljud via SPDIF när man ser på TV med kortet?
4. Kan man spela in 5.1-ljud?
5. Vilken CAM bör man använda för "garanterad" kompabilitet?
6. Har kortet stöd för EPG, DVB-Subtitles, Text TV osv?
7. Något annat av intresse som någon vill informera om inför ett köp?
8. Nån som har tips på en affär som har kortet i lager, gärna en afär som också säljer en passande CAM och även har denna i lager?

Tackar på förhand.

Postad 18 October 2005 - 22:02

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
1. Kortet tar in samma som sänds av tex. ComHem. Alltså endast MPEG2.

2. Nej. Alternativet är att spela in det i MPEG2 och sen använda av ett encoder program, tex GordianKnot. Om du vill konvertera till XviD eller DivX dvs.

3. Japp, det går att köra ut DD5.1. Dock är det endast SVT1&2, Canal+Film1,2 och 3 som sänder i Dolby Digital.

4. Japp, den spelar in exakt samma stream som sänds ut av ComHem.

5. Jag använder ett VIACCESS REDCAM 4.84 (som jag vet MÅSTE det just vara v.4.84 för att det ska funka)

6. Ja, det stödjer EPG. Däremot med Subtitles är det lite knivigare. Den har stöd för det, men mjukvaran är lite knasig i min mening. Som i tex. så sänder Canal+ sina sub på tel 199(DEN), 299(FIN), 399(SWE), 499(NOR), och i programet kan man inte välja vilken man vill köra, utan dör kör första bästa. tex. 199 och då kan man tex få Danska, Norska eller Finska.. Så det problemet ligger mer i mjukvaran än i hårdvaran. Hoppas dock att dom fixar det snart.

7. Att tänka på vilken version på mjukvaran man ska köra. Jag tycker TwinhanDTV2.432 funkar bäst.

8. Känner bara till Dustin som säljer kortet, men inga på lager. Så det är bara boka den.
Camen säljs av NettoSat

Hoppas dessa svar hjälper något. Förövrigt så är jag supernöjd med kortet.

Postad 18 October 2005 - 22:28

antonj
  • antonj
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Blandar Electrified ihop decoder och encoder? Enligt frågan så vill han veta om man kan DECODA MPEG2-strömmen med vilket decoder man vill, eller om mjukvaran har en "inbyggd". Inte om man kan encoda filen till vilket format man själv vill i efterhand?

Fråga två säger sig självt..

Postad 19 October 2005 - 00:02

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
kortet har inbyggd MPEG2 DECODER, vill man ENCODA om till tex. MPEG4 får man anända ett annat program. Men man kan inte spela in direkt sändningar direkt till MPEG4, utan endast i MPEG2.

Postad 19 October 2005 - 00:12

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Kortet har väl ingen decoder alls, eftersom det inte har någon utgång eller på något annat sätt kodar om den inkommande DVB-strömmen (-vilken redan är i MPEG2).

Postad 19 October 2005 - 03:06

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
jo, det stämmer det du säger. Trodde den hade det :)
hur som helst så går det inte att ändra på inströmmen som är MPEG2 till något annat ;)

Har en liten fråga som nån kanske kan svara på.
Dom flesta TV bolagen kommer ju gå över från MPEG2 till MPEG4 innom en snar framtid.
Detta betyder väl att dom flesta DVB korten som finns idag kommer vara oanvändbara? Även dom flesta Digital Boxarna.
Rätta mig om jag har fel.

Postad 19 October 2005 - 07:29

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
>Dom flesta TV bolagen kommer ju gå över från MPEG2 till MPEG4 innom en snar framtid.
> Rätta mig om jag har fel.

EN GISSNING: <-- Varning
Har läst lite om det där också. Jag tror inte man ska överdriva dock:

Jag tror snarare att de bara lägger nya kanaler specifikt för HDTV på MPG4 först (=för att få "bättre" plats helt enkelt) För de kan inte begära att alla som har "vanliga" STB:er (som inte har tillräcklig datakraft etc) måste helt plötsligt köpa ny STB bara för att titta på "vanlig TV". Gissar på att nya STB:er som kommer är så att säga specifiika för att klara HDTV *också* Makes sense? För all annan TV tittande så räcker MPG2 hårdvaran som finns i en god tid framåt... Bolagen lär nog inte vilja riva ut *all* dyr mpg2 utrustning hux-flux heller...

