Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVD filmer

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad är snyggast vad gäller DVD-förvaringen? (258 medlem(mar) har röstat)

Vad är snyggast vad gäller DVD-förvaringen?

1. På en hylla, synligt (jag vill kunna flasha alla mina boxar ) (45 röster [17.44%])

Procent av omröstning: 17.44%

2. I bokhyllor, synligt (det ska se ut som ett videotek!) (82 röster [31.78%])

Procent av omröstning: 31.78%

3. I skåp/bokhyllor med dörrar, ej synligt (likväl ett extra skåp i vardagsrummet) (89 röster [34.50%])

Procent av omröstning: 34.50%

4. Inte i vardagsrummet alls (dom kan lika gärna stå i ett annat rum) (32 röster [12.40%])

Procent av omröstning: 12.40%

5. I en kartong på vinden (man ser ändå bara på filmen en gång) (10 röster [3.88%])

Procent av omröstning: 3.88%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 21 August 2006 - 20:56

preddan
  • preddan
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Ja, hur ska man göra egentligen.

Har 2 flyttkartonger med alla min DVD:er i, kanske 300st och är osäker på om dom ska introduceras i mitt vardagsrum eller inte, och isåfall hur.

Vad tycker ni och hur har ni det själva?

Postad 21 August 2006 - 21:21

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Några coola boxar kan man ju ha framme, men resten tycker jag ska gömmas!

Postad 22 August 2006 - 05:50

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Jag förstår personligen inte poängen med att ha dem framme, inte i vardagsrummet iaf. Bibliotek el dyl kanske funkar.

Postad 22 August 2006 - 08:07

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
De limiterade gift set boxarna tycker jag man kan ha som prydnad dom är ju skit snygga. Rsten har jag byggt en egen designad bänk åt. Titta i mitt galleri!

Postad 22 August 2006 - 08:11

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Jag är ju av åsikten att det är klart dom ska vara framme... framförallt ett schysst skåp till alla boxar och exklusiva utgåvor men sen om man lyckas med en snygg lösning till alla andra så är det väl klart dom ska synas... Har själv ett gigantiskt problem med plats för tillfället. Får väl invänta husköp innan man kan göra något riktigt snyggt av det hela...!!

Postad 22 August 2006 - 08:16

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Hej!
Risken med att visa alla sina filmer, boxar etc är att det föder en "skaffa dig ett liv" tanke hos folk! För egen del har jag valt att "gömma" alla filmer då jag tyckte det gav ett stökigt intryck och handen på hjärtat hur ofta står man och botaniserar i videohyllan. Gör ett register eller liknande på din dator så har du en schyst översikt utan att behöva "dammsamla" :rolleyes:

Postad 22 August 2006 - 09:39

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
På tal om register och dyl så kan jag rekommendera ett program som heter DVD Profiler som funkar alldeles utmärkt... en rejäl databas på datorn med bilder och info och så kan man dela ut en länk till sin sida på nätet till vänner och bekanta om man känner för det... programmet är gratis men det finns även en betalversion... kör själv med gratis varianten och den funkar alldeles utmärkt...!!

HÄR ser min lilla samling ut iaf....!!

Postad 22 August 2006 - 10:20

Mathiasll
  • Mathiasll
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Varför inte ha dem framme? So what om folk tänker skaffa dig ett liv. Ha det som du själv vill ha det. En del har ju massvis med böcker ist för filmer och är det någon som någonsin klagar på dem...?

Postad 22 August 2006 - 11:04

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Man ska självklart ha det som man vill. Det är därför alltid viktigt att påpeka att det är vad man själv tycker och inte att ngt är "rätt".

Jag tycker att det blir plottrigt med för mkt saker och det är jobbigt för hjärnan att bearbeta för mkt information, tex om man har en massa filmer synliga. En parallell kan dras till de undersökningar där de jämfört hur bra folk jobbar om de har rena ytor eller om det hänger en massa sladdar eller att man kan se fyra personers kontorsstolar etc. De som hade rena ytor jobbade effektivast.

