Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Högt ISO eller bildstabilisering?

9 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2007 - 11:05

Mangy
  • Mangy
  • AnvĂ€ndare

• 241 inlĂ€gg
  • 0
Jag hÄller pÄ att kika pÄ kompaktkamera och har kommit fram till att av de modeller som finns med optiskt bildstabilisering sÄ verkar det inte finnas nÄgon som Àr speciellt bra pÄ högre ISO-nivÄer. SÄ nu stÄr valet mellan Fujifilm F31fd som ska vara mkt bra pÄ höga ISO och Ixus 800IS som Àr mindre bra pÄ höga ISO men som har bildstabilisator.

Hur Ă€r det egentligen, med högt ISO behöver man inte nödvĂ€ndigtvis ha lĂ€ngre slutartid för att fĂ„ bra bilder i mörker? Och i lĂ€gre ISO behöver man förlĂ€nga slutartiden för att fĂ„ bra bilder i mörker. Är det korrekt uppfattat? SĂ„ en kamera som Ă€r bra i höga ISO eller som har bildstabilisator har olika sĂ€tt att ta hand om sĂ€mre ljusförhĂ„llanden? Vad jag lĂ€st hittills verkar Ă„sikterna gĂ„ isĂ€r hĂ€r?

Eller Àr det sÄ att Àven med lÀngre slutartid sÄ kommer ISO-vÀrdet att sÀttas upp och, trots bildstabilisering sÄ fÄr man en mer grynig bild? Och hur lÄngt kommer man pÄ höga ISO-vÀrden i sÀmre ljusförhÄllanden?

Försöker skapa mig en uppfattning om vad man egentligen ska satsa pĂ„. Hade varit trevligt att tex kunna ta en bild utomhus i lite sĂ€mre ljusförhĂ„llanden utan att anvĂ€da blixt, tex en solnedgĂ„ng. Är det bildstabilisator eller höga ISO-vĂ€rden som gĂ€ller?

Postad 20 February 2007 - 15:05

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlĂ€gg
  • 0

Hur Ă€r det egentligen, med högt ISO behöver man inte nödvĂ€ndigtvis ha lĂ€ngre slutartid för att fĂ„ bra bilder i mörker? Och i lĂ€gre ISO behöver man förlĂ€nga slutartiden för att fĂ„ bra bilder i mörker. Är det korrekt uppfattat? SĂ„ en kamera som Ă€r bra i höga ISO eller som har bildstabilisator har olika sĂ€tt att ta hand om sĂ€mre ljusförhĂ„llanden? Vad jag lĂ€st hittills verkar Ă„sikterna gĂ„ isĂ€r hĂ€r?

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen tycker jag bra bildkvalitet vid höga ISO Àr bÀttre Àn bildstabilisering vid lÀgre ISO, eftersom slutartiderna blir kortare vid högre ISO. Vid inomhusfotografering Àr det inte sÀkert att bildstabilisering rÀcker till om nÄgot/nÄgon i motivet rör sig.

Till landskapsbilder dÀr inget rör sig borde bildstabilisering vara bÀttre, men varken bildstabilisering eller hög ISO-prestanda kan helt ersÀtta ett stativ.

Postad 20 February 2007 - 17:23

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

• 3956 inlĂ€gg
  • 0
Jag hÄller med i det Fogel70 skriver ovan.

Ett par saker Àr viktiga att förtydliga. Det Àr optisk bildstabilisering (OB i fortsÀttningen) vi talar om. LÀs kort om respektive bildstabiliseringsteknik hÀr: LÀnk

Effekten man vill uppnÄ med OB och högt ISO Àr ungefÀr densamma, man ska kunna ta bilder utan rörelseoskÀrpa och fÄ bÀttre resultat under mörka ljusförhÄllanden. Men sÀttet de uppnÄr detta pÄ skiljer sig, och sÄ Àven resultatet.

OB reagerar pÄ och motverkar rörelser som sker i kameran. Exempelvis darrningar frÄn personen som handhÄller kameran, vilket ofta Àr upphovet till rörelseoskÀrpa i bilder. Den vanligaste typen Àr en CCD-baserad OB som förflyttar sensorn i motsatt riktning som kameran rör sig. Med andra ord: OB gör kameran stabil, inte motivet och objekten i sig.