Mao: jag *gissar* att "problemet" är bara för den som är HDTV k-t... :)

Postad 19 October 2005 - 17:34

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
ok.

Men jag lär nog byta ut den dagen dom använder MPEG4 till HDTV.
Har ju precis införskaffat en HD READY plasma tv :)

Postad 19 October 2005 - 17:38

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
jag kör mitt twinhankort med PureDVD codecs (nvidia). Funkar skitbra.. kör dock Meedio TV.. vet inte hur det är med orginalprogramvaran....

Postad 19 October 2005 - 22:47

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

hur som helst så går det inte att ändra på inströmmen som är MPEG2 till något annat :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe du misstolkar frågan helt.
Datan som kommer i DVB-strömmen är kodad i MPEG2-format, för att göra om informationen till en bild som kan synas på din skärm behövs en MPEG2-dekoder.
Olika MPEG2-dekodrar har olika bildkvalitet och andra egenskaper som gör dem mer eller mindre bra.

Dock har jag hittat informationen jag behöve nu. Kortets medföljande mjukvara använder PowerDVD-codecet och det går inte att ändra på.

@ CyberVillain
Har du DVB-C-kortet alltså? På deras hemsida står det bara om DVB-T och DVB-S.

@antonj
"Fråga två säger sig självt.."
Som jag förstått det är krypterade kanaler och DVB-C något som inte går hem med så många program.

Ett kompatibelt program (som fungerar med krypterade kanaler också) jag känner till är MyTheatre men det är inkompatibelt med PureVideo-dekodern och utvecklaren av programmet tycker illa om nVidia och tänker därför inte fixa så att det fungerar verkar det som. (Dessutom verkar snubben lätt utvecklingsstörd om man läser inläggen på hans forum.)

Har också sneglat på DVBViewer men stödet för DVB-C verkar bristfälligt även om det går att få det att fungera. (Tex. verkar inte automatiserad kanalsökning fungera vilket ju är en major pain in the ass.)

Sen finns det nått som heter ProgDVB men det verkar ännu mer sugigt än de andra alternativen.

... jäkla MS som inte fixat stöd i MCE. Hela TV-funktionen i MCE är helt värdelös (för mig) om det enda man kan få in är okodade DVB-T-sändningar alt. skruttiga analoga sändningar.

Redigerat av Unregistered92d7e447, 19 October 2005 - 22:50.

Postad 20 October 2005 - 01:15

Chimen
  • Chimen
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

jag kör mitt twinhankort med PureDVD codecs (nvidia). Funkar skitbra.. kör dock Meedio TV.. vet inte hur det är med orginalprogramvaran....

Hur då? Meedio har väl inte stöd för Twinhan än? Inte ens fria kanaler väl?

Postad 20 October 2005 - 06:40

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Jag kör iof DVB-T, men borde funka med PureVidoe codecs även för DVB-C

Chimen: med i betagruppen, så jag har fått lite godsaker. Fast jag tror det finns tredjeparts graffiler som fungerar lika bra... sök på forumet....

Postad 20 October 2005 - 11:33

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Jag kör iof DVB-T, men borde funka med PureVidoe codecs även för DVB-C

Chimen: med i betagruppen, så jag har fått lite godsaker. Fast jag tror det finns tredjeparts graffiler som fungerar lika bra... sök på forumet....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror intre att PureVideo är problemet snarare DVB-C-stödet i Meedio.

Postad 22 October 2005 - 01:35

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Mediaportal stödjer Twinhan med CI och Mediaportal börjar äntligen bli lite stabilare. RC2 kommer idag den 22'a . Äldre versioner av GB PVR stödjer Twinhan med CI. Jag har iof bara kört Twinhans terestial med CI/CAm men det lär ju inte skilja mot cable i Mediaportal och GB PVR. Wellton way har en trial version man kan ladda ner numera osså.

Postad 26 October 2005 - 11:10

Robban-GBG
  • Robban-GBG
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

>Dom flesta TV bolagen kommer ju gå över från MPEG2 till MPEG4 innom en snar framtid.
> Rätta mig om jag har fel.

