Ljudbygge SAAB 900 -96
25 svar till detta ämne
Postad 26 June 2007 - 18:41
erik_axel88
-
erik_axel88
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har en SAAB 900 -96 som jag just nu har original 3,5"-högtalare i instrumentpanelen, zachry 6*9" i hatthyllan samt två 12" zachry-basar i skuffen. Ljudet låter bra när man sitter i framsätet men i baksätet känns det som att allt ljud kommer bakifrån. Undrar därför om det vore en bra idé att byta ut 3,5"-högtalarna till några bättre samt sätta i 5,25" i framdörrarna (har två nya i kartong av märket zachry) och sedan köpa ett litet slutsteg att driva 6*9orna med. Tänkte då driva 3,5" och 5,25" med huvudenheten. Kommer väl bli konstigt när man ska ändra fadern eller vad den heter (menar då att om man "vrider fram" ljudet kommer 3,5orna spela och om man "vrider bak" ljudet kommer 5,25orna spela). Men tror ni det kommer bli bra i övrigt? Kom gärna med andra förslag om ni har några. tack på förhand.
Postad 26 June 2007 - 19:21
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
i min 900 har jag ett 6.5" dls kit fram, låter bra, tycker du skulle titta på nåt liknande, och montera diskanten där 3.5" sitter idag, du vet att 6x9 sitter original där bak också va? bara tips om att montera dom där istället för i hatthyllan.
Postad 26 June 2007 - 19:25
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Mitt förslag. Byt ut 3½" mot diskanter och kör framsystemet på steget och inte 6x9"hgt...
Postad 26 June 2007 - 21:06
erik_axel88
-
erik_axel88
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
@Kvistarn Får 6,5" plats i framdörrarna? Ja alltså menade att jag har 6*9orna där original satt förut. @Professor_Kalkyl Menar du då att jag ska ha diskanter i instrumentpanelen och basar/mellanregister i framdörrarna eller? De 5,25" som jag har är följande: https://www.prisjakt...kt.php?p=126293 Tänkte ha dem i framdörrarna. (SAAB 900 har inga högtalare i bakdörrarna, glömde säga det)
Redigerat av erik_axel88, 26 June 2007 - 21:07.
Postad 27 June 2007 - 15:59
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
det är 6.5 original där framme, om man har det stora ljudsystemet, men hålen är 6.5" i dörrarna.
Postad 27 June 2007 - 16:55
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Diskanter i instrumentbrädan och mellanregistr/"midbasar"i dörrarna, fast har du koaxialer funkar ju inte det som jag tänkte.
Postad 27 June 2007 - 18:20
erik_axel88
-
erik_axel88
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jaha ja, 6,5" i framdörrarna. Bra av mig att jag köpte 5,25" då... Då får jag nog sälja dom och köpa annat. Vad tror ni om dessa? https://www.prisjakt...kt.php?p=126299Har en annan fråga också. I min SAAB har jag lilla stereon vilket innebär att det inte sitter några högtalare i framdörrarna. Någon som vet om det finns fördragna kablar (och vilken färg dom har i sånt fall) eller om man måste hålla på och pula med det också?
Postad 28 June 2007 - 20:26
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
jag tror det ska finnas, men annars är det inte så svårt att dra in, kablarna mellan dörren o bilen sitter fast med en snabbkontakt i dörren och jag har dragit nya grövre kablar till mina dörrar där igenom, fanns lediga hål i kontakten, lite bökigt var det kanske... om du ändå tänkt lägga dom penarna på framsystem tycker jag du borde åka och lyssna på några om du kan, själv fastnade jag för dls.
Postad 02 July 2007 - 22:46
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Finns inga kablar fördraget på den årsmodellen, tyvärr. Lite pyssel, men det går.
Som sagt 6.5" kit fram, drivet på steg är medicinen.
Postad 03 July 2007 - 22:20
erik_axel88
-
erik_axel88
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Nej märkte det. Har dragit ut kablar i ena dörren idag, inte det roligaste jag gjort. Ska köpa ett 6,5"-kit och prova köra kopplat direkt till stereon. Blir jag inte nöjd får det bli ett steg. Frågan då är om man ska köpa ett 4-kanaligt och även driva 6*9orna med det eller köra på 2-kanaligt, vad tror ni?
Postad 08 November 2008 - 00:52
doomenicer
-
doomenicer
-
Användare
-
-
247 inlägg
Jag har skaffat mig en saab 900 och undrar om min årsmodell har fördragna kablar? Min är -98. (plus att den e vit, hehe) Vilka färger har kablarna? Är inne lite på samma spår men jag ska nog montera ett steg till dem med en gång men jag e intresserad av hur det låter för dig erik_axel? Om du nu skulle råka kolla in här igen? Hur gjorde du? Vad blev det för högtalare?
