Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min nya HTPC

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2006 - 12:44

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
OBS!
Denna tråden är en direkt fortsättning av diskussionen som fördes i Acer tråden, men då vi började komma ganska off-topic så satte jag upp denna tråd istället ;)

tänkte använda min reserator1 plus till kyningen men då går ju 479 sockeln bort. Får låta reserator kitet sitta kvar i spelriggen istället och föröka hitta någon annan lämplig tyst kylning för mobil cpu:n.

Hittar du någon så säg gärna till.

En annan fråga:
Varför just MSI moderkortet?
Vad motiverar det högre priset jämfört med Asus och Abit?

MSI av följande anledningar:
  • Litet
  • SATA2
  • Intel HD Audio (7.1 och SPDIF)
  • Fläktlöst
  • Rätt antal slots för mig
  • Gigabit nätverk
Samt att jag har haft bra erfarenheter av MSI. Skadar inte heller att man fick en färdig kylning för Core Duo processorn, där är liksom ingen heatspreader så det är lätt att att man sabbar processorn.

Postad 14 August 2006 - 12:50

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Angående kylningen så är min plan som följer:

Inskaffa (60mm till 80mm adapter)
Bifogad fil  24659.jpg   4.93K   0 Antal nerladdningar
samt (80mm fläkt, 12db!)
Bifogad fil  FA_AC_80TC3.jpg   9.93K   0 Antal nerladdningar
plus (vibrationsdämpande gummiploppar)
Bifogad fil  LJ_EFS.jpg   32.37K   0 Antal nerladdningar
;)

Detta border göra saker och ting när det gäller CPU kylningen, mkt tystare. När det gäller chassifläktarna så kommer jag vibrationsdämpa dom med samt koppla in dom på moderkortet så jag kan reglera dom från SpeedFan istället.

Slutligen skall chassits insidor täckas med trolleflex (dämpande, självhäftande matta).

Men detta är nog inte på plats förrän i slutet av veckan.

Redigerat av Unregistered56b04b1d, 14 August 2006 - 12:52.

Postad 14 August 2006 - 15:27

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Nu hängde jag inte riktigt med, ska du använda det där som CPU-kylare?

Postad 14 August 2006 - 15:35

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Nu hängde jag inte riktigt med, ska du använda det där som CPU-kylare?

Verkar det galet? Ja, det kanske det är också ;)

Saken är den att mitt moderkort som Core Duo sitter på, har idag en 60mm's fläkt skruvad in i flänsen. Denna låter en hel del, men med tanke på att Core Duo som värst presterar 31 watt, så var min plan att skruva på adaptern och sen en tyst chassifläkt. Den borde generera nog med kylning men med mindre väsen.

Man vet inte förräns man provat ;)

Postad 14 August 2006 - 15:36

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Ifall nån undrar så rör det sig om denna datorn

Postad 14 August 2006 - 16:02

Unregistered2c21b741
  • Unregistered2c21b741
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Varför inte en Core 2 Duo som du kan ha bättre kylning till och som är billigare i förhålande till prestanda? Iom att de använder Socket 775 moderkort så kan du även få klart trevligare moderkort och du kan använda din reserator till den.

Angående nätaggretaget så är Seasonics S12 klart tystare.

Varför ska du ha ett stående chassi till en HTPC?

Postad 14 August 2006 - 17:30

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Varför inte en Core 2 Duo som du kan ha bättre kylning till och som är billigare i förhålande till prestanda? Iom att de använder Socket 775 moderkort så kan du även få klart trevligare moderkort och du kan använda din reserator till den.

Angående nätaggretaget så är Seasonics S12 klart tystare.

Varför ska du ha ett stående chassi till en HTPC?

Datorn skall inte vara vätskekyld, av samma anledning som jag skall ha ett stående chassi. Orsaken till detta är att datorn kommer stå på golvet bredvid min stereobänk, iom att chassit är lägre än 42cm så får det plats undertill och syns knappt (och då skulle det se sisådär ut med ett reserator 1plus torn bredvid ;) )

Fördelen med Core Duo contra Core 2 Duo är värmeutvecklingen. Detta är en dator som kommer vara igång mkt, då får den gärna vara strömsnål. Och eftersom värmeutvecklingen blir lägre så slipper man mer exotiska vätskekylningar. Förvisso är det en non-standard kylning, men den är enkel att arbeta med. Man kan argumentera att då maskinen inte kör 100% hela tiden så är Core 2 Duo också strömsnål, men i min mening är här nog med ös i denna burk för att jag skall klara mig. Acern fixade 1080p filmer utan problem och det var samma processor med sämre grafikkort.

Nätdelen är vald för att den är tyst (mkt tyst, märker ingen skillnad mot seasonic ... hade det innan i min vanliga burk, nu sitter där ett Tagan, och min dator är vattenkyld så om något så hade jag hört om den lät mkt). En annan fördel med tagan är dess kabelsystem. Inte fler kablar än vad som behövs, vilket är ett plus i en Mini-ATX låda.

Om jag sen vill ha en snygg frontend i stereoracket så är det bara att köpa ett valfritt, snyggt, smalt chassi. I detta sätter man sen en DVD läsare, VFD display, IR mottagare (mja, får se) samt en USB hub. Sen drar man upp en usb kabel och en firewire kabel samt kablage som behövs för att styra ström samt power indikator.

Fördelen med detta upplägget är att man kan välja ett riktigt tunt och snyggt HTPC chassi att ha i stereoracket utan att behöva ta hänsyn till själva HTPCn.

Kanske ett (väldigt?) udda upplägg, men för mig känns detta som bästa lösningen.

Kan lägga upp bilder på bygget senare ikväll då den kommer vara ihopmonterad (just nu felsöker jag ett DVB-T kort ;) )

Redigerat av Unregistered56b04b1d, 14 August 2006 - 17:32.

Postad 14 August 2006 - 21:06

Unregistered2c21b741
  • Unregistered2c21b741
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Vet inte var jag ska börja men börjar väl med det som är lättast å svara på.

Att Tagan är lika tyst som Seasonic beror ju lite på omgivning och om man märker skillnad.
Förstår att du valt Tagan iom att du upplever det lika tyst och får med Modulärt kablage (inte för att jag fick mindre kablar i min dator med det) så är det ju alltid ett plus.

Visst Core Duo är extremt strömsnål men en Core 2 Duo borde ändå inte bli direkt varm, refererar till min Athlon 64 som har lite högre TDP och den ligger på runt 42 Grader vid full belastning och en AC Freezer 64 Pro( fläkten snurrar på 900rpm) utan fläkt så ligger datorn på 41grader idle har inte prövat vid full belastning.

Förstår din lösning med Mini-atx chassi å sen kunna välja en snygg frontend. Så jäkla smart så jag tror jag kommer kopiera den idén när jag ska bygga min htpc.

Lite bilder vore allt trevligt. :)

Postad 15 August 2006 - 07:28

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Verkar det galet? Ja, det kanske det är också :)
Den borde generera nog med kylning men med mindre väsen.
Man vet inte förräns man provat :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det du kanske ska tänka på innan du provar är att det där egentligen är en temperaturstyrd chassifläkt. Den kommer anpassa sin hastighet efter hur varmt det är ovanpå den, inte efter hur varm processorn är.
Sen får du kolla att det får plats, fläkten är ju 45 mm hög och adaptern bygger några cm till?

Postad 15 August 2006 - 07:55

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Det du kanske ska tänka på innan du provar är att det där egentligen är en temperaturstyrd chassifläkt. Den kommer anpassa sin hastighet efter hur varmt det är ovanpå den, inte efter hur varm processorn är.

Afasiken, var den temperaturstyrd i sig själv? Inte bra ju (lite kaka på kaka när datorn sen utöverdet reglerar fläkten själv).

Iofs kanske man kan fixa det medels avbitare :) men det måste, som du säger, kollas upp.

Postad 15 August 2006 - 09:12

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Hittade felet med DVB-T kortet igår, visade sig att PCI slot #2 inte funkade :) Men när jag kollade biosversion så hade jag en daterad 17 April, 2006 men den äldsta som fanns (1.00) var daterad i maj nångång :)

En kvick omflashning av bios (till 1.21) så funkade alla PCI slots och standby was a go :)

Postad 18 August 2006 - 09:08

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hej MrWorf !

Har du kommit vidare med din nya HTPC?
Om JA, hur tycker du att det fungerar?
Några problem med grafikkortet och HDMI-switchen?
Prestandamässigt och finns de funktioner du vill ha?

mvh Manor

Postad 18 August 2006 - 14:12

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Kort sagt...

JA! ;) ;)

Jag är nöjd och det funkar bra. Slår Acern på fingrarna när det gäller bildkvalitet dessutom, Hauppauge's PVR500MCE är en mkt bättre analog tuner. <_<

Skall skriva ett mer utförligt inlägg senare idag alt. i helgen.

Postad 19 August 2006 - 18:22

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Inlägg finnes på min hemsida, kan avslöja att min föreslagna kylning fungerade utmärkt :blink:

Postad 21 August 2006 - 14:55

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hur har du just nu löst DVD-hanteringen...och hur tänker du lösa det i framtiden? Jag läste att du skulle stoppa undan denna HTPC på ett "osynligt" ställe.

mvh Manor

Postad 21 August 2006 - 15:18

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Hur har du just nu löst DVD-hanteringen...och hur tänker du lösa det i framtiden? Jag läste att du skulle stoppa undan denna HTPC på ett "osynligt" ställe.

Just nu är lösningen att man stoppar in skivan i Panasonic S97 istället :P I framtiden blir det en streamline:ad låda där man plonkar ner DVD-läsare mm. som sen ansluts via Firewire/USB till datorn som inte syns.

Postad 22 August 2006 - 07:55

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Så det funkade bra med Arctic Cooling-fläkten, de va la gôtt då :rolleyes:

Postad 28 August 2006 - 08:35

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
MrWorf, det var länge sedan jag läste något nytt om HTPC:n på din hemsida. Hur fungerar det, tycker du?

mvh Manor

Postad 28 August 2006 - 08:39

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Jo, jag är nöjd nu. Har väl två små saker som irriterar (men ej tillräckligt för att jag skall fixa dom :D)

Windows shares verkar hänga Mediaportal när den kommit ur standby samt att den envisas med att spela in drew cary show :P

Sen är där codec strul i form av att inte allt går att spela upp än (eller att det tar lång tid att starta filmer, men det tror jag hänger ihop med windows shares problemen).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.