Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jamo A-102 HCS 10

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Jamo A 102 HCS 5 (Högtalarpaket för hembio) 1 7,56 (8) Inga priser
Jamo A 102 HCS 10 (Högtalarpaket för hembio) 1 8,33 (2) Inga priser
Jamo DMR 60 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
5 relaterade trådar

Postad 14 september 2006 - 20:32

Unregisterede2af04a4
  • Unregisterede2af04a4
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej på er alla!

Drabbades under sommaren av ett inbrott i huset där jag blev av med allt jag hade, inkluderat över 260st region 1 filmer samt hela mitt hembiosystem + tv.

Då jag är nu flyttat till en mindre lägenhet i Stor-stockholm är jag då i tankarna på att eventuellt köpa Jamo A-102 HCS 10. Finns det några där ute som har något att säga om detta systemet? Positivt/Negativt..?

Rummet som systemet ska stå i är dryga 23-24kvm.
Är mest ute efter ett stilrent system som låter bra. Är inte riktigt intresserad av att skaffa golvare då de tar för stor plats (samt att övertala flickan om det kommer ta helt slut på mina krafter :o )

Under årsskiftet kommer en ny tv inhandlas (förmodligen en 32" LCD då jag är rätt nöjd med den storleken). HDMI är självklart ngt som är ett måste för mig då. Är fullt medveten om att Jamo systemet inte har det, men tänkte ändå köpa en ny dvd-spelare i samband med tv:n, så det borde väl funka ändå? Jamo förstärkaren har väl en ljud-ingång för en ny dvd?

Har länge varit medlem här i forumet, tappade dock bort mig under tidens gång och blev allt för inaktiv här. Är riktigt glad att få vara tillbaka nu. Synd att det skulle vara pga ett inbrott.
Ställer därför frågorna här i forumet då jag sedan länge vet att ni är bra kunniga och trevliga.

Hoppas det finns några som kan tycka till om systemet.

Ha en fortsatt trevlig sensommar i värmen.
/Gustaf

Postad 12 november 2006 - 17:22

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
HUr gick det med inköp? Blev det Jamo? Jag funderar på det systemet, med vita högtalare. Jag tror det skulle funka i vårt vardagsrum.

Nån som har något att berätta om Jamo A-102 HCS 10?

Postad 12 november 2006 - 18:31

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Jag köpte detta paket i måndags och är överlag mycket nöjd med mitt köp. Ljudet vid filmvisning duger gott för mina behov (det går att dra på högt utan att det låter dåligt, mycket högre än jag har behov av).

När jag lyssnar på musik så tycker jag också att det låter mycket bra. Självklart blir mellanregistret lite lidande när man har små satelliter men det låter mycket bättre än alla LG, Sony och Panasonic-system jag har lyssnat på för ungefär samma pris. Mitt vardagsrum är på 20-25 m2 och ljudet räcker gott och väl. Du kan dra på tillräckligt för att det ska låta en hel del ut i de andra rummen också.

Högtalarna är snygga i finishen och väger en hel del trots sina små mått.
Jag hade tyvärr otur med min DVD-receiver. Det var något fel med DVD-läsaren som gjorde att alla skivort matades ut direkt när jag stängde luckan. Fick dock byta utan någon diskussion och min nya enhet funkar suveränt. Bilden blir bra från DVD. Har inte så mycket att jämföra med och jag kör bara med scart till crt-tv men det enda jag kan säga är att det ser bättre ut än från min gamla 500-kronors dvd och dvd från xbox.

Minneskortsläsaren och USB-läsaren fungerar utan några problem när jag ska se bilder och lyssna på musik. Har dock haft lite problem när jag testat med xvid från usb-minne (filmen började hacka efter 30-40 sekunder). Xvid från dvd ska dock fungera bra sa säljaren på Uffe Mattson som själv hade en sådan anläggning hemma.

Har ni några ytterligare funderingar så svarar jag gärna. :P

Postad 14 november 2006 - 18:02

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Tackar för infon! Vilken typ av musik lyssnar du på? Jag kommer mest att lyssna rock och hårdrock, så det vore ju kul om systemet klarar av det.

Lite lurigt med Jamo. i katalogen är det DVD-recievern DMR-61 som är i paketet. Den har HDMI. Men i paketen på Prisjakt är det DMR-60 som saknar HDMI. Vilken fick du?

Postad 14 november 2006 - 23:14

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Tackar för infon! Vilken typ av musik lyssnar du på? Jag kommer mest att lyssna rock och hårdrock, så det vore ju kul om systemet klarar av det.

