Bifogar en snabbskiss på tänkt montagesätt.
Montera projektor i snedtak?
Startad av
Unregistered285c4efa
, Oct 19 2005 19:59
12 svar till detta ämne
Postad 19 October 2005 - 19:59
Funderar på att montera min Panna 700AE i taket. Problemet är bara att jag har snedtak i rummet. Har kikat runt lite men inte hitta något lämpligt fäste. Någon som har bra ideér om detta?
Postad 19 October 2005 - 21:51
Kan du inte bara såga till en kilformad träkloss som du monterar i taket och sedan monterar du färstet på klossen? Alternativ något vinkeljärn som du kan "bocka" till själv för att få rätt vinkel.
Postad 20 October 2005 - 12:48
eller använda en tiltbar arm för tv-apparater med en hylla på, i stil med de som finns på en del enklare hotell?
Postad 20 October 2005 - 14:18
Har aldrig sett en som kan tiltas så mycket. Det brukar oftats röra sej om +- 10-12grader.
Vill ha ett fäste där "armen" monteras lodrät. En TV-hylla brukar tiltas vid hyllan (inte vid väggen), det innebär att armen ej är lodrät.
Vill ha ett fäste där "armen" monteras lodrät. En TV-hylla brukar tiltas vid hyllan (inte vid väggen), det innebär att armen ej är lodrät.
Postad 20 October 2005 - 15:04
Svetsa ihop något tjusigt själv. Behöver ju inte vara det minsta svårt. Har du inte grejjer till att göra det själv, fråga lokala firman att göra det för en 200-lapp eller så...
Postad 20 October 2005 - 15:14
...eller så bygger du som många andra här på forumet (tex mig själv) ett stativ av Biltemas högtalarfäste. Det går att tilta väldigt mycket.
Postad 20 October 2005 - 18:55
På landet har jag ett SMS-fäste (med kulled) som funkar - hade dock taket varit "snedare" hade det inte funkat då den är perfekt i sitt nuvarande läge... som är max-vinkel!
Postad 23 October 2005 - 19:38
Har också snedtak o jag gjorde så att jag monterade projjen på tvärbalkar (en aluminiumstege!), som i sin tur satt på beslag på sidoväggarna. Rummet bör nog inte vara så brett, mitt är bara ca 2,9 m.
Thomas
Thomas
Postad 24 October 2005 - 07:57
Har också snedtak o jag gjorde så att jag monterade projjen på tvärbalkar (en aluminiumstege!), som i sin tur satt på beslag på sidoväggarna. Rummet bör nog inte vara så brett, mitt är bara ca 2,9 m.
Thomas
Mitt rum är ca 4,60m brett så det blir nog lite för långt. Tror inte det skulle bli så populärt med en kabelstege ovanför soffan.
Postad 24 October 2005 - 10:00
Jag byggde ett i helgen.
Jag tog två lister 7X 25 mm som jag i den övre änden snedkapade med samma vinkel som snedtaket. Dessa lister fäste jag med ett par rejäla vinklat i en platta som skuvas i taket. Ett par vinklar mot plattan som är emot projektorn. Precis som din skiss.
Det fungerade bra (så du har en bra skiss), förutom att jag gjorde listerna för korta. Dessa skall bytas ut till ett par längre i veckan.
Jag tog två lister 7X 25 mm som jag i den övre änden snedkapade med samma vinkel som snedtaket. Dessa lister fäste jag med ett par rejäla vinklat i en platta som skuvas i taket. Ett par vinklar mot plattan som är emot projektorn. Precis som din skiss.
Det fungerade bra (så du har en bra skiss), förutom att jag gjorde listerna för korta. Dessa skall bytas ut till ett par längre i veckan.
Postad 24 October 2005 - 10:39
Jag skulle köpt ett SMS-fäste... skulle funka perfekt för ditt ändamål.
http://www.hembiocon...nk=db_vara.html
/micke
http://www.hembiocon...nk=db_vara.html
/micke
Postad 25 October 2005 - 18:36
Biltema-fäste helt klart. Kolla i mitt galleri för ett exempel som skulle kunna passa dig...
/K
/K
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning

41 filmer
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?