Braskens i Linköping / Samsung
47 svar till detta Àmne
Postad 12 November 2005 - 21:50
label
-
label
-
Wannabe
-
-
42 inlÀgg
Köpte en SamsungTv för en tid sedan hos Braskens i Linköping som det har varit en hel del strul med. (Pris 33000:-)
Först och frÀmst misstÀnker jag att den inte var ny nÀr jag fick den.
DÄ jag frÄgade dem varför förpackningen var bruten nar jag fick den sa de att de kollade alla av denna modell innan de gick till kund.
Sedan började problemen med ursprungsfel som visade sig direkt nÀr tv:n kopplades in...
SkrÀp i bildpanelen vilket visade sig som en svart prick i bildrutan och kraftiga magentastick i hörnorna.
DÄ jag pÄtalade felen sket de att svara pÄ mail. Efter ett tag sa de dock att jag skulle kontakta en servicefirma vilket jag gjorde efter en tid. Gick lÄng tid innan jag fick svar och mitt Àrende bollades runt hos Samsung och Strax Tvservice.
NÀr jag stod pÄ mig hÀmtades tv:n till slut men de lyckades inte laga dem trots flera försök. DÄ hade det gÄtt ca 3 mÄnader sammanlagt och jag fick ta ledigt 5 ggr frÄn jobbet för att de skulle hÀmta / lÀmna tv:n. Trots att den fortfarande var olagad lÀmnade de alltsÄ tillbaka den.
Strax tv-service höll Àven pÄ att flytta sin verksamhet till Danmark varför de var extremt svÄra att ha att göra med.
Braskens/Samsung lyfte inte ett finger för att detta skulle lösa sig smidigt. Och strax tv-service kunde inte fixa den. Nu krÀvde jag att den skulle hÀmtas för sista gÄngen och att jag ville hÀva köpet. Efter lite mer Àn 2 veckor kom strax och hÀmtade den efter att ha slarvat bort min senaste felanmÀlan frÄn Samsung.
Braskens sa att de inte kunde hjÀlpa mig dÄ de bara kunde invÀnta en RMA-ansökan frÄn tv-serviceföretaget. Trots min frÄga om de som sÀljare kÀnde nÄt ansvar för att de sÄlt en skit-tv för 33000:- till en kund sÄ fick jag sköta allt sjÀlv och ingen ersÀttning kunde jag fÄ förrÀn de fÄtt en RMA.
Nu Àr Àrendet tidsmÀssigt inne pÄ mÄnad 4 frÄn att tv:n hÀmtades 1:a gÄngen och 1,5 Är frÄn att jag köpte den, trots att jag pÄpekade felet nÄgra dagar efter leveransen.
Jag har mailat Braskens flera ggr som bara bollar tillbaka Àrendet eller skyfflar vidare till Samsung.
Jag har nu krÀvt alla pengar tillbaka + kompensation för den tid jag varit utan tv samt ersÀttning för arbetsfrÄnvaro dÄ tv:n hÀmtats/lÀmnats. Ev kan jag tÀnka mig ett tillgodokvitto i deras butik.
Det ska bli mycket intressant att se hur Braskens i Linköping hanterar detta,
eller tar de inget ansvar alls (enl. konsumentköplagen) för deras produkter som det Àr fel pÄ redan vid leverans?
Ă
terkommer om detta!
NÄgon annan som haft problem liknande detta med Braskens eller med RMA-ansökningar dÄ de fÄtt mÄndagsexemplar vid tv-köp?
Redigerat av label, 29 December 2005 - 09:35.
Postad 12 November 2005 - 21:58
luftbubblan
-
luftbubblan
-
Wannabe
-
-
26 inlÀgg
Köpte en SamsungTv för en tid sedan hos Braskens i Linköping som det har varit en hel del strul med. (Pris 33000:-) Först och frÀmst misstÀnker jag att den inte var ny nÀr jag fick den. DÄ jag frÄgade dem varför förpackningen var bruten nar jag fick den sa de att de kollade alla av denna modell innan de gick till kund. Sedan började problemen med ursprungsfel som visade sig direkt nÀr tv:n kopplades in... SkrÀp i bildpanelen vilket visade sig som en svart prick i bildrutan och kraftiga magentastick i hörnorna. DÄ jag pÄtalade felen sket de att svara pÄ mail. Efter ett tag sa de dock att jag skulle kontakta en servicefirma vilket jag gjorde efter en tid. Gick lÄng tid innan jag fick svar och mitt Àrende bollades runt hos Samsung och Strax Tvservice. NÀr jag stod pÄ mig hÀmtades tv:n till slut men de lyckades inte laga dem trots flera försök. DÄ hade det gÄtt ca 3 mÄnader sammanlagt och jag fick ta ledigt 5 ggr frÄn jobbet för att de skulle hÀmta / lÀmna tv:n. Trots att den fortfarande var olagad lÀmnade de alltsÄ tillbaka den. Strax tv-service höll Àven pÄ att flytta sin verksamhet till Danmark varför de var extremt svÄra att ha att göra med. Braskens/Samsung lyfte inte ett finger för att detta skulle lösa sig smidigt. Och strax tv-service kunde inte fixa den. Nu krÀvde jag att den skulle hÀmtas för sista gÄngen och att jag ville hÀva köpet. Efter lite mer Àn 2 veckor kom strax och hÀmtade den efter att ha slarvat bort min senaste felanmÀlan frÄn Samsung. Braskens sa att de inte kunde hjÀlpa mig dÄ de bara kunde invÀnta en RMA-ansökan frÄn tv-serviceföretaget. Trots min frÄga om de som sÀljare kÀnde nÄt ansvar för att de sÄlt en skit-tv för 33000:- till en kund sÄ fick jag sköta allt sjÀlv och ingen ersÀttning kunde jag fÄ förrÀn de fÄtt en RMA. Nu Àr Àrendet tidsmÀssigt inne pÄ mÄnad 4 frÄn att tv:n hÀmtades 1:a gÄngen och 1,5 Är frÄn att jag köpte den, trots att jag pÄpekade felet nÄgra dagar efter leveransen.
Jag har mailat Braskens flera ggr som bara bollar tillbaka Àrendet eller skyfflar vidare till Samsung. Jag har nu krÀvt alla pengar tillbaka + kompensation för den tid jag varit utan tv samt ersÀttning för arbetsfrÄnvaro dÄ tv:n hÀmtats/lÀmnats. Ev kan jag tÀnka mig ett tillgodokvitto i deras butik.
Det ska bli mycket intressant att se hur Braskens i Linköping hanterar detta, eller tar de inget ansvar alls (enl. konsumentköplagen) för deras produkter som det Àr fel pÄ redan vid leverans?
Ă
terkommer om detta!
NÄgon annan som haft problem liknande detta med Braskens eller med RMA-ansökningar dÄ de fÄtt mÄndagsexemplar vid tv-köp?
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Inte för jag har haft nÄgot alls med Braskens att göra, men i fallet med din Samsung, sÄ verkar det "tyvÀrr" som om dom flesta Àr "mÄndags" exemplar, se denna trÄd: https://www.minhembi...showtopic=95438Det verkar som om dom flesta som sÀljer Samsung har stora problem med servicen, nÀr det vÀl blir fel pÄ tv:n
Postad 12 November 2005 - 23:18
label
-
label
-
Wannabe
-
-
42 inlÀgg
Verkar inte vara den enda som haft problem med Samsung, Strax tv-service och Braskens.
