Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IKEA's Tupplur med latex färg

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2006 - 23:44

Unregisteredbb69de61
  • Unregisteredbb69de61
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej
Jag är helt grön när det kommer till hemmabio (än så länge iaf) men jag försöker iaf :o
Jag har en Tupplur rullgardin hemma som projektor duk, blir det någon skilnad om man målar svarta kanter på den med latex färg, eller är det mest för att det ska se snyggt ut? Om det böir bättre bild, är då latex färg det man ska välja?

Som ni kan se i mitt galleri så är det inga avancerade saker jag har

Postad 20 November 2006 - 00:14

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Jag avråder dig starkt mot att köra projjen mot tuppluren!

De mätningar som gjorts visar på ett tydligt sätt att tuppluren KRAFTIGT försämrar prestandan från projektorn. Bättre att måla en MDF med väggfärg IMO. Att köra sin proj på tuppluren är som att spela sina högtalare med en isoleringsskiva framför baffeln. Varför skulle någon vilja utsätta sin proj för något sådant?
Speciellt med tanke på att ett RIKTGT BRA dukmaterial inte kostar mycket mer än en tusenlapp att köpa.

Tänk på att bilden är en resultant av hela systemet och det gäller att inte ha någon flaskhals som försämrar prestandan i kedjan. Tuppluren är ingen flaskhals - det är en propp! Det handlar om att försöka få lite systembalans!!!

MVH
/Jakob

Postad 20 November 2006 - 00:21

Morte
  • Morte
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Det har gjorts andra mätningar där Tuppluren tvärt om uppvisar minst lika bra prestanda som en dyr duk.
Jag och många med mig är supernöjda med våran Tupplur.

Postad 20 November 2006 - 10:49

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Visa mig gärna dem då jag är mer än nyfiken på hur de mätningarna skulle te sig. :)

Vi på Component har mätt med GreTag McBeth:en (Eye Beamer One) och tydligt kunnat påvisa de försämringar vi ser i bilden med solida mätvärden. Tuppluren har mycket dålig svärtahantering samtidigt som det minskar trycket kraftigt. Mao så käkar den kontrast!!! Du får alltså ut sämre dynamik ur din proj än om du kört den på en blommig tapet. Vidare så är färghanteringen bland det sämsta jag någonsin sätt vilket inte bara får konsekvenser i färgskalan utan även i gråskalan med olinjäritet och stick introduserandes. Gammahanteringen har inte en chans att visa vad den kan och IMO kunde man lika gärna köpt en hälften så bra proj om man ändå tänkt köra den på en tupplur.

Jag har verkligen inget vinstintresse i att säga detta - tvärtom så hade det säkert sålts fler projjar om man inte hade behövt bekymra sig för duken... Jag känner dock ett visst ansvar eftersom vi nogrant testat mörkläggningsmaterialet i just tupplur och fått ganska så skämmande resultat. Klart som tusan att folk ska få veta hur det ligger till, men har du andra mätningar så är du varmt välkommen att presentera dem. Fler vinklar utgör ju alltid en mer nyanserad bild.

Skitkul att ni är nöjda men håll med om att det är lite märkligt om tuppluren nu är så bra som vissa vill hävda, att SAMTLIGA som gått från tuppluren till en bra duk sagt att bilden blev MYCKET bättre och att det var den bästa uppgraderingen de gjort. :o

Jag säger som det gamla ordspråket:
En bild säger mer än tusen ord.
Kolla på bilden och jämför så kommer ni förstå vad jag pratar om.

MVH
/Jakob

Postad 20 November 2006 - 11:01

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
EDIT: Sorry, bidde dubbelpost. Misstänker att vi var två inne samtidigt...

Redigerat av Mars, 20 November 2006 - 18:01.

Postad 20 November 2006 - 11:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Jacob, både du och jag vet att det finns de som fortfarande anser att deras Sanyo Z1 från 1996 erbjuder den bästa bilden som någonsin projecerats och att det finns de som har betydligt lägre tröskel för vad som är bra och vad som är dåligt än du och jag och flera med oss. Sen att det ÄR så att tupplur inte på något sätt är en optimal yta att använda som en duk bekymrar dem med instegsmodeller mindre.

Postad 20 November 2006 - 11:05

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Om man kör på en vit tapet med svarta blommor så har den grym kontrast :o ... Annars finns ett alternativ som hetter Goo färg som man kan köpa för en dryg tusing. Gav min projektor ett solklart lyft från både takfärg och riktig duk (inköpt hos colamannen :) ). Total byggkostnad landar på ca 1500:-.

Måste du ha rulle vet jag inte om det finns några vettiga alternativ för små pengar, problemet med dessa brukar vara att de inte är plana (det var i alla fall inte min).