(ngn får förresten gärna förklara charmen med sådana där THX-skyltar etc)

Postad 22 August 2006 - 11:22

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Själv har jag mina filmer i vardagsrummet. Finns bild i galleri. Annars vet jag inte vad man ska ha i skåpen. Om man inte ska sin filmsamling där. :rolleyes:

Men största nackdelen med att ha filmerna framme är nog att vänner ser vad man har och vill låna hela tiden. Och alla vet ju hur det är med den biten. ;)

Postad 22 August 2006 - 12:09

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Dom kan lika gärna vara någonstans där man inte ser dom för min del. Jag har mycket hellre mina böcker synliga.

Postad 22 August 2006 - 12:44

Theo05
  • Theo05
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

På tal om register och dyl så kan jag rekommendera ett program som heter DVD Profiler som funkar alldeles utmärkt... en rejäl databas på datorn med bilder och info och så kan man dela ut en länk till sin sida på nätet till vänner och bekanta om man känner för det... programmet är gratis men det finns även en betalversion... kör själv med gratis varianten och den funkar alldeles utmärkt...!!

<{POST_SNAPBACK}>

WOW!!! :rolleyes: Nu snackar vi register... jag är klart imponerad. Att "botanisera" har aldrig varit roligare samtidigt som man slipper få ont i ryggen av att hänga i bokhyllan!

Postad 22 August 2006 - 12:53

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
När jag väl skaffar en bokhylla så åker boxarna upp (kanske 10) medan dom andra 300 filmerna göms undan.

Postad 22 August 2006 - 12:55

mill
  • mill
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
skivor känns så förlegat, så jag vill ha ett röstalternativ till:

[x] Rippa och lägg in på hårddisk

Postad 22 August 2006 - 13:04

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Coolt att ha allt i et tprogram så.. Men snälla säg att all info om filmerna läggs in automatiskt och att du inte suttit och skrivit in alla skådespelare m.m för hand?!

Postad 22 August 2006 - 14:17

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Coolt att ha allt i et tprogram så.. Men snälla säg att all info om filmerna läggs in automatiskt och att du inte suttit och skrivit in alla skådespelare m.m för hand?!

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Japp... när du installerat och kikat runt lite i programmet så skriver man bara in EAN-koden så dyker filmen upp eller i vissa fall så skriver man in filmens namn. Finns inte filmen i databasen så kan man skicka in och lägga upp en ny så resterande världscineaster kan lägga upp. Jag tycker iaf att det är smidigt och enkelt...!! Finns även skins att ladda ner och byta ut...!

Postad 22 August 2006 - 22:42

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Just nu har jag filmerna liggande i en flyttlåda. Men så småningom kommer de att hamna i DVD-hyllor med glasdörrar. Tycker att de kan få synas på samma sätt som jag har böcker synliga.

Postad 22 August 2006 - 22:52

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Den störtsta anledningen till att jag har mina ej-synliga är den att då får inte folk det stora behovet att fråga om de får låna filmer så fort de är hemma hos mig. Tidigare när jag hade dem i en större bokhylla, så vart det alltid ngn som skulle fram och titta och fråga om de fick låna. Nu när de är bakom stängda dörrar i en annan del av lägenheten (alltså inte där Plasman befinner sig :lol: ), så är det aldrig ngn som frågar om det kan lånas hem filmer.

Dessutom tycker jag det inte är specielt snyggt att ha framme alla filmer, men det är min perosnliga åsikt. Men som vissa har det är på forumet, då de "visar" sina limited-edition boxar, ja det tycker jag dock kan vara riktigt riktigt maffigt! Men eftersom jag inte samlar på ngr speciella limited-edtion utgåvor, så får mina filmer finna sig i att hållas bakom stängda dörrar. :D

Postad 22 August 2006 - 23:17

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Klart dom ska synas! I vardags rummet såklart. I nån snygg hylla. Precis som cd-skivorna. Har man inte tvn och dvdn i vardagsrummet? Då ska väl filmerna oxå vara där? Gillar man film ska det synas! Precis som när man gillar att läsa. Då har man böckerna där.
Annars kunde man ju lika gärna låta bli att köpa filmer och hyra dom istället. Man ska vara stolt över sin samling.
Tycker iaf jag!

