LG 42LC2R kommentarer å åsikter om denna
LG 42" TV - 42LC2R
(TV)
|
1
|
(11)
|
Inga priser |
Pixelmappat (81 inlägg)
|
16 år sedan |
Andersson Y120 HD (11 inlägg)
|
18 år sedan |
40" LCD runt 15.000:- (6 inlägg)
|
19 år sedan |
Lg LC2R samma som LC2RR? (3 inlägg)
|
19 år sedan |
Fara 12 mil eller beställa från internet? (9 inlägg)
|
19 år sedan |
Postad 24 August 2006 - 14:46
Postad 24 August 2006 - 15:18
Postad 24 August 2006 - 17:25
Om jag skulle haft dom pengarna skulle jag nog ha satsat på nått anat om jag ska vara ärlig
jaha..., varför då?
17800:- för denna apparat tycker jag verkar ganska så rimligt...
Postad 12 September 2006 - 19:48
Skulle vara intressant om någon av er skulle kunna utveckla era funderingar en aning...
Vad är negativt med denna tv??!!
Postad 31 October 2006 - 20:08
Testade 37" hemma under sommaren och den var klart över förväntan.
Det enda jag hade att anmärka på den är att det är dålig kontrast när man kör via Component.
NÅGON måste ju äga denna skönhet, den ligger ju kanonbra i pris.
Postad 31 October 2006 - 23:34
Ingen som äger denna apparat och kan ge lite utlåtande.
Testade 37" hemma under sommaren och den var klart över förväntan.
Det enda jag hade att anmärka på den är att det är dålig kontrast när man kör via Component.
NÅGON måste ju äga denna skönhet, den ligger ju kanonbra i pris.
Hej! Jag lade in ett par bilder till på min 42LC2R och ett omdöme i texten till den sista bilden. Funkar inte av nå'n anledning att lägga till omdömen den vanliga vägen...
/PeHa
Postad 01 November 2006 - 20:25
Det var även så på den jag hade hemma.
Inge kul att beställa en och den är kass via component.
Nu vet jag iofs inte om jag kommer att använda component, men betalar man 15k för en apparat så SKA den var ok.
Postad 02 November 2006 - 22:54
Jag använder inte komponentingången i vanliga fall men provade ikväll bara för att kolla detta. Hittade ingen testbild med gråskala, det hade varit det bästa men zappade mellan HDMI-mottagning och komponent med samma program i HD-sändning och tittade på nyanser i mörka partier. Jag har svårt att se någon skillnad, det ser lika bra ut (HD-kanalerna ger verkligen s-bra bild) båda vägarna så åtminstone mitt ex har nog inte det här problemet... Har fortfarande inte prövat VGA-ingången.
Postad 03 November 2006 - 08:53
SONY KDL 40U2000 kostar idag 14000
Samsung LE-40S71 kostar idag 13000
Samsung LE-40R71 kostar idag 15400
Vad säljare har sagt så ska LG:n klara Pixelmappat via HDMI
/Daniel
Postad 04 November 2006 - 03:31
Postad 05 November 2006 - 16:28
Redigerat av Unregistered8e065576, 05 November 2006 - 16:48.
Postad 05 November 2006 - 22:31
"This set uses a VESA Plug and Play Solution. The set provides EDID data to the PC system with a
DDC protocol. The PC adjusts automatically when using this set.
DDC protocol is preset for RGB (Analog RGB), HDMI (Digital RGB) mode."
Borde funka även med DVI till HDMI-kablage. Upplösningar från datorn stöttas upp till 1366x768.
Postad 16 November 2006 - 21:40
En annan sak i samma område, har någon ett bra tips på bildinställningar med tanke på svärta etc. Jag är rätt nöjd med inställningarna nedan men det kanske kan bli bättre:
XD är på i auto.
Användare 1 eller 2; Kontrast och Ljus typ 50-55 (samma på båda), Färg 35-40, skärpa 50 (lägre från video eller analog), neutral färg. Under Avancerad låter jag Cinema vara på, om HDMI används ställer jag svartnivån till låg.