Det hÀr Àr ju guld vÀrt nÀr man har darriga hÀnder, fotar med lÄnga slutartider eller lÄnga brÀnnvidder dÄ det inte pÄverkar bildkvaliteten negativt. Men tekniken har ocksÄ nackdelar i jÀmförelse med höga ISO-tal. Har man en stabil grund till kameran, t.ex. stativ, sÄ blir OB effektlös eftersom att det dÄ inte finns nÄgot att stabilisera lÀngre. En annan nackdel Àr att OB inte pÄverkar objekten i motivet som Àr i rörelse. Ett rörligt objekt som blir suddigt med en viss slutartid utan OB kommer att bli lika suddig med samma slutartid Àven nÀr OB Àr aktiverat.

För varje steg man höjer ISO-talet blir sensorn kÀnsligare för ljus. Ju högre ISO-tal, ju starkare reagerar kameran pÄ det befintliga ljuset. För varje steg ISO-nivÄn fördubblas kan slutartiden halveras. Ju lÀgre slutartid ju lÀttare Àr det att frysa alla rörelser, bÄde objekt i motivet och rörelser i kameran. Det hÀr Àr ju toppen och helt överlÀgset om det inte vore för att bildkvaliteten i mÄnga fall blir lidande ju högre ISO-tal man anvÀnder. De flesta digitala kompaktkameror ger ett hyfsat resultat upp till ISO400, sedan blir det för brusigt för att bildkvaliteten ska uppfattas som bra.

Nu finns det ju ett par undantag bland kompaktkamerorna (digital systemkameror Ă€r mycket bĂ€ttre pĂ„ att hantera höga ISO-tal), och det Ă€r som nĂ€mnt ovan Fujifilms F31FD. Även om bildkvaliteten blir lite lidande över ISO400 Ă€ven hĂ€r sĂ„ kan man anvĂ€nda ISO800 med mycket gott resultat och Ă€ven ISO1600 med hyfsat resultat. ISO3200 rekommenderas inte, men kan anvĂ€ndas i nödsituationer.

Den vardaglige amatörfotografen kommer i de allra flesta fall ha bÀst nytta av de goda ISO-egenskaperna som F30/F31FD erbjuder. Men om man vet med sig att man oftast kommer fotografera stilla motiv utan rörliga objekt pÄ fri hand sÄ kan OB mycket vÀl vara ett lika bra eller i vissa fall bÀttre alternativ.

PS. Sen kan man gÄ in pÄ objektivets egenskaper som med stor blÀndare tar in mycket ljus vilket ger ungefÀr samma resultat som ett högt ISO-tal, men nÀstan utan försÀmrad bildkvalitet. Men det brukar skilja mest nÀr det handlar om dyra kompaktkameror eller systemkameror, sÄ det kan man lÀmna nÀr det handlar om den hÀr prisnivÄn.

Redigerat av Joakim, 21 February 2007 - 09:12.

Postad 20 February 2007 - 22:21

Mangy
  • Mangy
  • AnvĂ€ndare

• 241 inlĂ€gg
  • 0
Tack, mkt bra svar!

FÄr fundera lite till pÄ vad jag ska ha...men blir nog köp snart, det Àr vÀl ingen idé att vÀnta tills fuji slÀppt en modell med OB antar jag.

Postad 21 February 2007 - 00:20

Audio Aprentice
  • Audio Aprentice
  • Wannabe

• 15 inlĂ€gg
  • 0

Har man en stabil grund till kameran, t.ex. stativ, sÄ blir OB effektlös eftersom att det dÄ inte finns nÄgot att stabilisera lÀngre.

Den vardaglige amatörfotografen kommer i de allra flesta fall ha bÀst nytta av de goda ISO-egenskaperna som F30/F31FD erbjuder. Men om man vet med sig att kameran ofta kommer ha en stabil grund och att motivet sÀllan rör pÄ sig sÄ kan det finnas anledning att vÀlja en kamera med OB istÀllet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu hÀnger jag inte med i dina tankegÄngar ;) ... Har man anvÀndning av OB eller inte om man anvÀnder stativ?

Postad 21 February 2007 - 00:30

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlĂ€gg
  • 0
Ett stativ hÄller kameran helt stabilt, sÄ dÄ kan inte kameran stabiliseras nÄgot mer. Det Àr snarare sÄ att om bildstabiliseringen Àr pÄslagen och man anvÀnder stativ sÄ kan resultatet bli sÀmre Àn om bildstabiliseringen Àr avslagen. Risken Àr att kameran försöker kompensera för skakningar som inte finns.

