Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarlådor bygge

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 April 2006 - 09:07

martjn
  • martjn
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Ny här på forumet. Surfade runt lite och kom in här. Så jag prövar att skriva mina frågor.

Bästa materialet för att bygga högtalar lådor?
Ett dött material antar jag.. som spånskivor?
Är det någon som har erfarenhet av att bygga lådor i PLAST?
Jobbar med plast och svetsar sådant så det skulle vara ganska enkelt för mig att bygga på det sättet.

Angående högtalare?
Jag fattar i princip noll.. Vad bör man leta efter när man vill ha ett väldigt bra ljud?
Finns ju en hel skog med prylar att välja mellan.

Hur många högtalare bör man satsa på? En till varje register?

Mvh
Martin

Redigerat av martjn, 26 April 2006 - 09:11.

Postad 26 April 2006 - 12:07

SoreBeard
  • SoreBeard
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hur är det med lådor i metall tro? Typ gjutet i brons eller mässing? Blir det kanske en skarpare klang än vad tex högtalare i mdf ger?
All information om vad man ska tänka på är gott att läsa. Är inte aktuellt att bygga än, men det kommer en dag...

Också ganska ny på det här forumet, och en nybörjare på ljud mm.

*edit*
Var lite OT såg jag... Vet att det finns dom som byggt lådor av pvcrör. med asfaltsmatta eller dubbla rör med samd mellan. Har läst sådanna trådar tidigare idag, men jag kommer inte vad jag sökte på för att hitta dom trådarna. :)

*edit 2*
Den som söker den finner... :)
Tråd om rörhögtalare

Redigerat av SoreBeard, 26 April 2006 - 13:00.

Postad 26 April 2006 - 13:50

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Bästa materialet för att bygga högtalar lådor?
Ett dött material antar jag.. som spånskivor?
Är det någon som har erfarenhet av att bygga lådor i PLAST?
Jobbar med plast och svetsar sådant så det skulle vara ganska enkelt för mig att bygga på det sättet.

<{POST_SNAPBACK}>

En högtalare bör byggas så att egenresonanser i högtalarlådans material inte uppstår vilket leder till att ljudet färgas. Material av högre densitet som MDF har resonans vid omkring 400 Hz medan spånskiva har resonans runt 40 Hz. Resonansfrekvensen hos spånskivan sägs vara mer utbredd än hos MDF skivan. Spånskivan lämpar sig inte så bra till en subwoofer eftersom den opererar omkring resonansfrekvensen och det krävs tjockare då tjockare väggar och mer stagning än om man hade använt MDF.

Hos material av högre densitet, t ex metall eller sten, brukar uppkomna resonanser klinga ut långsamt. Longitudinella vibrationer i material av högre densitet dör ut långsammare. Jag tror att orsaken till detta beror på att amplituden (eller våglängden) hos de vibrerande partiklarna är mindre och att det krävs större energier för att partiklarna i ett material av högre densitet skall börja vibrera (energi=hv/våglängd, där h = planks konstant, v = vågens utbrednings hastighet där v=frekvens*våglängd; för konstant frekvens i ett medium måste våglängden minskas då energin ökas).

Att bygga i plast kanske inte är en så dum idé egentligen om man tar hänsyn till ovanstående. Men om du skall bygga en fullregisterhögtalare som återger de lägsta frekvenserna kan du få stora problem med uppkomna resonanser i de lägre frekvenserna. Dessa klingar förmodligen av snabbt men ger ändå ett betydande påverkan eftersom vibrationerna blir så stora. Du får antagligen fundera ut en special lösning till basdelen för att få bukt med dessa resonanser. Kanske bygga en separat basdel i MDF eller staga upp din plastkonstruktion genom att bygga i olika lager och rikligt med intern stagning. Man kan även få ett bättre resultat om lådan byggs så att väggarna inte är parallella, så att ståendevågor inuti högtalarlådan inte uppstår.

Redigerat av xray, 26 April 2006 - 16:20.

Postad 26 April 2006 - 13:52

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Hej Martjn,

Alldeles kort: Det går säkerligen att bygga i plast, bara den är tillräckligt stadig. Anledningen till att man väljer spånskiva, limträskiva eller MDF, är att de är tämligen enkla att bearbeta själv.

Har själv byggt tvåvägshögtalare i MDF med framgång. En tvåvägshögtalare är bra att börja med och den dominerande lösningen bland alla högtalarmodeller, just för att den är enkel nog att planera och kan ge mycket mycket bäng for dö bax, sas.

Ifall du är helt grön skulle jag i princip börja med ett kit från t.ex. Hifikit. De har dessutom ett showroom i Stockholm där du kan lyssna på en stor del av deras byggsatser. Du kan köpa byggsatserna med eller utan lådor.

Bästa ljud...den evinnerliga frågan...lika svårdefinierbar som bästa bild. Vad är du ute efter? En dunkadunkabas för hemdisco eller ZZ-top, balanserad högtalare för akustisk musik, osv, osv.
Alla har egen "ljudsmak" och det otränade örat accepterar nästan vad som helst :) .

Ett annat bra forum där hembyggen diskuteras är DIY-forum. Dessutom kan man alltid surfa över till Acoustic Design Wohlgemuth (om du kan tyska). TangBandelement kan man beställa bl.a. från HZH-Audio.

Tysken John Krutke har en ganska informativ sida med många roliga projekt.

Redigerat av FinnGus, 26 April 2006 - 13:54.

Postad 26 April 2006 - 18:28

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
En högtalare bör byggas så att egenresonanser i högtalarlådans material inte uppstår vilket leder till att ljudet färgas. Material av högre densitet som MDF har resonans vid omkring 400 Hz medan spånskiva har resonans runt 40 Hz. Resonansfrekvensen hos spånskivan sägs vara mer utbredd än hos MDF skivan. Spånskivan lämpar sig inte så bra till en subwoofer eftersom den opererar omkring resonansfrekvensen och det krävs tjockare då tjockare väggar och mer stagning än om man hade använt MDF.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
mdf kräver mera stagning på grund av sin höga egenresonans på 400hz
spånet har en egenresonans på 14hz nackdelen med spån är att det är olika kvaliter på skivorna
så det kan läcka i självaste spånet.
och spånskiva går utmärkt till att bygga låda till subwoofer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.