Helt otroligt dÄligt av dem att servicen Àr sÄ-###### kass nÀr man pröjsat 33000:- för en tv och det bara blir skit och tar lÄng tid.
Men man hoppas ju pÄ en rejÀl ursÀkt och en snabb kreditering samt ersÀttning för allt strul.
Men hittills Àr det inget vidare med servicenivÄn, anser jag.
Men det vet i fan om man kommer att köpa Samsung igen.
KÀnns som kvalitén Àr allt annat Àn stabil.
Postad 12 November 2005 - 23:33
luftbubblan
-
luftbubblan
-
Wannabe
-
-
26 inlÀgg
Verkar inte vara den enda som haft problem med Samsung, Strax tv-service och Braskens. Helt otroligt dÄligt av dem att servicen Àr sÄ-###### kass nÀr man pröjsat 33000:- för en tv och det bara blir skit och tar lÄng tid.
Men man hoppas ju pÄ en rejÀl ursÀkt och en snabb kreditering samt ersÀttning för allt strul. Men hittills Àr det inget vidare med servicenivÄn, anser jag. Men det vet i fan om man kommer att köpa Samsung igen. KÀnns som kvalitén Àr allt annat Àn stabil.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! - Ja du verkar ha fÄtt "trippelotur", bÄde Samsung, Strax-Tv och Braskens pÄ en och samma gÄng! Det skulle rÀcka lÄngt med bara en av dessa tre bekymmer! Hoppas att det löser sig!
Postad 13 November 2005 - 09:45
Unregisteredfbcba282
-
Unregisteredfbcba282
-
Amatör
-
-
87 inlÀgg
Hejsan!
Tycker det e vÀldigt konstigt att du var tvungen att lÀmna in den pÄ "lagning" och inte fick en ny tv eftersom det var fel direkt dÄ du kopplade in den! SÄ brukar det alltid vara att om man fÄr en pryl som inte fungerar direkt byttas den ut mot en ny! Konstigt tillvÀgasÀtt dÀr av Braskens tycker jag, du borde krÀva en helt ny direkt eller hÀva köpet! Om du köpte den via nÀtet eller liknande har man alltid 14 dagars Änger rÀtt eller öppet köp, distansköplagen...
Lycka till ÀndÄ och hoppas det löser sig.
MVH Henrik.
Postad 13 November 2005 - 10:01
Unregisteredc3c83da7
-
Unregisteredc3c83da7
-
ForumrÀv
-
-
538 inlÀgg
jag köpte en sharp lcd tv av braskens. Allt var frid och fröjd ett par veckor, men efter ett tag uppstod 2 st blÄa rÀnder över tv:n skÀrm nÀr man slog pÄ den. Att komma i kontakt med dem pÄ braskens var INTE lÀtt. Dom vÀgrar svara pÄ mail och telesamtal. NÄja efter mycket om och men fick jag kontakt med dem efter att jag mailat vd:n.
Dom vÀgrade stÄ för frakten nÀr tv:n skulle in pÄ rep. Det var först efter att jag skickat lÀnkar och saxat text frÄn konsumentverkets hemsida, dÀr det stÄr vad som gÀller som de gav med sig. Det stÄr tom pÄ deras hemsida att KUNDEN ska stÄ för frakten vid ev reparation, det Àr helt FEL enligt konsumentlagen. NÄja nu fick jag ivÀg tv:n och de betalade frakten. Dock kÀndes det vÀldigt olustigt att de verkligen inte har nÄgot intresse att hjÀlpa sina kunder, jag menar vafan det ska vÀl vara en butiks första prio, att hjÀlpa sina kunder. Det Àr ju lika med nöjda kunder, som rekomenderar butiken till andra. Som det var nu fick jag verkligen kÀmpa för att de skulle ta sitt ansvar, kÀndes förjÀvligt.
Det var dÄ de sista pengarna de fick av mig, och jag verkar ju inte vara ensam att ha blivit dÄligt bemött ev dem.
Postad 13 November 2005 - 10:08
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlÀgg
ta serienumren pÄ tvn och kolla med samsung sverige om den Àr inporterad av samsung sverige
dom har serienummer pÄ alla sina apparater pÄ det som Àr sÄlt av svensk importör
Postad 13 November 2005 - 11:38
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlÀgg
Köpte sjĂ€lv en tv av braskens för ca 4 Ă„r sedan. Reklamerade det direkt dĂ„ det var en massa fel pĂ„ den. Det tog Braskens ca 1œ mĂ„nad innan Ă„terbetalning skedde, Braskens skyllde pĂ„ Panasonic, varför vet varken jag eller Panna.
ALDRIG MER BRASKENS!!!!!! Hoppas dom konkar rejÀlt
Postad 13 November 2005 - 12:38
Unregistered1ff325c1
-
Unregistered1ff325c1
-
ForumrÀv
-
-
743 inlÀgg
Godta inga tillgodokvitton! Cash + skadestÄnd och rÀnta har du rÀtt att krÀva om det Àr sÄ som du beskriver det. Butiken Àr alltid ansvarig för det de sÀljer, kund ska aldrig behöva vÀnda sig till serviceverkstad pÄ egen hand eller stÄ för nÄgra kostnader i samband med garantiÀrenden. FrÄn Brasken.se Braskens Radio & TV AB har § rÀtt att ÄtgÀrda-/reparera produkten TRE (3) gÄnger, misslyckas detta ska produkten bytas ut till en ny av samma modell. Har den modell det avser utgÄtt frÄn sortiment ska motsvarande-/efterföljande modell ges till dig.Du har rÀtt att hÀva köpet, dessutom tidigare Àn sÄ. "För att du ska ha rÀtt att hÀva köpet krÀvs det att felet Àr av vÀsentlig betydelse för dig. NÀr man bedömer felets betydelse tar man hÀnsyn till vad som Àr vÀsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmÀnhet." KÀlla: Konsumetverket.se FrÄn Brasken.se Spara alltid kvitto, kontantnota, faktura eller följesedel, emballage och orginalförpackning som mÄste kunna visas upp för att garantin skall gÀlla. För ev. inlÀmning - garantiÀrende-/service stÄr kund för transport, kostnad till/frÄn den auktoriserade serviceverkstaden.Kvitto/garantisedel ska givetvis sparas, men emballage Àr inte nödvÀndigt. Dessutom ska aldrig kunden stÄ för nÄgra kostnader i samband med garantiÀrenden. Braskens Àr och förblir ett oseriöst skitföretag i mina ögon, Àven om jag aldrig sjÀlv haft med de att göra.
Redigerat av Unregistered1ff325c1, 13 November 2005 - 13:00.
