Uppkörning - var i Sverige?
32 svar till detta ämne
Postad 09 July 2007 - 10:40
Unregistered5de31753
-
Unregistered5de31753
-
Användare
-
-
131 inlägg
Jag kör väldigt lite för tillfället, men har kört en del tidigare. Täntke komma igång igen nu eftersom mitt halkbane"prov" går ut i december och teoriprovet i november. så jag siktar på att köra upp innan dess.
dock så behöver jag en del tid för övningskörning. men jag har kanske bara ett försök på mig att köra upp eftersom allt runt omkring går ut.
var i sverige är det enklast att köra upp? jag gissar att Stockholm anses vara svårare pga tung trafik, mycket rondeller/korningar etc.
förklara gärna var som anses vara lite enklare.
tack
Postad 09 July 2007 - 10:43
Unregistered0449d717
-
Unregistered0449d717
-
Användare
-
-
166 inlägg
Jag kör väldigt lite för tillfället, men har kört en del tidigare. Täntke komma igång igen nu eftersom mitt halkbane"prov" går ut i december och teoriprovet i november. så jag siktar på att köra upp innan dess.
dock så behöver jag en del tid för övningskörning. men jag har kanske bara ett försök på mig att köra upp eftersom allt runt omkring går ut.
var i sverige är det enklast att köra upp? jag gissar att Stockholm anses vara svårare pga tung trafik, mycket rondeller/korningar etc.
tack
<{POST_SNAPBACK}>
Säffle is the shit =) 3 röd ljus å 2 rondeller typ =)
Postad 09 July 2007 - 12:36
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
tack
<{POST_SNAPBACK}>
En fördel att köra i en storstad är ju just den tunga trafiken. I Säffle måste du hålla 50 på en 50 väg. Det är inte många gånger per dygn som du kan hålla 50 på Sveavägen i sthlm. Har du en lägre hastighet så har du också längre tid på dig att ta in skyltar och information. Bästa uppkörningsvädret måste var total snöstorm. Då kan du med alla rätt krypa fram och har då en jäkla tid på dig att läsa av vägar och skyltar. /Johan
Postad 09 July 2007 - 12:43
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Jag körde min uppkörning i Uppsala som sägs vara den en av de svåraste ställen att klara det ( en kompis till mig kuggade 5x irad där ), fast jag klarade det på första. Annars har jag hört att Eskilstuna ska vara en av de lättaste ställena för att köra upp.
Postad 09 July 2007 - 12:53
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Älvsbyn, var på tal om att dom skulle ta bort den orten som uppkörningsort då det bara finns en rondell och inga rödljus. Annars Piteå är väligt enkelt, tog körkort här uppe hade kört en hel del bil (några tusen mil) men aldrig söder om Sundsvall. När jag hyrde en minibuss och skulle in i Göteborgstrafiken bland alla spårvagnar var det verkligen inte lätt. Det behöver inte vara negativt att ta körkort på större ort, kände iaf. att mina kunskaper inte riktigt funkade nere i Göteborg.
Postad 09 July 2007 - 14:38
Dum-Dan
-
Dum-Dan
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
ROBERTSFORS!! 
Inga rödljus, en 30km/h sträcka på 100 m, inga järnvägar, ej möjlighet till fickparkering eller stopp-plikter, har du "otur" måste du ut på E4 och då får du en stopp-plikt! 
Sen är det en enda lång gata som är huvudled i samhället, bättre går nog ej få!
Postad 09 July 2007 - 15:09
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Kan svara för att Eskilstuna inte är så enkelt att köra upp i. Nu kuggade då inte jag min uppkörning men vi har rondeller överallt, på sina ställen så hinner man nog med 6 rondeller inom 1000 meter. Hälften av rondellerna har konstiga körfält och det sitter sällan skyltar utan ritat på vägen istället, knepigt vintertid då det inte syns, knepigt sommartid då det går rätt fort i trafiken.
Postad 09 July 2007 - 16:21
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Ärligt, kan du inte köra upp i sthlm så är du inte säker på vägarna och bör då således inte vistas på vägarna i en bil. Sen så är det ont om tider i sthlm, har min tid nu den 20:e juli och har då väntat i lite drygt 7veckor på den tiden.
