Nån annan som upplevt nåt liknande, ska det vara så?
Postad 17 June 2006 - 08:34
Tänkte höra om nån upplevt samma sak som mig. När jag tittar på en film, som ex Sin City så upplever jag ibland att jag ser regnbågsfärger ibland vid rörelser. Vad kallas detta fenomen?
Postad 17 June 2006 - 08:48
Uppstår fenomenet vid randiga och/eller rutiga kläder etc?
Har du samma fenomen om du tittar på testbild (SVT/TV4)?
Det du ser är antagligen fenomenet crosscolour, som är en svaghet i PAL-systemet.
Fenomenet inträffar när svart/vit information hamnar i närheten av / blandas med färgunderbärvågen som ligger 4.43 MHz relativt till bildbärvågen. Mottagaren misstolkar då denna information för att vara färginformation och allehanda färger kan visas.
Fenomenet kan motverkas med ett KAM-filter.
EDIT:
Tog ett kort på en CRT (bildrörs-tv) och en LCD-TV.
CRT till vänster, LCD till höger. Där ser man tydligt att CRTn har problem att återge bilden
och att fenomenet cross-colour uppstår.
crosscolour.JPG 26.74K
73 Antal nerladdningar
Det du ser är antagligen fenomenet crosscolour, som är en svaghet i PAL-systemet.
Fenomenet inträffar när svart/vit information hamnar i närheten av / blandas med färgunderbärvågen som ligger 4.43 MHz relativt till bildbärvågen. Mottagaren misstolkar då denna information för att vara färginformation och allehanda färger kan visas.
Fenomenet kan motverkas med ett KAM-filter.
EDIT:
Tog ett kort på en CRT (bildrörs-tv) och en LCD-TV.
CRT till vänster, LCD till höger. Där ser man tydligt att CRTn har problem att återge bilden
och att fenomenet cross-colour uppstår.
crosscolour.JPG 26.74K
73 Antal nerladdningar
Redigerat av Andreas Epradius, 17 June 2006 - 09:12.
Postad 17 June 2006 - 10:24
Uppstår fenomenet vid randiga och/eller rutiga kläder etc?
Nej har inte upplevt det med randiga och/eller rutiga kläder.
Kollade precis på testbilden på SVT, där ser jag det inte. Har som sagt som tydligats märkt det när jag kolllat på Sin City eller sett nån annan mörk eller svart vit scen i nån film.
Postad 17 June 2006 - 15:17
Jag förstår precis vad du menar, och upplever det på samma sätt. Jag har dock ingen aning om vad det beror på, men skulle gärna vilja veta.
Det fanns någon annan tråd i ämnet tidigare där det spekularades i om det kunde bero på att responstiden för de olika plasmagaserna skiljde någon nanosekund.
Jag har sett fenomenet både på AliS-paneler och progressiva, dock tycker jag det blir mindre och mindre märkbart desto bättre bildsignal som skickas. Det blir mycket mera tydligt med sammanflätad bildsignal från DVD-spelaren.
Har aldrig sett det på projektorer eller LCD-skärmar, men det ser ut ungefär som regnbågsflimmer och uppstår vid samma tillfällen (altså textremsor, eftertexter och scener med mycket ljusa och mörka färger).
Det fanns någon annan tråd i ämnet tidigare där det spekularades i om det kunde bero på att responstiden för de olika plasmagaserna skiljde någon nanosekund.
Jag har sett fenomenet både på AliS-paneler och progressiva, dock tycker jag det blir mindre och mindre märkbart desto bättre bildsignal som skickas. Det blir mycket mera tydligt med sammanflätad bildsignal från DVD-spelaren.
Har aldrig sett det på projektorer eller LCD-skärmar, men det ser ut ungefär som regnbågsflimmer och uppstår vid samma tillfällen (altså textremsor, eftertexter och scener med mycket ljusa och mörka färger).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?