Postad 13 November 2005 - 14:16
Trodde att alla visste att Braskens Àr ett skumraskföretag
Postad 14 November 2005 - 14:41
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
RÄdgivare
-
-
5023 inlÀgg
Hejsan Jag spinner vidare pĂ„ det som Keeallo skriver ovan Vad Braskens eller nĂ„gon annan skriver pĂ„ sin hemsida har ingen betydelse om det som skrivs innebĂ€r sĂ€mre villkor Ă€n konsumentköplagen. DĂ€remot sĂ„ gĂ€ller det som skrivs och som lovar mer Ă€n vad lagen krĂ€ver. Konsumentköplagen gĂ€ller mellan dig som konsument och Braskens som nĂ€ringsidkare och Ă€ven om ni bĂ„da skulle vilja detta sĂ„ kan ni Ă€ndĂ„ inte avtala bort nĂ„gon del dĂ„ konsumentköplagen Ă€r tvingande. Att t.ex. skriva att man som sĂ€ljare har rĂ€tt att reparera en produkt tre gĂ„nger innan nĂ„gon annan Ă„tgĂ€rd kan komma ifrĂ„ga Ă€r rent nonsens och inget du behöver gĂ„ med pĂ„. Vidare sĂ„ Ă€r det enligt konsumentköplagen det sĂ€ljande företag som du har ett avtal med som helt och fullt Ă€r ansvarig gentemot dig som konsument vilket innebĂ€r att du endast behöver reklamera att fel till dem och att de mĂ„ste sköta alla andra kontakter med tillverkaren eller vem det nu rör sig om. Ăven om det skulle vara tillverkaren som mĂ„ste Ă„tgĂ€rda problemet sĂ„ Ă€r det sĂ€ljaren, inte tillverkaren, som enligt lag Ă€r ansvarig gentemot dig och det Ă€r tillverkaren som mĂ„ste sköta kontakten med andra inblandade. Givetvis kan du som kund, efter instruktioner frĂ„n sĂ€ljaren, hjĂ€lpa till med detta men det Ă€r inget sĂ€ljaren kan krĂ€va. Man fĂ„r skilja pĂ„ lĂ€mnade garantier och reklamationsrĂ€tt enligt konsumentköplagen. Att t.ex. tillverkaren har lĂ€mnat en garanti innebĂ€r inte att du mĂ„ste utnyttja denna om felet Ă€ndĂ„ regleras genom konsumentköplagen vilket gĂ€ller i stort sett alla fel som du sjĂ€lv inte Ă€r orsak till. En garanti Ă€r nĂ„got helt frivilligt och kan lova mer Ă€n lagen men aldrig mindre. I och med att en garanti Ă€r frivillig sĂ„ kan den som lĂ€mnar en sĂ„dan stĂ€lla vissa krav som t.ex. att originalförpackningen mĂ„ste vara kvar. DĂ€remot sĂ„ kan en sĂ€ljare aldrig krĂ€va att t.ex. originalförpackningen mĂ„ste finnas kvar nĂ€r du reklamerar ett fel enligt konsumentköplagen. SjĂ€lv reklamerar jag alltid fel till sĂ€ljaren i enlighet med konsumentköplagen och lĂ„ter sedan sĂ€ljaren sjĂ€lv vĂ€lja om han vill utnyttja eventuella garantier. Oavsett vad sĂ€ljaren pĂ„stĂ„r sĂ„ har du som konsument, vid reklamation, rĂ€tt att krĂ€va antingen avhjĂ€lpande eller omleverans. Det Ă€r alltsĂ„ du, inte sĂ€ljaren, som bestĂ€mmer vilket av alternativen som ska gĂ€lla. Endast om sĂ€ljaren kan visa att det alternativ som du valt innebĂ€r en oskĂ€lig kostnad för honom sĂ„ kan han fĂ„ vĂ€lja det andra alternativet. En oskĂ€lig kostnad Ă€r inte en kostnad som endast Ă€r nĂ„got högre utan en kostnad som helt enkelt Ă€r orimlig i jĂ€mförelse med det andra alternativet. Exakt hur mycket dyrare ditt alternativ vid en ev. bedömning tillĂ„ts bli beror till stor del pĂ„ det enskilda fallet och dig sjĂ€lv. HĂ€nsyn tas bl.a. till vilken betydelse felet har för just dig (inte vad sĂ€ljaren sjĂ€lv anser om felet) samt om det andra alternativet skulle kunna ske utan vĂ€sentlig olĂ€genhet för dig som konsument. Bra att kĂ€nna till Ă€r att vid en reklamation sĂ„ mĂ„ste sĂ€ljaren stĂ„ för alla kostnader vilket givetvis inkluderar reparationskostnader samt frakten i bĂ„da riktningarna men du har Ă€ven rĂ€tt att krĂ€va ersĂ€ttning för eventuella andra utgifter du har haft i samband med felet och som varit nödvĂ€ndiga (t.ex. telefonsamtal, resor, förlorad arbetsinkomst etc.). Din kommuns konsumentvĂ€gledare kan hjĂ€lpa till med allt detta
Postad 14 November 2005 - 15:55
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
MĂ€stare
-
-
2592 inlÀgg
Oj, en ny BraskenstrÄd. Undar om dom kommer att börja hota "Label" nu efter hans kritik av butiken. Verkar underligt att butiken finns kvar dÄ jag aldrig hört nÄgot bra om dem.
case
Postad 16 November 2005 - 20:28
axet
-
axet
-
Amatör
-
-
77 inlÀgg
Bra att kÀnna till Àr att vid en reklamation sÄ mÄste sÀljaren stÄ för alla kostnader vilket givetvis inkluderar reparationskostnader samt frakten i bÄda riktningarna men du har Àven rÀtt att krÀva ersÀttning för eventuella andra utgifter du har haft i samband med felet och som varit nödvÀndiga (t.ex. telefonsamtal, resor, förlorad arbetsinkomst etc.).
En frÄga bara, jag har dÄ aldrig hört talas om att nÄn fÄtt telefonkostnader, förlorad arbetsinkomst, resor mm. betalt vid en reklamation? Detta Àr ju bara Ànnu en av politikernas seglatser uppe i det blÄ att skriva det i en lag. *** Kortade ned citatet nÄgot. (Tomas_D700) ***
Redigerat av Tomas_D700, 16 November 2005 - 20:55.
Postad 16 November 2005 - 22:01
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
RÄdgivare
-
-
5023 inlÀgg
Hej En frÄga bara, jag har dÄ aldrig hört talas om att nÄn fÄtt telefonkostnader, förlorad arbetsinkomst, resor mm. betalt vid en reklamation?
Menar du att du inte hört talas om nĂ„gon som begĂ€rt detta eller att du kĂ€nner till personer som har begĂ€rt det men dĂ€r företaget inte velat betala? NĂ€r det gĂ€ller det förra sĂ„ Ă€r det vĂ€l snarare sĂ„ att vĂ€ldigt fĂ„ kĂ€nner till att man har rĂ€tt till skadestĂ„nd och dĂ€rmed inte heller begĂ€r ersĂ€ttning. Det kan Ă€ven vara sĂ„ att man kĂ€nner till sina rĂ€ttigheter men passar pĂ„ att utrĂ€tta dessa reklamationsĂ€renden en ledig dag/eftermiddag nĂ€r man Ă€nda Ă„ker förbi butiken och dĂ€rmed inte har haft nĂ„gra extra kostnader. SjĂ€lv har jag fyra gĂ„nger begĂ€rt (och fĂ„tt) ersĂ€ttning för resor och endast en gĂ„ng var det lite tjaffsande dĂ„ sĂ€ljaren helt enkelt inte kĂ€nde till de lagar som ett företag mĂ„ste kĂ€nna till. Telefonkostnader har jag aldrig begĂ€rt ersĂ€ttning för eftersom de ofta Ă€r försumbara i dag. Förlorad inkomst har jag inte heller begĂ€rt ersĂ€ttning för eftersom jag brukar passar pĂ„ nĂ€r jag Ă€r ledig. HĂR kan man lĂ€sa om ett fall dĂ€r företaget inte alls ville betala ut ersĂ€ttning för resor med hĂ€nvisning till sina egna försĂ€ljningsvillkor. Ett annat ARN-referat som Ă€r vĂ€rt att lĂ€sa Ă€r DETTA eftersom det tar upp en hel hög av olika ersĂ€ttningskrav Man kan naturligtvis inte vara sĂ€ker pĂ„ att ett företag betalar Ă€ven om lagen sĂ„ sĂ€ger men det gĂ€ller ju allt hĂ€r i vĂ€rlden och ligger utanför denna trĂ„ds topic
Postad 16 November 2005 - 23:25
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlÀgg
Har tom fÄtt IKEA att stÄ för resa !
