Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ahanix MCE601 htpc chassi

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2005 - 21:27

garfunkel
  • garfunkel
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
behöver eran hjälp

det är så att jag kollar upp ett chassi
ahanix MCE601 htpc chassi

http://www.ahanix.co...duct.asp?pid=25

i recensioner jag läst om den står det att det inte får plats med en standard psu i chassit därför är det en "custom made" psu i den som är mindre
endå tycker jag att det skulle få plats med en standard atx psu

här är fler bilder så ni får se hur det ser ut med ett atx mobo

http://www.tech-mods...20review/29.jpg
http://www.tech-mods...20review/28.jpg

http://www.tech-mods...=82&page=4&pp=1

här är dimensionerna på psu:n som ingår i chassit
http://www.dealsonic.com/ahmcsi.html
150 x 85 x 140 W * H * D

det nätagg jag har nu är ett standard psu: tagan 480w
med dimensionerna 150*86*160mm W *H *D

det är altså 2 cm "för stort"

någon här på forumet som kan hjälpa mig komma med åsikter
någon med samma chassi som i tråden???

tacksam för svar

Postad 09 December 2005 - 23:43

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
annars finns det ganska ordentligt med luft i em PSU, lite modifiering så kan du lätt tjäna in 2cm.. men iakktag största försiktighet då en PCU kan ha livsfarlig spänning kvar i sig i flera dagar efter att den kopplats ur! Hör med en eletriker hur du skall tömma den på säkert sätt. (själv har jag ingen erfarenhet av detta, men har läst i olika forum om folk som gjort sig riktigt illa på gamla TVapparater och datorPSU'er m.m)

Postad 10 December 2005 - 00:51

garfunkel
  • garfunkel
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

annars finns det ganska ordentligt med luft i em PSU, lite modifiering så kan du lätt tjäna in 2cm.. men iakktag största försiktighet då en PCU kan ha livsfarlig spänning kvar i sig i flera dagar efter att den kopplats ur! Hör med en eletriker hur du skall tömma den på säkert sätt. (själv har jag ingen erfarenhet av detta, men har läst i olika forum om folk som gjort sig riktigt illa på gamla TVapparater och datorPSU'er m.m)

<{POST_SNAPBACK}>

tänkte mest på att ta bort den medföljande psu:n och ersätta den helt med min standard tagan
det enda som hindrar skulle som det ser ut på bilderna en liten metal bit som håller psun på plats
är det någon som har ett sådant chassi som kan hjälpa mig?

Postad 10 December 2005 - 11:35

garfunkel
  • garfunkel
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

tänkte mest på att ta bort den medföljande psu:n och ersätta den helt med min standard tagan
det enda som hindrar skulle som det ser ut på bilderna en liten metal bit som håller psun på plats
är det någon som har ett sådant chassi som kan hjälpa mig?

Postad 10 December 2005 - 15:32

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
ser lite ut som Digns HV7 och den tar fullskaliga PSUer

Postad 11 December 2005 - 01:14

Unregisteredeec5c19e
  • Unregisteredeec5c19e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har en MCE601 och den tar inte några vanliga atx. Jag trodde samma sak när jag köpte lådan men så är inte fallet. Och det "tysta" nätagget som medföljer har jag varit tvungen att byta fläkt i för att jag inte skulle störas av det.

Skulle jag köpa ett chassi till en htpc idag skulle det blivit ett accent ht-400 eller något chassi i den serien, de är lite dyrare men de tar fullstora atx agg.

Postad 11 December 2005 - 11:06

garfunkel
  • garfunkel
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag har en MCE601 och den tar inte några vanliga atx. Jag trodde samma sak när jag köpte lådan men så är inte fallet. Och det "tysta" nätagget som medföljer har jag varit tvungen att byta fläkt i för att jag inte skulle störas av det.

Skulle jag köpa ett chassi till en htpc idag skulle det blivit ett accent ht-400 eller något chassi i den serien, de är lite dyrare men de tar fullstora atx agg.

<{POST_SNAPBACK}>

vad är det som hindrar att ett standard atx psu skulle passa? det är ju trots allt endast 2 cm kortare än ett standard kan det ha så stor betydelse?
är det utrymmet mellan psu:n och cdromen eller något annat?
har du bilder du kan visa?

tacksam för svar

Redigerat av garfunkel, 11 December 2005 - 11:08.

Postad 11 December 2005 - 22:37

beke
  • beke
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken fläkt bytte du till, har du nån länk?

Håller med om att det tysta nätaggregatet som medföljer inte är så tyst... :rolleyes:

Postad 12 December 2005 - 13:44

Unregisteredeec5c19e
  • Unregisteredeec5c19e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om att det tysta nätaggregatet som medföljer inte är så tyst... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har stoppat in en tyst panaflo fläkt(14dbA varianten), men nätagget går lite varmt så jag blir nog tvungen att byta till en som flyttar mera luft. Troligen kommer jag dock att köpa ett vanligt atx agg som är passivt och sätta detta utanför chassit och sedan sätta en 80mm chassi fläkt där nätagget sitter nu.