Lite lurigt med Jamo. i katalogen är det DVD-recievern DMR-61 som är i paketet. Den har HDMI. Men i paketen på Prisjakt är det DMR-60 som saknar HDMI. Vilken fick du?

<{POST_SNAPBACK}>

Katalogen? Jag fick med DMR60. Vad jag har förstått så har inte DMR61 börjat säljas ännu men kommer ersätta DMR60. På Jamos site finns inte DMR61 listad vad jag har sett iaf: http://www.jamo.se/D...lt.aspx?ID=1424

Jag lyssnar mest på elektronisk musik men har även testat med en del jazz, klassiskt, filmmusik, pop och hårdrock och tycker generellt att det låter bra. Säljaren som själv hade ett likadant system sa att han lyssnade på just hårdrock och han verkade mycket nöjd. Dock så var han, som sagt, säljare. ;)

Kan ta en lyssning på torsdag för att säga lite mer om just hårdrock men det är svårt att ge ett professionellt utlåtande när jag inte har så väldigt mycket referenser. Nu är det lite sent för att dra på och imorgon kväll är jag nog inte hemma tidigare än det blev ikväll.

Postad 15 november 2006 - 00:17

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Katalogen ligger på deras hemsida: Jamo

Men de vill väl sälja ut alla DMR-60 först.

Redigerat av tamias, 16 november 2006 - 13:54.

Postad 23 november 2006 - 10:48

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tjenare
Jag har haft mitt Jamo system i 1år nu och har lite blandade känslor för det!!!
Ljudet till film är strålande och till musik så är det också riktigt bra.
Att spela film är sådär!! jag har bytt min dvd enhet 1 gång för den tappar lipsynk och den nya börjar bli likadan nu så jag har köpt en LG RH188H att spela in och spelaup med nu.Att se på jpg filer tar väldigt lång tid för den är så seg att bläddra.
Men när den funkar så är bild och ljud riktigt bra :wub:

Postad 24 november 2006 - 21:36

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Illa med tappad lipsync. Undrar om många drabbas av det? Nån annan som haft samma problem?

Postad 25 november 2006 - 01:46

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Illa med tappad lipsync. Undrar om många drabbas av det? Nån annan som haft samma problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har knappt testat DVD-spelaren. Ehh.. rippar mina dvd-skivor och lägger in dom på xboxen.. B)

Har gjort snabbtest för att kolla att DVD-spelaren fungerade och då märkte jag inte av några problem.

Jag får väl ta och kolla på en film från högen som jag har köpt men aldrig sett nu i helgen. ;)

Postad 29 november 2006 - 16:11

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Hoppas att det gick bra med filmtittandet för nu har jag beställt ett system!

Postad 29 november 2006 - 16:42

Lokus
  • Lokus
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Måste tyvärr säga detsamma ang Lipsyncen... efter ca 15min tittande börjar lipsyncen helt balla ur.. Det slutar med att det ser ut som en dålig tysk dubbad film..

Kommer förmodligen också skicka tillbaka den...

Postad 29 november 2006 - 23:23

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
What the f***? Nu blir jag ju orolig. Jag startade en tråd om problemet:
här

Redigerat av tamias, 29 november 2006 - 23:44.

Postad 04 december 2006 - 13:35

NILOMA
  • NILOMA
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Tamias, har du fått hem dina prylar? Vad tycker du? Lipsync problem?

Redigerat av NILOMA, 04 december 2006 - 13:35.

Postad 04 december 2006 - 15:53

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
hallå igen
skönt att höra att det är fler som har problem med lipsync. Ett tag trodde jag att det va min nya brännare i datorn som brände fel men kompisr lånat skivorna så har dom inte haft några problem med det så det var skönt att det är andra och inte bara jag som har problem

Postad 10 december 2006 - 10:22

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har inte fått grejerna än, paketet kommer troligen på fredag nästa vecka. Återkommer!

Redigerat av tamias, 20 december 2006 - 20:01.

Postad 20 december 2006 - 20:04

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Nu har paketet kommit. Tyvärr så har fronttyget på centerhögtalaren blivit tryckt mot högtalarelementet, vilket gjort avtryck i tyget. Inte så snyggt......

Har nu hunnit koppla in delar av systemet, allt utom de bakre högtalarna. Det är något fel med komponentutgången verkar det som, bilden blir helt rubbad. Sladdarna fungerar prickfritt med min gamla DVD-spelare, så de borde vara OK. Måste försöka låna andra sladdar och testa om DVD:n inte gillar just mina sladdar, annars blir det till att reklamera.

Redigerat av tamias, 20 december 2006 - 22:25.