Postad 17 November 2005 - 07:24
soulis
-
soulis
-
Amatör
-
-
82 inlÀgg
Det Àr inte svÄrt att krÀva ersÀttning av företaget för förlorad arbetsinkomst och resor!
Mitt förslag Àr att du skriver ner allt till Braskens i ett och samma brev dÀr du beskriver felet, vilka ÄtgÀrder som har gjorts frÄn dig och reperationsstÀllena, dÀr du listar vilka kostnader du vill ha ersÀttning för (se till att ha kvitton och bevis pÄ frÄnvaro frÄn arbetet).
Du ska börja brevet med att sÀga att du reklamerar tv:n och vill hÀva köpet och krÀver ersÀttning för dina utgifter. Lista dina utgifter i detalj gÀrna datum mÀssigt...
Skriv att du begÀr ett svar senast den xxx (förslagsvis tvÄ veckor efter du skickat brevet). Skriv att om svar uteblir tas det som ett nekande svar och att du dÄ gÄr vidare till ARN. Innan du gÄr till ARN ska du kontakta din lokala konsumentvÀgledare....
Detta Àr ett bra sÀtt att sÀtta presss pÄ företag som försöker smita frÄn sina skyldigheter.
TyvÀrr kan det ta upp till 6 mÄnader att fÄ ett svar frÄn ARN.
Postad 17 November 2005 - 12:16
Max Tinnitus
-
Max Tinnitus
-
AnvÀndare
-
-
128 inlÀgg
Trodde att Braskens hade gÄtt och gömt sig under den sten dom kom ifrÄn...
Redigerat av Max Tinnitus, 17 November 2005 - 12:17.
Postad 17 November 2005 - 12:23
Unregisteredd1a8fe77
-
Unregisteredd1a8fe77
-
ForumrÀv
-
-
583 inlÀgg
Om jag skulle köpa TV för 33 lakan sÄ hade jag ju kollat upp lite om företaget bakom innan.. En sökning i Google ger negativa vibbar redan pÄ andra trÀffen i listan..
Postad 17 November 2005 - 12:32
Max Tinnitus
-
Max Tinnitus
-
AnvÀndare
-
-
128 inlÀgg
Om jag skulle köpa TV för 33 lakan sÄ hade jag ju kollat upp lite om företaget bakom innan.. En sökning i Google ger negativa vibbar redan pÄ andra trÀffen i listan.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Vad Àr det man brukar sÀga, Googleguden har talat
Postad 30 November 2005 - 01:23
label
-
label
-
Wannabe
-
-
42 inlÀgg
Den 14/11 fick jag OK frÄn Samsung parts att de skulle kreditera tv:n till butiken samma vecka.
Men inga pengar fortfarande...
Problemet de lyckats med nu Àr att Strax tvservice, Braskens eller Samsung har dribblat ihop serienr och RMAnr vilket gör att "de inte kan" betala ut pengar.
Trots att jag uppgett alla korrekta uppgifter och returnerat tv:n med kopia av kvitto, orginalemballage t.o.m med adresslapp m.m kvar sÄ klarar de inte av att lösa detta!
Snart Àr vi inne i mÄnad nr 5 av den hÀr cirkusen.
Nu har jag gett dem denna vecka pÄ sig sedan gÄr det till ARN direkt.
Jag vill ocksÄ upplysa alla som lÀser detta att om man köper en SAMSUNG produkt och fÄr fel pÄ den sÄ blir det ett **** att fÄ sin rÀtt tillgodosedd.
TÀnkvÀrt i val av mÀrke...
GÀller att vÀlja en bra butik ocksÄ. Nu skyller alla parter pÄ varandra och ingen tar ansvaret.
Och kunden blir drabbad. De lurar folk pÄ pengar kan man sÀga, jag ligger ute med över 33000 pix Ät dem för att de schabblar!
Gör en upföljning till hÀr nÀr / om detta löser sig. Just nu ser det inget vidare ut trots att jag "hotat" med ARN och alt möjligt...
Postad 30 November 2005 - 06:54
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
MĂ€stare
-
-
3254 inlÀgg
GÀller att vÀlja en bra butik ocksÄ. Nu skyller alla parter pÄ varandra och ingen tar ansvaret. Och kunden blir drabbad. De lurar folk pÄ pengar kan man sÀga, jag ligger ute med över 33000 pix Ät dem för att de schabblar!
Det dÀr Àr ganska vanligt. Alla vill slippa att betala. TÀnk om butiken hade stÄtt för detta och sedan tagit smÀllen/diskussionen med leverantören. Vilken goodwill! Har för mig att Fyndbörsen gjorde sÄ vid ett tillfÀlle (inte sÄ stora pengar iofs).
Postad 30 November 2005 - 08:52
drhawk
-
drhawk
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Detta Àr orsaken till att jag numera bara köper saker pÄ internet och dessutom oftast frÄn Tyskland.
Argumentet "det blir mindre krÄngel om du köpt frÄn lokalhandlaren om nÄgot gÄr sönder"
hÄller inte lÀngre. Varför ska de ha pengar emellan för att tillhandahÄlla kartonger med grejer som importerats frÄn kina och lÀmna noll service om nÄgot skiter sig?
Ska man krÄngla kan man lika gÀrna göra det med handlare pÄ internet och gÀrna ocksÄ med dem som har utvÀrdering on-line som pÄ ebay. Det Àr större chans dÄ att de hÄller sig "pÄ tÄrna" annars tappar de all försÀljning.
Postad 04 December 2005 - 14:24
Unregistered1603852d
-
Unregistered1603852d
-
AnvÀndare
-
-
249 inlÀgg
Intressant trÄd. Jag har för mig att man inte har rÀtt att fÄ pengarna tillbaka utan att lagen bara sÀger att man fÄr reparation eller en ny motsvarnade vara. Hur Àr det med tillgodokvitton som nÄgon nÀmnde, jag menar om mitt ovanstÄde pÄstÄende stÀmmer sÄ Àr vÀl ett tillgodokvitto det bÀsta man kan krÀva? Jag iofs alltid fÄtt tillbaka pengarna eller nÄgon typ av kompensation nÀr köp har strulat men det Àr ju som sagt en ganska olustig process.
Sen en sak till i all denna klagan pÄ Braskens. Jag har handlat dÀr en del och visst Àr de skumma de som jobbar dÀr men de har vÀldigt fina mÀrken i butiken (kanske inte samsung dock, hehe) och jag har aldrig rÄkat ut för nÄgra bekymmer, jag har tilloch med fÄtt rabatt! Nu har ingen pryl jag handlat dÀr gÄtt sönder sÄ man kanske inte skall ropa hej Ànnu...
Johan
Postad 06 December 2005 - 21:55
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
MĂ€stare
-
-
2592 inlÀgg
Johan:
Braskens har vÀl inte behandlat alla skina kunder som skit, bara dom som kommit i klÀm och klagat lite.
case
Postad 13 December 2005 - 19:30
Unregistered1603852d
-
Unregistered1603852d
-
AnvÀndare
-
-
249 inlÀgg
Verkar som det, de har ju inte gÄtt i konakn Àn sÄ nÄn lÀr de ju leva av...
