Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Första intrycket av d-JAYS

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 augusti 2006 - 15:45

Unregistered530c48a5
  • Unregistered530c48a5
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
d-JAYS ger verkligen en skön känsla när man ser dom, snygga gedigna små rackare som levereras med 4 olika stora sleeves. Jämför man design mot Shure E2c som är (var?) mina senaste hörlurar kan man inte klaga, gillade designen på E2c men d-JAYS ser bättre ut, mindre och smidigare! Sladden som sitter på är kort (för att kopplas mot musik-mobil-handsfree-grej?) men man får med förlängning om man som jag kör i laptop eller ren mp3-spelare.
För övrigt ser jag den korta sladden som är fördel just för musikmobil-användare där man vill ha micen i närheten utan att ha en sladdhärja upp i halsen.

d-JAYS sitter riktigt bra i örat, pga av sin lilla storlek får snäckan "plats" i örat och hänger inte ut eller trycker mot örat, jag kan tänka mig att dessa är mycket mer bekväma än Shure E2c om man ska lyssna under en längre tid (> 1 tim). De pluppar eller sleeves som följer med är mjuk och sköna och är mycket enkla att stoppa in!

Utseende och passform kan man inte klaga på, men hur är det med ljudet? Svårt att säga exakt hur ljudet är efter ett par timmar, men det lär ju inte bli sämre ju mer de spelas in! Första intrycket är att lurarna är bra balanserade, inget register tar över utan ett mycket klart och detaljerat ljud! När jag köpte E2c upptäckte jag hela tiden nya ljud i musiken som jag tidigare inte hört, samma sak här, fast då jämför jag med E2c och inte med några sämre lurar som följer med mp3-spelare.

Jag ska ge dom en vecka eller två och sen återkomma med fler intryck från dessa välljudande skönheter!

Postad 20 augusti 2006 - 15:58

alfin
  • alfin
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Har haft mina ett tag nu också, och för priset finns det inget att klaga på, men de når inte ända upp till mina Shure E4C (de kostar å andra sidan nästan tre gånger så mycket).

Skall bli intressant och se om Creative har någon möjlighet att matcha ett litet svenskt företag med sina kommande Zen.

Postad 29 augusti 2006 - 16:33

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Låter som dom är mycket trevliga, börjar bli många kompetenta i denna prisklassen nu. Håller också med ovanstående talare om Zen lurarna, Creativa gör ju bra grejjer men det återstår att se hur dom är.

*edit*: jaha då var man forumräv då :) *stolt* ^^

Mvh Andreas

Redigerat av Unregistered8ca6fb75, 29 augusti 2006 - 16:34.

Postad 01 september 2006 - 14:55

Unregistered530c48a5
  • Unregistered530c48a5
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jepp blir kul att höra hur dom är också, samt q-JAYS som kommer efter jul som har dubbel uppsättning mikroarmaturer (2) gentemot d-JAYS. q-JAYS ska dessutom vara mindre

Postad 01 september 2006 - 14:59

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1 515 inlägg
  • 0
d-JAYS är kanon haft dem ett tag och kan bara instämma med alla andra. Mycket prisvärd hörlur.

Postad 17 oktober 2006 - 18:04

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Tänkte skriva lite om mina intryck av denna läckra in-ear lur.

Första intrycket är WOW - vad små de är! Jämfört med mina Shure E2C (som jag kommer jämföra med resten av testet) så ser Shure-lurarna närmast kollosala ut i jämförelse. D-Jays ser ut som små karameller - läckert!

Även om designen inte passar mig så bra så kan jag tänka mig att många tilltalas av de rena formerna och den vita färgen (som mina ex har) - passar rent stilmässigt perfekt till I-pod t.ex.

Funktionen så. Någon har verkligen tänkt till när de kom på idén med att dela sladden för att möjliggöra kortare sladd till en mp3-spelare eller telefon som hänger runt halsen - utmärkt!