Postad 09 July 2007 - 22:42
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1682 inlägg
Lysekil, 2 rondeller, inga rödljus och i princip ingen trafik...
Postad 09 July 2007 - 22:53
Unregistered5de31753
-
Unregistered5de31753
-
Användare
-
-
131 inlägg
Ärligt, kan du inte köra upp i sthlm så är du inte säker på vägarna och bör då således inte vistas på vägarna i en bil. Sen så är det ont om tider i sthlm, har min tid nu den 20:e juli och har då väntat i lite drygt 7veckor på den tiden.
<{POST_SNAPBACK}>
hahaha, jaja. lägg ner.
Postad 09 July 2007 - 22:54
Unregistered5de31753
-
Unregistered5de31753
-
Användare
-
-
131 inlägg
tack för alla, bra, svar. nu har jag lite koll på landet. har bokat en uppkörning i sthlm i oktober, har då 1 månad om jag failar at hitta ny akuttid ute i nått hål.
Postad 10 July 2007 - 07:20
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Jag körde upp i Stockholm, eftersom jag bor i Sundbyberg. Orka åka iväg å köra upp. Har ett par polare som åkt iväg till landsbyggden å kört upp. Dom vågar knappt åka in å köra inne i stan! Samma dag som jag fick kortet åkte jag in till stan å körde hela dan i princip!!
Postad 28 July 2010 - 09:51
GunGun
-
GunGun
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan, jag körde i Visby ... det finns många tomma gator  / Körkort
Postad 28 July 2010 - 15:09
Sonnerphors
-
Sonnerphors
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Flen i Södermanland sägs vara den lättaste staden att ha uppkörning i. Mkt folk från Stockholm och runt som kommer dit och tar körkortet.
Postad 28 July 2010 - 15:21
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Läste i någon tidning för en herrans massa år sedan att man kan få ett svenskt körkort utan att kliva in i bilen. Köpa det någon stans i ... tror det var Gibraltar och sedan byta till engelskt sedan tyskt sedan svenskt eller något liknande... Kanske bara drömde men någon stans bak i huvudet så har jag för mig detta. Körde upp i Gbg, är inte så knepigt som man kan tro.
Postad 28 July 2010 - 15:25
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Hahahah! Har inget med saken att göra.... Grejjen är att om "vet" att det ska vara lättare någon annan stan blir man automatisk lungnare å kör bättre. Under uppkörningen kör man knappas sitt bästa (inte jag iaf) pga stress/nervös. Farsta sägs vara det det svåraste jag klarade 2:a uppkörningen där. Vände t.o.m på kyrkogården där det var skyltat ej trafik  Men i nynäs (skulle vara lättare där) svängde jag vänster på en 70-väg och blev kuggad för att jag saktade ner (tänkte safty first) men, men hon ville att jag skulle utnyttja farten... Å sedan ska man kära ###### fitt ECO-driving... tack för alla, bra, svar. nu har jag lite koll på landet. har bokat en uppkörning i sthlm i oktober, har då 1 månad om jag failar at hitta ny akuttid ute i nått hål.
Låter bra, men som sagt ett lotteri detta med vem du kör med men lycka till!!
Redigerat av Timpolanen, 28 July 2010 - 15:26.
Postad 28 July 2010 - 15:28
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Får väl hoppas att han så här 3 år senare har lyckats tagit "lappen", annars så ska han nog inte ha körkort
Redigerat av -Palle-, 28 July 2010 - 18:04.
Postad 28 July 2010 - 15:43
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Lånar den här tråden lite. Jag har övningskört privat ett tag nu och jag tänkte ta mitt körkort direkt när jag fyller 18, vilket är i november. Jag har inte tagit någon kurs (riskettan o.s.v.) och undrar ifall man kan boka uppkörning och provet innan man gjort dessa?
Postad 28 July 2010 - 22:18
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Får väl hoppas att han så här 3 år senare har lyckats tagit "lappen", annars så ska han nog inte ha körkort 
HAHAHA! Såg inte! Vi borde få se en film där ha ligger i ställ tycker jag för att visa oss att han kan köra
Postad 28 July 2010 - 23:20
Sonnerphors
-
Sonnerphors
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Lånar den här tråden lite. Jag har övningskört privat ett tag nu och jag tänkte ta mitt körkort direkt när jag fyller 18, vilket är i november. Jag har inte tagit någon kurs (riskettan o.s.v.) och undrar ifall man kan boka uppkörning och provet innan man gjort dessa?
ja, du kan nog boka direkt via vägverket, dock inte säker.
