Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fota en vattendroppe?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 February 2006 - 22:58

Bass
  • Bass
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0
Hejsan! Undrar om någon vet hur dom gör för att fota dessa vattendroppar! Vore ju kul om man skulle lyckas göra det med vanliga digitalkameror som ex. fujifilm f11 som jag beställt =)

Postad bild

Postad 16 February 2006 - 23:12

sponken
  • sponken
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Vanligaste sätte att fota denna typ av "frys" bild är att man använder sig av blixtar i stället för befintligt ljus.

Man får på så sätt en extremt kort exponeringstid, vilket ger en extremt skarp/fryst bild.

/sponken

Postad 16 February 2006 - 23:31

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Jag provade detta och inte för att denna blev bra men ändå..

Postad bild

Jag fotade bara i super macro och lät en droppe droppa med jämna mellanrum och fotade sedan i serie foto... Inte så svårt..

Postad 17 February 2006 - 17:34

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Om man utgår från andy76q's bild och jämför med en i förstainlägget så finns det några enklare saker man kan göra för att få önskat resultat.

Om man backar från objektet en bit och använder zoomen (den optiska!) för att komma närmare objektet så ändras perspektivet. Mindre av bakgrunden kommer med på bild och bakgrunden blir dessutom suddigare och mer diffus. Detta kan var önskvärt vid ett sådant här tillfälle. Som ni ser på bilden längst upp så är det inte mycket som syns i bakgrunden, den är dessutom väldigt suddig vilket gör det lätt för ögat att vila på fokuspunkten.

Det kan vara svårt att få skärpan på rätt ställe. Detta går att fixa genom att ställa in skärpan manuellt. Ställ skärpen på den punkt där droppen (eller vad man nu droppar ner i vattnet för att framkalla plasket) kommer upp så slipper man strul och fördröjningar som autofokus ger.

För att få den rätta färgtonen i vattnet kan man lägga något i botten av diskhon, baljan, skålen eller vad det nu kan vara man har fyllt vatten i. Man kan tänka sig att man kanske skulle använda något i borstat metall eller vitt för att få den färgton som vattnet har i den översta bilden. Här går det att testa sig fram med vitbalansen i kameran för olika toningar.

Ljuset går det att experimentera mycket med. Det är alltid svårt att få ett bra resultat med den inbyggda blixten, men som skrevs ovan så kan det förbättra bilden genom att "frysa" droppen med blixten. Det går även att belysa i vattnet, dvs stoppa ner en ficklampa eller något, alternativt lysa under en genomskinlig skål om det är en sån man har vatten i. Det kan göra att vattnet får lite extra lyster och liv.

Man bör också tänka på omgivningen, vad som reflekterar i vattnet och droppen. Det går att göra bilden väldigt annorlunda genom att få de rätta reflexterna. Var inte rädd att flytta runt med kameran, ändra på belysning och liknande.

Som alltid: Träning ger färdighet. Visa gärna resultatet här, oavsett om det känns lyckat eller ej!

Postad 22 March 2009 - 17:14

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Mitt bidrag för att hålla "vattendroppstråden" i liv.
Bifogad fil  splach.jpg   348.74K   0 Antal nerladdningar

Handhållen Nikon D40
F/2.8
1/500
Iso-200
50mm

Enda gången jag är i närheten av diskhon, till frugans förtret.

Postad 22 March 2009 - 17:51

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Senaste (eller om det var numret innan) av Digitalfoto körde en liten setup bild hur man på bästa sätt gör för att fota vatten.

Tänk på att blixtar inte skall bli blöta, så slå plastpåsar runt dem.

Postad 02 April 2009 - 23:08

victormedc
  • victormedc
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Va bara tvungen att testa :)

Handhållen Nikon D80
1/125
Manuellt fokus
5.6 bländare

Lägg märke till att disktrasorna som är det röda och blåa suddet i bilden syns förminskat och skarpt i den konkava droppen. Uppochner :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av victormedc, 02 April 2009 - 23:10.

Postad 03 April 2009 - 20:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hahaha, läste inte upp-och-ned först utan satt och tittade på bilden och undrade om det var jag som var ramsned en fredagkväll eller om min crt-skärm börjat ge sig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.