Postad 14 December 2005 - 14:50
Matsen
-
Matsen
-
MĂ€stare
-
-
2792 inlÀgg
hopplahoppla... Jag trodde inte ngn handlade pÄ Braskens lÀngre efter att de gjorde bort sig totalt med hot och allt vad det nu var. Man fÄr ju rÀtt mÄnga trÀffar pÄ "brasken" om man söker hÀr pÄ forumet och pÄ google - ganska skrÀmmande lÀsning faktiskt!
Men det mest förvÄnande Àr ju att de inte har lÀrt av sina misstag - Àven den dummaste mÄste ju förstÄ att man inte kan behandla sina kunder sÄsom de gör gÄng pÄ gÄng pÄ gÄng! Men Àr det ingen som anmÀler dom sÄ gÄr de ju liksom smÀrtfritt vidare - de kanske förlorar nÄgra kunder en kort stund men efter ett tag sÄ glömmer folk bort vad de har gjort eller sÄ kommer det "nya" kunder som inte vet bÀttre och Àr godtrogna!
Finns det en "Black List" hÀr pÄ forumet? IsÄfall har jag missat den...
Om inte sÄ kanske det borde skapas en sÄdan - men det kanske Àr svÄrt att ha en sÄdan?
StÄ pÄ dig och krÀv en löjligt stor ersÀttning - tÀnk om bilverkstÀderna gjorde likadant nÀr man lÀmnade in sin bil...
Postad 15 December 2005 - 21:33
label
-
label
-
Wannabe
-
-
42 inlÀgg
Det vÀrsta av allt Àr nu att Samsung betalat för lite pengar till Braskens vilket gör att jag inte kan fÄ mina stÄlar. Fortfarande problem med att butken och Samsung tjafsar om det som bör vara smÄpengar för dem men Àr stora pengar för mig.
Butiken Àr ju skyldig att ersÀtta mig och dÀrefter lösa det med Samsung, men det bryr de sig inte om trots att jag skrikit Ät dem i telefon och i flera e-mail. Om de har taskigt med pengar Àr trist men knappast mitt problem. Jag har ju fan betalat för en produkt som var trasig och inte ens har kvar lÀngre. Mycket dÄligt.
Samsung Àr ocksÄ ena riktiga klÄpare. VÀrre byrÄkrati och krÄngel har jag aldrig varit med om i samband med en reklamation.
Att de inte bara kan pröjsa för tv-jÀveln till butiken sÄ jag vidare kan fÄ mina pengar Àr helt sanslöst.
PÄ mÄndag kommer en ansvarig dÀr tillbaka frÄn ledighet. Samsung kundservice lovade att denne skulle ringa upp mig dÄ. DÄ ska vederbörande fÄ höra ett sanningens ord vad jag tycker om deras skitprodukter och service.
Eller sÄ ljuger nÄn av Braskens eller Samsung.
I framtiden vet jag ett mÀrke och en butik jag kommer att undvika iallafall om jag inte fÄr rejÀl kompensation för detta. 33000:- för en tv-jÀvel jag inte sett röken av pÄ flera mÄnader!
Vilket j-a skÀmt.
Postad 19 December 2005 - 13:46
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlÀgg
Du ska inte behöva bry dig om vad Samsung & Braskens har för problem, Braskens ska betala tillbaka till dig, vare sig de fÄr pengar frÄn Samsung eller inte. SjÀlv skulle jag anmÀlt dem till ARN.
Postad 21 December 2005 - 23:24
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlÀgg
Folk har ju varnat för braskens lÀnge nu... inte minst efter "hype-skandalen"... sky dem som pesten Àr mitt rÄd!
Postad 21 December 2005 - 23:30
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlÀgg
Om inte sÄ kanske det borde skapas en sÄdan - men det kanske Àr svÄrt att ha en sÄdan?
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns ju en funktion för att ge omdömmen till butiker, (som jag tycker Àr för svÄr att hitta och för lite folk som kommenterar tyvÀrr.) https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php
Postad 21 December 2005 - 23:57
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
MĂ€stare
-
-
2592 inlÀgg
Men sen finns ju inte Braskens med i listan heller. Sen att Prisjakt inte listar oseriösa företag gör ju att man inte fÄr rÀtt bild av verkligheten. De borde vara med fast med en stor varning!!
case
Postad 21 December 2005 - 23:58
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlÀgg
ARN nÀmns ofta lite hÀr och dÀr i sÄdana hÀr trÄdar. En sak om ARN som sÀllan nÀmns Àr att de inte har nÄgon makt ALLS!
De kan inte tvinga ett företag till nÄgot, de kan inte döma ut vite eller nÄgot. Det enda ARN KAN göra Àr att svartlista ett företag pÄ en lista som sÀllan ser eller hör nÄgot om.
DÄ ska det tillÀggas att man dessutom mÄste fÄ ARN pÄ sin sida först och det Àr inte heller nÄgon sjÀlvklarhet. Arn ska vara objektiva, men i verkligheten sÄ Àr nÀmnden sammansatt av representanter för olika branscher och inte sammansatt av konsumenter....
Jag har sjÀlv rÄkat i klÀm med en reklamation. Det började med att butiken förhalade reklamationen, kom med fel information (ljög?) o.s.v.. NÀr mitt tÄlamod till sist inte rÀckte till sÄ blev jag hotad och hÄnad. Det som fick mej att ge upp var avslag pÄ ett berÀttigat krav i en ansökan hos ARN, nÄgot som senare inte visade sej vara sÄ förvÄnansvÀrt eftersom sÀljaren i butiken ocksÄ sitter med som representant hos ARN!!!
Min enda kvarvarande möjlighet Àr att stÀmma butiken i ett civil-rÀttsligt mÄl och det orkar jag inte med helt enkelt...
Butiken blÄste mej och kom undan med det...
(inte konstigt att de hÄnade mej egentligen)...
Vad jag vill ha sagt Àr att man ska inte ha en alltför stor "övertro" till ARN, eftersom deras objektivitet KAN betvivlas och för att de dessutom Àr maktlösa...
Jag hoppas dock att det kommer att lösa sej för alla er andra som har eller har haft problem med reklamationer. Reklamationer Àr ALDRIG kul...
Jag vet...
Postad 27 December 2005 - 15:51
Matsen
-
Matsen
-
MĂ€stare
-
-
2792 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns ju en funktion för att ge omdömmen till butiker, (som jag tycker Àr för svÄr att hitta och för lite folk som kommenterar tyvÀrr.)
https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php
<{POST_SNAPBACK}>
Men sen finns ju inte Braskens med i listan heller. Sen att Prisjakt inte listar oseriösa företag gör ju att man inte fÄr rÀtt bild av verkligheten. De borde vara med fast med en stor varning!!
case
<{POST_SNAPBACK}>
Visst kan man se omdömes listan som en "Black List" men dÀr ser man ju som sagtbara de butiker som Àr listade hÀr. Det vor rÀtt bvÀmt med en lista pÄ butiker som har betett sig som skit. mn jag antar att en sÄdan blir svÄr att ha koll pÄ ordentligt - det finns ju alltid rötÀgg som skulle utnyttja en sÄdan lista till att kasta skit pÄ sin konkurrenter...
Postad 28 December 2005 - 22:03
label
-
label
-
Wannabe
-
-
42 inlÀgg
Har nu blivit lovad pengar frÄn Braskens denna vecka.
