Har nyligen flyttad och nya lägenheten har nog det sämsta antennuttaget jag någonsin sett. Tänkte därför ge mig på att byta ut det själv, något som jag trodde jag hade koll på hur man gör då jag fifflat lite med koaxialkablar förr, men jag får det inte att fungera av någon anledning.
Känns som en riktigt "idiot" fråga, men jag har sökt o sökt och inte hittat en enda guide, bild eller beskrivning hur man faktiskt gör. Är betydligt enklare att hitta detaljplaner till kärnvapen på internet, än hur man byter ut ett antennuttag!
Först o främst så tänker ni säkert "lägenhet? Men be värden då!" och tro mig, det är inte så enkelt som det låter... visar sig att billig hyra = stortsett ickeexisterande värd, så länge det inte är översvämning eller storbrand så verkar han inte gå att få tag på.
Det är ett äldre hus så det har ingen central antenn utan lite mer villaantenn stuket, asså det sitter väl en antenn på taket, men sen går det enskillda sladdar på utsidan av huset, in genom ett fönster till var lägenhet.

Införskaffade ett uttag på clasohlson men kan inte få det att funka.

Efter att ha tagit bort själva skalet så återstår något i stil med detta, men då med bara 2 anslutningar, "TV" och "Radio".
Rätt enkelt tänker jag och tar antennsladden, klipper av den, "skalar" den så jag har kanske 6-7mm koppartråd för sig självt, viker bak skärmningstrådarna (dock går kanske hälften av i skalningen), fäster koppartråden i uttaget där det står "input" med en skruv och tror jag är klar...
Men, inget händer, samma 5-9% signalstyrka på boxen som när jag inte har något alls inkopplat.
edit: finns även ett slutmotstånd redan monterat på "output" sidan, då jag bara har/behöver ett uttag.
Är säker på att sladdarna funkar, har en Goldkabel antennkabel ifrån hembiobutiken, och om jag rör den med koppartråden för hand så att säga, så åker signalkvalitén upp i 90-95%, dock bara en 30-35 signalnivå, men det är ett problem för en annan dag.
Hur som helst, där har ni en beskrivning av vad jag gjort, är tacksam för svar på vad jag har gjort fel eller ännu bättre om nån vet en länk till en guide med bilder som visar hur det ska göras.
Tack,
Grizz
Redigerat av Grizzok, 05 September 2006 - 13:45.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
6 bilder
13 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?