EN GISSNING: <-- Varning
Har läst lite om det där också. Jag tror inte man ska överdriva dock:

Jag tror snarare att de bara lägger nya kanaler specifikt för HDTV på MPG4 först (=för att få "bättre" plats helt enkelt)  För de kan inte begära att alla som har "vanliga" STB:er (som inte har tillräcklig datakraft etc) måste helt plötsligt köpa ny STB bara för att titta på "vanlig TV".  Gissar på att nya STB:er som kommer är så att säga specifiika för att klara HDTV *också*    Makes sense?  För all annan TV tittande så räcker MPG2 hårdvaran  som finns i en god tid framåt...  Bolagen lär nog inte vilja riva ut *all* dyr mpg2 utrustning hux-flux heller...

Mao: jag *gissar* att "problemet" är bara för den som är HDTV k-t...  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... Jag vill se fotbolls VM-06 i digital HDTV från COMHEM och har därför funderat just på Twinhans DVB-C kort, kommer det ej att fumgera? :)

För ett DVB kort borde det väl egentligen inte spela någon roll om innehållet i dataströmmen är komprimerat med MPEG2 eller 4, det är ju ändå inte kortets uppgift att decoda den till nåt som ska visas på projen, för det gör väl grafikkortet?
Är det någon som VET vad som gäller så dela gärna med er av er kunskap! :huh:

Postad 26 October 2005 - 12:46

Unregisteredfa0a24d8
  • Unregisteredfa0a24d8
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

För ett DVB kort borde det väl egentligen inte spela någon roll om innehållet i dataströmmen är komprimerat med MPEG2 eller 4, det är ju ändå inte kortets uppgift att decoda den till nåt som ska visas på projen, för det gör väl grafikkortet?
Är det någon som VET vad som gäller så dela gärna med er av er kunskap! :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är med dig. Det känns rimligt att problemet sitter i avkodningen snarare än kortet i sig. Troligtvis behövs dock nya drivrutiner som levererar dataströmmen korrekt. Men jag ser också gärna att någon upplser i frågan :-)

Postad 01 November 2005 - 18:58

The_wanderer
  • The_wanderer
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
*Redigerar mig själv eftersom jag tydligen inte kan läsa...*

Tänkte höra om det är någon som vet om det funkar eller inte å köra med ett Twinhan DVB-C mot comhem? Se andra inlägget

CA-modulen som man måste ha (vad jag har förstått) kostar ju en del ingen som vet var man kan hitta billiga sådana? Dustin har ju en för VIACCESS (695:-) funkar den även för comhem? Se andra inlägget

Mvh Peter

Redigerat av The_wanderer, 01 November 2005 - 19:07.

Postad 02 November 2005 - 00:17

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

*Redigerar mig själv eftersom jag tydligen inte kan läsa...*

Tänkte höra om det är någon som vet om det funkar eller inte å köra med ett Twinhan DVB-C mot comhem? Se andra inlägget

CA-modulen som man måste ha (vad jag har förstått) kostar ju en del ingen som vet var man kan hitta billiga sådana? Dustin har ju en för VIACCESS (695:-) funkar den även för comhem? Se andra inlägget

Mvh Peter

<{POST_SNAPBACK}>

Viaccess 4.84 och Conax funkar med Comhem rent allmänt. Det säger Comhem själva om man pratar med de som ansvarar för deras boxar även om de naturligtivs inte officiellt stödjer någon datorDVB-C mottagare ÖHT.

Jag har inte just Twinhans DVB-C-mottagare så den har jag inte testat men jag kör Comhem DVB-C med andra pryttlar och har kört med både Viacess och Conax, båda funkar. Det sägs ibland att man kan få olika resultat beroende på ens Comhem smartcard och var man bor men jag har inga konkretare info om detta.