Fy fan vad jag har fÄtt stöka med Samsung och sÄledes Àven Braskens.
FÄr se om det kommer in nÄt pÄ kontot....
Postad 28 December 2005 - 23:35
sonyman
-
sonyman
-
Veteran
-
-
1560 inlÀgg
Kommenterar igen att din historia lÄter exakt som den jag skrev om tidigare. Dock hade jag en kontakt med Panna som inte förstod nÄgonting. Att en tillverkare hÄller inne med pengar mot en ÄterförsÀljare (eller inte hÄller inne med pengar) spelar ingen roll för dig som konsument. Du har handlat av Braskens o ska dÀrför fÄ pengarna tillbaka av dem.
Tycker det Àr sorgligt att ett företag som inte har det bÀsta rykte pÄ detta forum fortsÀtter behandla sina kunder som skit. Försök fixa en image o ett förtroende istÀllet.
Suck, tycker nÀstan synd om detta företag, lite som att ett litet barn brÀnner sig pÄ spisen o sen envisar med att lÀgga handen pÄ plattan igen!
Postad 29 December 2005 - 10:04
Joakim_A
-
Joakim_A
-
ForumrÀv
-
-
782 inlÀgg
Det vÀrsta av allt Àr nu att Samsung betalat för lite pengar till Braskens vilket gör att jag inte kan fÄ mina stÄlar. Fortfarande problem med att butken och Samsung tjafsar om det som bör vara smÄpengar för dem men Àr stora pengar för mig.
Butiken Àr ju skyldig att ersÀtta mig och dÀrefter lösa det med Samsung, men det bryr de sig inte om trots att jag skrikit Ät dem i telefon och i flera e-mail. Om de har taskigt med pengar Àr trist men knappast mitt problem. Jag har ju fan betalat för en produkt som var trasig och inte ens har kvar lÀngre. Mycket dÄligt. Samsung Àr ocksÄ ena riktiga klÄpare. VÀrre byrÄkrati och krÄngel har jag aldrig varit med om i samband med en reklamation. Att de inte bara kan pröjsa för tv-jÀveln till butiken sÄ jag vidare kan fÄ mina pengar Àr helt sanslöst.
PÄ mÄndag kommer en ansvarig dÀr tillbaka frÄn ledighet. Samsung kundservice lovade att denne skulle ringa upp mig dÄ. DÄ ska vederbörande fÄ höra ett sanningens ord vad jag tycker om deras skitprodukter och service. Eller sÄ ljuger nÄn av Braskens eller Samsung.
I framtiden vet jag ett mÀrke och en butik jag kommer att undvika iallafall om jag inte fÄr rejÀl kompensation för detta. 33000:- för en tv-jÀvel jag inte sett röken av pÄ flera mÄnader! Vilket j-a skÀmt.
<{POST_SNAPBACK}>
Skyll inte pÄ Samsung. Just Samsung Àr kÀnda för att ha en av branchens bÀsta serviceanda. SÀrskilt vad gÀller efterlevnaden av konsumentköplagen!. En av anledningarna till att jag gillar Samsung!. Det Àr Braskens (ett riktigt skitföretag) som försöker skylla ifrÄn sig!.
Postad 30 December 2005 - 08:39
label
-
label
-
Wannabe
-
-
42 inlÀgg
Skyll inte pÄ Samsung. Just Samsung Àr kÀnda för att ha en av branchens bÀsta serviceanda. SÀrskilt vad gÀller efterlevnaden av konsumentköplagen!. En av anledningarna till att jag gillar Samsung!. Det Àr Braskens (ett riktigt skitföretag) som försöker skylla ifrÄn sig!.Nu har jag iallafall (till slut)! fÄtt mina pengar. Men jag har tappat förtroendet för frÀmst Braskens, men Àven Samsung och Strax tv-service. Eftersom alla har varit inblandade i Àrendet och haft dÄlig service sÄ Àr alla vÀrda kritik. Braskens Àr klÄpare och var ju skyldiga att lösa detta mot mig som kund direkt nÀr 3 reparationsförsök gjorts av Strax som anlitats av Samsung som inte lyckades fixa detta inom rimlig tid. Men hela Àrendet har frÄn 1:a början dragit ut pÄ tiden. Bortförklaringar frÄn alla parter. Samsung lyckades slarva bort 1 av mina felanmÀlningar. Strax service har inte lyckats göra nÄnting rÀtt dÄ det tagit extremt lÄng tid och de inte lyckades laga tv:n. Tillsammans skulle de ordna en RMA (Samsung har/hade avtal med Strax) men det var extremt struligt. RMA Àr ett mÄste för att ett Äterköp ska godkÀnnas. Samsung Àr ju dem som har tillverkat denna skit-tv. Och jag Àr inte precis jÀtte imponerad av deras service i samband med reparation/RMA o.s.v precis som med Braskens som butik. FrÄn alla parter har det varit mycket snack, liten verkstad. Jag kan bara rekommendera andra att ha sÄ lite som möjligt med dessa 3 företag att göra!! För om du handlar nÄt och fÄr fel pÄ varan sÄ fÄr du ett **** innan det blir löst.
Redigerat av label, 31 December 2005 - 15:54.
Postad 07 January 2006 - 23:49
Rudis
-
Rudis
-
Rookie
-
8 inlÀgg
Jag har varit mkt mkt nÀra att handla hos braskens...
Jag kollade pÄ omdömen hÀr pÄ prisjakt och dÄ verkade de ha fÄtt helt ok omdömen som butik.
Hur FAN kan det komma sig dÄ. Man blir ju less nÀr man sen hittar en sÄn hÀr trÄd...
Postad 08 January 2006 - 11:34
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlÀgg
Var hittade du det?
Jag har för mig att Braskens inte visas pga tidigare kontroverser, eller Àr de tagna till nÄder?
Postad 12 July 2006 - 10:52
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
AnvÀndare
-
-
139 inlÀgg
Ja jag mÄste fÄ lÀgga mina 25 öre i debatten hÀr!!
Jag tar inte stÀllning till tidigare kontroverser eller garantiÀrenden och tar inte nÄgons parti. Tycker bara det Àr trÄkigt nÀr det gÄr sÄ lÄngt och nÀr garantigÄngen inte funkar som den skall. Att det sen förekommit hotelser via diverse forum etc. tycker jag ochsÄ Àr beklagligt mÄste jag sÀga. Det finns lagar och regler gÀllande nÀtköp och Àven Samsung, Panasonic, LG etc etc har garantier som SKALL gÀlla.. Ingen butik stÄr över detta. Och det tror jag ÀndÄ en etablerad butik som B. inser ochsÄ!
SjĂ€lv har jag trots all negativ PR pĂ„ diverse forum ĂNDĂ
vÄgat gÄ och lÀgga en ganska stor bestÀllning pÄ Braskens nyligen. Och hittills Àr jag GRYMT nöjd och imponerad över deras service och allt. Alla leveranstider och villkor har redogjorts i detalj för mig och jag har blivit uppringd spontant av sÀljaren flertalet ggr som uppföljning pÄ min bestÀllning, leverans och ev. fördröjningar. SÄ hÀr Àr det inget annat Àn 100% i betyg frÄn min sida.