Postad 28 december 2006 - 22:40

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Testat med andra kablar, felet kvarstår. Reklamation nästa.

Postad 01 januari 2007 - 11:03

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Ehum, pinsamt nog var det ett RTFM-fel.
Jag fick bild från komponent utgången, men den var förvrängd och rosa. Jag hastade iväg till Takt o ton där jag köpte den för att reklanmera recievern. Jag lämande in den och efter en kvart hade Mats i butiken hittat att recievern var inställd på scart isft komponent. Bra jobbat av Mats, skamvrån för mig. Jag blev lite lurad av att det faktiskt blev bild, hade det bara blivit svart hade jag anat oråd.

Postad 05 januari 2007 - 08:41

lpc123
  • lpc123
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Lätt hänt!!! hehe Nöjd annars??? :)

Postad 13 januari 2007 - 10:44

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Så där, nu är allt på plats. Jag är mycket nöjd med systemet. Det är snyggt, lättanvänt och låter bra! Subben gör ett riktigt bra jobb, både med musik och film. Jag och vår dotter kollade på Ice age 2 häromdagen. I den är är det en sekvens där våra "hjältar" blir jagade av ett par vattenodjur och då är det rätt häftiga ljudeffekter. Det mullrade det så gött att frugan, som var i köket, trodde att åskan gick!

Musik funkar också bra, men man märker att det inte är ett fullstort system. Det räcker dock alldeles utmärkt till att fylla vårt vardagsrum på 24 m2 med rejäl volym.

Under urvalsprocessen har jag testat flera system i prisklassen 4 000 - 10 000 kr (alltså de kostade det när jag började kolla läget). Detta system tyckte jag lät bäst av dem jag testade. Under resans gång kom vi fram till att vi ville ha vita högatalare, då föll alla system bort, utom Jamon och Samsung HT-QX100.

Två negativa saker har jag märkt hittills (jag har nämnt det i tråden jag länkade till tidigare i denna tråd) är att det inte går in feta högtalarkablar bak i recievern och visst lipsyncstrul. Lipsyncen kommer dock i fas om man pausar ett par sekunder.

Från början var jag inne på:

Men det lät ärligt talat inget vidare med musik, subben hängde inte alls med.

Helt okej system. Det är grymt snyggt i vitt, men ljudet är lite burkigt.

Detta system har fått bra kritik och lät ok, men lite tunt och platt i jämförelse med Jamon.

känns mycket prisvärt, det tyckte jag lät klart godkänt. Renare och klarare ljud än tex Samasung HT-QX100. Men det kan inte prestera något ljudtryck att tala om. Men borde vara perfekt till ett litet vardagsrum i en lägenhet tex.

Redigerat av tamias, 13 januari 2007 - 10:52.

Postad 14 januari 2007 - 12:57

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Har någon testat att köra Divx/Xvid från USB-minne och fått det att funka bra? Själv har jag bara testat med min mp3-spelare och det gick sådär. Hackade en hel del. Kan bero på slött minne men jag tror allt det ska vara snabbt nog för avläsning av en xvid-film.

Postad 16 januari 2007 - 13:00

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har tyvärr inga Divx/Xvid-filmer att testa med.

Ser precis Sagan om de två tornen, jösses vilket ljud systemet har! Det är verkligen en upplevelse att se på film nu, ljudet gör att jag lever mig in i filmen på ett annat sätt än tidigare. När de sprängde muren i Helms Deep så skakade golvet riktigt mysigt.

Men nu till något negativt. Jag har upptäckt att det blir bakgrundsbrus när man lyssnar på musik med rejäl volym. Det märks knappt på låg volym, men när jag tex drar på The White Stripes - 7 nation army på volym 30 så brusar det rätt friskt. Nån annan som märkt detta?

Redigerat av tamias, 16 januari 2007 - 13:08.

Postad 16 januari 2007 - 23:10

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Har tyvärr inga  Divx/Xvid-filmer att testa med.

Ser precis Sagan om de två tornen, jösses vilket ljud systemet har! Det är verkligen en upplevelse att se på film nu, ljudet gör att jag lever mig in i filmen på ett annat sätt än tidigare. När de sprängde muren i Helms Deep så skakade golvet riktigt mysigt.

Men nu till något negativt. Jag har upptäckt att det blir bakgrundsbrus när man lyssnar på musik med rejäl volym. Det märks knappt på låg volym, men när jag tex drar på The White Stripes - 7 nation army på volym 30 så brusar det rätt friskt. Nån annan som märkt detta?