Postad 29 July 2010 - 06:21
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
] Hej! Om jag inte har helt fel så måste riskutbildning 1 och 2 vara färdiga innan du får boka uppkörning/prov. //Hampus Lånar den här tråden lite. Jag har övningskört privat ett tag nu och jag tänkte ta mitt körkort direkt när jag fyller 18, vilket är i november. Jag har inte tagit någon kurs (riskettan o.s.v.) och undrar ifall man kan boka uppkörning och provet innan man gjort dessa?
] Hej! Om jag inte har helt fel så måste riskutbildning 1 och 2 vara färdiga innan du får boka uppkörning/prov. //Hampus
Redigerat av Hampuz, 29 July 2010 - 06:20.
Postad 29 July 2010 - 15:38
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Pjosk... finns inget svårt ställe att köra upp på!
Postad 30 July 2010 - 19:44
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Pjosk... finns inget svårt ställe att köra upp på!
Nope gäller bara att ha flyt !
Postad 30 July 2010 - 23:17
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Nope gäller bara att ha flyt !
Gäller bara att veta vad man sysslar med! Har själv kört upp i Ystad och Trelleborg. (oh nej vilka storstäder det är!)
Postad 30 July 2010 - 23:45
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Norrtälje är ett lätt ställe. sen ska man ha tur med inspektören också man kan råka få en nitisk jäv,,. Men där man har övningkört så borde det ju vara lättast  Pjosk... finns inget svårt ställe att köra upp på!
Håller med, men det finns mindre svåra.
Postad 30 July 2010 - 23:56
BGPv4
-
BGPv4
-
Forumräv
-
-
923 inlägg
Enligt Aftonbladet som hade test nyligen var det lättast att klara uppkörningen i Umeå.
Storstäderna ska undvikas eftersom dom generellt sett är hårdare och ser inte mellan fingrarna lika lätt.
Postad 31 July 2010 - 22:01
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Gäller bara att veta vad man sysslar med!
Har själv kört upp i Ystad och Trelleborg. (oh nej vilka storstäder det är!)
Nja håller inte med..
Postad 31 July 2010 - 22:06
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Vet inte vad jag tycker om olikhetrna igentligen. Känns bara mindre kul när en snubbe från Bengtsfors som aldrig kört i trafik fickparkerar in sin fiat uno i hjulhuset på min dodge för att han inte kört i så trafikerade områden innan och blev nervös. Har man lappen så har man och då skall man kunna köra bil.
Postad 31 July 2010 - 23:04
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Vet inte vad jag tycker om olikhetrna igentligen. Känns bara mindre kul när en snubbe från Bengtsfors som aldrig kört i trafik fickparkerar in sin fiat uno i hjulhuset på min dodge för att han inte kört i så trafikerade områden innan och blev nervös. Har man lappen så har man och då skall man kunna köra bil.
Helt klart! Men när de kuggar en bara för att det är kul typ så blir man riktigt förbannad, samt att VV har blåst mig på 1000kr.
Postad 01 August 2010 - 02:00
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
ingen som kuggar en för att det är kul. Man kan tycka att det är en liten sak om dom kuggade en för att t.ex inte kollat i just den bakspegeln.
Man får då ha i bejakande att dessa personer träffar dig 1gång för att utvärdera dig som kör duglig.
Postad 01 August 2010 - 11:16
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Bättre de är för hårda än för slappa, det är ingen rättighet att få köra bil!
Postad 01 August 2010 - 11:25
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Okej....
Jag skulle svänga vänster på en 70-väg. Det var en avtagfil för att sväga vänster så att man inte skulle stoppa upp trafiken bakom. Men jag tänkte ändå "safty first" å saktade ner och kollade Vä-Hö först, utan att stanna helt och körde sedan iväg.
Men hon tyckte att jag skulle utnyttjat farten " å kör på"....
Men när jag väl fick lappen så körde jag fel 3-ggr samt vände på en kyrkogård där trafik var förbjuden...
Postad 05 August 2010 - 13:49
GunGun
-
GunGun
-
Rookie
-
1 inlägg
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|