Nu har jag som sagt Ă€nnu inga klagomĂ„l vilket jag hoppas slippa men vid garantiĂ€rende/frĂ„ga etc. kontaktar jag sjĂ€lvklart service verkstaden lokalt hĂ€r först och Panasonic direkt för den delen. Det Ă€r ju dom som stĂ„r för garantin! Det Ă€r ju egenltligen först vid en reklamation alt. returbegĂ€ran/Ă„ngerköp som man behöver kontakta Braskens isĂ„fall. Och ĂR apparaten verkligen pajj/kaputt och jag vill göra en reklamation/retur/Ă„ngra köp har jag svĂ„rt att förstĂ„ varför nĂ„gon butik skulle vilja ######s nĂ€r reglarna klart och tydligt anger vad som gĂ€ller..
För den delen tror jag ALLA butiker Àr mer eller mindre ovilliga att bara ta tillbaka en apparat utan att GRUNDLIGT utrett skicket pÄ apparaten, varför man vill returnera etc etc. HÀr skiljer sig inte B. frÄn andra butiker tror jag. Dom flesta vill garanterat ochsÄ att apparaten skall ha gÄtt MINST 1 vÀnda inom service verkstad ochsÄ! SÄ dÀr skiljer sig nog inte B. dramatiskt frÄn andra butiker. OnOff har fÄtt MYCKET skit för detta, SIBA likasÄ, samt flertalet andra butiker i vÄrt land. Det brukar heta att man reserverar sig rÀttigheten att minst 2-3 gÄnger fÄtt chansen att ÄtgÀrda felet pÄ apparaten innan ett Äterköp kan bli aktuellt. Rent generellt alltsÄ!
Men visst, Jag vet inte detaljerna bakom varje fall dÀr kunder varit missnöjda. Och de verkliga detaljerna/sanningen vet ingen förrutom de som klagat och B. Ett forum ger lÀtt fel bild och tar endast fram de negativa sidorna och inte de tusentals mÀnniskor som under dessa Är handlat hos B. och varit helnöjda.. !
Jag Àr iallafall helnöjd sÄ hÀr lÄngt!!
Postad 12 July 2006 - 13:06
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlÀgg
Som av en hÀndelse hÄller de just nu pÄ att designa om sin site - och lÀgga konsumentinformation pÄ förstasidan
Postad 12 July 2006 - 13:19
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlÀgg
Ja jag mÄste fÄ lÀgga mina 25 öre i debatten hÀr!!
Jag tar inte stÀllning till tidigare kontroverser eller garantiÀrenden och tar inte nÄgons parti. Tycker bara det Àr trÄkigt nÀr det gÄr sÄ lÄngt och nÀr garantigÄngen inte funkar som den skall. Att det sen förekommit hotelser via diverse forum etc. tycker jag ochsÄ Àr beklagligt mÄste jag sÀga. Det finns lagar och regler gÀllande nÀtköp och Àven Samsung, Panasonic, LG etc etc har garantier som SKALL gÀlla.. Ingen butik stÄr över detta. Och det tror jag ÀndÄ en etablerad butik som B. inser ochsÄ!
SjĂ€lv har jag trots all negativ PR pĂ„ diverse forum ĂNDĂ
vÄgat gÄ och lÀgga en ganska stor bestÀllning pÄ Braskens nyligen. Och hittills Àr jag GRYMT nöjd och imponerad över deras service och allt. Alla leveranstider och villkor har redogjorts i detalj för mig och jag har blivit uppringd spontant av sÀljaren flertalet ggr som uppföljning pÄ min bestÀllning, leverans och ev. fördröjningar. SÄ hÀr Àr det inget annat Àn 100% i betyg frÄn min sida.
Nu har jag som sagt Ă€nnu inga klagomĂ„l vilket jag hoppas slippa men vid garantiĂ€rende/frĂ„ga etc. kontaktar jag sjĂ€lvklart service verkstaden lokalt hĂ€r först och Panasonic direkt för den delen. Det Ă€r ju dom som stĂ„r för garantin! Det Ă€r ju egenltligen först vid en reklamation alt. returbegĂ€ran/Ă„ngerköp som man behöver kontakta Braskens isĂ„fall. Och ĂR apparaten verkligen pajj/kaputt och jag vill göra en reklamation/retur/Ă„ngra köp har jag svĂ„rt att förstĂ„ varför nĂ„gon butik skulle vilja ######s nĂ€r reglarna klart och tydligt anger vad som gĂ€ller..
För den delen tror jag ALLA butiker Àr mer eller mindre ovilliga att bara ta tillbaka en apparat utan att GRUNDLIGT utrett skicket pÄ apparaten, varför man vill returnera etc etc. HÀr skiljer sig inte B. frÄn andra butiker tror jag. Dom flesta vill garanterat ochsÄ att apparaten skall ha gÄtt MINST 1 vÀnda inom service verkstad ochsÄ! SÄ dÀr skiljer sig nog inte B. dramatiskt frÄn andra butiker. OnOff har fÄtt MYCKET skit för detta, SIBA likasÄ, samt flertalet andra butiker i vÄrt land. Det brukar heta att man reserverar sig rÀttigheten att minst 2-3 gÄnger fÄtt chansen att ÄtgÀrda felet pÄ apparaten innan ett Äterköp kan bli aktuellt. Rent generellt alltsÄ!
Men visst, Jag vet inte detaljerna bakom varje fall dÀr kunder varit missnöjda. Och de verkliga detaljerna/sanningen vet ingen förrutom de som klagat och B. Ett forum ger lÀtt fel bild och tar endast fram de negativa sidorna och inte de tusentals mÀnniskor som under dessa Är handlat hos B. och varit helnöjda.. !
Jag Àr iallafall helnöjd sÄ hÀr lÄngt!! 
<{POST_SNAPBACK}>
1. Det Àr butiken som skall ta hand om garantiÀrenden och inget annat! De skall förse dig med fraktsedlar om det behövs alternativt ordna lokal service. 2. Kom tillbaka om du fÄr problem med din apparat, det Àr först dÄ man egentligen kan ge ett betyg till en butik eftersom det inte Àr speciellt svÄrt att sÀlja varor...
Postad 12 July 2006 - 22:34
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlÀgg
Jag har inget att göra med ditt krig mot B.! Det Àr nummer 1!
För det andra borde du förstĂ„ att jag tar vĂ€ldigt illa upp av sĂ„na insinueringar. Jag har faktiskt ochsĂ„ lĂ€st pĂ„ om B. och jag har tro de eller ej lĂ€st större delen av den soppa som försegick pĂ„ prisjakt 2004 om jag inte har fel. Jag har lĂ€st allt detta de senaste veckorna nĂ€r jag började kontemplera ett köp frĂ„n B. Allt som en del i mitt letande efter en bra nĂ€tbutik. Och förresten sĂ„ skriver jag i mitt första inlĂ€gg att jag inte tar stĂ€llning FĂR eller MOT B.!!!
Soppan 2004 var ett lÄgvattenmÀrke frÄn B. hÄllet och jag argumenterar aldrig mot det!! Det som hÀnde dÀr var under all kritik och av den anledningen förstÄr jag skeptisismen idag!
Du vet uppenbarligen om dessa förtÀckta sÀljare som hÀrjade pÄ forumet men jag Àr INGEN sÄdan men du har just gett sken av det för flertalet lÀsare pÄ detta forum som dömer mig frÄn ditt inlÀgg! Du kan ju lÀsa vad Orderleith skriver ovan!
Med tanke pÄ hur anstÀlld(a) pÄ Braskens gav sig sjÀlva bra omdömen pÄ andra forum för ett tag sedan. Jag blir ofta vÀldigt skeptisk nÀr "en kund" kommer in och börja ösa superlativ och försvara en butik och dess beteende .
