Skall köpa en projektor till mitt rum, vill helst inte lägga ut mer än runt 10000:- för projektor,duk (gärna fjärrstyrd) och kablar till dvd spelare osv! Vad har ni för tips, detta kommer att bli min första projektor har redan en 40" Sony Lcd Tv! Tacksam för all hjälp jag kan få till mitt nya projekt!
Postad 30 November 2006 - 17:24
Tjena!
Skall köpa en projektor till mitt rum, vill helst inte lägga ut mer än runt 10000:- för projektor,duk (gärna fjärrstyrd) och kablar till dvd spelare osv! Vad har ni för tips, detta kommer att bli min första projektor har redan en 40" Sony Lcd Tv! Tacksam för all hjälp jag kan få till mitt nya projekt!
Postad 30 November 2006 - 18:56
Mitt tips: Spar mer pengar
Alt 2: Hitta nån som säljer ett begagnat kit med allt det du vill ha
Alt 2: Hitta nån som säljer ett begagnat kit med allt det du vill ha
Postad 30 November 2006 - 21:39
Tjena Fjant!
Hur mycket isåfall och hur långt ifrån duken skall man sitta får att det ska bli bra och hur långt från duken skall man ha projektorn? Du kanske tom vet något bra begagnat set som är till salu nånstans?
Hur mycket isåfall och hur långt ifrån duken skall man sitta får att det ska bli bra och hur långt från duken skall man ha projektorn? Du kanske tom vet något bra begagnat set som är till salu nånstans?
Redigerat av Zugar, 30 November 2006 - 21:44.
Postad 30 November 2006 - 22:12
Kolla ute till höger på den här sidan i den lilla marknadsrutan (eller surfa direkt in på marknaden här på sidan). Ett gäng i din prisklass. Av skiftande kvalitet förstås.
Angående dukavstånd och annat står det spaltmeter om det här på forumet. Bara att läsa. Det beror delvis på tycke och smak, samt på kvaliteten på projektorn (och materialet som visas). Vanligt är att folk sitter på 1.5 till drygt 2 ggr bildbredden.
Hur långt från duken du ska ha projektorn varierar från modell till modell. Så även zoomen.
Angående dukavstånd och annat står det spaltmeter om det här på forumet. Bara att läsa. Det beror delvis på tycke och smak, samt på kvaliteten på projektorn (och materialet som visas). Vanligt är att folk sitter på 1.5 till drygt 2 ggr bildbredden.
Hur långt från duken du ska ha projektorn varierar från modell till modell. Så även zoomen.
Postad 30 November 2006 - 22:37
Nästan din budget.
http://www.blocket.s...1.htm?ca=23_9_s
Tjena!
Vad tror du om det paketet då? Hur lång måste man ha mellan duk och proje?
Postad 30 November 2006 - 22:51
Jag skulle säga att paketet inte är speciellt prisvärt.
Satsa pengarna till en början på projjen och spara sen ihop till en duk.
Du kommer nog förmodligen att vara nöjd med bilden som projjen ger på en målad mdf till en början.
Sen när du då har köpt en riktig duk så kommer det ge ytterligare en förbättring av bilden.
Så skulle jag gjort i din sits.
Satsa pengarna till en början på projjen och spara sen ihop till en duk.
Du kommer nog förmodligen att vara nöjd med bilden som projjen ger på en målad mdf till en början.
Sen när du då har köpt en riktig duk så kommer det ge ytterligare en förbättring av bilden.
Så skulle jag gjort i din sits.
Postad 30 November 2006 - 23:17
Jäklar hur mycket stålar behöver man då?HÅLLER MED. spara spara spara
Postad 04 December 2006 - 05:47
Börja med att tala om för oss vad du kommer använda den till men jag gissar på film, tv och spel?
Vad som sen är en viktig parameter i valet är DLP vs LCD, dessa har ju en del fel och effekter som kan vara avgörande vid valet.
Enklast är att du försöker hitta en butik som säljer projjar och be att få en visning där och se om du t.ex. ser Regnbågar på en DLP.