Postad 23 August 2006 - 07:00

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
Jag har alla filmer i en Billybokhylla i hallen. Bland det första folk får se när de kommer på besök :D

Ganska sällan någon vill låna ändå då de flesta skaffar sina filmer på annat håll numera...

Postad 23 August 2006 - 11:51

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Har alla mina filmer och cd skivor i 3 st bertby som hänger i hallen...

är ju inte riktigt inne i "stora rummet".. fungerar bra tycker jag ialla fall

Håller med stellan_artois varför gömma sina filmer?

Postad 23 August 2006 - 12:05

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0
Nu när jag flyttar till min nya lägenhet kommer jag nog ha filmerna i en bokhylla med frostade glas i vardagsrummet. På så sätt syns dom inte även fast de finns där. :D

Postad 24 August 2006 - 07:50

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Har tidigare haft alla mina filmer i en billy bokhylla i dotterns rum. Men de blev senare förpassade till 200 skivors väska och fodralen ligger i en flyttlåda. Har dock lite ångest över att mina fina köpefilmer inte mår så bra i den där väskan. Så ska se om någon form av förvaring inte kan ordnas + att jag aldrig ser om äldre filmer pga att jag inte orkar leta i väskjäveln.

Men jag sällar min nog till skaran att filmerna gärna kan gömmas undan lite i en garderob eller annat rum. Men de ska gärna stå uppe så man kan gå och kika lite bland alla godbitar.Tar så ******** mycket plats bara. Kanske dom får flytta in i sina case igen men att jag rippar ner dom på HD som mill föreslog.

Postad 24 August 2006 - 15:48

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
CD väskor, du kan ta en väska med 2-300 discar i och sätta dig i soffan med dina bekanta och bläddra fram ett gemensamt val istället för att ha massa "tomma" plastboxar (det är ju trots allt mest luft) i hyllor som tar plats. Och det kostar någon hundring för en väska som rymmer 2-300 discar, hur mycket kostar bokhyllor?

Ett minus är ju iof infon på baksidan av fodralet, om man inte vet vad filmen handlar om så måste man ju slå in titeln på imdb på htpc:n vilket ju är lite jobbigare än att läsa på baksidan. Men då får man ju rating också.

2 dvd väskor
1 xbox väska
1 pc väska

och mer skall det bli.

Postad 26 August 2006 - 15:37

Peli
  • Peli
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Definitivt framme, väl synliga i snygga hyllor. Varför ha en maffig samling om det inte syns?

Postad 26 August 2006 - 15:49

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
definitivt undanplockade, just nu är dom dock fortfarande framme men det går inte att ha dom där när det börjar bli för många, har beställt en metallåda som det ska få rum 1000 skivor i så kan man lägga fodralen i förrådet istället.

Postad 27 August 2006 - 08:34

Unregisteredd77fcd1d
  • Unregisteredd77fcd1d
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
När jag och sambon flyttade ihop fick vi lite problem med just denna frågeställning. Jag hade tidigare haft mina filmer framme i vardagsrummet i min lägenhet, något som fungerade men som ärligt talat inte var så snyggt. Tjejen hade också sina filmer framme, det fungerade då det inte var riktigt lika många. Men nu när vi slog ihop samlingarna hamnade vi på ca 800 titlar (ett hundratal dubletter ej medräknade) och det kunde vi bara inte ha framme.

Men som tur är fanns det en perfekt lösning! När vi skaffade radhus fanns det ett utrymme under trappan som var som gjort för ett "bibliotek". Så där finns alla filmer lätt tillgängliga utan att synas.
Vissa utgåvor och boxar står i ett vitrinskåp i övre hallen dock, tillsammans med ett par McFarlane-figurer.