Postad 12 December 2005 - 18:37

beke
  • beke
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med om att det tysta nätaggregatet som medföljer inte är så tyst... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har stoppat in en tyst panaflo fläkt(14dbA varianten), men nätagget går lite varmt så jag blir nog tvungen att byta till en som flyttar mera luft. Troligen kommer jag dock att köpa ett vanligt atx agg som är passivt och sätta detta utanför chassit och sedan sätta en 80mm chassi fläkt där nätagget sitter nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Skriv gärna igen om du finner en bra lösning, jag måste helt klart göra nåt åt ljudvolymen :D

Postad 16 December 2005 - 23:41

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Håller på att bygga 2st just nu (min och en kompis), inte startat den ännu så jag vet inte hur den låter. Ska kolla om det går att stoppa in en vanlig psu nu under helgen. Hör av mig när jag vet, eller vilken modd som behövs.

Postad 17 December 2005 - 17:59

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Har kollat nu. Nej det går inte att byta nätdel..... :rolleyes:
Det är på höjden det fattas ca 2 cm så det är inte längden (mot cd, dvd Rom:en)
Alltså med en vanlig PSU så går det inte att skruva ihop höljet, locket går inte på.

Ja den är inte så värst tyst (inte så att den låter mycket men) Har bytt till en 80mm papst fläkt nu i org. nätdelen. Blir lite för varm ska prova en Adda fläkt senare. Konstaterade också att det ska gå och få dit ett "vanligt" PSU också om man modifierar lite. Kretskortsstorleken är standard så att byta till ett annat ska gå bra om man vrider det 90 grader mot vad det normalt är monterat. Japp skruvhål och allt passar. Kan bli problem med för långa kylfänsar och ev måste ett par kondingar bytas. Har kollat med en annan nätdel. Klarar mig gott på 350 watt som är orginal just nu så ingen modifikation där just nu. (bytte grafikkort så effektbehovet är mindre nu) Är någon intresserad så kanske jag testar och kan även lägga upp bilder på försöket att byta PSU. Vill först få tyst på den, möjligt att jag går upp i fläktstorlek får se.
Har bytt orginalchassifläktarna mot två st 60mm Adda fläktar med zalmans fläktkontroll, funkar bara bra - det blev betydligt tystare.

Redigerat av Unregistered9bb18449, 05 January 2006 - 11:19.

Postad 05 January 2006 - 14:16

garfunkel
  • garfunkel
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Har kollat nu. Nej det går inte att byta nätdel..... B)
Det är på höjden det fattas ca 2 cm så det är inte längden (mot cd, dvd Rom:en)
Alltså med en vanlig PSU så går det inte att skruva ihop höljet, locket går inte på.

Ja den är inte så värst tyst (inte så att den låter mycket men) Har bytt till en 80mm papst fläkt nu i org. nätdelen. Blir lite för varm ska prova en Adda fläkt senare. Konstaterade också att det ska gå och få dit ett "vanligt" PSU också om man modifierar lite. Kretskortsstorleken är standard så att byta till ett annat ska gå bra om man vrider det 90 grader mot vad det normalt är monterat. Japp skruvhål och allt passar. Kan bli problem med för långa kylfänsar och ev måste ett par kondingar bytas. Har kollat med en annan nätdel. Klarar mig gott på 350 watt som är orginal just nu så ingen modifikation där just nu. (bytte grafikkort så effektbehovet är mindre nu)  Är någon intresserad så kanske jag testar och kan även lägga upp bilder på försöket att byta PSU. Vill först få tyst på den, möjligt att jag går upp i fläktstorlek får se.
Har bytt orginalchassifläktarna mot två st 60mm Adda fläktar med zalmans fläktkontroll, funkar bara bra - det blev betydligt tystare.

<{POST_SNAPBACK}>

jag är hemskt intresserad av att du kunde försöka byta nätdel
gärna lite bilder :)

Redigerat av garfunkel, 05 January 2006 - 21:35.

Postad 05 January 2006 - 15:41

dala
  • dala
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Instämmer! Har samma chassi själv sedan en vecka och börjar fundera på ingrepp för att få det tystare. Har du ideer lr bilder mottages de tacksamt. :)

Postad 05 January 2006 - 20:18

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Ja, självklart vill vi se bilder. Jag är också sugen på information och bilder om hur du bytte fläkt i orginalPSU:n. Jag har inte startat min MCE601 och vet ännu inte hur min låter. Skulle vara bra att veta hur man moddar orginal PSU:n till tystare, om du nu lyckats med det och den inte går för varmt.

Postad 07 January 2006 - 14:45

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Hej igen!
Har fullt upp med annat just nu, har inte tappat intresset utan bara en paus kommer med mera info och bilder i slutet av januari.