Återkom sen så ser vi vad vi kan hitta för maskin som är lämplig för dig!
Vad som sen är en viktig parameter i valet är DLP vs LCD, dessa har ju en del fel och effekter som kan vara avgörande vid valet.
Enklast är att du försöker hitta en butik som säljer projjar och be att få en visning där och se om du t.ex. ser Regnbågar på en DLP.
Återkom sen så ser vi vad vi kan hitta för maskin som är lämplig för dig!
Postad 04 December 2006 - 07:28
Jag köpte en toshiba mt200 med 3års garanti kvar, 12 m supra hdmi-dvi för 7500.... men en sådan affär borde du kunna komma under 10 K med 2500 fr duk med !
en bra begagnad affär är väl lämpligast om du ska ligga på den budgeten.
MvH
en bra begagnad affär är väl lämpligast om du ska ligga på den budgeten.
MvH
Postad 06 December 2006 - 01:05
Infocus IN 72 med 180cm duk = 8495kr
Takfäste och sladdar = ca 1500-2000kr
Totalt ca 10-10500kr
Takfäste och sladdar = ca 1500-2000kr
Totalt ca 10-10500kr
Postad 06 December 2006 - 01:37
har du en vit eller väldigt ljus vägg tycker jag du ska spara ihop lite mer slantar och kanske satsa på en tw700 som finns på lcdsidan. köpte själv en tw700 för 13 500kr inkl frakt från digitalo.de som jag snart får 
jag har ljus vägg så jag väntar med duk. köpte supra hdmikabel 10m för 700kr beg men oanvänd.
är hembio nåt du vill satsa på som en hobby eller prioriterar du andra saker? självklart kan du hitta andra paketpriser på begangnade lite äldre projektorer för 10 000kr
jag har ljus vägg så jag väntar med duk. köpte supra hdmikabel 10m för 700kr beg men oanvänd.
är hembio nåt du vill satsa på som en hobby eller prioriterar du andra saker? självklart kan du hitta andra paketpriser på begangnade lite äldre projektorer för 10 000kr
Postad 07 December 2006 - 13:32
jag hade helt klart tittat på en optoma hd70 som du kan få för 9000kr. Köp sen material och gör din egen duk av MDF och köp ett tagfäste eller nåt för resten. Sammanlagt 10 000kr. Jag funderar sj på de .
Postad 08 December 2006 - 09:51
Håller med föregående talare, bygg en egen duk så länge. Kostar kanske 2000 beroende på vad du använder för material. Jag har lite byggbilder från två olika dukar (en rollad och en med laminat) i mitt galleri och det finns fler gallerier om du söker lite.
Finns till och med en forumdel för gör-det-själv-människor.
Du kommer bli skitnöjd med en hemgjord duk och när du väl känner att du vill byta den så kommer det ha gått så pass lång tid att du säkert har sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en "riktig".
Och kasta inte ut flera tusen spänn på en hdmi-kabel. Köp den billigaste du hittar, kör den i upplösningen du tänkt ha och se om du får några bildfel. Får du fel, lämna tillbaka den och köp en annan (dyrare). Håll på så tills du hittat en kabel som funkar. För när den väl funkar utan bildfel så är bilden identisk på den kabeln och alla andra oavsett pris.
Finns till och med en forumdel för gör-det-själv-människor.
Du kommer bli skitnöjd med en hemgjord duk och när du väl känner att du vill byta den så kommer det ha gått så pass lång tid att du säkert har sparat ihop tillräckligt med pengar för att köpa en "riktig".
Och kasta inte ut flera tusen spänn på en hdmi-kabel. Köp den billigaste du hittar, kör den i upplösningen du tänkt ha och se om du får några bildfel. Får du fel, lämna tillbaka den och köp en annan (dyrare). Håll på så tills du hittat en kabel som funkar. För när den väl funkar utan bildfel så är bilden identisk på den kabeln och alla andra oavsett pris.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?