Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide: Egentillverkad duk

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2007 - 15:44

Unregistered04df0e1b
  • Unregistered04df0e1b
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Får väl börja med att säga att jag har ingen som helst egen erfarenhet i att göra egen duk än. Kommer att göra en inom en snar framtid och då efter vad jag har läst mig till på detta forumet.
Så denna tråden blir mer av en sammanställning från tråden: Målad Mdfskiva som duk.

Mitt första inlägg som ny medlem, och jag är en stor amatör vad det gäller sånt här. Men jag ska göra så gott jag kan :angry:

1:
Det första man kanske ska tänka på är hur stor man vill ha den. Tum är ju det man räknar i, men för att kanske få ett bättre hum om hur stort det egentligen är så denna formeln enkel att använda: X*2.54=cm.
X är antalet tum du funderar på, och som svar på formeln får du hur stor skivan är på diagonalen, dvs från nedre vänstra till övre högra hörnet.

Pythagoras sats gäller, a² + b² = c². Så vet du C (diagonalen), så är det bara att mäta hur du vill ha ena sidan så får du ut vad andra sidan ska vara. Ex: C=274cm (108"), B=240cm, A=?.

Vi utgår från Pythagoras: a^2+b^2=c^2, vi delar allt med b^2 för att kunna få a^2 ensamt på sin sida, och får på det viset formeln a^2=c^2/b^2. Så med siffror blir det: a^2=(274^2)/(240^2) = 1.303
För att sen få ut det i cm tar man roten ur det svaret man fick; kvadratroten ur 1.303=1.141

Så om man vill ha en bild som är 108" så kan man använda måtten 240x140.
(Jag har avrundat lite för att få jämnare siffror.)

http://www.selstam.n...art/berakna.asp
Här är en sida där man beräknar bl.a optimal betraktningsvinkel. Kan vara användbart för någon säkert... :angry: