Optoma HD72i
(Projektorer)
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Postad 31 January 2006 - 00:00
Postad 31 January 2006 - 00:45
Postad 03 February 2006 - 14:07
Postad 05 February 2006 - 11:34
Tror den kommer inom ett par veckor till Sverige.
Den kommer nog heta HD72 eller kanske HD72i (HD = klara HD / i = faroudja)
HD72(i) var pågång i slutat av Dec, längre en så har den inte var påväg. HD81 får vi nog inte se fören i slutet av Q3 eller Q4. Såg båda i Las Vegas & dom såg bra ut. Stor prisskillnad men
bilden var utöver det jag sett hittils på projektorer, HD81 kommer nog landa på ca 100 000:-
HD72 tros hamna på 20 000:-
(HD81an skall också optimeras för Europa innan den släpps här under hösten, kommer som vanligt först i USA)
Postad 11 February 2006 - 23:09
Europa modellen var inte riktigt klar på Scart men det är fixat nu om det jag hört stämmer.
Tror den kommer inom ett par veckor till Sverige.
Den kommer nog heta HD72 eller kanske HD72i (HD = klara HD / i = faroudja)
HD72(i) var pågång i slutat av Dec, längre en så har den inte var påväg. HD81 får vi nog inte se fören i slutet av Q3 eller Q4. Såg båda i Las Vegas & dom såg bra ut. Stor prisskillnad men
bilden var utöver det jag sett hittils på projektorer, HD81 kommer nog landa på ca 100 000:-
HD72 tros hamna på 20 000:-
(HD81an skall också optimeras för Europa innan den släpps här under hösten, kommer som vanligt först i USA)
Har du nån uppfattning om hur HD72 är jämfört med mitsubishi HC3000? Är det lönt att vänta på optoman?
Postad 23 February 2006 - 15:54
Postad 25 February 2006 - 18:47
Den fungerar precis som en 720p projektor och kommer alltså INTE skala 720p video till 768. Så nån direkt nackdel med 768-panelen finns det väl inte...Verkar vara en spännande projektor i den prisklassen. Synd bara att den är 768 och inte 720.
Postad 25 February 2006 - 20:31
Optoma brukar också vara bra vad det gäller "icke-skalering" av bilden om man så vill. Detta i form av ett "Native"-läge i projektorn. Bilden visas i samma upplösning som källan. 576p blir då en liten bild i mitten av duken.
Kanske fungerar på samma sätt med HD72 som de tidigare Optomaprojektorerna?
Postad 26 February 2006 - 15:06
Tycker denna verkar bra...är dock lite fundersam om 4x färghjul då jag har 5x just nu...ioffsg har jag bara träffat en person(min svägerska som nu bor 140mil från mig) som upplever RBE, och så det är nog lugnt.
Postad 26 February 2006 - 22:25
Postad 09 March 2006 - 12:14
http://www.12wam.de/...products_id=405
Ska bli intressant att se vad denna kan prestera jämnfört med andra projar i den prisklassen.
/M
Postad 11 March 2006 - 09:01
72i är som nämnt tidigare PAL optimerad och sen har den faroudjachip vilket amerikanska motsvarigheten inte har. Pris kommer hamna i paritet med HC3000.
Postad 11 March 2006 - 14:48
Optoma HD72 tar vi 1999 EUR för.
Mitsubishi HC3000 tar vi 2249 EUR för.
InFocus säljer vi för närvarande inte.
Postad 13 March 2006 - 23:24
Postad 14 March 2006 - 00:48
H79 kan den inte matcha.
Postad 14 March 2006 - 00:56
Skulle förvåna ordentligt om den inte gick om PE7700, enligt tester i staterna har den haft det lite motigt mot HC3000 men den som kommer hit är PAL optimerad (vilket innebär att de arbetat mer på den) och har faroudja vilket ger bättre bildhantering så den borde matcha upp bra mot HC3000.
H79 kan den inte matcha.
Mycket intressant produkt, skall bli trevligt att höra dina åsikter om denna och Infocus nya, dina synpunkter värderar jag högt
Så rapportera gärna när de kommer in, helst så fort som möjligt d.v.s be Björn köra igång dom och skriv på en bärbar dator sammtidigt som du observerar
Redigerat av ZoomAir, 14 March 2006 - 00:57.
Postad 14 March 2006 - 12:56
Optoma H72 och InFocus IN 72, 74 & 76
http://www.therock.se/index2.htm
Titta under nyheter.
Ha de
Karim.
Redigerat av flywings, 14 March 2006 - 12:59.
Postad 14 March 2006 - 19:36
Låter bra. Någon som vet om The Rock i Lund kan komma att sälja den?
The Rock har fått in den idag 14/3
Postad 15 March 2006 - 20:11
OJJ OJJ OJJ OJJ !!!
Vilken bild!
Vilket djup, vilket tryck i färgerna, stabil bild utan krypningar och nervösa konturer vid panoreringar...
Och jag som inte brukar bry mig så mkt om svärtan... men här var svart verkligen svart, utan att bilden kändes mörk och utan att tappa konturerna vid mörkt mot mörkt (t ex kragen på en svart kavaj).
Priset... 21.900kr inkl moms til kund! (Glömde fråga om garantierna).
Ljudnivån var tyst och behaglig, om än inte supertyst... dock så var ljudet relativt lågfrekvent och kändes inte lika störande som en det högfrekventa vinande som en del projjar har...
Bilden var i a f klart bättre än HC 3000, SP5700, SP 7205, H79 och givetvis bättre än BenQ 7700...
Ska jämföra den mot Infocus 76:an i nästa vecka (pris 25.000kr).
Redigerat av Unregistered5443661d, 15 March 2006 - 20:16.
Postad 15 March 2006 - 20:38
Trevligt, men bättre än H79
Jepp! och det var jag inte ensam om att tycka... "Bästa DLP jag någonsin sett" enl en del.
/L
Redigerat av Unregistered5443661d, 15 March 2006 - 20:39.
Postad 15 March 2006 - 21:35
Börjar undra lite hur folk ställer in sina projektorer?
The Rocks H72:a är D65 kalibrerad med Colorfacts och jag kan ärligt säga att den är inte ens nära H79:an!!!
Det jag jämfört än så länge (dvs två dagar) så sitter Mitsun relativt ohotad i 25kkr-klassen.
Av de du listade tycker jag väl egentligen bara att den slår 5700 och 7700.
Det är framför allt tre stora dealbreakers med H72:an:
Svärtan är inte i närheten av HC3000 eller andra nya DLP:er för den delen.
Gamman gör bilden extremt hård och kantig.
Färgerna överstyr och är på tok för mättade.
Jag tvivlar inte på de åskadare som tittade på Optoman men jag ställer mig frågande till hur den var inställd, liksom hur "alla" de andra projjarna varit inställda?
Ljudnivån kan så klart variera från ex till ex men vår låter ganska mycket, och värst av allt högfrekvent.
Blir det en totalsågning då?
Absolut inte!
H72 fyller en funktion på marknaden som ett ljusstarkt alternativ till de som vill kunna köra mitt på dagen. Faktum är att den är så ljusstark att vår Hitachi TX200 visar bättre svärta. Kontrastmässigt räcker såklart LCD:n inte till men iaf. H72 är en prispressare som kommer visa vägen för 1280x720 DLP ner mot 20kkr-strecket men det blir ingen ny kungakröning.
IN72 kom in idag och visar på stor potential. Ni kan tro att förväntningarna drogs upp inför IN76!
Där tror jag Mitsun kommer få det svårt, men det trodde jag å andra sidan med Optoman oxå. Mitsun är helt enkelt bättre än vad man kan ana...
Att jag och Linn inte tycker lika i projjsammanhang är ju dock ingen nyhet...
Jag ville mest uppmärksamma eventuella läsare på att alla inte delar hans possitivism.
Ett utlåtande blir aldrig så nyanserat som när många får vara med och tycka till (right Zoom!
Men,men... som de brukar säga: Var och en till sitt.
MVH
/Jakob
Postad 15 March 2006 - 22:21
Sen så tror jag nog jag kommer komma till samma insikt som vår gode Jakob då jag tror vi kollar på bild ungefär på samma sätt
Redigerat av Unregistered47efd78c, 15 March 2006 - 22:22.
Postad 15 March 2006 - 22:35
Hoppas vi fått ett måndags ex...
Jag hoppas som sagt, men jag tror väl egentligen tyvärr inte det.
MVH
/Jakob
Postad 15 March 2006 - 22:49
Finns liksom ingen ide att kanibalisera sin egen produktlinje, otroligt dumt drag av Optoma i så fall.
Porsche Boxter är inte bättre än 911 turbo
H79 har DC3 som är det bästa TI har idag, fördelarna med de nya billiga DLP:erna är nya styrkretsar som tydligen ger mindre diherting och annat.
Är jag dum som uttalar mig utan att ha sett den, kanske.
Jag har dock sett tillräckligt många projjar för att vara tämligen säker på hur en projj presterar bara genom att lyssna på de källor jag litar på, Colis, Havocsi, WSR, perra, pacman etc.
Av dessa har Colis (jakke) denna inne och hans uttalande är tamligen väntat, blev dock lite besviken trodde den skulle vara lite bättre än HC3000, men HC3000 är det bästa jag sett i denna prisklass så jag visste att den skulle få det svårt.
Och helt ärligt tror jag inte Infocus klarar av att rubba HC3000 nämnvärt, verkar dock som att den kommer komma närmare än H72.
Jag tvivlar inte det minsta på dina synpunkter Linn och vid den demon kanske H72 var bättre.
Men jag är tämligen säker på att den inte har en suck mot H79 av två huvudanledningar.
1. Marknadsavdelningen hos Optoma är smartare än så.
2. DC3 är ett bättre chip.
Redigerat av ZoomAir, 15 March 2006 - 22:54.
Postad 15 March 2006 - 23:42
Själv så blev jag väldigt imponerad av HD72, och jag var inte ensam... självklart kommer dock en del att föredra andra projjar i denna prisklass.
Jag kan utan att ha sett H72 säga med stor säkerhet att den inte når upp till H79.
Finns liksom ingen ide att kanibalisera sin egen produktlinje, otroligt dumt drag av Optoma i så fall.
H79 är på väg att försvinna, det är väl inte någon överaskning? HD7300 (med extern Gennum-scaler) ersätter den.
CES Part Two:
http://www.projector...rojectors_1.asp
PC:
http://www.projector...s_story_875.htm
/L
(lägger in länk till CES Part One oxå ifall någon är intresserad, finns lite om Infocus nya där bl a)
http://www.projector...s_Panasonic.asp
Redigerat av Unregistered5443661d, 15 March 2006 - 23:56.
Postad 16 March 2006 - 20:22
Porsche Boxter är inte bättre än 911 turbo
![]()
eh jo tyvärr så är den det! Boxster är utan tvekan den bästa porschen! kanske inte är allmänt känt men det är ett faktum!
Postad 16 March 2006 - 20:59
Jag kan utan att ha sett H72 säga med stor säkerhet att den inte når upp till H79.
Porsche Boxter är inte bättre än 911 turbo![]()
H79 har DC3 som är det bästa TI har idag, fördelarna med de nya billiga DLP:erna är nya styrkretsar som tydligen ger mindre diherting och annat.
Är jag dum som uttalar mig utan att ha sett den, kanske.
Jag har dock sett tillräckligt många projjar för att vara tämligen säker på hur en projj presterar bara genom att lyssna på de källor jag litar på, Colis, Havocsi, WSR, perra, pacman etc.
Av dessa har Colis (jakke) denna inne och hans uttalande är tamligen väntat, blev dock lite besviken trodde den skulle vara lite bättre än HC3000, men HC3000 är det bästa jag sett i denna prisklass så jag visste att den skulle få det svårt.
Och helt ärligt tror jag inte Infocus klarar av att rubba HC3000 nämnvärt, verkar dock som att den kommer komma närmare än H72.
Jag tvivlar inte det minsta på dina synpunkter Linn och vid den demon kanske H72 var bättre.
Men jag är tämligen säker på att den inte har en suck mot H79 av två huvudanledningar.
1. Marknadsavdelningen hos Optoma är smartare än så.
2. DC3 är ett bättre chip.
Märkligt stor skillnad på era utlåtanden, Norrlands projen har bara fått beröm på alla orter som besöks & söder projen på The Rock märkligt negativa kommentarer. The Rocks maskin tillhör en av dom första som kom in. Vist kan något vara galet med den förstås. Dom bör nog byta den verkar det som. HC3000 är ingen nyhet i Norrland så det är nog något som är galet. H79 är en mer avancerad maskin men också ett annat pris på. Vi får väl se vad andra säger när dom börjar testa HD72i. Garantin på HD72i är 3 år & 6 månader på lampan.
(0 pixel fel då den ligger under ThemeScene märket hos Optoma)
Postad 16 March 2006 - 23:55
/pJ
Postad 17 March 2006 - 09:50
HD72/72i har ingen lensshift alls b t w.
/L
Postad 17 March 2006 - 14:08
/L
Redigerat av Unregistered5443661d, 17 March 2006 - 14:09.
Postad 17 March 2006 - 16:04
HD72 är den amerikanska modellen.
Självklart har både Takt&Ton och TheRock plockat in den europeiska HD72i, som jag slarvigt kallade (och förmodligen kommer fortsatta kalla) H72. Skulle man vara osäker så är det enkelt att se vilken modellen är, på den europeiska står nämligen klart och tydligt att det är en ThemeScene! Givetvis kan det förekomma import av de amerikanska modellerna men det är ytterst ovanligt i sverige, (vet inte hur det är i tyskland dock)? PIPRO's H72:or är väl europeiska HD72i? (Står lite luddigt på Pipro.se, men Pipro.de anger specifikt HD72i).
Som jag förstår det så används väl endast faroudja vid interlaced signal?
Progressiva signaler går förbi chippet med DCDi-algoritmerna.
Progressiv komponent och HDMI från DVD-spelaren verkar iaf göra det.
Hur det är med 720p HDTV har jag inte testat men det borde inte vara någon skillnad.
Saken är den att Optoma H79 är en fantastisk maskin som ger betraktaren en underbar bildupplevelse. Grym kontroll och bra tryck i bilden. Ljusstyrkan har hängt med ner till H72:an med självklart kan inte ingenjörerna på Optoma trolla. Kombi-chipet (1280x768) i H72 är ingen match för DC3 chippet i H79. HD2+ DC3 är ju det bästa 720p-chippet TI någononsin gjort medan kombi-chipet har uppenbara begränsningar. Trycker man i samma ljusstyrka med båda så blir det svårt för det billigare chipet att behålla svärtan. Vad konkurenten Mitsubishi HC3000 har gjort är att prioriterat en bättre svärta genom minre ljus. Detta ger imo en mer nyanserad bild i optimala biorum med möjlighet till mörklägning och ljuskontroll. Utan att ha mätt på det verkar det dock som att H72 pressat ur lite högre ANSI kontrast ur chippet än vad HC3000 mäktar med. Mitsuns kontrastomfång ligger dock i ett för ögat (och ur hembiosynpunkt) bättre spann med svartare svart även om som sagt det inte är riktigt lika stort.
Jag fortsätter tjata om de olika segmanten.

Bilden är från BigScreen.se, och välanvänd av mig då den på ett bra sätt illustrerar vad jag menar.
HC3000 får vara den blå medan H72 i jämförelse går från botten på grön till toppen på röd.
Större kontast i Optoman alltså, men Mitsuns ligger i ett nyttigare spann för hembiobilden.
Svärtan är så pass viktig! Den är grunden för hur levande och djup bilden kommer bli iom att den inverkar kraftigt på gamman.
Hade jag fått bestämma så är det inte mer ljus vi ska ha i projektorerna utan snarare mindre för att hjälpa svärtan. Det är ytterst sällan ett material kräver 20 vita nyanser medan det är extremt vanligt att återge 20 mörka (svarta) nyanser på materialet. Nu finns alla nyanserna där på H72 oxå men de är ljusare hela vägen.
Perfekt för den som har ljus i rummet som jag sa!
Inte lika optimalt i ett biorum.
Ljusstyrkan är altså lik H79. Skillnaden blir att DC3-chipet kan hantera det mycket bättre.
H79 är extremt bra på ANSI kontrast. Kombinerar man det med en bra svärtabotten får man ett galet djup i bilden med massoar av 3D-känsla! Samma djup infinner sig aldrig med H72:an.
Optiken i storebror är snudd på världsklass där varje liten detalj mejslas fram ur materialet utan någon tillsynes kraftansträngning. I symbios med den digitala skäpan ger Optoma H79 tittaren en av de skarpaste bilderna för pengar idag. Lillebror är inte utrustad med denna typ av världsledande komponenter vilket gör att samma detaljnivå aldrig riktigt infinner sig med H72. HC3000 kommer faktiskt lite närmare H79:an ur den aspekten oxå.
Kontrollen som H79 aldrig släpper och närmast kan liknas vid ett järngrepp om bilden har inte heller hittat ner till denna prisklassen vilket både HC3000 och H72 är "levande" bevis för. Konstigt vore det väl annars när H79 kostar dubbelt så mycket.
Så näe... H72 är inte bättre än H79.
Den är inte ens nära faktiskt.
För att återgå till H72:an så hade ett färgreglage (utöver BC & TV) varit ytterst välkommet!
Färgerna är lite för mättade även med ovan nämnda reglage på min. Detta ger lite för mycket färg i bilden, men det hade inte gjort någonting alls om man bara kunnat reglera efter behov.
Poängen är den att H72 är en jättefin maskin som förmodligen hade knockat BenQ7700 om den kommit för ett halvår sedan. Men iom Mitsuns intåg på marknaden förändrades utgångsläget såväl som våra krav drastiskt. Optoman är ungeför vad man kan förvänta sig i denna klassen.
Med ett pris ett par tusenlappar under Mitsun så kommer den säkerligen hitta hem hos en hel del prismedvetna kunder. Är ändamålet material som fotollsVM till sommaren så kanske den rent utav är det bästa alternativet. Det beror ju såklart på vad man är ute efter!
Alla är vi olika och alla gillar vi olika typer av bild.
Att välja bort en projektor på utlåtanden är precis lika korkat som att välja en för att nån sa at den var bra.
Självklart ska man ut och titta och själv bilda sig en uppfattning!
Håller man till i skåneregionen så är man alltid väkommen in till oss på TheRock för en ordentlig genomgång. Kom ihåg: Det är DINA ögon som avgör!
MVH
/Jakob
Postad 17 March 2006 - 18:16
Den har väldigt mycket ljustryck och man känner igen bilden från HC3000 men den går inte lika djupt i svärtan och får inte fram lika mycket detaljer.
Däremot är den en av de bästa projektorerna jag sett när det gäller ljustryck om möjligheten att kontra ut ströljus, eftersom den har så mättade färger så orkar den med att visa hela bilden när man har ströljus. En ljusstark projektor som inte har så bra kontrast och färghantering ser väldigt urblekt ur i jämnförelse så bra färghantering och kontrast är bra mot ströljus.
Har man inte optimala förutsättningar i sitt rum och har ströljus är detta en bra projektor.
Sen är dessa reflektioner mot HC3000, jämnfört mot D5 gänget så är det en annan femma. Där vinner den ganska enkelt bildracet och ligger nu inte jättemycket över dom i pris.
Postad 17 March 2006 - 18:27
En riktig "ambient-light-proj"!
Även i optimala rum skulle jag vilja tillägga:
Det är inte Optoman som är dålig!
Folk förstår nog bara inte riktigt hur bra Mitsun är.
Optoma H72 + FotbollsVM = Sant ?
Bra tryck, även mitt på dagen, och DCDi på TV-signalen!
MVH
/Jakob
Postad 17 March 2006 - 19:54
Några frågor: Hur ligger rbe nivån jämfört med MT-400 och HC3000? Den är ljusstarkare en dom andra, men det betyder ju inte per automatik att den har mer rbe. Speciellt inte med tanke på att Optoma brukar göra projektorer som uppvisar ganska lite rbe.
Hur tycker ni Image AL funkar? Blir inte svärtan djupare men den påslagen?
Mvh
Stagg
Redigerat av Stagneliuz, 17 March 2006 - 20:33.
Postad 17 March 2006 - 19:55
i rummet.
Signal från en Linn Unidisk 2.1 (interlaced) via Supra componentkabel.
/L
Postad 18 March 2006 - 10:54
Det nya chippet som denna och HC3000 har verkar ge betydligt mindre RBE än tidigare vilket är en fördel. När vi kör igång vårt ex av BenQ PE7700 som har snabbare färghjul ger den väldigt mycket mer RBE och för mig som är lite känslig får jag ont i ögonen på några minuter bara. Får ingen eyestrain eller ont i huvudet av dessa nya.