Håller med om DVDProfiler, mycket trevligt program! Vår samling hittar ni HÄR!

Postad 27 August 2006 - 16:05

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Själv skulle jag aldrig vilja ha filmerna i tex vardagsrummet, det blir för plottrigt.
Vi har våra filmer i ett litet rum anslutet till bion, där även en PC och maskinerna till bion står.
Det funkar bra och jag riktigt njuter av att sitta där framför datorn och plocka med DVD Profiler med alla filmer runt mig.
Problemet är att det börjar bli ont om plats. Alla boxar kräver ganska stort utrymme på hyllorna.
Men det är väl ett ilandsproblem antar jag.... :P

Postad 27 August 2006 - 17:09

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Startade upp en liten tråd rörande just DVD profiler för dom som ev. behöver lite hjälp eller bara vill länka oss nyfikna vidare till sin egen samling...!!

Tråden återfinns HÄR

//Hylle

Postad 28 August 2006 - 22:15

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Synliga tycker jag :) Skulle jag inte ha dom synliga kan jag lika bra plocka ner 3/4 bokhyllor..Å få en massa space för annat kraffs förvisso :blink:

Redigerat av Unregisteredbae06969, 28 August 2006 - 22:17.

Postad 01 September 2006 - 13:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag har "gömt" det mesta i källaren och har framme endast en liten del (gissningsvis ca 100 cd och 30 filmer). Tycker det är ganska fult att ha allt framme.

Postad 10 September 2006 - 09:24

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag tycker man ska ha det framme, det ska synas att man har filmer. Tycker det är ganska kul att se att man har mycket av en viss sak, i detta fall filmer.

Postad 20 September 2006 - 18:58

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Vad jag tycker borde framgå ganska tydligt av mitt galleri. :P

Postad 20 September 2006 - 20:13

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
En sann förebild för oss visa-upp-sin-filmsamling-förespråkare....!!! :P

Postad 21 September 2006 - 14:19

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Jag tycker inte om plastbitar överhuvudtaget. Helst skulle jag ha alla filmer på en stor hårddisk att spela från.. men riktigt där är vi väl inte än, men snart kanske :)
Så jag gömmer mina filmer i skåp, jag tycker det ger ett "plottrigt" intryck att ha dem framme.

Postad 24 September 2006 - 07:12

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Undanplockade (Hopen Byrå) och för att få ner volymen använda plastfickor från cdincase..
Tycker det fungerar riktigt bra.

Redigerat av Unregisterede6970ea2, 01 October 2006 - 17:20.

Postad 01 October 2006 - 17:16

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag föredrar helt klart att se på filmerna istället för att så på dvd-fodralen. Så med andra ord så tycker jag att man skall gömma under dvd-skivorna så gott de går. Jag har mina filmer i en byrå (Hopen från IKEA).

Postad 01 October 2006 - 17:52

devv
  • devv
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Givetvis är det högst personligt vad man föredrar, men än så länge har jag mina ynka ~50 filmer framme. Det beror dels på att jag använder bokhyllan som stod här när jag flyttade in, men även att jag har hela 20,3 kvm (studentlägenhet) att röra mig på. Det blir svårt att fixa någon snygg lösning där man inte ser filmerna. :ph34r:

Vanligtvis vill jag dock dölja mina filmer.

Postad 03 October 2006 - 14:47

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Har tidigare haft de synligt i ett vägghängt DVD-skåt från IKEA. Men nu när vi flyttat så har jag tröttnat på alla IKEA-möbler så nu har jag skaffat ett stort vägghängt skåt från BoConcept. Det blev upphängt idag så jag har inte lagt in filmerna ännu. Återkommer med bilder men det ser ungefär ut såhär:
http://www.boconcept...=7&ImageID=2386
Nummer 11 på höger sida.