Postad 20 November 2006 - 15:14
Postad 21 November 2006 - 07:14
Du kan styra backlighten direkt på färren på LC2.
Kanon att inte behöva in i menyer och böka.
Postad 01 December 2006 - 11:04
Nu är det väl skillnad på justerbar backligt och automatisk justering av backligt.
Du kan styra backlighten direkt på färren på LC2.
Kanon att inte behöva in i menyer och böka.
Justerbar eller automatisk, vet knappt själv vad jag menar
Huvudsaken är att någon av möjligheterna finns. Praktiskt när det går att sköta vi fjärren, då kan man ju labba lite själv när man tittar
Postad 06 December 2006 - 10:51
Postad 13 December 2006 - 21:01
Vad kan jag göra? överväger att lämna tillbaks tv'n
Postad 13 December 2006 - 21:13
Fick hem min 42LC2R för ett par dagar sedan, men är allt annat än nöjd. Jag köpte den för att i huvudsak spela 720p-material från min htpc (upplösning 1360x768), som är ansluten med en Oehlback DVI-HDMI kabel. Som jag förstått (efter att ha läst i det här forumet) skulle denna tv vara väldigt lämpad för just detta. Det som jag stör mig på är att bilden är Väldigt pixlig. Den del av bilden som är i fokus ser väldigt bra ut men bakgrunden är katastrofalt dålig, stora block/pixlar uppstår tydligt. Jag undrar om det här är ett vanligt LCD-fenomen som folk bara lever med eller är det något som inte stämmer med just mina prylar?
Vad kan jag göra? överväger att lämna tillbaks tv'n
37an och 42an stödjer pixelmapping via DVI->HDMI, men du ska köra 1366x768, inte 1360.
http://pixelmapping....aces.com/LG TVs
Det är inte alltid lätt att få det att funka, oavsett vilken TV det handlar om, men det ska funka.
Om bilden är "pixlig" är det inte pixelmappat. Här finns en testbild:
Det ska inte finnas något "mönster" eller ljusare och mörkare fält:
http://tft.vanity.dk/
Är inte säker, men har för mig att det ska finnas en undermeny i TVn, där man kan välja PC-läge
på HDMI-ingången.
Postad 13 December 2006 - 22:37
Postad 14 December 2006 - 20:04
Har nu avverkat ett antal timmar på att försöka få ut 1366x768 från htpc'n men det var som sagt inte det lättaste. Har använt mig av Powerstrip i mina försök och vad jag har förstått så är det viktigt att man har rätt timing-inställningar. Men vilka är då rätt för just den här tv'n, nån där ute som sitter på dom inställningarna?
Har även testat dvi-vga och då finns 1366x768 att välja både i htpc'n och i tv'n. Får dock samma "pixliga" bild även då.
Postad 24 December 2006 - 12:26
Det står lite olika hos leverantörerna.
Postad 02 January 2007 - 22:50
Funderar på denna samt FS Myrica VQ40-2, alt LG 42LB1R, men den senare e fulare än 42LC2R.. skiljer bilden mycket mellan LG-modellerna?
Postad 03 January 2007 - 08:53
Det finns ju numera en LG LC3R också, vilken jag inte tycker är lika fin utseendemässigt som LC2R, men den har lägre pris och vad jag läst har den en nyare variant av XD engine, så jag hade nog lätt valt någon av dessa två framför Fujitsun i varje fall.
Postad 07 January 2007 - 19:28
Nån som vet
Postad 12 January 2007 - 16:02
Postad 12 January 2007 - 22:31
Postad 13 January 2007 - 00:23
Postad 13 January 2007 - 00:35
Ok, tack. Det kanske är så att att 42LC2r inte lider av samma problem som flera av LG:s andra modeller.
Ingen skillnad i svärta/detaljer här heller (scart vs component).
32LC3R.