Postad 08 November 2008 - 02:37
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
doomenicer, det skadar ju inte att kika om du har fördragna kablar, det tar inte så lång tid och är lärorikt
Postad 08 November 2008 - 12:41
erik_axel88
-
erik_axel88
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag var tvungen att dra fram kablar i dörrarna. Drog dem genom "gummikanalen" där alla andra kablar går. Kopplade först loss kontakten, sen fäste jag högtalarkabeln i en ståltråd och trädde igenom ståltråden genom "gummikanalen" och drog sedan igenom kabeln och kopplade tillbaka kontakten. Tänk på att du måste ta bort hela dörrsidan när du monterar 6,5orna, går inte att bara ta bort högtalargallret. Drev slutligen framsystemet med slutsteg, blev mycket nöjd med resultatet. Använde följande system: http://www.ljudia.co...t.aspx?id=78235PS. det är till salu om du intresserad
Postad 08 November 2008 - 12:56
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Hej, har en lite undring. Har en 9-3 från 99 där man uppgraderat lite genom att sätta i diskanter i instrumentpanelen och 6,5" i framdörrarna och behållit 6*9" bak. Märket är GAS. Bättre än orginal antar jag men skulle jag vinna mycket på att tillföra ett slutsteg? Sen är det ju orginalstereon också. Kommer det vara någon ide att lägga ner energi på slutsteg om man behåller den eller bör man även byta ut den? M.a o. är det en klapprutten stereo bortom hjålp eller kan den funka ok med lite hjälp?
Som ni märker så är jag inte kunnig alls inom området, så tänk gärna på det när ni svarar.
Har jag fattat rätt att det redan är fördraget kablar för slutsteg till platsen vid sidan om mittkonsolen?
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 08 November 2008 - 13:04.
Postad 08 November 2008 - 13:27
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Du vinner så otroligt mycket på att tillföra ett slutsteg, bara org- stereon har lågnivåkontakter, har den inte det rekomenderar jag starkt att byta ut den hellre än att lägga in en högnivåomvandlare. Men slutsteg ska du ha
Mvh Andreas
Postad 08 November 2008 - 17:14
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Tack så mycket för bra svar. Gillar svar som gör att man slipper fundera så mycket. Blir till att fixa då.
Postad 11 November 2008 - 14:41
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Jaha, var iväg till min lokala bilradioservice. Han rekomenderade starkt att istället stoppa in en MDS Dynamic DAX8 istället. Verkar rimligt att vinsten då blir större. Fast det blir samtidigt priset också.
Han visade mig hur det blev och formatet på den var ju väldigt smidigt, så man kunde sätta den i princip var som helst, t.ex. under ett säte eller på sidan av bagageutrymmet. Den kostar strax under 2000:-.
Verkar rimligt att låta den ta hand om djupbasen så kan övriga högtalare koncentrera sig på mellan och diskant.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 12 November 2008 - 01:39.
Postad 11 November 2008 - 17:17
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ja, men du måste fortfarande likt förbenat ha ett slutsteg då där du delar bort djupbasen från allt annat och låta midbas "och uppåt" tas hand om av övriga högtalare.
Så jag säger ändå; skaffa ett slutsteg
Postad 11 November 2008 - 18:38
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Jaha, var iväg till min lokala bilradioservice. Han rekomenderade starkt att istället stoppa in en MDS Dynabic DAX8 istället. Verkar rimligt att vinsten då blir större. Fast det blir samtidigt priset också. Han visade mig hur det blev och formatet på den var ju väldigt smidigt, så man kunde sätta den i princip var som helst, t.ex. under ett säte eller på sidan av bagageutrymmet. Den kostar strax under 2000:-. Verkar rimligt att låta den ta hand om djupbasen så kan övriga högtalare koncentrera sig på mellan och diskant.
Räkna inte med för mycket utav den. Hade hellre satsat på en seriös montering av ett par kraftiga 6,5" i dörrarna med steg. Har lyssnat på den, inte imponerad, inte ens till det priset. Mvh Andreas
Postad 12 November 2008 - 01:38
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Detta var inte lätt  . Så ni menar att det visst är att föredra ett litet slutsteg? Servicekillen lät så övertygande när han förklarade varför han rekomenderade den lilla subben med inbyggt steg istället. Han menade på att högtalarna skulle prestera bättre när de inte behövde spela all bas samtidigt med de andra registren och samtidigt skulle jag få bättre bas. Skulle ju förståss föredra att slippa en extra låda i bagaget, och spara pengar är ju inte fel. Svårt som tusan att välja när man inte kan provlyssna innan. Hur var det med delning, jag kan inte detta så bra. Det finns ingångar för både lågnivå och högnivå på subbens steg, tror jag. Förklara gärna så att ett barn förstår  , här finns lite tekningska fakta om den: http://www.mds.se/?L.....FItemId=30775
Postad 12 November 2008 - 02:22
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Förresten, mina 6,5"-are monterades i dörrarna för ett par år sedan. Gjordes av BRL, så jag vet inte om det skulle betecknas som "seriös montering av ett par kraftiga 6,5" i dörrarna". Vet att märket på 6.5" och diskanterna är av märket GAS och gick på sissådär 5-600:- då.
