Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sweetspot: Stereo

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2006 - 15:38

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Känns lite fel att skriva i denna forumsdelen, men då det är här högtalarplasering ska tas upp hoppas jag det är rätt.

Skaffade för ett tag sen The Knives nyaste skiva, blev förvånad över hur bra lokalisering av ljudet man kunde göra med enbart stereo, inget som jag upplevt förut.
Dock så tyckte jag ljudet låg lite till vänster om var det borde, så vred ena högtalaren något, då försvann lokaliseringen helt. (hade innan inte lagt någon tid på vridande av högtalare, helt enkelt bara tur med att de hamnat precis rätt) Suttit ett tag nu och vridit båda högtalarna fram och tillbaka, och efter många finjusteringar med någon mm åt gången har jag åter igen lyckats hitta den perfekta vinken.
Ljudet låter fint, jag har min sweetspot mitt i rummet, allt är väl frid och fröjd? Nä, sweetspoten är ENBART mitt i rummet, då i placeringen mitt mellan två dynor i soffan, och just bara där, flyttar man sig någon dm åt höger eller vänster tappar man direkt djupet i ljudet, ljud som är gjort att komma från mitten kommer mestadels från högtalaren man sitter närmast osv. osv.
Vad finns det för knept att bredda sweetspoten? Funkar ju bra så länge jag ska lyssna själv, men har man vänner på besök eller så vill man ju ha lite bättre spridning på välljudet.

Postad 21 October 2006 - 16:20

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Hur har du högtalarna placerade nu då?
Kanske skulle bredda avståndet mellan dom. Å hitta placering där dom inte vinklas inåt....

Postad 22 October 2006 - 22:18

Unregisterede15c3657
  • Unregisterede15c3657
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Hej !

...eller skaffa ett par Carlsson-högtalare som frontar :) då får även gästerna sitta i "sweetspot" och inte bara du själv...

MVH,
/ernyh

Postad 22 October 2006 - 23:25

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Högtalarna är placeade som bilderna i galleriet, kanske dock något annat vinklade nu.. längre isär går inte..
Har funderat på ett par Ino Audio-högtalare, Pi60 tänkte ta mig iväg å provlyssna när det finns tid och möjlighet.
Ska även ta en titt på Carlsson-högtalare.
Kan i och för sig testa vinkla fram och tillbaka och se om jag hittar med bredare sweetspot, borde finnas tid efter i morgon, då jag har sista tentan för perioden.

Postad 24 October 2006 - 19:42

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Jag tror att nån har missuppfattat mening med att köpa stereo. Det är ju inte för att spela för andra utan för en själv? Inte köpte jag då min anläggning för att lira musik för polarna ;)

Postad 24 October 2006 - 20:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
kanse den här länken kan skingra lite av mysteriumet med svetspot
http://www.faktiskt....ewtopic&t=14036

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.