Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Brusig bild med HDMI

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 februari 2007 - 13:20

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har precis införskaffat en 32" LCD-TV (Philips 32PF7531D) som jag kopplat till en DVD-inspelare genom HDMI (Panasonic DMR-EH65). Mitt problem är att då jag tittar på TV genom DVD-inspelarens tuner får jag en extremt brusig och ful bild jämför med om jag kollar på samma kanal på TV:ns inbyggda tuner. TV-signalen är från vanlig kabel-tv och håller inte särskilt hög kvalitet.

Kan det vara så att signalöverföring över HDMI inte ger en förlåtande bild och att bruset syns tydligare jämfört med om man kopplar med andra kablar? Går HDMI signaler förbi TV:ns inbyggda brusfilter och bildhantering?

Någon annan som haft liknanade erfarenheter eller har vidare information?

MVH
/Flaxter

Postad 01 februari 2007 - 13:28

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Nej, jag har också mycket dålig kvalitet på mina SD sändingar via min DVD recorder som också är inkopplad över HDMI. Digital TV kanalerna kan jag förstå då min box endast har en RGB ut och den går in i TVn.

Verkar nästan så att TVn skalar bättre än DVDn.

Postad 01 februari 2007 - 13:37

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag testade att koppla en RGB-scart mellan TV:n och DVD-recordern och bilden blev något mjukare. Antagligen för att signalkvaliten i scartsladden inte är lika exakt som i en HDMI-kabel. Men så ska man väl inte behöva göra eller...?

Trist att ens DVD-recorder ger sämre bild än den gamla VHS:en... :)

Kanske hjälper det med digital-tv? :)

Postad 01 februari 2007 - 13:44

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Tycker det brukar vasra så ganska allmänt att om man inte tar in SD signalen direkt in i TVn så blir den snabbt sämre.

Sedan skall man ju inte räkna med att vanliga analoga kanaler blir något vidare på en LCD TV, då den inte är särskillt förlåtande. Steget upp till digital TV gör ganska mycket faktiskt (det blir inte bra, men bättre :) ).

Postad 01 februari 2007 - 17:49

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Visst, jag håller med dig. Man kan inte förvänta sig att vanlig analog signal rakt in i en LCD-TV ska bli lysande. Det konstiga i mitt fall är att analog antennsignal rakt in i TV blir bättre än om jag går omvägen via DVD-recordern. Vad jag kan förstå så kan det inte vara någon större skillnad på den tunern som sitter i DVD-recordern jämfört med TV:ns tuner.

Varför får jag då så sunkig bild när jag går genom DVD-recordern? Kan det vara så att bruset i en analog källa förstärks då signalen går genom HDMI in i TV:n?

Tror inte att min DVD-recorder är trasig då ett bildspel på högupplösta foton genom HDMI blir kanonfint.

Märkligt...

Postad 01 februari 2007 - 18:06

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0
Skalar din DVD spelare upp signalen? I så fall sker det ju någon form av bildbehandling som kan försämra bilden.

Postad 01 februari 2007 - 18:14

Unregisteredcbde469c
  • Unregisteredcbde469c
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jepp, det är sant. DVD:n skalar upp till 720p. Dessvärre blir det ingen förändring om jag tar bort uppskalningen och låter signalen passera "rent".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.