Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lödtenn/Lödpennor - Tipstråd

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 July 2007 - 11:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
För att få ett sammanhang till de första ~10 inläggen i den här tråden lägger jag in en referens till vad som initierade den. Nämligen en tråd som handlar om interna bilder innuti en diverse högtalare.

Länk

Den här trådens syfte och bredd är:
  • Lödningsteknik - Vad är viktigt att tänka på vid lödning.
  • Lödmateriel - Olika Tenn/Pennor/Flussmedel etc.
(Kanske utökar listan senare)

Som referens till de c:a 10 första inläggen så tar jag med ett citat av de inlägg som startade diskussionen.

Har några bilder på Pip. De är inte mina, så om någon vill ha äran eller kanske rent av ta bort
bilderna så är det bara att skicka ett PM.

<Bortredigerade bilder: Internbilder på ett exemplar av Ino Audio Pip.>

<{POST_SNAPBACK}>

För att se bilderna och följa tråden de citerade inlägget härstammar ifrån så kan man klicka på den orangea (stavning?) pilen nere till höger i citatet.

//Loofy
----------------------------

Jo, jag ser att det stämmer, det är EKUA. Lödningarna var lite "geggiga" så jag kunde inte se om det var en eller flera kardeler men det är en. (Killen har inte flussat :P )

Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 18:44.

Postad 09 July 2007 - 12:10

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

(Killen har inte flussat  B) )

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är flussat? :P

Postad 09 July 2007 - 12:18

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

(Killen har inte flussat  B) )

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är flussat? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Flussmedel, vilket gör att lödningarna fäster bättre och allmänt underlättar vid lödning.
Nu för tiden brukar det väl dock vara flussmedel direkt i lödtråden. Det är det iallafall på den vi använder på jobbet.

Redigerat av DePalma, 09 July 2007 - 12:27.

Postad 09 July 2007 - 13:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det finns alltid lite flussmedel inne i tråden, ofta ett slags harts. Tyvärr brukar det inte ha någon större effekt eftersom det går upp i rök i samma ögonblick som tråden träffar den heta ytan.

Själv använder jag flytande flussmedel som penslas på inför lödningen. Det ger en mycket renare lödning med bättre kontakt.

Postad 09 July 2007 - 13:56

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ahh, tack för svaret. Inte lött själv på över 20 år. :P

Postad 09 July 2007 - 14:00

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Själv använder jag CLassetråd och då behövs ej fluss... :P

Postad 09 July 2007 - 14:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Uj, uj, uj. Off topic och allt ... men pröva flytande fluss även till Clas Ohlssontråd. Det blir bättre. Clas har förresten en bra tråd med bra halter av både koppar och silver som fungerar utmärkt till elektronik och svagströmslödning.

Postad 09 July 2007 - 17:22

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Ursäkta OT.
Ska ta reda på vad det är för tråd vi använder på jobbet. (Är elektriker).
Den är iallafall kanon att löda med. Behövs inget fluss och det blir kanonresultat. TYcker det är drygt att hålla på och kladda med fluss etc.

Postad 09 July 2007 - 18:12

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Jag tar och lyfter ut en del inlägg till en egen:

"Lödtenns tråd" - som jag lägger i Forumets Gör-Det-Själv-Del. Ett intressant ämne som förmodligen gynnar många medlemmar.

Jag föreslår att vi dessutom kan diskutera olika Lödpennor i den. Själv har jag en sån där som blir Väldigt varm Det sitter en extern strömförsörjning till den.
Anledningen till att jag köpte denna var att jag hade en hobby när jag var mindre som heter "Miniracing". Även kallat "slotracing" - den intresserade som inte vet vad det är kommer känna igen sig om man tittar på den här sidan (alla har väl fått en liten bilbana i hjulklapp - i plast) :P.
Anledningen till den speciella lödpennan beror på att när man skulle byta motor på bilen - så fanns det en risk att man även värmde upp lödtenn och andra ledningar inne i den lilla elmotorn om man värmde för länge...(och godset var litet och tunt - motorn som helhet var/är ungefär som en halv tumme i sin helhet.).

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 09 July 2007 - 18:47.

Postad 09 July 2007 - 19:06

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det vanliga problemet med lödning. Donet måste vara hett för att man ska få en tät lödning men om man värmer för länge så smälter allt runtomkring. :P

När det gäller flussning så har jag kört både med och utan (flussmedel alltså) och det blir överlägset bäst när man flussar. Man ska ju få den blanka, jämna kulan med lödtenn som sluter tätt till allt.

Särskild när man löder flerkardelig tråd är det viktigt att flussa så att tennet flyter ut och fogar samman kardelerna. Utan fluss blir det mest en klump med lödtenn på ytan.

Redigerat av Unregistered1197, 09 July 2007 - 19:10.

Postad 09 July 2007 - 19:15

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
kör med en biltema 60w kolv och biltema lödtenn med fluss, funkar perfekt att löda högtalarkablar, delningsfilter och liknande grejer med.