Postad 09 October 2006 - 18:07

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Jag har väl kanske valt ett mellanläge. En billy bokhylla med vitrindörrar med mönster/frostat glas.

Postad bild

Postad 10 October 2006 - 19:38

SigSauer
  • SigSauer
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag tillhör den skara som inte tycker om att ha filmerna synliga.
Detta är ju dock högst personligt och i vissa hem och med vissa förvaringslösningar så ser det trots allt rätt grymt ut.
I min lägenhet går det dock fetbort.

Mina filmer är förpassade till en byrålåda i köket.

Postad 11 October 2006 - 21:41

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Hade framme mina filmer i ställ förut. Men nu ligger skivorna i två stora 192-skivors "pärmar" istället, och fodralen har hamnat i förrådet. Rummet är snyggare på det viset, och risken att man tittar förbi en film i alla hast är borta, nu när man bläddrar i en pärm. Kanske bara tillfälligt att man känner så, men när man kollade på ryggarna så blev det lätt hänt att man av gammal vana passade på vissa filmer. :(

Postad 15 October 2006 - 13:18

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Hade framme mina filmer i ställ förut. Men nu ligger skivorna i två stora 192-skivors "pärmar" istället, och fodralen har hamnat i förrådet. Rummet är snyggare på det viset, och risken att man tittar förbi en film i alla hast är borta, nu när man bläddrar i en pärm. Kanske bara tillfälligt att man känner så, men när man kollade på ryggarna så blev det lätt hänt att man av gammal vana passade på vissa filmer.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

va e de för pärmar då?? asså vart haru köpt dom :blink: ..e också trött på alla dessa jäkla fodral

Postad 15 October 2006 - 15:47

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Det är exakt denna.

Postad bild

Fungerar bra, men jag är öppen för något som andas mer kvalitet... Inte för att dessa känns dåliga på något sätt, speciellt inte utanpå, men fleece-fickorna inuti är lite bräckliga.

Postad 18 October 2006 - 14:05

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Meningen med denna tråd är att svara om dom ska synas eller inte. Vill ni diskutera vart man kan köpa diverse väskor eller liknande så tar vi det i denna tråden.

Postad 19 October 2006 - 18:54

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

• 640 inlägg
  • 0
Boxar 4 life B)

Självklart ska boxar synas :lol:

Postad 21 October 2006 - 09:35

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Självklart skall filmerna synas. Tycker det låter tråkigt om det kommer att gå som vissa förutspår,
att alla filmer tankas hem och lagras på hårddisken i framtiden.
Idén med att dom skall synas är ju att det skall inspirera till filmtittande! Sedan kan man ju diskutera hur många som skall synas...100-tals filmer att välja bland kan ju skapa en viss beslutsångest...

Postad 24 October 2006 - 20:46

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Kanske lit OT, men en sån här skulle jag gärna ha fillmer synliga i

Montrar

Bifogad fil(er)

Redigerat av AndreasT, 24 October 2006 - 20:48.

Postad 28 October 2006 - 16:07

Unregistered786e8527
  • Unregistered786e8527
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Eftersom de flesta DVD-fordral är färgsprakande och vitt skiljda i design så blir det väldigt plottrigt att ha en hel hylla synlig. Vill man ha dom framme så funkar det att ha dom bakom frostat glas så man dämpar intrycket, men samtidigt ser att det är en hel massa.
Personligen slutade jag samla DVD-filmer för ett bra tag sen, men jag kommer börja igen så fort HD-formaten (bluray/hd-dvd) kommer igång på allvar. Min filmsamling ligger på hårddisk och tittas på via HTPC'en idag.

Postad 29 October 2006 - 13:13

von ziebelbach
  • von ziebelbach
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Klart att filmerna ska vara synliga. Jag skiter i vad folk tycker.
Är man filmtok så är man!!

Min filmsamling(alla dvdna är inte upplagda ännu):
http://www.intervoca.....on ziebelbach

Redigerat av von ziebelbach, 29 October 2006 - 13:18.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.