Postad 23 February 2006 - 14:05

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
OK, äntligen kommer de utlovade bilderna :D
Bifogad fil  Bild_001.jpg   279.95K   181 Antal nerladdningar Bifogad fil  Bild_003.jpg   303.72K   144 Antal nerladdningar

Orginalfläkten Det uppsågade hålet för 120 mm Papstfläkten (12 dB)

Bifogad fil  Bild_005.jpg   174.48K   129 Antal nerladdningar Bifogad fil  Bild_006.jpg   232.44K   137 Antal nerladdningar Bifogad fil  Bild_007.jpg   409.53K   217 Antal nerladdningar
Monteringen.................

Bifogad fil  Bild_004.jpg   172.31K   192 Antal nerladdningar Bifogad fil  Bild_008.jpg   220.98K   148 Antal nerladdningar
Nu till det viktigaste och svåraste kanske. Filtret som sitter på ingående intag för 220 Volt måste flyttas annars går inte fläkten dit. Se bilderna så syns det hur kretskortet är nerflyttat. En konding måste också lödas om. Gör inte detta om ni inte har stor vana av att löda. Risken är ett något blir fel och strömförande delar kommer i kontakt med chassit. Kabeln på orginalfläkten är väldigt kort, lossnar lätt när man öppnar PSU:n så kolla var den sitter. Enklast där ar att "bara" pilla ut kontaktbleckena och in med de nya. (kabeln för varvtalet, den vita vill jag minnas ska inte monteras)

Jag blev väldigt nöjd med modifieringen. Mycket tystare och luftflödet är vad jag kan upskatta inte mindre än tidigare. Varm blir den defenitivt inte Ja som ni ser så bytte jag ut min tidigare 80mm Papst fläkt, det blev för varmt enligt mitt tycke. (tror nog att det också gått bra men vill vara på den säkra sidan. Det kommer en sommar också - högre omgivningstemp)

Om man har behov am mera effekt så ska ett vanligt PSU kort passa i PSU Chassit tror jag. Vänd det 90 grader. Problemet är nog då höjden på kylflänsar och elektronik som kanske måste modifieras met att det går det är jag säker på.

Bifogad fil  Bild_011.jpg   355.97K   128 Antal nerladdningar Bifogad fil  Bild_010.jpg   375.99K   176 Antal nerladdningar

En "vanlig" PSU" Standardkort längst ner och ahanix:en överst

Visst bör det gå ?

Redigerat av Unregistered9bb18449, 23 February 2006 - 14:45.

Postad 11 September 2006 - 09:40

Unregisteredc6f1e04f
  • Unregisteredc6f1e04f
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hej alla Ahanix MCE 601 ägare,

Är ni nöjda med detta chassi? Har ni gjorta några modifieringar?
Själv har jag bara bytt fläkt i PSU´n och de 60mm fläktarna som följde med är utbytta. Så nu är den så tyst och fin. Ni får gärna posta bilder på de modifieringar ni har gjort.

Postad 11 September 2006 - 09:50

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med mitt chassi. Har också bytt fläkten i PSU:n. Har inte fläktarna på baksidan inkopplade, så maskinen är tyst och fin och går inte speciellt varm.
Är som sagt nöjd med hårdvaran. Är dock lite besviken på mjukvaran (MCE och MediaPortal), den fungerar inte riktigt som jag hoppats. Får inte ritkigt standby-läge att fungera vilket gör att flickvännen inte använder HTPC:n vilket gör den ganska oanvänd. Så är just nu i tankarna på att höpa en MediaBox MB-200 eller liknande istället och konvertera HTPC:n till en filserver. Dock är penganivån i "kassaskåpet" lite väl låg för ett sådant projekt.

Postad 12 September 2006 - 09:20

Unregisteredc6f1e04f
  • Unregisteredc6f1e04f
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag använder min viäldigt mycket och den är igång så länge jag är vaken. Brukar stänga av den när jag går och lägger mig men ibland låter jag den stå på.

Jag har precis satt i 3st hårddiskar i min och har märkt att hårdiskarna ligger mellan 40-50 grader vilket förmodligen inte är allt för bra. Därför funderar jag på att modifiera chassit och sätta en 120mm eller 80mm fläkt på sidan så kommer det sval luft direkt på diskarna.

Postad 07 March 2011 - 18:51

corrado95
  • corrado95
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
MCE601
Min nätdel startar inte då och då. behöver ersätta den, men det verkar inte vara så enkelt.
Formatet är så litet, b=85, H=115, dj=160
Är det någon som har en lösning? Ej komplicerad.
Någon kanske som har en PSU till denna låda som blivit "över"

Postad 07 March 2011 - 20:05

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

MCE601
Min nätdel startar inte då och då. behöver ersätta den, men det verkar inte vara så enkelt.

picoPSU kan ju vara ett alternativ, med extern adapter?

Postad 07 March 2011 - 21:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

MCE601

PSUer som passar går att köpa på eBay, leta tex på sfx ... men dubbelkolla alltid måtten.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.