Neptunsat säljer nog CAM billigare än Dustin :angry:

Postad 02 November 2005 - 18:51

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag har nu funderat dvb-t/dvb-C länge.
Men har nu bestämt mig för att i veckan ändå skaffa Comhem trots de inte ger mig en digital Kanal 5 :D
Min Shoppinglista blir då?:
TWINHAN TV-KORT KABEL-TV DVB-C PCI 995:- (gratis frakt)
http://www.dustinhom...odID=5010077842

Namnet på kortet säger inget om Ci interface men under allt så står det:

"Funktioner
# Högkvalitets kabel-tv & radio mottagning (DVB-C) -- TwinhamDTV Cab-CI stöder både gratis och betalkanaler mottagning
# Du behöver extra CAM & betalkort för att du ska kunna se betaltvkanaler"

Eller skall man köpa ifrån http://www.neptunsat.com/se/ för 825:- ? + frakt
Eller skall man köpa av dustin då de har snabb leverans samt kanske bra support?

Det verkar finnas 3st DVB-C kort? och alla 3 glappar med flatkabeln om man har otur eller skiljer något annat i funktioner?

Sen tänkte jag köpa en
CA Modul
http://www.almsat.com/
SCM Viaccess modul Ver. 4.84 - SEK 595,00

Sen går jag in i www.comhem.se och beställer ett mediumpaket kort utan abbonemang ?
Så om jag inte är nöjd så avslutar jag bara abbonemanget efter 1 månad?
Men det blir en startavgift på 595:-?

Sen så är det bara koppla in i "3hål i väggen" och köra mediaportal (Detta är väl gratis även för inspelningar?) http://mediaportal.sourceforge.net/ sen efter 1 månad om jag är nöjd kan jag skaffa ett billigare kort utan ci interface och påsåvis spela in 2 kanaler simultant?

Så om det sänds en film på svt så kan jag spela in den som en mpg och få subtitle fil separat?
Man får ju ångest bara av att läsa här ;) Tänk om man köper fel etc...

Redigerat av kuka2, 02 November 2005 - 18:57.

Postad 02 November 2005 - 21:47

Patchman
  • Patchman
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Det verkar finnas 3st DVB-C kort? och alla 3 glappar med flatkabeln om man har otur eller skiljer något annat i funktioner?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta kort har CI Modulen direkt monterat på kortet så kabelglapp är inget problem

Postad 03 November 2005 - 18:59

kuka2
  • kuka2
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Detta kort har CI Modulen direkt monterat på kortet så kabelglapp är inget problem

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tack ;)
Då kan man känna sig aningen säkrare :lol:

Postad 07 November 2005 - 16:45

Robban-GBG
  • Robban-GBG
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Ok, har comhem hemma och börjar bli mer och mer less på hur tafflig TV bilden set ut på en 106" duk. Har fastnat för just Twinhans kort för de verkar både vara någorlunda billiga OCH fungera med comhem.

MEN, finns det två versioner av Twinhans DVB-C kort?

1, Twinhan Visionplus 2031A finns på microstore i en modern och snitsig svart/grön låda för 1000spänn.

2, Twinhan Cable CI Card på neptunsat i den gala vanliga röda lådan för ynka 800 spänn.

Fördelen med neptunsat (förutom att kortet är 20% billigare) är att de även har det bästa pris på Viaccess moduler (499spänn!) jag sett.

Ok gurusar vad säger ni, ska man betala 200 spänn extra för att få det (kanske?) nya kortet?

Ouuu, såg just att både neptunsat och microstore ligger här i Götet, så det där med att köpa båda på samma ställe för att minska fraktkostnad är kanske inte så aktuellt! :P

Börjar det lukta officiell tråd om TWinhan DVB-C här eller?? :D

Postad 25 November 2005 - 09:15

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
"Twinhan DVB-C (Kabel-TV) CI-modul
Direktlänk till denna sida: http://www.datorbuti...artId=VPDTVCPCI

Beskrivning
OBS! CI-modul ingår ej."

Jag mailade Datorbutiken och undrade vad de höll på med, fick detta svar:

"Bäste Kund

CI-Modul ingår inte, och det är inget vi säljer

Med vänlig hälsning
Martin.B/Kundtjänst
datorbutiken.com"

Tja, vad säger man. Köp från Microstore istället, de vet vad de håller på med.

Btw, jag har frågat Twinhan vad skillnaden på grön och röd låda är men inte fått svar än.

