Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nvidia PureVideo HD möjliggör HD-uppspelning på en dator

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 oktober 2006 - 19:48

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Nvidia lanserade för några veckor sedan PureVideo HD beta-drivrutiner till sina grafikkort. Dessa drivrutiner är till för att kunna spela upp HD-material såsom HD DVD och Blu-ray på en dator, givetvis utrustat med ett Nivida-grafikkort.

Hardocp.com har fått sig en pratstund med med Nvidias general manager för multimedia , Scott Vouri. Det bjuds på en hel intressanta frågor och svar och trevligt nog finns det hela publicerat på Hardocp's webbplats.

Man går bland annat igenom exakt vad som krävs för att kunna klara av att spela upp HD DVD och Blu-ray på en dator, kopieringsskydd i olika former med mera.

Hardocp berättar även om deras erfarenheter hur det är att spela upp HD DVD på en dator utrustat med ett 7600GT-kort, vad som krävs av processorn, hur bra blir det och så vidare.

Väldigt läsvärt för dig som vill börja planera för en HTPC som ska klara av HD DVD och Blu-ray.

Artikeln hittas här.

Mer information om PureVideo HD finns på Nvidias webbplats.

Postad 06 oktober 2006 - 15:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Mycket intressant ..

Frågan är också .. hur bra blir det att spela upp en vanligt
DVD.. enligt de tester som publicerades för ett tag sedan
skulle det kunna bli så bra .. att man klart konkurrerade
med en Denon 3910 eller Pioneer 989

Någon som kan bekräfta att det är så ?

Mina egna grafikkort håller inte måttet ... men skall
bytas ut så fort man har kommit dit hän att allt funkar
för HD

MaVeRiC :(

Postad 06 oktober 2006 - 16:50

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Mina erfarenheter är att HTPC börjar bli riktigt vasst. Jag har testat båda Nvidia och ATI-baserade HTPC's men de lite nyare korten och helt klart kan bilden bli riktigt bra.

De problem som jag ser för HTPC fortfarande är att det krävs en del för att få till det och att är det något som är mindre bra så kan det vara svårt att få rätt på det.

En sak som jag tycker är viktig att informera om är vad som ska göra vad i en HTPC. Det finns två vägar att gå, antingen lämnar man allt till grafikkortstillverkaren och kör på "hårdvaruavkodning" tillsammans med respektive drivrutiner som t ex PureVideo HD.
Denna lösning har tidigare lidit av en del brister men både ATI och Nvidia har nu kommit så pass långt att det enligt mig inte finns behov av att lägga på massa filter som t ex ffdshow.

Där kommer vi också in på den andra lösningen, man låter mjukvara fixa bilden och grafikkortet i sig är av mindre betydelse, större valfrihet men också svårare att få till det, men lyckas man så kan även det bli riktigt bra. Krävs också mer av den vanliga processorn då den får betydligt fler uppgifter att ta hand om.

Med de senaste versionerna av PowerDVD och WinDVD tillsammans med de senare drivrutinerna för grafikkorten så får man en riktigt bra bild (hårdvaruavkodning) till t ex en projektor/plasma-tv/lcd-tv som helt klart kan tävla mot många dvd-spelare. Detta är min åsikt iaf.

Sen är det dock det här med ljudet, hur konverteringen mellan NTSC - PAL fungerar, pixelmappat 1:1, ljudnivå på HTPC osv.

Tyvärr är det så också att Windows XP i sig har en del brister som gör vissa delproblem extra svåra. Microsoft har med Windows Vista satsat mycket på multimedia och förhoppningsvis kommer Vista innebära ett lyft för HTPC då drivrutiner och mjukvaruspelare kan fungera på ett bättre sätt vilket borde höja bildkvaliteten ytterliggare.

Personligen växlar jag mellan HTPC och dvd-spelare, på sistone mest dvd-spelare på grund av att det är smidigare men när Vista kommer så går jag nog helt över till HTPC om det uppfyller mina krav.

Postad 06 oktober 2006 - 19:19

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
DVD kommer inte fungera sämre för att man utökar stöde för x264. Man kommer forftfarande kunna få utomordentlig bildkvalitet från en httpc.

Största problemet är nog ändå att det som reclock åtgärdar. D.vs. att bilden är synkad till ljudet som i sin tur inte är synkroniserad till bildvisaren. Detta innebär att man alltid får ryckig bild från en httpc. Beroende på aktuell konfiguration så tappar/upprepas en bildruta kanske 1 gång i sekunden eller en gång var 30:e sekund osv. Reclock kan ju inte lösa detta utan att man förlorar (om än i vissa fall lite) i ljudkvalitet. Men även detta utvecklas och jag vet ärligt inte hur det kommer se ut i Vista som faktiskt kommer innebära en hel del häftiga saker inte minst på ljudsidan.

Vad jag skulle vilja se är dock en extern bildskalare (som man kan ha till en vanlig dvd-spelare) som on-the-fly skalar om bilden till pixelmappad för den aktuella bildvisare samt kan applicera en del intressanta filter. Tänk dig en lite låda som i absolut realtid kan göra om bilden på samma sätt som FFDSHOW kan. Underbart :(

Vet att det finns dyra och bra skalare men har bara sett sådana som skalar om till t.ex. 720p aldrig någon som skalar om till 1024*768 med modiferad AR eller 1366*768 som LCD har.

Men detta kanske bara är en barnsjukdom och med tiden blir 1920*1080 så pass mkt standard att man få optimal bildkvalitet. För säga vad man vill : 720p via HDMI slår inte pixelmappad upplösning på vare sig en LCD eller plasma i dagsläget. Det är därför HTTPC regerar :wub:

Postad 06 oktober 2006 - 20:49

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Just problemet med synkronisering har faktiskt blivit betydligt bättre med de senare drivrutinerna från tillverkarna. Kör du hårdvaruavkodning så är problemen minimala enligt mig i dagsläget. Dock kan det förekomma, mycket beroende på vilka inställningar man kör men även materialet har betydelse.

Min tro är att Vista löser många av dessa den typen av problem, osynk, oflyt i bilden, sämre skärpa vid rörelser med mera, just på grund av att hanteringen av ljud och bild fungerar på ett bättre sätt och är mer anpassat för just filmuppspelning. Men det återstår att se. Det lilla jag testat under Vista verkar dock lite lovande.

Postad 07 oktober 2006 - 22:52

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag har 2 frågor:
1. Om man kör hårdvaru-avkodning; Finns det möjlighet att använda sig utav undertexter (.sub mfl)?
2. Jag har plasma med 1024*768. Således är pixlarna rektangulära. Finns det något sett att i Windows/senaste grafikkortsdrivrutiner, ställa in att skärmen är i 16:9-format så att bilden skalas/anpassas? Eller kommer stöd finnas i Vista?
Jag vet att VLC klarar hantera det bra, dvs jag kör pixelmappat och låter VLC visa en film utan att bilden blir utdragen, men jag vill ju även i MCE eller Mediaportal kunna visa bilder utan att det blir utdraget.

Redigerat av Unregistered5a88da11, 07 oktober 2006 - 22:53.

Postad 09 oktober 2006 - 20:28

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1 391 inlägg
  • 0
Hej

Kommer detta funka bra på A400 Leateak 6800GT? Funkar gör de så klart eftersom de är ett nvidia kort, men kommer de vara optimalt? :)

MVH

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.