Postad 02 May 2006 - 10:47
Detta var mitt första bygge någonsin och vet nu att förarbetet på lådorna är extremt viktigt om man sk måla med högblank färg.
Mvh Stubbetorp.
Det är aldrig försent att ge upp.
Postad 24 January 2007 - 07:51
Vet inte hur du menade med din kommentar... att det är stort och att det är grönt har hon över huvud taget aldrig fällt en negativ kommentar om. Spelar musik på stereon gör hon så det står härligan till.
Om du menade att det ser stökigt ut på bilderna, så är det inte normalläget.
Har dock inte fått upp de sista två baslådorna, för att för närvarande finns dåligt med plats i garaget, men när de är uppe kommer fler bilder... och sedan skall det byggas dämpväggar.
Därefter kommer det att vara snyggt och prydligt och dolda kablar osv.
Postad 24 January 2007 - 10:18
Hej du!
Tack för alla betyg.
Varsågod!
Jag tycker själv att jag har en förhållandevis förståelsefull hustru men basrack från golv till tak hade aldrig kommit på fråga, möjligtvis i ett dedikerat biorum. Det var bara det jag menar, mycket handlar ju om WAF i dessa sammanhang (Wife Approval Factor).
Fast att se till att du mår bra och får utöva din hobby borde vara högre prioritet för en partner än heminredning... Så ser i alla fall min sambo saken. Jag lägger mig inte i hennes scrapbooking t.ex.
Nu ser de ju gigantiska ut på bild, men vardagsrummet är rätt stort och de är (förvånansvärt nog) trots storlek och färg mer diskreta än man kan tro. Får inte så mycket kommentarer av besökare som man skulle kunna tro heller.
Ang placeringen av mina högtalare under taket så är det inte så illa som man kunde tro, visst är det toe in, nästan helt in mot sweetspot. Taket är vävspänt, visserligen helt plant men ändå bara tyg. Högtalarna är ganska placeringsokänsliga kolla länken här:
http://stereophile.c...udspeakers/679/
Okej, det var inte så illa som jag trodde då... men ändock... vertikala spridningen är inte lika snygg som den horisontella, och du har ju i princip vänt på dem. Speciellt bör du se upp med så du inte råkar ut för gropen som JA beskriver:
(det som är low/high här blir vänster/höger för dig)Above the tweeter axis, however, a large suckout appears at the crossover frequency. In other words, sitting too low is better than sitting too high
Jag överväger att uppgradera med bättre delningsfilter till högtalarna jag bygger, det finns en bra tråd i forumet här om det, men jag får väl ge originalen en chans först.
Då håller jag tummarna att det är någon som kan sina saker i den tråden då.
Postad 04 February 2007 - 15:03
Postad 06 February 2007 - 09:44
Kan säga att mina högtalare i rostfritt låter över förväntan, har dämpat duktigt med bitumen!
Men håller på att bygga i endast mdf nu för att höra skillnaden. Kan behöva ändra lite i delningsfilterna också, men det överlåter jag åt en polare som kan lite mer.
Har också konstaterat att det blir otrevliga blänk i högtalarna vid tv tittning. Så det lutar åt att hela systemet blir i mdf i slutänden.
Postad 22 March 2007 - 09:10
MVH Kribban
Postad 22 September 2007 - 15:08
Om du inte vill ha golvhögtalare men ändå vill ha den djupaste basen kan ju en aktiv låda vara något kanske?
/Micke
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
59 bilder
99 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?