CM1 med optimal tvåkanals förstärkare?
25 svar till detta ämne
Postad 12 June 2007 - 20:11
Spike1
-
Spike1
-
Rookie
-
4 inlägg
Hejsan!
Är pågång att släppa lite hemmabioprodukter för att gå över till 2-kanals ett tag. Är intresserad av cm1 och skulle vilja ha lite hjälp med en stabil förstärkare till dem. Har förstått att de är tungdrivna.
En förstärkare som ofta nämns i sammanhanget är Denon pma 1500 men hur skulle t.ex Primare i20/i21 fungera ihop med Cm1? Eller finns det ngn ännu mer optimal förstärkare?
Tack för hjälpen/ Spike
Postad 12 June 2007 - 20:42
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
starkaste möjliga!
NADs 7000:- stärkare verkar sannerligen vara trevlig.
Postad 12 June 2007 - 20:44
Spike1
-
Spike1
-
Rookie
-
4 inlägg
Vilken är det den c 372 du menar?
Postad 12 June 2007 - 21:28
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Postad 12 June 2007 - 21:48
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
jag har själv inte lyssnat på den. Men helt bortspolad i sammanhanget är nog inte
Sedan handlar det om karraktär oxå, vad man gillar etc.
//Loofy
Postad 12 June 2007 - 22:32
Acid
-
Acid
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
Tjena! Tror du skulle klara dig med en NAD C352. http://www.hifiklubb...re_NADgraa.htm#Har en sådan själv och där är bra tryck i den så det räcker och blir över.
Postad 13 June 2007 - 09:31
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Som Loofy nämner är det ju snarare en fråga om smak. Vincent stärkaren som han kastar upp verkar vara en trevlig pjäs faktiskt. Annars tycker jag som du själv nämner att Primare har väldigt gott om kraft. Inte så mycket lulllull utan bara rå kraft!
// Sat
Postad 13 June 2007 - 11:31
Unregisteredc5c121df
-
Unregisteredc5c121df
-
Beroende
-
-
1317 inlägg
Med mätning på cm-1  (surround). Så ser man att frekvensgången inte är så farligt rak, och de har 84dB spl. Eftersom högtalarna behöver en del effekt för att kunna spela starkt nog så borde nog NADn göra sig bra. + att NADen har väldigt låg distrotion villket är något man inte kan klaga på. Kör själv B&W 705 med primare i20 och tycker att det fungerar helt ok. Tidigare ägare utav mina högtalare spelade också med en primare i20. Fast 705orna har trotts allt en ganska mkt högre känslighet. 5dB högre.
Postad 14 June 2007 - 08:26
simonerlandsson
-
simonerlandsson
-
Lärjunge
-
-
383 inlägg
Skulle ha kört på antingen primare eller vincent, tycker nad är hemskt fula och har även hört en hel del om kvalites problem med nads produkter.
Postad 14 June 2007 - 09:19
Spike1
-
Spike1
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för alla svar!
Kom att tänka på att rotel har ra-06 som många verkar vara nöjd med, är det ngn som har erfarenhet av denna i kombination med cm1?
Mvh Spike
Postad 14 June 2007 - 10:10
DePalma
-
DePalma
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Skulle ha kört på antingen primare eller vincent, tycker nad är hemskt fula och har även hört en hel del om kvalites problem med nads produkter.
<{POST_SNAPBACK}>
Om stärkaren är ful eller inte är väl personligt. Jag tycker inte dom är snyggast i världen direkt men gillade ljudet så därför fick det bli en C372 iallafall. Om man läser lite mer om problemet med kvalité (står mycket här på minhembio) så ser man ganska snart att det handlar om NAD´s hemmabio recievrar. Deras 2-kanalare håller fortfarande hög kvalitet. Jag är iallafall supernöjd med min, kan starkt rekommendera den.
Postad 14 June 2007 - 10:20
Viktor.J
-
Viktor.J
-
Amatör
-
-
65 inlägg
jag spelade den nämnda Nad ( om det är c372, elelr vad den heter ?) med et par cm7:or
Och det blev allt för grötigt... För mycket bas och mörker.