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att du är nöjd. B)
Själv tycker jag det saknas lite när man drar på när man spelar musik. Visserligen är det säkerligen högre än mina grannar uppskattar så jag ska väl inte spela så högt. :P

Inte alls faktiskt. Jag har även spelat högt på låtar som har mycket tysta och lugna partier där bruset du pratar om borde ha hörts.

Redigerat av Zimma, 16 januari 2007 - 23:12.

Postad 22 februari 2007 - 22:35

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Har testat mer, det verkar helt enkelt som att vissa skivor har mer bakgrundsbrus än andra. White stripes-skivan brusar mest av alla jag lyssnat på och inte bara i min Jamo, utan även i andra spelare. Puh!

Postad 07 mars 2007 - 16:33

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Har själv DMR 60 och tycker att det användargränssnitt som visas när man spelar MP3 från minne eller bränd skiva är uselt! Ganska kasst att man bara kan se max ca 10 tecken av låtnamnen. Någon som vet om Jamo har släppt någon uppdatering?

Dessutom undrar jag om någon har provat att koppla in några lättdrivna fullregisterhögtalar som frontar och testat hur det låter? Enligt en säljare i en butik så skickas det inte ut ngn bas till satelliterna men en annan säljare i en annan butik sa att det skulle gå att driva hyfsat stora fronthögtalare. Man vill ju gärna få basen från frontarna då och inte enbart från suben.

Postad 15 mars 2007 - 11:59

strömberg
  • strömberg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt HCS11 (samma som HCS10 men med HDMI). Jag kör den ihop med min Sagem 6280T digitalbox. Om HCS11 är i standby och jag trycker på knapparna 0,1,3,6 och 9 på min Sagemfjärr så startar HCS11 och öppnar DVD-luckan. Någon annan som har problem med det? Finns det i HCS10? Det är ju uppenbart ett mjukvaruproblem. När jag kontaktar Jamo så tycker dem att jag skall behöva leva med det. Varför???

Postad 26 juni 2007 - 10:26

Richard_A
  • Richard_A
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
JAPP. Samma problem
HAr precis köpt en JAMO HSC 11 och en TOPFIELD 5700 PVRt HDMI.
Och Topfielden drar igång JAMO systemet när den står i Stand-By.
Har även testat med min gammla Segem IDT 72, samma där, den drar igång JAMOn.
Jag brukar använda + - knapparna när jag byter kanal och hoppar man flera åt gången drar Jamon igång.
Expert har vart i kontakt med JAMO och de tänker inget göra, produktion i Tyskland, för jobbigt tyckte de. DVS för få kunder som klagat.
Skulle helst returena JAMO systemnet, men det finns inget bra alternativ med DVD/FM och HDMI med det ljudet och det priset.

HAr testat i Expert butiken på JAMO HSC 10 och det är samma problem.

Testa med en programer bar fjärr, Logitech HAmrmony 785, samma strul där.

Vad man får göra är att man sätter på JAMON och sätter den på MUTE, då blir den okänslig för digitalboxens fjärr.

Uppenbarligen är JAMOs Stand-By funktion som plockar upp fler frekvenser än den borde. Borde vara jäkligt lätt för JAMO at bändra på tycker man.

Annars är både TOPFIELDEN och JAMON jäkligt grymma var för sig.

Postad 30 juni 2007 - 21:40

Richard_A
  • Richard_A
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Nu har jag löst problemet.
Jag har en Panasoniv PV60E
Topgield 5700 PVRt
Jamo HCS 11
och en Harmony 785 programer bar fjärr.
Vad jag gjorde var att programmera fjärren att start TV,Topfield och Jamo men sätta Jamo på mute.
Då kan jag kolla på TV och flippa kanaler utan att Jamon börjar leva rövare.
Om jag vill plockar jag ut TV ljudet via Jamon och då är det aldrig något problem. Men normalt sett kör jag TV ljudet på TV och då måste Jamon stå i mute för att inte sätta igång CD när man byter kanaler.

Känns epa att behöva köpa en mullitfjärr för att få allt att funka, men det var rätt epa med så många fjärkontroller också, nu är det 1 knapptryckning på en fjärr så är TV+digitalbox igång (och Jamo på mute), förut var det 5 knapptryckningar på 3 fjärrar.

Postad 01 mars 2009 - 18:12

jonatannn
  • jonatannn
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Väcker liv i en gammal tråd.

Tänkte höra med er som har detta högtalarpaket. Är ni nöjda med det? Jämför det med Harman Kardon HKTS 11 som jag funderar på oxå.

Vet någon om det finns att se/lyssna på i någon butik i GBG?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.