Postad 18 March 2006 - 10:58
Sen har den som bekant en ny implementation av faroudja vilket bör göra den bättre på interlaced signaler än de andra som var med i testen.
Då jag såg HD 72i´n så var det i ett släckt rum med ströljus, dvs ej kolsvart
i rummet.
Signal från en Linn Unidisk 2.1 (interlaced) via Supra componentkabel.
/L
Redigerat av Unregistered47efd78c, 18 March 2006 - 10:59.
Postad 19 March 2006 - 00:57
För min del innebär HC3000 en gräns där jag inte längre ser blixtarna. Däremot kan jag, om jag koncentrerar mig, se en uppdelning av färger i vitt.
Utan närmare granskning alltså, så upplever jag H72 vara i klass med HC3000 vad det gäller regnbågar. Hyffsat bra bland DLP:er och extremt bra bland 4x spinnare då alltså!
MVH
/Jakob
Postad 19 March 2006 - 17:40
Jag har stött på lite komplikationer med förväxlingar mellan de olika forumen.
För att underlätta för alla (inkl. mig själv) så har jag nu samma nick på BigScreen, Component och MinHembio. (Även om det råkade bli stor bokstav här.
Hoppas det kommer ge mig en lite tydligare roll, då jag skriver på forum som privatpersonen Jakob, men såklart ibland, på enstaka frågor, behöver nyansera mig som medarbetare på Component eller anställd på The Rock, även om dessa naturligtvis inte kan stå till svars för mina åsikter. För det är ju trots allt mina åsikter, privatpersonen Jakob, som jag delger så opartiskt och nyanserat jag bara kan, men man ska naturligtvis känna till min bakgrund. (därav signaturen).
MVH
/Jakob
Postad 19 March 2006 - 18:24
Har du testat AI eller Image-AL som jag tror dom kallar den? Märks det tydligt när den är påslagen, typ IDE eller liknande? Har även hört att fläktljudet ska variera ganska mycket.
Vore intressant att höra någons intryck om denna ovanliga finnes på DLP.
Mvh
Stagg
Postad 19 March 2006 - 19:02
På/Av ger ingen synbar skillnad.
Jag vill laborera mer innan jag säger att den inte gör någon skillnad, men so far...
Därigenom blir det heller inga IDE-symptom att prata om heller.
Även fläktljudet utvärderas as we speak, men jag fann att rättvänd på en hylla lät den lite mer än Mitsun trots alla lägen för mindre fläkt var påslagna. Återkommer även där...
MVH
/Jakob
Redigerat av Colamannen, 19 March 2006 - 19:08.
Postad 19 March 2006 - 20:03
Jaså synd att Optoma inte fick ner fläktljudet till H79 klass.
Iris på DLP är en intressant koncept, som borde kunna tillämpas väldigt bra med tanke på den höga grundkontrasten.
Jag skulle gärna vilja se Sony teknikerna implementera en iris på en DC3 DLP
Den höga grundkontrasten innebär att irisen kan arbeta i ett mindre omfång (mindre iris artefakter) men ändå ge en rejäl push i svärtan. Verkar vara ett dåligt försök av Optoma med auto iris på H72:an.
Kanon inlägg Colis det tackar vi för och jag är sååå med på att det är den blå kontrast stapeln vi vill ha. Saken är den att i en mörk hembio vänjer man sig ganska snabbt vid ett lägre ljusflöde medans svärta och kontrastbrister syns MYCKET mer.
Redigerat av ZoomAir, 19 March 2006 - 20:07.
Postad 19 March 2006 - 22:42
Denna typen använder sig även Z4:an av i kombination med slutaren. Ska försöka jämföra dessa två lite närmare vid tillfälle. Vid snabbtest gav AI på/av ingen skillnad på "Frodo under trädet", "Byggandet av Barad Dûr" (här ger alla andra irisar stora skillnader) samt "vår demodisc" (components testinstans). Men som sagt, det bir till att hårdtesta den mera innan domen faller.
MVH
/Jakob
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
3 bilder
45 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?