Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mårten Design Högtalare i 5.1

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 June 2006 - 14:43

JesperB
  • JesperB
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Vad tror ni om ett par Mårten Designs högtalare till hemmabio?
Jag har funderingar på att införskaffa en ny center och såg hans superläckra Alice, är det någon som har provlyssnat den?

Redigerat av JesperB, 08 June 2006 - 21:46.

Postad 08 June 2006 - 23:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Har inte hört dom själv men tidningen hemabio har testat en uppsättning Mårten Design i nummer 9/2005 det var Duke/Alice/Elington de testade och vad jag minns så var dom nöjda med systemet och skribenten tyckte att det räckte med stativaren i ett 5.1 system.

Postad 09 June 2006 - 07:01

JesperB
  • JesperB
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Har inte hört dom själv men tidningen hemabio har testat en uppsättning Mårten Design i nummer 9/2005 det var Duke/Alice/Elington de testade och vad jag minns så var dom nöjda med systemet och skribenten tyckte att det räckte med stativaren i ett 5.1 system.

Mycket intressant, då jag inte har det nr själv. Så enligt deras mening så räckte det 4 st stativare och en center. Sa det något om basåtergivningen?
Fick Mårtens 5.1 högtalare något betyg?
Var det något som de klagade på?
Något som stack ut enligt deras mening ( då de är kända för sin renhet )?

PS. tackar för svar

Postad 09 June 2006 - 14:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Har läst om artiklen och börjar med en lite rättelse av mitt tidigare inlägg, dom har kört högtalaren i 5.1 inget annat.

Saxat ur artkeln.

"Mårtens högtalare har gjort sig kända för en renhet som ofta delar lyssnarna i två läger. Dom som inte står ut med den naknaste av sanningar och dom som hyllar renheten och den skyhöga detaljskärpan."

Senare i texten.
"Man får aldrig känslan av att Duke lägger fingrarna emellan och försöker hålla tillbaka informationen, snarare är det helt upp till kringutrustningen vad som levereras till membranen."

"Vid olyckliga kombinatoner av (mjukvara/hårdvara) kan högtalaren bli nästan plågsamt transientren och snärtig."

5.1

"Likt tvåkanalsläget är renhet och detaljskärpa honnörsordet här. Det här är inte helt av godo. Nackdelen är att du hör hur illa filmljud kan låta, men det är smällar man får ta. När skivorna är välgjorda kan upplevelsen gränsa till det sublima och bli överväldigande.

+/-

+Djup bas
+Skyhög detaljskärpa
+Neutrala
+Välbyggda

-Väldigt avslöjande mot dålig kringutrustning

Slutmening i sammanfattningen

"Det vore korkat att inte lyssna på systemet om du har dryga 90.000 kronor för mycket och är sugen på ett högtalarsystem."

Hoppas det hjälper lite

Postad 09 June 2006 - 19:55

JesperB
  • JesperB
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

"Det vore korkat att inte lyssna på systemet om du har dryga 90.000 kronor för mycket och är sugen på ett högtalarsystem."

Hoppas det hjälper lite

Tackar så hemskt mycket, texten var till stor hjälp :ph34r:. Nu har jag beslutat mig för att kontakta Mårten och åka upp till Göteborg och lyssna. Det är mestadels Centern jag vill åt i systemet, då jag kommer att få hem ett par Miles ll inom kort.
Mårten rekommenderade Alice centern till Miles ll istället för Monken som jag hade tänkt från början.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.