Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide: Egentillverkad duk

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2007 - 15:44

Unregistered04df0e1b
  • Unregistered04df0e1b
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Får väl börja med att säga att jag har ingen som helst egen erfarenhet i att göra egen duk än. Kommer att göra en inom en snar framtid och då efter vad jag har läst mig till på detta forumet.
Så denna tråden blir mer av en sammanställning från tråden: Målad Mdfskiva som duk.

Mitt första inlägg som ny medlem, och jag är en stor amatör vad det gäller sånt här. Men jag ska göra så gott jag kan :angry:

1:
Det första man kanske ska tänka på är hur stor man vill ha den. Tum är ju det man räknar i, men för att kanske få ett bättre hum om hur stort det egentligen är så denna formeln enkel att använda: X*2.54=cm.
X är antalet tum du funderar på, och som svar på formeln får du hur stor skivan är på diagonalen, dvs från nedre vänstra till övre högra hörnet.

Pythagoras sats gäller, a² + b² = c². Så vet du C (diagonalen), så är det bara att mäta hur du vill ha ena sidan så får du ut vad andra sidan ska vara. Ex: C=274cm (108"), B=240cm, A=?.

Vi utgår från Pythagoras: a^2+b^2=c^2, vi delar allt med b^2 för att kunna få a^2 ensamt på sin sida, och får på det viset formeln a^2=c^2/b^2. Så med siffror blir det: a^2=(274^2)/(240^2) = 1.303
För att sen få ut det i cm tar man roten ur det svaret man fick; kvadratroten ur 1.303=1.141

Så om man vill ha en bild som är 108" så kan man använda måtten 240x140.
(Jag har avrundat lite för att få jämnare siffror.)

http://www.selstam.n...art/berakna.asp
Här är en sida där man beräknar bl.a optimal betraktningsvinkel. Kan vara användbart för någon säkert... :angry:

Nåt som en kompis sa till mig om det här med att bestämma storleken på skivan, var att först införskaffa projektorn och sen helt enkelt köra direkt på väggen för att se hur stor yta du kan få ut och göra skivan därefter. Det kanske inte är det bästa alternativet, men det är ett förslag iaf.

2:
Nästa steg blir väl att ta hänsyn till rummet där duken ska hänga, samt till vad det är för projektor man ska använda. Detta tar man ju i samband med att man ska välja färg till att måla skivan med.
Är rummet ljust eller mörkt, går det att mörklägga totalt eller kommer ljus att skina igenom någonstans.

Som jag har läst mig till så använder folk här på forumet för det mesta färgen s0500 till s2500 med matthet/glans runt 2. Detta är färgkoder som är likadana över hela sverige.
Man tipsar även om en speciell färg som är framtagen just för det här ändamålet, Goo kallas färgen. http://www.goosystems.com/

Vore kul om vi kunde komma fram till någon slags "standard" där man tar hänsyn till lite olika typer av rum och projektorer. Så skriv gärna ner ni som har gjort en egen duk vad ni har använt för färg, matthet, om rummet är ljust/mörkt osv.

Hur man sen ska ta hänsyn till projektorn i valet med färg måste jag erkänna att jag inte har så bra koll, snarare ingen koll... Så någon som är mer kunnig än jag får gärna skriva något som jag kan lägga in här.
Det lilla jag sett är att en del har hört att man ska ha gråare färg när man använder i dlp-projektor, huruvida detta stämmer eller inte kan jag inte svara på men förhoppningsvis kan jag snart lägga in det i inlägget.

3:
Nu när man förhoppningsvis har bestämt sig för vilken färg man tror passar i det tänkta biorummet så är det dags att välja skiva.
De flesta på forumet använder sig av mdf-skiva som de sedan målar direkt på. Detta material är hyffsat billigt och ganska lätt att få tag på om man bor nära ett byggvaruhus eller en brädgård.

Tjockleken varierar allt mellan 7mm till 16mm.
Risken med en tunn skiva är att den kan böja sig i kanterna eller över hela skivan när man har målat den. För att undvika detta så bör man fästa skivan på en stabil ram.
En tjockare skiva böjer sig inte, men väger istället desto mer. Så det gäller att man har skruv och vägg som orkar hålla uppe skivan.

När man väl har fått hem skiva och färg är det bara att sätta igång att måla. Enligt vad jag läst så ska man inte slipa skivan innan man målar, men däremot sandpappra lätt efter varje lager färg (utom sista givetvis). Färgen ska nog även spädas ut med vatten mer och mer efter varje målning så att den flyter ut bättre och på så vis skapar en jämnare yta (hör med försäljaren). 3-4 lager kan vara ganska lagom att använda sig av, man kan ju kolla efter varje målning hur bilden ter sig på underlaget om man känner för det. Vilken slags pensel man ska använda kan nog vara lättast att fråga om i butiken, det måste ju vara någon som minimerar risken för ränder, och som sprider ut färgen jämt och fint.

Måla och sätt dit eventuell ram. Denna bör vara av en mörk matt färg som inte speglar sig i ljuset från projektorn. Sen är det bara att hänga upp den.

4:
Upphängningsidéer lär det väl finna lika många som det finns hemmagjorda dukar. Allt beror ju på vad för slags vägg man har, om det finns plats för duken, om väggen orkar tyngden. Annars får man göra någon slags anordning i taket om man inte kan ha den på väggen. Stativ är kanske också en möjlighet.
Nåt som man även får ha i åtanke är om duken ska vara lätt att ta ner eller om den ska monteras så att man får hålla på i 5-10 min innan man kan ta ner den.
Viktigt är iaf att duken sitter stabilt på väggen och inte riskerar att den faller ner när man som minst anar det.
Ni som redan gått igenom detta får gärna komma med tips och idéer till oss framtida dukbyggare hur ni har löst upphängningen, visa gärna bilder också.

Vet inte om denna tråden gör någon nytta, men tänkte att det kunde vara kul med en lite mer sammanfattad tråd om hur man går tillväga i ett dukbygge.
Alla som redan har gjort en duk får gärna skriva ner förslag på saker jag missat (vilket lär vara en hel del) och sånt som jag ska ändra så ska jag försöka uppdatera "guiden" så ofta som möjligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.