Sattsade mina slantar på en primare i21 istället.
Postad 14 June 2007 - 10:45
simonerlandsson
-
simonerlandsson
-
Lärjunge
-
-
383 inlägg
Det är mycket möjligt att kvalitetsprolemen främst ligger i deras hemmabioreceivrar, men har även läst om en del som haft otroliga problem med derar dvd/cd spelare. 2 kanalarna har jag för mig att jag hört något enstaka fel om, men det verkar inte alls vara i samma utsträckning som bland hemmabiorec.
PS: Jag syftade på ... " JAG skulle ha köpt..." så det jag menade var att JAG tycker att de är hemskt fula
Postad 14 June 2007 - 21:45
Acid
-
Acid
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
Det är mycket möjligt att kvalitetsprolemen främst ligger i deras hemmabioreceivrar, men har även läst om en del som haft otroliga problem med derar dvd/cd spelare. 2 kanalarna har jag för mig att jag hört något enstaka fel om, men det verkar inte alls vara i samma utsträckning som bland hemmabiorec.
PS: Jag syftade på ... " JAG skulle ha köpt..." så det jag menade var att JAG tycker att de är hemskt fula 
<{POST_SNAPBACK}>
Mmmm ehh har du koll på läget eller??? Beträffande NAD så gör dom extremt grymma 2 kanalare och har alltid så gjort. Sen snackar du om kvalitet och det är precis vad du får för varje betald krona när man köper NAD. Har man som sagt lite koll så vet man att NAD är en av dom stora i gamla gardet när det gäller stereo. Designmässigt är ju som sagt en smakfråga men att försöka flika in att NAD är något hipp som happ märke med dålig kvalitet då rinner bägaren över i alla fall för mig. Mvh Per
Postad 15 June 2007 - 07:13
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
KOmbinationen Rotel RA06 och B&W CM1 borde fungera bra - men jag har inte lyssnat till den kombon. Men BW sägs ju utveckla sina högtalare i 600/700 serien med Rotel som förstärkare (800 med Classé) - så då kanske det borde vara ett bra alternativ?
Tyvärr blir det lite svårt att lyssna på kombon i butik... Själv är jag sugen på att testa (Har RC03/RB06 hemma och gillade CM1 skarpt i butik - drevs av en Denon PMA700AE).
Om du testar kombon så meddela gärna vad du kom fram till - jag gillar CM1:orna skarpt (är svag för vackra och välljudande stativare - t.ex. Dynaudio och BW & Dali Mentor 2)
Postad 15 June 2007 - 07:21
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Som vanligt är det ju du själv som måste avgöra vad som låter bäst. Ett tips på vilken förstärkare du skall välja är att söka runt lite här på forumet och kolla in någon som har Cm1:an och höra om du inte kan få komma och lyssna på deras kombo.
// Sat
Postad 15 June 2007 - 07:29
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Designmässigt är ju som sagt en smakfråga men att försöka flika in att NAD är något hipp som happ märke med dålig kvalitet då rinner bägaren över i alla fall för mig.
Mvh Per
<{POST_SNAPBACK}>
Faktum är att NAD har haft stora kvalitétsproblem, främst med deras surroundreceivers. Det är bara att gå in på forum världen över så ser man att den senaste tiden är det många som haft problem. Inget konstigt i det, alla kan drabbas av det, så även NAD. Och det är väl ingen nyhet direkt att deras gamla 208 tex är lite skralltiga när det gäller tillförlitligheten... Men jag gillar NAD för det. MVH /Chuck
Postad 15 June 2007 - 08:38
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Det viktiga är att det låter bra vilket inte nad c372 gör. Nad's karaktären är som att att spela med lakan över högtalarna. instängt och platt ljudbild. Har ej lyssnat på deras M serie men mycket av deras C serie isscchh den duger bra till cervin W.
så lyssna till Primare eller rotel, 2 helt olika karaktärer ..
Postad 15 June 2007 - 09:22
simonerlandsson
-
simonerlandsson
-
Lärjunge
-
-
383 inlägg
Sen snackar du om kvalitet och det är precis vad du får för varje betald krona när man köper NAD.