Jag har dock nu, efter ett par månaders användning, inte lyckats göra mina öron vänner med lurarna. De vill inte sitta riktigt bra, de har en tendens att krypa ut hela tiden och inte sitta still. Har provat med samtliga medföljande storlekar på sleevesen. Det resulterar i att jag hela tiden får rätta till lurarna - irriterande! De betydligt större Shure-lurarna sitter bokstavligt talat som gjutet i mina öron - när jag väl satt dem där rör de sig inte - alls. Är D-Jays FÖR små???

Mina Shure-lurar är gjorda för att bäras med sladden uppåt-runt bakom örat, så att sladden hänger i örat i stället för att hänga och rycka i lurarna. Man KAN ha D-Jays på detta sätt, men då blir höger-vänster och vice versa. De är gjorda för att bäras med sladden hängandes rakt ner. Jag vet inte vad detta gör för ljudet, att byta på höger och vänster, men jag hade föredragit Shure´s konstruktion.

Ljudet så.

Det är ingen tvekan om att D-Jays presterar ett mycket moget och högupplöst ljud. Det märks att man lagt pengar och tid på ljudet. Jämfört med Shure E2C är det mer högupplöst genom hela registret - från diskant, mellanregister till bas. Jag har testat dessa två ganska ingående mot varandra, både med min mp3-spelare och på min anläggning hemma. Skillnaden blir givetvis större hemma, men det är märkbart även i mp3-spelaren.

Diskanten kan dock i vissa fall vara på gränsen till påfrestande - åtminstone i min anläggning hemma, vilket delvis kan förklaras med att jag har en Pioneer-reciever som är något ljus i tonen. I mp3-spelaren har jag aldrig upplevt diskanten som påfrestande.

Det enda jag har att anmärka på är basen - den går visserligen djupt men jag hade gärna sett lite mer fläsk. Jag bör nog nämna att jag är basnarkoman och älskar t.ex. basen i Porta Pro, som många tycker är alldeles för överdriven. Mina Shure-lurar är något bättre på detta men även här saknar jag en smula bas.

Känsligheten är klart högre i D-Jays vilket ju är bra för effektsvara mp3-spelare.

Om jag måste välja väljer jag dock Shure-lurarna, p.g.a. bättre passform/funktionalitet samt ett lite "goare" ljud - sämre på nästan samtliga hifi-parametrar men aningen mer lättlyssnat och lite murrigare, vilket passar mig bättre. Som så mycket annat är väl detta en smaksak.

Sammantaget tycker jag det märks att D-Jays är företagets första produkt - tycker det finns en del "barnsjukdomar" som säkerligen kommer försvinna med kommande produkter. Ljudet är på det stora hela högupplöst och mycket bra. Tycker det är väldigt kul att ett svenskt företag ger sig in i denna bransh. :D

Jag ger 8/10 totalt - minus för handhavandet samt det något höga priset (Shure-lurarna är 300 kr billigare), plus för det mesta andra.

Det var allt från mig :unsure:

Edit: Glömde nämna ljudisoleringen som jag upplever som lika bra i bägge lurarna - förutsatt att jag fått D-Jays någorlunda på plats.

Redigerat av svanbo, 17 oktober 2006 - 18:15.

Postad 19 november 2006 - 10:54

olausson83
  • olausson83
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är otroligt nöjd med mina med. Man märker skillnaden när man byter tillbaka till EP-630 :o Har inga problem med passformen alls och jag kör näst minsta. In-ear är ju väldigt personligt hur de sitter då ingen har samma hörselgångar. Men chansen är ju större att d-JAYS sitter bra då jag fick med 4st sleevs :) Tumme upp!
Såg att Cnet fått tag på ett ex med. Kul de sprider sig!
http://reviews.cnet....7-32135429.html

Redigerat av olausson83, 19 november 2006 - 10:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.