Postad 20 November 2006 - 11:15

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0
Vem bryr sig om mätvärden, det är ju vad man ser som spelar roll!

Postad 20 November 2006 - 11:34

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Exakt Wockerman!

Det är ju just det jag säger - En bild säger mer än tusen ord - titta själva.
Mätvärden är ju dock alltid en trevlig bakgrund till att förstå varför det ser så illa ut som det gör.

Att dukar inte är släta är ju en annan femma. Något som jag är mycket noggrann att visa vid demos. En ramspänd duk är Alltid bäst om möjligheten finns. Alla andra allternativ är en kamp mot klockan om hur länge de kan hålla sig släta. Därav kan en målad skiva vara betydligt bättre än en rullduk, men sett till dukmaterialet är det 9 ggr av 10 ett steg ner. Vi håller på att mäta och jämföra Goo mot referensdukar av olika slag på Component as we speak. Det är bara att kika in och kolla resultatet sedan.

Jag gick själv från Eurosceen GDS till Målad MDF till FireHawk - so I know all about compromises. :)

Har man inget att jämföra med så vet man såklart inte vad man går miste om...
Jag finner det bara lite lustigt då ingen skulle drömma om att köpa två engångsmuggar på ICA och spela musik från sin 15kkr förstärkare på dem. Varför är detta accepterat på bildsidan? Duken är förmodligen hembions mest bortglömda (läs nedprioriterade) del.

MVH
/Jakob

Postad 20 November 2006 - 16:26

Unregisteredbb69de61
  • Unregisteredbb69de61
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med min tupplur "duk" den duger helt klart tillsvidare. Men min fråga var ju om det blir någon skilnad på bilden om man målar en ram med latext färg, blir kontrasten klarare eller är det ingen skilnad?

En riktigt proje duk är något som jag får kolla på senare när ja har plats och pengar till att bygga något stort.

Jag kollade på detta forum om vilken duk man skulle köpa och det är väldigt många som rekomenderar tupplur som duk.

Postad 20 November 2006 - 18:05

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Cola, ska bli intressant att se vad ni kommer fram till. Vilken variant av Goo testar ni?

Postad 20 November 2006 - 20:34

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Colamannen;

Du som verkligen Kan detta kanske vet lite om skillnaderna på dukutbudet oxå.
Hur står sig en Fyndbörsenduk för 995:- mot en Kingpin,Euroscreen?

Hur står sig en målad GDS duk mot dom billigaste alternativen som finns? Blir det bättre med en "riktig" rulle även om den bara kostar lika mkt som att bygga en själv för 995:-(seriöst,bygget alltså)?

Jag vill ju ha en riktig duk,helst en färdig ramspänd o priset ...ja? Jag tycker ju inte att jag direkt snålat på det övriga i min setup men jag kan nog köpa det som behövs för att det ska bli så bra som min projje Kan prestera iaf. Då antar jag att det Inte behövs en Stewart (stavning?) utan det borde räcka med en mindre avancerad produkt.

Hur vet man att materialet på en för 1ooo lappen är bra när man kan köpa en för 3ooo:- som är identisk i sina specar? Vad är det som skiljer en bra från en dålig,det är ju sånt man inte direkt kan läsa sig till hos nätbutikerna. Där står ju att Alla är bra med 0,9 gain o en enormt bra bla bla osv osv.

Det ända som känns säkert är ju ett känt märke, o andra sidan kan ju det okända kanske vara lika bra?

//Janne

Postad 10 December 2006 - 21:10

Unregistered4a1a4d00
  • Unregistered4a1a4d00
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
bra frågor :) Jag väntar på svar :D

Postad 11 December 2006 - 08:40

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Hej,
ger mig in i debatten då jag gjorde en ram till min granne i ek som vi sedan limmade på en "tupplur". Ser OK ut men varken mer lr mindre. En panna 500 belyser det hela.

Har själv beställt ny projje som bör komma idag kanske... :) & köpte en CES/crown, kingpin. Billig el-duk som inte är bäst men heller inte särskilt mycket slantar heller.

Problemet är igentligen att när man köper en projje för ca. 10-20K är det tungt att lägga upp 5-10K på duken också :D den blir tyvärr en akilleshäl i hemmabion...

Men som instegs duk tror jag man kan sitta nöjd med tupplur till´s man vet var & om man skall ha väggfastduk lr på rulle & isåfall kanske el :D

Dagens tip´s blir således skynda långsamt innan man bestämmer på vad man skall projicera bilden.

//JB
ps. se mitt "CoverUp" bygge av fulavitakassetten här: "CoverUp" bilder

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.