Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad man får/inte får göra - Hyresrätt?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 March 2006 - 11:21

rsrts
  • rsrts
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Halloj!

Undrar om någon här vet vad man har rätt och inte rätt till i en hyresrätt.

bor i en tvåa, en studenlägenhet som då är hyresrätt...

Nu är det som så att jag har tänkt o köpa en plasmatv som ska upp på väggen isåfall.

Då undrar jag. Är det fritt att göra hål i väggen som man vill för detta. Det lär ju lämna fula hål till de som flyttar in efter mig. Är det struntsamma eller är detta helt och hållet upp till hyresvärden om man får eller inte? Bör jag alltså ta kontakt med honom först eller är det bara att borra på i väggen?

Dessutom, håller en gipsvägg för en väggmonterad plasma på c:a 40 tum (de flesta väger väl ungefär lika) eller måste man förstärka på något sätt??

Tack o Hej!

Hälsningar Robert Svensson

Redigerat av rsrts, 08 March 2006 - 11:22.

Postad 08 March 2006 - 11:32

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Hej!

Om du får göra håll lr inte vet jag inte. Det är nog upp till hyresvärden :) :) :)

Men på tal om gipsväggar och plasma så finns et trådar o det redan, föreslår att du använder sökfunktionen till det <_<

Postad 08 March 2006 - 11:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jepp, det är helt upp till hyresvärden rörande hur mycket hål du får göra. Oftast brukar det stå i kontraktet att man inte får göra en överdriven mängd hål i väggarna, vilket leder till en tolkningsfråga.

Postad 08 March 2006 - 12:01

Elysion
  • Elysion
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hyresvärden "Studentstaden" i Uppsala är griniga på hål. Där får man inte misshandla tapeterna alls. De har lister längs taket som man får hänga saker i via snören.

Postad 08 March 2006 - 12:17

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
du kan göra i prinsip vad du vill om du kan återställa det när du ska flytta det är ju bara att spackla sen.

Postad 08 March 2006 - 14:12

rsrts
  • rsrts
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Ja, tänkte nästan att det skulle kunna röra sig om en tolkningsfråga, men eftersom hyresvärdar i regel är väldigt snåla så skulle de nog tycka att hål i väggen för en tv är överdrivet. Men vadå egentligen? Ska man ha en "vägg-tv" så är det klart att hål i väggen är en nödvändigthet... :)

Är nog ingen idé jag försöker mig på att fråga detta ens för hyresvärden lär ju tokvägra. Det är ju klart att de inte vill betala för omrenovering, vilket man dock tycker att de borde finna som naturligt. :D

Men det är alltså inte ens säkert att man får montera upp förvaringshyllor, tavlor och speglar etc etc. Detta har ju jag gjort i mängder utan att fråga. Det är kanske mindre bra? B) De som bodde här innan mig hade typ inga hål i väggen! De måste vart populära hos hyresvärden =)

jaysan: Säker på att det är det som gäller? Jag menar, visst går det spackla igen hål i en gipsvägg men resultatet blir nog dessvärre mindre bra, eller vad tror du? Skulle det godtas som återställning att spackla även om det inte blir som "original"?

EDIT: Måste väl finnas många här på forumet som är i samma sits som jag? Alltså en uppmonterad plasma/lcd på vägg i en hyresrätt? Hur har ni gjort, frågat hyresvärden eller struntat i allt vad det heter o gjort hål utan att fråga? :D

Redigerat av rsrts, 08 March 2006 - 14:15.

Postad 08 March 2006 - 14:21

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Det är stor skillnad på studentlägenheter och vanliga hyresrätter. En studentlägenhet har väldigt hög omsättning på hyresgäster så där kan hyresvärden vara klart mer restriktiv medans en normal hyresrätt så bor man längre och då är det mer befogat att få sätta upp saker.

Bästa är att kolla vad som gäller just där du bor.

Postad 08 March 2006 - 14:57

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
vad jag vet så finns det inget som säger att du inte får lov att hänga upp tavlor, sätta fast hyllor, eller om du kanske har barn måste fästa en bokylla i väggen. sen att det inte alltid blir så snyggt är en annan sak när du ska flytta så får du försöka så gott du kan återställa det och när väggarna e så pass fula av att 10 hyresgäster bott där eller nått, så får ju dem nya hyresgästerna eller dem som flyttar in direkt efter dig påpeka att väggarna måste göras vid för att dem ska betala full hyra. men det vore ju underligt om man inte fick sätta upp tavlor ens och det blir ju hål av det med.

Postad 08 March 2006 - 15:13

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Hmmm, det får mig att tänka på mina väggar som är fulla av "mollys" lite här och där. I vardagsrummet finns det säkerligen ett 15-tal utöver alla gipsskruvar som håller upp tavlor, sen har jag 6 stycken i taket också. I sovrummet sitter det nog ett 10-tal också till tv och hyllor mm. I köket har jag bara 2 än så länge iaf. Kanske kan vara värt att kolla upp det för min del också om det är ok eller inte, men frågan är vad man ska göra om de säger nej....?
Orkar inte tapetsera om för såna grejjer men då det är ljusa tapeter så kanske man klarar sig att trycka in dem och sedan spackla och måla på litegrann. Det borde de godkänna då det inte var toppskick när jag flyttade utan det första jag fick gör avar att tapetsera om hela lägenheten, vilket de betalade iofs.