Så verkar ju inte vara fallet om man ger sig på deras surr rec. På dig låter det som att bara för att de e "nad" så är det guld och gröna ängar, dessutom var jag noga med att påpeka att jag inte visste hur deras 2 kanalare va, bara att jag hört om någon som hade haft problem me någon 2 kanalare. Som sagt, läs lite själv om hur kvalitativa nad surr rec samt i någon mån derad dvd/cd spelare är, så jag får väl helt enkelt passa tillbaks detta till dig. Mmmm ehh har du koll på läget eller???
Postad 15 June 2007 - 09:26
simonerlandsson
-
simonerlandsson
-
Lärjunge
-
-
383 inlägg
Varför blir jag inte förvånad när jag ser en nad stärkare i ditt galleri  ?
En sak till bara, alla får tycka vad de vill, det är som sagt ett faktum att de har haft kvalites problem, och du behöver inte gå till attack med högaffel och gevär bara för att någon påpekar detta.
Postad 15 June 2007 - 11:10
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Tänkte höra hur det går för trådskaparen. Har du hunnit testa nån förstärkare än eller? Måste ju erkänna att jag håller lite på Primare, främst I21 som tydligen skall vara mycket bättre än den gamla I20. Skriv gärna några ord hur du upplevde det hela med.
// Sat
Postad 15 June 2007 - 18:23
Spike1
-
Spike1
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej igen och tack för alla tips! Jag har tyvärr inte hunnit kolla vidare ännu, jobb, hemtenta och familj upptar mkt av tiden.
Jag har bestämt mig för cm1 men vet som sagt fortfarande inte vad jag skall driva dem med.
Har precis sålt det sista av mina gamla hemmabioprylar och på så sätt frigjort lite kapital. Letar egentligen efter en hygglig cd-spelare oxå. Funderar på Cambridge 640 v2, kanske ihop med rotel ra-06 och b&w cm1, enligt mig en snygg och förhoppningsvis duglig kombo.
Va tror ni?
Mvh Spike
Postad 15 June 2007 - 23:23
mirazelda
-
mirazelda
-
Användare
-
-
150 inlägg
Om du har ra-06 i kikarn till cm-1, testa Marantz Pm7001KI om du inte gjort det innan du bestämmer dig. Snäppet vassare än ra-06 om du frågar mig. Kanske inte i kraftresurser dock...men finlir. Du lär inte bli besviken vilken av dem du väljer iofs...
YNWA/Mz
Postad 16 June 2007 - 12:31
Per L
-
Per L
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
hej,
Sitter själv och väntar på en sändning av CM1 från oduglingarna på HiFi-Klubben. Definitivt sista gången jag handlar där. OnOff har ju för sjutton mer kundfocus!
Nåväl... ville bara hålla med mirazelda. Marantz PM7001KI borde du helt klart lyssna på. Jag lyssnade hemma på CM1 ihop med Rotel RA-06 och Marantzen och jag måste säga att Marantzen lät snäppet bättre än Rotel! Bara ett tips från någon som testat.
Lycka till!
Postad 16 June 2007 - 22:28
Acid
-
Acid
-
Lärjunge
-
-
352 inlägg
Varför blir jag inte förvånad när jag ser en nad stärkare i ditt galleri ?
En sak till bara, alla får tycka vad de vill, det är som sagt ett faktum att de har haft kvalites problem, och du behöver inte gå till attack med högaffel och gevär bara för att någon påpekar detta.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja vad ska man säga kändes bara som du var ute efter att kasta skit på något märke vilket du grundar på vad du läst på nätet? Eller du har kanske själv testat deras produkter? Sen har ju inte deras surr rec med denna diskussionen att göra för i denna tråden handlar det om 2 kanal. Men jag släpper denna diskussionen nu för den leder ingenvart alla har sina åsikter som sagt.
Postad 16 June 2007 - 22:39
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
Eftersom denna tråden primärt handlar om "<variabel> förtärkare till const Högtalare" så flyttar jag den här tråden till förstärkarforumet.
//Loofy
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|