Spelar det inte nån roll om man saknar lågnivåutgång på stereon utan behöver använda en sån omvandlare innan steget? Skillnad i kvalitet?
Nä, nu blev det sent. Dags att sova på saken. Tack för hjälpen så länge!
Postad 12 November 2008 - 09:20
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Nja att ett företag monterat högtalarna betyder tyvärr inte att det är en seriös montering, oftast brukar det vara en väldigt "basic" montering som går snabbt och lätt. Det beror helt på dörrens uppbyggnad. Detta kan du enkelt kontrollera själv. Högtalarens "kon" dvs framsidan av högtalaren skall spela rakt ut i bilens kupé, ingen luft får slinka in bakom dörrpanelen, detta kan du nog lösa genom att sätta en tjock skummatta runt högtalaren. Sedan kan du ju alltid prova koppla in ett steg på de högtalare som sitter där.
Som jag skrev tidigare så skall du inte använda någon omvandlare för högnivå, de håller ingen vidare kvalitet, om du inte ger dig på de dyrare med inbyggd ljudprocessor osv, men de kostar runt 5000kr. Lågnivå = bra kvalitet, högnivå = sämre kvalitet, högnivåomvandlare = ännu sämre kvalitet
Vad servicekillen menade var att du inte skall dela midbasarna så lågt, utan låta subben ta hand om de frekvenserna, där har han rätt. Men ingen har sagt att du skall strunta i en bas, dock tycker jag inte just den basen.
MEN, enklaste och billigaste vägen till lite bättre ljud är att bara koppla in en aktiv bas, skita i steg osv till högtalarna. Men hur kul är det..... Du kommer få lite bas i bilen, men inte kunna spela högre musik. Ge oss en budget så hittar vi på nåt åt dig
Mvh Andreas
Postad 12 November 2008 - 12:55
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Budget?  Vad är det?
Skoja lite bara. Har inte tänkt mig nån speciell prisnivå. Började bara med att jag vill höja nivån lite på ljudet en smula, till ett rimligt pris. Känns på nåt sätt som att jag antingen gör nån "billig" lösning och får lite bättre ljud, eller löper linan ut och byter stereo osv, vilket blir dyrt men ganska mycket bättre.
Mellanvarianten kanske bara blir relativt dyr med bara lite förbättring och det känns lite fel.
Tack så mycket för tipsen. Tror inte det finns lågnivå på orginalstereon, så du får gärna ge din syn på saken med dessa förutsätningar:
-Orginalstereo utan lågnivå
-Diskanter i instumentbräda
-6,5" i dörrar
-6*9" bak
Kan du ge tips på ett par olika prisnivåer och lösningar så kan jag se vad som lockar mest.
Tack på förhand!
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 12 November 2008 - 15:04.
Postad 12 November 2008 - 16:01
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag skulle bytt huvudenhet till att börja med, till t.ex. Alpine CDA-9884 (kan även kompletteras med ljudprocessor den dagen man vill det). Sen skulle jag skaffat ett slutsteg (4-kanals). Kopplat in 6x9 och framsystemet till det, t.ex. Blaupunkt GTA460 (eller kanske Carpower HPB-604), inte snordyrt, inget värsting steg heller, men jag törs garantera att det är bättre än motsvarande MDS-dito.
Sen eftersom du har råd eller om du skaffar det med det samma så skulle jag rekomendera
RE Audio RE 10D4 bashögtalare, inte heller en värsting med relativt odyr och ska vara riktigt prisvärd och exempelvis Carpower HPB-1502 till att driva basen.
Postad 13 November 2008 - 09:41
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Håller med Professorn. Jag kan inte rekomendera något annat än att byta till en stereo med lågnivå. Sätter du sedan in ett 4-kanals steg så kommer det hända mycket med ljudet i bilen. Vill du sedan få lite mer tryck i ljudet tycker jag du kan byta ut ditt framsystem mot detta, https://www.prisjakt...ukt.php?p=29567Vill du bara lägga runt 2000kr på en aktiv bas så får du bättre resultat med det framsystemet jag rekomenderade, OM du driver de med ett slutsteg, och en stereo med lågnivå. Då krävs fortfarande såklart ett vettig montering av 6,5"arna, men jag tror det är ganska lätt att få till det hyffsat i din bil. Mvh Andreas
Postad 13 November 2008 - 12:13
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Tänkte att det blir nåt sånt. Tack för all hjäp att reda ut begreppen. Ska titta över möjligheterna, återkommer när jag kommit fram till nåt eller behöver mer råd.
mvh
Garfinkel
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Bilstereo
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|