Postad 08 March 2006 - 15:17

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Vissa hyresvärdar har speciella regler... somliga tillåter att du målar om och allting medans andra inte tillåter en spik i väggen ens.

hehe... mollys... ja du... ibland har jag undrat vad jag tänker med när jag sätter upp med mollys... senast igår åkte det upp 12st i sovrummet. :)

Redigerat av Unregistered56e968a9, 08 March 2006 - 15:27.

Postad 08 March 2006 - 15:33

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Det bästa borde väl vara att kontakta hyresgästföreningen och fråga dom vad man får och inte får.

Postad 08 March 2006 - 16:51

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Varför använda molly? Dom är ju riktigt bitchiga att få bort. Jag använder i princip alltid "Driva" ,pluggen som är självborrnade och gängande. När man vill ta bort den är det bara att skruva ut med stjärnmejsel.

case

Postad 08 March 2006 - 17:07

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Därför att mina väggar inte är gjorda för driva... hade gärna använt det men det funkar bara på rena gipsväggar.

Postad 08 March 2006 - 17:20

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Kan du återställa väggen så behöver du nog inte fråga....Skulle inte ja gjort om jag kunde slänga på lite färg eller tapet själv...
Har en polare som bor i ett hyreshus, han behövde antennsladden till sovrummet och därför borrade han igenom väggen som skiljer dessa rum åt.... :) satte iof sig dit en dosa på väggen så att nästa hyresgäst fick det bra, men annars hade det bara vart o plugga igen, spackla o måla över när man flyttar :D

Postad 08 March 2006 - 17:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Att säga "det var inte så fräscht när jag flyttade in heller för den delen" är lite farligt, då Hyresvärdar till 110% går på vad som står på besiktningsprotokollet. Sen spelar det stor roll vilken kontakt man har med sin hyresvärd, kommer ihåg när jag flyttade ut från Sollentuna Hem för ett par år sedan. Jag hade hängt upp ett extra köksskåp i köket med 2 stycken rätt stora skruvar i en betongvägg. När jag flyttade ut så klagade de att jag hade gjort "en extremt stor åverkan i väggen i samband med utflytt" vilket ledde till att de efter att jag flyttat besiktigade om hela lägenheten och krävde mig på 3000 kronor för hålen. Jag överklagade och fick rätt och slapp betala :)

Postad 08 March 2006 - 17:48

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
i Lund får studenterna som bor hos AF inte göra några som helst hål!! inte hänga upp ngt osv.. så kolla noga för det kan bli dyrt, om du itne återställer själv enligt fackmässig standard.

brukar dock vara bra att kolla med hyresgästföreningen också då de ofta har helt annan uppfattning när det gäller sådant.

Postad 09 March 2006 - 09:05

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

• 1139 inlägg
  • 0
Som andra redan har sagt så får man nog inte göra det i Studentlägenheter men i en vanlig hyresrätt får man göra hål om Du återställer det, iaf där jag bor.
Jag har projektor i taket det är två hål, duken på väggen är fyra, två gitarrfästen m.m. som jag har skruvat upp och det är inga problem men i de flesta studentlägenheter hade jag aldrig fått göra det.

Postad 10 March 2006 - 00:04

rsrts
  • rsrts
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har nu kollat i hyreskontraktet. Det stod inte någonting om att man inte fick göra hål i väggen och sånt. Tror ni det förändrar saken? Men det kanske är bäst att kolla med hyresgästföreningen?

Postad 10 March 2006 - 00:18

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
jag skulle nog ha vart på den säkra sidan och kollat med hyresgästföreningen. Det är ju surt att åka på extra kostnader sen när man flyttar. Se om du kan få vad som gäller på papper med, alltid lättare att visa upp det om det skulle bli något strul!

lycka till!

edit: glömde visst ett ord

Redigerat av foose, 10 March 2006 - 00:19.

Postad 10 March 2006 - 08:34

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
I lägenheter med betongväggar (även med trä/gipsväggar) så kan man skära tapeten med en vass skalpell eller rakblad i form av ett kryss i storlek av ca 2-3 cm. Vik upp dessa kanter lite försiktigt . Nu kan man borra och sätta plugg utan problem. När väggen ska återställas så försöker man antingen få ut pluggen och täpper hålet med en rund tråstav. Slå av övebliven bit med stämjärn. Eller lämna kvar pluggen om den inte sticker ut. LIte tapetklister eller liknande på ytan mot väggen och vik ner tapeten över hålet. NU kommer det inte synas något, eller ytterst lite.

Bra tips även om man inte har planer på att flytta. Vill man möblera om så slipper man tänka på fula hål

Postad 10 March 2006 - 14:53

rsrts
  • rsrts
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har nu kollat med hyresgästföreningen. De sa att om det inte står nått speciellet om hål i väggarna i hyreskontraktet så är studentlägenheter samma som vanliga hyresrätter. Även om det säkert blir stora och många hål av ett fäste till en vägg-tv så menade de på att man fick göra det utan att fråga om lov, bara man kan återställa det "så gott man kan". Men det är nog, som sagt, bra att fixa papper på det så det inte blir strul.

Tack så mkt för tipset silversurfarn! har just vita gipsväggar och det låter ju som ett väldigt smidigt sätt om man vill kunna återställa väggen så bra som möjligt så att man slipper tapetsera om!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.