Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av center? Se BILD

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2006 - 19:59

Unregisteredd457b3bc
  • Unregisteredd457b3bc
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur jag ska sätta min center och skulle behöva lite reflektioner.

Som kommentar kan jag säga att alternativ "B" är det lämpligaste, då borrar jag bara ett litet hål rätt genom bänskiva och ner till förstärkaren som står i det vänstra skåpet.

Alternativ "A" får jag försöka pula in kabeln i röret för kablar till plasman och det är inte det lättaste men det går nog också.

Alternativ "C" jag tillverkar ett fäste(bockad alu-plåt) och borrar mig in till stärkaren.

Det är främst det estetiska jag tänker på men om ni har någon kommentar kring ljudet så är ni välkommna också.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredd457b3bc, 28 March 2006 - 20:01.

Postad 28 March 2006 - 20:18

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Tja, det idealiska (ljudmässigt) är ju att ha center i samma höjd som sidosystemet. Och då blir det ju A som ligger närmast. Funkar ju även estetiskt.

C går fetbort :wub:

Postad 28 March 2006 - 21:01

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
jag tycker precis likadant som LewisX! C-lösningen är helt uteslutet. Men förstår dig om du väljer B av placeringsskäl!

Postad 28 March 2006 - 22:10

Unregistereda689fd5c
  • Unregistereda689fd5c
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Visst håller jag också med om att alt A är bäst ur ett ljudmässigt perspektiv av samma anledning som LewisX anger men också för att att den kommer närmast bilden, det är ju därifrån man vill höra röster etc.

Postad 28 March 2006 - 22:37

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Mina 5 öre till diskussion är att du med största sannolikhet vill ha centern så nära bilden du bara kan. Jag var för några veckor sedan och testade Kef-äggen, och i affärn där jag provlyssnade så var centern på tok för högt upp ifrån bilden. Det var enormt störande tyckte jag personligen då ljudbilden blev helt knas. Därför skulle jag rekommendera A-alternativet av ljudmässiga skäl.

Postad 29 March 2006 - 06:59

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jag skulle satsa på A och skulle även sänka sidohögtalarna något...

Centern bör vara så nära bilden som möjligt, jag tycker det blir både snyggast och bäst ljudmässigt.

Det kanske inte nödvändigt att sänka sidohögtalarna, men risken är att ljudbilden blir lite skev i höjdled om dom hamnar för högt eller lågt i förhållande till centern.

P.S. Står du upp när du ser på TV? Jag tycker personligen den verkar sitta i högsta laget.
Jag föredrar att ha centrum på TV i ögonhöjd när jag sitter ner i TV-soffan/fotöljen.
Det är din TV och ditt rum så du bestämmer självklart hur du vill ha det.

M.v.h.
mikeett

Redigerat av mikeett, 29 March 2006 - 07:06.

Postad 29 March 2006 - 11:41

Unregisteredd457b3bc
  • Unregisteredd457b3bc
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag skulle satsa på A och skulle även sänka sidohögtalarna något...

Centern bör vara så nära bilden som möjligt, jag tycker det  blir både snyggast och bäst ljudmässigt.

Det kanske inte nödvändigt att sänka sidohögtalarna, men risken är att ljudbilden blir lite skev i höjdled om dom hamnar för högt eller lågt i förhållande till centern.

P.S. Står du upp när du ser på TV? Jag tycker personligen den verkar sitta i högsta laget.
Jag föredrar att ha centrum på TV i ögonhöjd när jag sitter ner i TV-soffan/fotöljen.
Det är din TV och ditt rum så du bestämmer självklart hur du vill ha det.

M.v.h.
mikeett

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för alla åsikter, nu blev det latheten som tog överhanden... jag provar med alternativ B först så får vi se, det blir inte så mkt skada på bänken av det ändå. Jag insåg också att jag satt tvn lite väl högt, tyvärr var det svårt att se när jag reglade upp väggen(se galleri). Nu får jag väl helt enkelt leva med skammen. Det funkar bra ändå när jag lutar mig tillbaka i soffan.

Jag tänker inte flygga frontarna, det är ju stora hål där bakom för kablarna :) I ett senare skede funderar jag däremot på att skaffa mina frontars "storebröder" -09-modellen, den kommer att vara lika hög som tvn och då blir väl ljudbilden också lite bättre.

Postad 29 March 2006 - 19:59

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Testa att vinkla upp framkanten på centern när du har den i ditt sk B position, min center står under tv:n och är vinklad uppåt istället för mot fötterna som det blir annars....tycker det funkar kalasbra.

Postad 30 March 2006 - 16:09

Zark
  • Zark
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Av ren lathet hade jag valt B :huh:
Som ni kan se i mitt galleri så har jag själv gjort det valet. Inte så snyggt men enkelt.

Postad 01 April 2006 - 08:43

CraZyDoG
  • CraZyDoG
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Jag hade valt B .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.