/Niclas

Postad 26 November 2005 - 17:59

Shinzon
  • Shinzon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

TWINHAN TV-KORT KABEL-TV DVB-C PCI 995:- (gratis frakt)
http://www.dustinhom...odID=5010077842

Detta kort får man plats med det i en shuttle låda? Någon som vet.

Eller skall jag ta min andra dator som jag tänkte bygga till min dotter (vanligt atx)

Postad 24 April 2007 - 20:17

Tiger_swe
  • Tiger_swe
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej Alla

Jag har problem med att få igång min lösning.

Jag har:
Twinhan 2033 Kabeltv DVB-C kort PCI med CI (Artnnr 30555)
samt
CA-Modul, Conax 5.0, Canal Digital, ComHem, PC Card (Artnnr 30207)

Samt ett sprillans nytt Comhem kort "medium" abonemang.

Dock så kan jag inte få det hela att fungera.
Jag har installerat alla drivrutiner och programvaror som följde med
(ska kolla efter uppdateringar sen, borde dock fungera med medföljande, kan man tycka)

Men... söker jag så får jag in 0 kanaler.
Tycker allt ser okey ut.. här kommer ett gäng skärmdumpar som visar hur det ser ut.
Common Interface
Conax CA
Subscription Status
DVB-Cable Setup
Scan Progress-DVB TV

Så här ser ju allt bra ut imo men... som sagt det kommer inte in några signaler.
Kickar man dock på Subscription Status så ser den ju inte helt okey ut, gammalt datum.
Men... enligt comhem så ska mitt kort vara aktivt.

Sen så följer det med ett annat program som jag inte vet vad det gör, lägger ut det också.
Verkar låsa programmet på något sett, har ej hunnit sätta mig in i det.
TwinhanData V1.8.0.2

Hur som helst så står jag och stammpar och kommer inte någon stans.
Skulle vara tacksam för råd om hur jag ska göra för att komma igång.

Mvh
Janne

Postad 26 April 2007 - 20:33

Tiger_swe
  • Tiger_swe
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nu har Subscription uppdaterats så det måste ju vara kontakt med kabel-TV nätet men...
Det sökningen hittar inga kanaler, eller den ser ut att hitta kanaler.
Signal nivån går upp från ingenting till ca 90% både på nivå och kvalitet.

Sen så står den och stampar vid varje sådan här stabel men... kan inte hitta någonting.
Så själv sökningen tar en himla lång tid att göra för den försöker vid dessa staplar utan
att lyckas...

Skit tragiskt ju, känns som det är nära att det ska fungera men... något skit är kvar.

Så här ser min subscription ut Idag

Tacksam för tips.

Mvh
Janne

Postad 26 April 2007 - 21:01

byterider
  • byterider
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tjenare

Tror inte jag kan hjälpa så mycket men jag har en liknande setup fast med conax 4... Min signal och kvalitetsmätare låg nästan hela tiden samt hittade bara hälften av kanalerna .. var vansinnig och förstog inte vad problemet var men till slut plocka jag bort sladden som går från gaveln till motagaren på kortet och tryckte i min antenn kabel direkt i motagaren utan skarvar, efter det så ligger jag konstant över 90 % på signal och kvalitet...

Låter inte som ditt problem är samma men det går ju snabbt att testa så...

MVH Mikael

Postad 26 April 2007 - 21:13

byterider
  • byterider
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Kollade igen bilderna igen och ser på Scan Progress-DVB TV bilden står det symbol rate 0 i listan men du har 6875 ikryssat ... ett tips är att göra en egen lista eller använd mediaportal tvserver 0.3 som jag kör med ist för twinhans

Redigerat av byterider, 26 April 2007 - 21:15.

Postad 01 May 2007 - 18:43

Tiger_swe
  • Tiger_swe
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nu har jag fått igång det.

Jag har gjort noll komma noll i skillnad.

Dock så formaterade jag om C-Drive och la in sp2, .net1-2 samt alla drivers.
Alltså en väldigt ren installation.

Jag har ju haft ett analogt TV-Kort tidigare installerat, så det var kanske det
som spökade att jag inte kunde få kortet att fungera korrekt.
Det är det enda som jag kan tänka mig...

Hur som helst så fungerar det nu! och allldeles utmärkt också ^_^

Mvh
Janne

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.