Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av bakhögtalare?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2006 - 19:29

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Vad tror ni om detta? Jag har ett litet rum och kör med megaworks-högtalare som jag har till xboxen, datorn och tv. Lite tveksam om hur jag ska sätta fast bakhögtalarna. Jag har dom precis i öronhöjd och spelar rakt in i öronen när man sitter i soffan nu. De sitter vid soffans armstöd kan man säga. Höjden på lyssnarnivån är ca 110 cm.
Läste nu att man ska ha bakhögtalarna högre upp och inte i höjd med öronen , framför allt inte så nära öronen.
Funderar på att fästa dom som ni ser på skissen i slutet av inlägget. Vad tror ni om detta? Nämnligen läst att man inte ska rikta ner högtalare sådär. Men vad säger ni? Blir en ordentlig lutning om de ska spela mot soffan om man säger så.
Fråga gärna om ni inte förstår skissen

Postad bild

/ Jacob

Redigerat av yacob, 06 January 2006 - 19:31.

Postad 06 January 2006 - 19:45

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
det finns inget rätt eller fel, jag har mina i öronhöjd, en smaksak.

Det finns ett enkelt test:
ta en vän (helt med starka armar) be han ställa sig på en stol och hålla högtalaren såsom du tror att du vill ha det testa med olika material, cd, film osv. Be han flytta högtalaren i olika höjd och lutning så att du får känna efter, lättast att göra så så att man inte borrar och det låter skit.

Postad 06 January 2006 - 21:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jag har mina så också och det funkar fin fint. :)

Postad 07 January 2006 - 18:54

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
haha...oj såg nu att det fattas streck och proportionerna är lite sjuka om man kollar på sneväggen i rummet. Jaja ni förstod ju i alla fall :)
Jag ska ta och testa mig fram lite, det låter bra. Sätter min far å lillasyster på det när tiden är mogen. Kommer ni på något eller har någon bra ide så bara skriv !

Tackar tackar!

Postad 07 January 2006 - 19:12

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

haha...oj såg nu att det fattas streck och proportionerna är lite sjuka om man kollar på sneväggen i rummet. Jaja ni förstod ju i alla fall :)
Jag ska ta och testa mig fram lite, det låter bra. Sätter min far å lillasyster på det när tiden är mogen. Kommer ni på något eller har någon bra ide så bara skriv !

Tackar tackar!

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag vore som du skulle jag försöka placera bakre högtalarna så att dom spelar ut i rummet, i samma riktning som soffan, eller möjligen från varandra längst väggen utan att vinkla ner dom. Då får man en lite diffusare ljudbild när det är bakre effekter vid filmtittande och det är det man ska försöka eftersträva.

Postad 07 January 2006 - 20:00

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
Placering av högtalare skall egentligen diskuteras i avdelningen Inredning och möbler, så jag väljer att flytta tråden.

En intressant diskussion om surroundhögtalarnas placering i höjdled återfinns här.

* Flyttad *

Postad 07 January 2006 - 22:07

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

det finns inget rätt eller fel, jag har mina i öronhöjd, en smaksak.

Det finns ett enkelt test:
ta en vän (helt med starka armar) be han ställa sig på en stol och hålla högtalaren såsom du tror att du vill ha det testa med olika material, cd, film osv. Be han flytta högtalaren i olika höjd och lutning så att du får känna efter, lättast att göra så så att man inte borrar och det låter skit.

<{POST_SNAPBACK}>

Låna stativ som man använder när man sätter upp innertak. Spänn fast dessa stativ och täng högtalaren på dessa.
Enkelt, smidigt och man gör detta själv utan problem...

Eller stativ som man sätter bygglampor på, de funkar de också...

Postad 15 January 2006 - 15:02

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Har nu fått upp dom i taket ! Fungerar sååå mycket bättre än tidigare då dom va precis vid öronen . otrolig skillnad !

Postad 16 January 2006 - 09:59

Unregistered77246013
  • Unregistered77246013
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Jag har mina surrounder på samma sätt och det funkar kanon.

Vad har du ritat i för program?

Postad 16 January 2006 - 23:12

yacob
  • yacob
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
photoshop. haha. Inte det ultimata kanske men ja orkade inte tanka hem något som lämpar sig bättre, dessutom så van vid ps så det fick bli det (:

/ Jacob

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.