Postad 21 February 2007 - 09:23

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

• 3956 inlĂ€gg
  • 0

Nu hĂ€nger jag inte med i dina tankegĂ„ngar  ... Har man anvĂ€ndning av OB eller inte om man anvĂ€nder stativ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det var ju faktiskt ganska motsÀgande det jag skrev senare. Men det jag skriver i början av inlÀgget stÀmmer alltsÄ, att OB inte har nÄgon positiv effekt nÀr kameran stÄr stabilt, precis som Fogel70 tillÀgger hÀr ovan ocksÄ.

Jag har korrigerat och förtydligat mitt förra inlÀgg för att undvika fortsatta missuppfattningar.

Postad 31 May 2007 - 21:08

Joakim
  • Joakim
  • MĂ€stare

• 3956 inlĂ€gg
  • 0
Jag lÀgger upp text frÄn inlÀgg relaterat till detta Àmne som jag gjort i andra trÄdar.

Om "digital" bildstabilisering:

Det finns tvÄ varianten av den digitala typen. Den ena anvÀnder flera likadana bilder för att knÄpa ihop dem till en enda lite skarpare bild. Ibland anvÀnds bara en bild och jag antar att man skÀrper dem pÄ ett liknade sÀtt man kan göra i Photoshop. Den hÀr varianten Àr tÀmligen ovanlig, jag sjÀlv kÀnner bara till en Nikon-kamera som anvÀnder det. Desto vanligare Àr det i videokameror dock.

Den andra varianten som ofta anvÀnds idag utnyttjar ISO-nivÄn, sÄ lÄt oss kalla tekniken för "ISO-antiskak". Vad den gör för att minska skakningar Àr att sÀnka slutartiden. PÄ sÄ sÀtt tas bilden snabbare och man undviker skakningar i bilden. Men för att inte bilden ska bli för mörk i och med den sÀnkta slutartiden sÄ kompenseras detta med ett höjt ISO-tal. Baksidan med detta Àr att bilden blir brusigare vilket inverkar negativt pÄ bildkvaliteten, varför det inte ska jÀmföras med optiskt bildstabilisator som inte pÄverkar bildkvaliteten negativt.

Dessutom Àr ju ISO-nivÄn faktiskt nÄgot man sjÀlv kan Àndra pÄ i de flesta kameror, och det Àr dÀrför jag anser att det Àr en tveksam marknadsföring att kalla det "Anti-shake" och allt vad det heter dÄ det lÀtt blandas ihop med "Àkta" bildstabilisering (optisk). Mer schyssta tillverkare tar dock med "ISO" i benÀmningen för funktionen, för det handlar bara om ett nytt sÀtt att utnyttja en sedan lÄngt tillbaka inbyggd teknik pÄ ett anvÀndarvÀnligare sÀtt.

Postad 24 August 2007 - 10:10

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlĂ€gg
  • 0
Svaret Ă€r givet, BÅDE OCH! :wub:

Postad 09 December 2007 - 02:09

dagas
  • dagas
  • ForumrĂ€v

• 502 inlĂ€gg
  • 0
Intressant diskussion. Har lÀnge funderat pÄ Fuji F31 men verkar som jag funderat för lÀnge för de finns knappt lÀngre :) Kollat en hel del recensioner pÄ http://www.dcresource.com/ som nog Àr den bÀsta sidan för recensioner av digitalkameror (de flesta bryr sidor sig inte alls om att testa olika ISO-lÀgen m.m.) och de flesta kameror Àr rent ut sagt skrÀp nÀr det gÀller höga ISO-lÀgen. Förutom F31 finns det knappt nÄgonting i kompaktkameravÀrlden som kan kallas bra. De flesta har massvis med brus och grejs redan vid 400. Vissa har mer brus vid 400 Àn vad F31 har vid 1600 och dÄ till samma pris eller till och med dyrare.

Kommit fram till att Pentax K100D (som ni finns i en Super-version till samma pris) nog Àr bÀst dÄ den har bra bilder upp till 800 ISO och Àven bildstabilisator. TyvÀr kostar den ju en hel del dock. 4,5-5k kÀnns vÀldigt mycket för mig. Men verkar som de flesta tillverkare inte bryr sig ett shit om hur mycket brus bilderna har vilket för mig Àr en av de största problemet som bilder har. Spelar ingen roll hur bra bilderna Àr i övrigt om de Àr fulla med brus och artifakter.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.