Postad 14 January 2007 - 23:32
Postad 15 January 2007 - 19:47
Postad 24 January 2007 - 13:36
Köper man en tv för att titta på digitaltv eller analogtv så kan jag dock inte annat än avråda från att köpa denna modell. För dvdfilm, hdtv, avi etc är den dock ypperlig.
Postad 24 January 2007 - 14:28
Postad 24 January 2007 - 18:35
Det är inte så att Comhem levererar digitaltv via koaxialuttaget, då är det digitala ju omvandlat och förlorar kvalitet som se'n ska konverteras tillbaka i ytterligare ett steg av tunern i tv'n? Det skulle förklara men jag har ju inte Comhem och vet inte hur det ser ut...
Postad 25 January 2007 - 10:02
Det är inte så att Comhem levererar digitaltv via koaxialuttaget, då är det digitala ju omvandlat och förlorar kvalitet som se'n ska konverteras tillbaka i ytterligare ett steg av tunern i tv'n? Det skulle förklara men jag har ju inte Comhem och vet inte hur det ser ut...
Så är det tyvärr. Jag har testat både med digitalbox och via htpcn. Bilden är godkänd inte mer. Kablage och övrig utrustning är top notch.
Postad 31 January 2007 - 22:53
Har 42LC2R kopplad till en HTPC via HDMI (integrerat Intel 945GT på moderkortet ABIT IL-90MV). Bilden är bra på alla sätt, men... Ibland när man slår på TV:n från att ha varit avstängd, eller om man slår på HTPC:n så står skärmen och blinkar. Dvs. bilden som ska visas syns, men man måste stänga av och slå på TV:n en gång för att den ska bli stabil... Nån annan som har detta fenomen?
- I och för sig vänjer man sig vid det, men det borde ju inte behöva vara så här.
HDMI-kabeln är av billigaste sort, men det är ju digitalt så det ska ju antingen funka 100% eller inte alls va? Det är också kort kabel (ca 1,5 m) och det är väl bara vid längre längder som kvaliten kan ha betydelse?!
Postad 06 February 2007 - 13:12
Har ett litet - men ändå lite enerverande problem...
Har 42LC2R kopplad till en HTPC via HDMI (integrerat Intel 945GT på moderkortet ABIT IL-90MV). Bilden är bra på alla sätt, men... Ibland när man slår på TV:n från att ha varit avstängd, eller om man slår på HTPC:n så står skärmen och blinkar. Dvs. bilden som ska visas syns, men man måste stänga av och slå på TV:n en gång för att den ska bli stabil... Nån annan som har detta fenomen?
- I och för sig vänjer man sig vid det, men det borde ju inte behöva vara så här.
HDMI-kabeln är av billigaste sort, men det är ju digitalt så det ska ju antingen funka 100% eller inte alls va? Det är också kort kabel (ca 1,5 m) och det är väl bara vid längre längder som kvaliten kan ha betydelse?!
Jag har exakt samma tv och moderkort som dig men har inte det här problemet. Har kört med en billig kabel och en dyr, exakt samma resultat.
Postad 28 February 2007 - 17:49
Ser absolut inget dåligt i tv:n , det enda är väl att det tar lång tid vid kanalbyte !!!
Fråga gärna om det är något ni undrar över.
Postad 30 April 2007 - 13:27
Jag har en LG42LC2R och är mycket nöjd med den. Kollar mest på filmer och serier genom Htpc:n.
Ser absolut inget dåligt i tv:n , det enda är väl att det tar lång tid vid kanalbyte !!!
Fråga gärna om det är något ni undrar över.
Jag funderar på denna eller "polarn" LC1R. Jag kollar mycket på sport (hockey och fotboll) och undrar om nån har erfarenhet av eftersläpningar på denna. Jag läste att den har 8 ms.
Kommentarer?
Postad 30 April 2007 - 15:29
Postad 04 May 2007 - 20:37
Det här med att kabeln inte spelar någon roll när det är digitala signaler stämmer inte riktigt. Alla signaler som skickas i kablar består av analoga vågor, när signalerna sedan kommer fram till mottagaren (TV:n) så tolkas dem till digitala bitar. Om signalen är dålig kan mottagaren feltolka och bitfel kan då uppstå vilket kan resultera i felaktika pixlar.