Postad 09 July 2007 - 19:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Klart det funkar men det blir ännu bättre med fluss. Jag säger det bara så att någon ska kunna pröva och bli lika glad över resultatet som jag ;)

Postad 10 July 2007 - 01:17

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Aldrig testat att flussa separat faktiskt, borde göra det nästa gång. Men nu har jag inte byggt något på länge. Och sist jag gjorde något var det inte så känsligt. Lagade ett 3Com x-jack(gamla modellen) PCMCIA nätverkskort där jag trampad på kabeln och slitit av hela x-jacket och laminatkabeln. Hårresande att försöka pillra in 8 små tåtar på insidan av de utstickande bläcken.

Kör med variabel(200-450c) billig Stannol Industa 300 lödstation. Sedan en 1,5x0.5mm mejselspets. Fungerar till det mesta, men det knepigsta jag gjord för hand var nog ytmontering av SMT komponenter, det gör jag gärna inte om.

Sånt här gjorde jag när jag yngre och dummare. Prototyp för en Spdif->Toslink I/O Modul för SB-Live Value som kom utan modul.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Damocles, 10 July 2007 - 01:30.

Postad 10 July 2007 - 08:31

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Särskild när man löder flerkardelig tråd är det viktigt att flussa så att tennet flyter ut och fogar samman kardelerna. Utan fluss blir det mest en klump med lödtenn på ytan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag brukar personligen bara förtenna en flerkardelig kabel innan man löder fast den. Då får man alltid en perfekt smälta mellan kardeler och det fäster perfekt på materialet man ska löda på.

Postad 10 July 2007 - 10:30

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Ngn som vet om det är skillnad att laga modern elektronik kontra gammal numera eftersom lagen inte längre tillåter bly i lödtennet?

Det har ju varit otaliga tillverkare som haft problem pga just detta.

Postad 10 July 2007 - 11:59

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nja, tror inte det. De nya lödtennerna utan bly har ungefär samma smältpunkt. Dessutom kan du fortfarande köpa lödtenn med bly.

Postad 10 July 2007 - 19:04

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jo det kan man men vad händer på lite längre sikt när de olika sorterna blandas, problemen har ju vart frätskador på kort och komponenter som lossnat...

Postad 10 July 2007 - 19:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Vet ej. Det är väl nästan omöjligt att matcha exakt det lödtenn som de använde i fabriken ändå så det är väl bara att löda och hoppas. Man får ju suga bort det gamla tennet så gott det går innan man lägger på nytt.

Postad 22 July 2007 - 07:49

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Man ska ju få den blanka, jämna kulan med lödtenn som sluter tätt till allt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill bara påpeka att man inte alls vill ha någon kula, man ska kunna skönja konturerna av det man lött. Har man en kula kan man inte vara säker på att den sluter tätt.

Postad 22 July 2007 - 09:17

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Semantik. Lödningen ska vara blank och slät i alla fall inte matt och ojämn. Med extra fluss så flyter lödtennet ut ordentligt och sluter tätt. Det är det som är min poäng. Vad man sen kallar lödningen är ju mindre väsentligt :(

Postad 22 July 2007 - 09:37

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Semantik. Lödningen ska vara blank och slät i alla fall inte matt och ojämn. Med extra fluss så flyter lödtennet ut ordentligt och sluter tätt. Det är det som är min poäng. Vad man sen kallar lödningen är ju mindre väsentligt :(

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ville bara förtydliga lite, man kan aldrig vara för tydlig när det gäller kvalitet. :huh: När jag läser ordet "kula" ser jag nämligen bilden av en kula, vilket kanske är det vanligaste lödfelet (för mycket lod).

Postad 22 July 2007 - 09:52

bungoberra
  • bungoberra
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
En "kula" brukar det bli när lödkolven(fel) och inte lödstället(rätt) smälter tennet. :(

Postad 22 July 2007 - 10:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
En kula blir det snarare när man inte har värmt det man ska löda ordentligt så att lödtennet stelnar vid första kontakten.

Låt oss säga "bula" då för att slippa haka upp oss på oväsentligheter.

Postad 22 July 2007 - 11:54

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Ja, det kan bli kulor av det också. Har du däremot en begränsad yta, t.ex. när man löder ytmonterat, så får man kulliknande lödningar av för mycket lod. Även "bula" är ett olyckligt valt ord i sammanhanget, lodet ska precis täcka det man löder och ha fina konkava övergångar mellan de ytor som löds samman. Inga kulor och inga bulor.

Postad 26 July 2007 - 16:16

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Har kollat på mina m-65:or och de kabelskor som fäster kabeln mot högtalaren inge inget förtroende då en redan har lossnat.
I alla fall så har jag tänkt att löda fast kabeln i elementen så kontakten blir ordenterlig.
Läste här i tråden om att classes lödten ska vara bra?
Finns det att köpa flussmed på classes också?
Någon speciel penna ni rekommendera för jobbet? (inte för dyr :P )

Någon som har några tips & eller ideér att komma med?

"Kanske lite OT för tråden men säg till så tar jag bort den om så är fallet"

/Martin

Redigerat av MGW, 26 July 2007 - 16:18.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.