Har ni några andra tips eller har ni själv dessa skåp som ni satt i gipsväggar och hur har ni då gjort?
Fästa bertby i gips(?) vägg?
Startad av
Unregisteredc6b76c48
, Dec 09 2006 20:56
3 svar till detta ämne
Postad 09 December 2006 - 20:56
Har flyttat hemmifrån och vill ha upp mina Bertby vitrinskåp från Ikea. När man bodde hemma så var det bara att plugga i de fina betongväggarna som fanns, men nu har man flyttat hemmifrån och ser inte röken av en betongvägg i huset jag bor i. Det är troliogtvis gipsväggar och det vågar jag inte fästa i. Har hittat en regel, men har två skåp så en regel gör inte mycket nytta där. Funderar på om man ska sätta upp en stor MDF skiva mot väggen och sen fästa skåpen i denna för att öka belastningsytan, skivan tänkte jag då måla samma färg som jag tänkt ha på fondväggen, vilket blir väggen mitt emot.
Har ni några andra tips eller har ni själv dessa skåp som ni satt i gipsväggar och hur har ni då gjort?
Postad 09 December 2006 - 22:55
beror lite på vad skåpen väger och vad du tänkt ha i dom, reglar i väggen sitter oftast på cc60 (60cm centrum-centrum) de pluggar som finns klarar en del vikt, kallas för molly, finns lite olika varianter, själv gillar jag dom i metall.
Postad 09 December 2006 - 23:04
Har själv haft mina Bertby uppsatta i gipsväggar utan några som helst problem.
2st mollypluggar i fästet undertill samt 2st i fästen uppepå. Skåpen var sedan fyllda med cdskivor och det andra med alla mina dvdfilmer. Går väl in ganska många dvdfilmer i ett skåp så tyngden blir ganska hög men det var som sagt inga problem.
Belastningen blir ju i stort sett rakt ner från väggen sett då skåpet inte bygger så mycket utåt så 4st mollyplugg håller med lätthet skåpet uppe.
Hade alltså inte fäst dem i några reglar eller dylikt utan bara i gipset som för övrigt var enkelgips.
2st mollypluggar i fästet undertill samt 2st i fästen uppepå. Skåpen var sedan fyllda med cdskivor och det andra med alla mina dvdfilmer. Går väl in ganska många dvdfilmer i ett skåp så tyngden blir ganska hög men det var som sagt inga problem.
Belastningen blir ju i stort sett rakt ner från väggen sett då skåpet inte bygger så mycket utåt så 4st mollyplugg håller med lätthet skåpet uppe.
Hade alltså inte fäst dem i några reglar eller dylikt utan bara i gipset som för övrigt var enkelgips.
Redigerat av Berggren, 09 December 2006 - 23:05.
Postad 11 December 2006 - 13:57
Jag ska precis till att införskaffa ett Bertby som jag ska ha lite glas stående i, men min erfarenhet med gips är också att så länge man belastar mer eller mindre rakt neråt så är det inga problem.
Har en stor tung spegel hängandes på bara 2 små skruvar i vanliga betongpluggar i gipsvägg. Funkar kanonbra (hittills
), men så belastar den ju verkligen bara rakt neråt också, man kan nog inte montera djupare hyllor och annat som mer "drar" skruvarna utåt vid belastning.
Har en stor tung spegel hängandes på bara 2 små skruvar i vanliga betongpluggar i gipsvägg. Funkar kanonbra (hittills
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?