Alla har säkert sätt bilden från en digitalmottagare när den inte är rätt inställd med många pixelfel som följd. Skillnaden med en analog TV-signal är att där blir istället hela bilden brusig. Risken för bitfel i en vanlig nätverkskabel är dock så liten att det är svårt att mäta.
Postad 16 May 2007 - 09:46
Nackdelen är att svärtan är som dom flesta lcd tv, ni som har en tft skärm kan se samma fenomen med att det svarta inte är helt svart utan grått. Inget problem vid kvällstid då man kan sänka bakljuset och få riktigt mörk och fin bild, men syns tydligt på dagen.
Förövrigt så är den för###### snygg!
Postad 27 May 2007 - 15:30
Har en 26'' LC2R som sonen kör PS3 på och han är nöjd på alla sätt och vis.
Funderar på Sharp'n 46'' XD1E för ca 2.100 euro men kanske kör en snålvariant som denna för mindre än halva priset, vete tusan om det är värt 11.000 sek för att få full-HD och 4'' extra. Och PiP verkar saknas på många nya modeller men finns på LG'n.
Börjar bli trött på allt letande.
Tips råd om LC2R'n emottages tacksamt. Skall mest se på DVD och Parabol-TV (Sky).
Saludos
Redigerat av Olliver, 27 May 2007 - 15:31.
Postad 28 June 2007 - 20:40
Jag undrar om nån har lite tips på bildinställningar för att få bästa möjliga bild, då jag är ny på denna typ av apparater. Finns det kanske nån kalibrerings-dvd att använda?
Det jag stör mig mest på så här initialt är att ljuset är starkare i de båda övre hörnen. Det svarta bli liksom mindre svart och mycket ljusare där. Är det något som är relativt lätt att åtgärda?
Sedan funderar jag lite på vilken bildinställning från min Pioneer dvr som är bäst att använda. Jag kan välja mellan "video", "s-video" och "rgb" som kan matas ut via scarten. Vad borde ge bäst bild?
Ska kanske tillägga att jag för tillfället inte kör med nån scart av kanonkvalitet. Ska ut och köpa en ny till veckan om jag har tid.
Postad 28 June 2007 - 20:52
Har ej dribblat alls med inställningarna, tycker bilden är bra rakt av, kör mest Sky parabol och PS3 samt lite DVD (via PS3'an).
Mitt problem var att bilden säckade ihop i tisdags kväll 26jun, den blev randig på högra sidan och man såg andra kanaler igenom liksom, men bara på högersidan. Oroväckande förstås men bytte den first thing onsdag morgon, tur att jag ej köpt på internet, då hade det tagit en månad eller så.
Annars väldigt nöjd, mycket för pengarna, har hållt på ett tag och letat, funderade på Sharps 46 XD1'a för dubbla pengarna men körde denna snikvariant. Tror priserna faller ytterligare på det mesta i LCD väg fram till jul.
Postad 02 July 2007 - 11:19
Måste börja med att säga att instruktionsboken som följer med är pinsamt dålig, den innehåller ju i princip ingenting.
Finns det något sätt att justera bilden mer än den "brightness"kontroll som finns på fjärrkontrollen och de fasta "modes" som finns i tvns meny?
Sen undrar jag om ni andra som har denna tv besväras mycket av backlight bleeding? Det är inget jag tänker på när jag ser på tvn dagtid, men så fort det blir lite mörkt runtomkring och det är mörka scener på tvn så ser jag ganska tydliga "solar" i de övre hörnen. Dessa syns ganska tydligt även om jag drar ner "brightness"kontrollen på fjärren till lägsta möjliga.
För det pris jag betalat är jag ganska nöjd med teven i övrigt, och jag är medveten om lcd-teknikens brist på svärta, men ljusskenet i överkanten stör mig ganska mycket...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Pixelmappat
1 film
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?