Vad Àr det om inte ett instÀmmande i att jag verkar "mysko" som ger B. ett gott betyg sÄ hÀr lÄngt!!
Otroligt alltsÄ!! 
<{POST_SNAPBACK}>
Det dÀr skrev Orderleith efter mitt klargörande om garantiregler som du inte riktigt fick rÀtt och har alltsÄ inte med resten att göra (vilket jag alltsÄ redigerade bort): 1. Det Àr butiken som skall ta hand om garantiÀrenden och inget annat! De skall förse dig med fraktsedlar om det behövs alternativt ordna lokal service. 2. Kom tillbaka om du fÄr problem med din apparat, det Àr först dÄ man egentligen kan ge ett betyg till en butik eftersom det inte Àr speciellt svÄrt att sÀlja varor...
Postad 13 July 2006 - 16:54
Unregistered40087
-
Unregistered40087
-
AnvÀndare
-
-
173 inlÀgg
OK tack för svar, jag tÀnker inte ge mig in i den debatten.
Har inte sjÀlv handlat hos B men dÀremot en HiFi butik som ocksÄ fick en massa negativ kritik för ett tag sedan. Hade sjÀlv en bra kontakt med den butiken och hade aldrig haft nÄgra problem med den och har inte haft det sedan dess heller. KÀnde alltsÄ inte alls igen mig i den beskrivning som gavs pÄ detta forum i det fallet. Man mÄste tÀnka pÄ att mycket som skrivs hÀr Àr den ena eller andra partens Äsikt och att man mÄnga gÄnger inte ser den andra sidans argument.
Den tidigare B trÄden var ju ett typexempel pÄ hur en butik inte ska uppföra sig.
Troligen fungerar B som butik skapligt i de flesta fall sÄ lÀnge inget strular, men vilken butik gör inte det?
Vad jag förstÄr sÄ har label blivit otrolig illa behandlad av B, jag hade kopplat in konsumentrÄdgivare och eventuellt annat ocksÄ lÄng tidigare och inte visat sÄnt tÄlamod.
Postad 13 July 2006 - 19:56
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlÀgg
Debatten avslutas nu. NÄgot mer inlÀgg som inte har med trÄdens Àmne att göra varnas direkt.
Postad 13 July 2006 - 21:48
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
AnvÀndare
-
-
139 inlÀgg
Ja Swoak,
Jag instÀmmer till fullo med det du skriver!! Man mÄste i min mening försöka bilda sig en egen bild av en butik som Braskens innan man kan dömma ut dom totalt. Och det Àr lÀtt att vandra runt pÄ detta forum och bli skrÀmd av all negativ publicitet som vissa handlare fÄr.. Ja det Àr knappast Bara Braskens som fÄtt dÄlig kritik!
NÄ av flera olika anledningar, pris, villkor, betalningsvillkor etc etc bestÀmde iallafall JAG mig för en affÀr.. KÀnner mig ganska trygg i vetskapen att det iallafall finns lagar som alla handlare mÄste följa.. Har man ett solklart fall dÀr handlaren ÀndÄ vÀgrar samarbeta och hjÀlpa dig finns det alltid medel att ta till som privatperson.
NÄ, sÄ hÀr lÄngt Àr jag nöjd med allt och jag hoppas det förblir sÄ!!
Och precis som du ochsÄ skriver Swoak! ALLA handlare funkar skapligt sÄ lÀnge inget strular!! De flesta handlare skruvar iallafall pÄ sig i mindre eller större utstrÀckning om nÄgon krÀver dom pÄ pengar och vill returnera en produkt!!
Men ett skrÀckexempel har ju helt klart varit butiken i denna trÄd! Men det verkar verkligen som Label fick maximal skit frÄn alla hÄll i Àmnet.. BÄde Samsung och Braskens förtjÀnar i detta fall kritik..
FÄr hoppas att man lÀrt sig av sina misstag!
Tack för mig!
Postad 13 July 2006 - 21:58
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5323 inlÀgg
Jag tycker att prisjakts betyg skulle utökas till att bli Ätminstone tre kategorier:
1. Kunskap om produkterna de sÀljer.
2. Pris och leverans.
3. Hantering av kund efter köp sÄsom returer och garantier.
Det skulle ge oerhört mycket mer Àn det enda betyg som finns idag.
Hoppas inte detta var för mycket OT i sÄ fall kanske vi skulle flytta det till önskemÄl för prisjakts utvecklande ller liknande?
Postad 13 July 2006 - 22:23
Unregistered316d1ce9
-
Unregistered316d1ce9
-
AnvÀndare
-
-
139 inlÀgg
Hej Junkan,
Bra förslag faktiskt!!
Egentligen Àr det precis dessa tre Àmnen som definierar en RIKTIGT bra butik.. DÀr man VET vad man sÀljer Àr viktigt.. Kan ju bara reflektera utifrÄn egen situation.. Har letat plasma i sÀkert 1 1/2 Är nu för att först nu skaffat mig tillrÀckliga kunskaper för att göra ett bra köp. Men jag har aldrig vÄgat utlÀmna mig Ät en sÀljare helt och hÄllet för informationsutbytet! Braskens har inte bidragit mycket i mitt urval men jag har heller inte frÄgat i detta fallet.
Priset Àr förstÄss viktigt men jag lÀgger hellre ett par hundringar extra om jag fÄr en extra snabb leverans eller bÀttre service.
Punkten tre Àr nÀstan viktigast eftersom det precis som du skriver skiljer agnarna frÄn vetet! DÀr Àr alla rörande överrens tror jag.. MÄnga butiker fÄr bekÀnna fÀrg hÀr och mÄnga försöker slingra sig ur sina skyldigheter med mer eller mindre sofistikerat paragrafrytteri.
Ăn sĂ„lĂ€nge har jag bara erfarenheter och kan betygsĂ€tta 2 av dessa kategorier..
1. Kunskap och Service (skulle jag vilja infoga) ? Tjaa, jag har inte satt dom pÄ prov men de enkla frÄgor jag haft har jag fÄtt raka och klara svar pÄ. Resten har jag luskat ut pÄ egen hand genom detta eminenta forum och andra. Mycket snabba svar pÄ min kommunikation och alla löften sÄ hÀr lÄngt infriade till 100%
2. Pris och leverans!! Priset var högre Ă€n jag hoppats men leveransen SNABB vilket var vĂ€rt lite extra!!! SĂ€rskilt i dessa tider nĂ€r skĂ€rmarna Ă€r högvilt.. (Se bara pĂ„ LG problematiken och för den delen PV60 ochsĂ„). SĂ
hellre nÄgon hundring/en tusing dyrare och slippa vÀnta 2 mÄnader!
3. Ăppet blad! FĂ„r se om den dagen intrĂ€ffar. Men dom gör ju mycket reklam pĂ„ hemsidan om A-produkter samt full svensk garanti etc etc. FĂ„r hoppas det hĂ„ller i praktiken!  *sĂ€ger jag nervöst*
Hoppas Àven jag att vi inte Àr för mycket OT nu!! TrÄdens rubrik Àr dock Braskens och jag anser iallafall att vi klart och tydligt diskuterar just Braskens utifrÄn ett kreativt makroperspektiv!
Dessutom Àr vi konstruktiva!!
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Köp & SÀlj
-
→
Butiker & Import
-
Personuppgiftspolicy
|
-
XBox Halo Edition
lod
2026-07-29 08:14:23
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|