Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Använda 8 eller 4ohm?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 August 2007 - 14:50

Linuus
  • Linuus
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Jag o farsan diskuterade lite när vi kopplade in mitt hemmabiosystem häromdagen... :)

Jag har en Yamaha RX-V650 och då kan man ju ställa den på 4Ohm och 8Ohm tror jag det är.
Vad jag förstått så är det typ bara Yamaha som har den inställningen(?) och att det nästan alltid låter bäst i 8Ohm?

Kan högtalarna ta skada om man kör i 8Ohm och dessa är lägre?

Högtalarna jag kör med är dessa: http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1530
Dynavoice Challenger M-65 paketet.

Det står ju Impedans 4-8Ohm så det borde väl vara lugnt att sätta den för "8Ohm eller högre"?

Postad 06 August 2007 - 15:32

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Ja, kör på 8 ohms läget. Ger mest effekt.

Postad 06 August 2007 - 20:18

Linuus
  • Linuus
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Okej, men du har ju inte samma högtalare som jag.

Kan högtalarna ta skada om man kör i "fel" läge? Verkar så himla nojjigt när man kollar i manualen :)

O i manualen står det 8Ohm eller MER och högtalarspecen säger 4 till 8 ohm...

Postad 06 August 2007 - 23:25

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Förstärkaren kan ta skada av att du kopplar 4Ohmshögtalare när du har ställt stärkaren på 8Ohm.

Postad 07 August 2007 - 08:54

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Okej, men du  har ju inte samma högtalare som jag.

Kan högtalarna ta skada om man kör i "fel" läge? Verkar så himla nojjigt när man kollar i manualen :)

O i manualen står det 8Ohm eller MER och högtalarspecen säger 4 till 8 ohm...

<{POST_SNAPBACK}>

Står 6-16 ohm på min men jag kör 4 ohms högtalare som är knepiga att driva. Jag har ingen switch på min stärkare. Funkar bra ändå. Förstärkaren har skyddskretsar som slår ifrån om du överbelastar den. Det som händer i 4 ohms läget är att den reducerar max effektuttag pga ökat strömflöde vid lägre ohm, för att förhindra överhettning bl.a. Med andra ord uteffekten minskar. Ser du bara till att ha gott om utrymme för ventilation runt stärkaren så är det bara att köra på i 8 ohms läget och få ut betydligt mer effekt än i 4 ohms läget. Och eftersom dina högtalare har 4-8 ohm så innebär det att dom inte går under 4 ohm utan ligger mellan 4-8 ohm över frekvensbandet vilket kanske ger en genomsnittsimpedans på ca 6 ohm så då behöver du inte oroa dig för nåt.

Postad 07 August 2007 - 08:55

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Förstärkaren kan ta skada av att du kopplar 4Ohmshögtalare när du har ställt stärkaren på 8Ohm.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad för skada kan den ta? Har du råkat ut för det?

Postad 07 August 2007 - 11:19

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Yamaha förstärkarna har bara den sk 4/6ohm till 8ohm switchen för att lugna konsumenter som har högtalare med låga laster.
Dock så ger Yamaha förstärkare alltid mera effekt med switchen på 8ohm, däremot så kan den strömsvagare switchen på 4ohm skada högtalarna vid höga effektutag då den kan klippa och där med skicka ut likström till högtalarna = poff.

Saxat från audioholics

Choosing the Speaker Impedance

Yamaha still ships their receivers with the dreaded impedance selector switch. Our advice as always is to use the "Minimum 8-ohms" setting regardless of the impedance of your speakers. See our editorial note below for further elaboration.

Editorial Note about the Impedance Selector Switch
I recommend the "Minimum 8-ohms" setting even for 4-ohm speakers of moderate efficiency ( > 89dB SPL). Yamaha includes a" 6-ohm" setting to satisfy UL heat dissipation requirements when driving 4-ohm loads, as well as easing consumer concerns about driving low impedance loads. These switches step down voltage feed to the power sections which can limit dynamics and overall fidelity. My advice is to keep the switch set to "Minimum 8-ohms" regardless of the impedance of your speakers and ensure proper ventilation of the Receiver. Using the 6 ohm setting will reduce power output to your speakers about 15-20% and thus cause higher frequency of amplifier clipping if driven too hard which can damage your speakers.

http://www.audioholi...p-configuration

/Martin

Redigerat av MGW, 07 August 2007 - 11:20.

Postad 07 August 2007 - 12:41

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Frågan är då varför tillverkarna skriver att man kan skada förstärkaren om man kör på 8-ohmsläget med 4-ohmshögtalare?

Postad 07 August 2007 - 14:17

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Frågan är då varför tillverkarna skriver att man kan skada förstärkaren om man kör på 8-ohmsläget med 4-ohmshögtalare?

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är då varför Yamaha i princip är dom enda som fortfarande använder den funktionen och det funkar utan för alla andra? Dom vill väl svära sig helt fria och ha nåt att skylla på om det mot all förmodan skulle bli problem med nåt på deras maskiner.

Postad 07 August 2007 - 16:15

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Min sprillans Onkyo 805 har faktiskt en omkopplare. Man får välja mellan 6 ohm eller 4 ohm. Själv kör jag på 6 ohm eftersom högtalarna är specade 4-8 ohm (Canton Karat 709 DC).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har Audio Pro 4 ohms högtalare och jag kommer iallafall välja 4 ohm.
Tror jag får min 805:a i början på nästa vecka.
Ifall man väljer 8 ohm när man har 4 ohms högtalare så får förstärkaren/receivern jobba extra mycket.
Offrar en del effekt men tror nog att 805:an räcker till ändå;)

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 07 August 2007 - 16:16.

Postad 07 August 2007 - 17:00

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Min Pioneer VSX-AX4ASi har också en omkopplingsfunktion för vilket motstånd högtalarna har. "Speaker impedance 8 Ω - 16 Ω. See instruction manual for 6 Ω - 8 Ω speaker changeover operation"
Bifogad fil  vsxax4asisback.jpg   462.95K   31 Antal nerladdningar
Jag vet inte om det är samma sak iom att omkopplingen gör digitalt i receiverns meny och inte med en switch, som kanske annars är brukligt? (Jag kör på 6-8 Ω, iom att mina högtalare är på 6 Ω.)

Thomas

Postad 07 August 2007 - 17:08

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Ifall man väljer 8 ohm när man har 4 ohms högtalare så får förstärkaren/receivern jobba extra mycket.

<{POST_SNAPBACK}>

Den jobbar ju inte mer eller mindre beroende vad du har switchen på, förutom då du överskrider den effekten som är "max" i det "strypta" 4 ohms läget och utnyttjar den extra effekten som finns där från början i det "ostrypta" läget.

Postad 07 August 2007 - 17:18

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Den jobbar ju inte mer eller mindre beroende vad du har switchen på, förutom då du överskrider den effekten som är "max" i det "strypta" 4 ohms läget och utnyttjar den extra effekten som finns där från början i det "ostrypta" läget.

<{POST_SNAPBACK}>

Okey, kan säga jag är inte så bra på det här med ohm... Har bara läst att ifall man bara har 4 ohms högtalare så ska man välja 4 ohms läget...
Har haft en Sony Vas 333 förut och alltid kört på 4 ohms läget utan problem.
Ska jag kanske välja 6 ohm och uppåt när jag får hem min Onkyo 805?
Har Audio Pro Avantech högtalare.
Detta här är ju lite off topic...
Tacksam för svar...

Postad 07 August 2007 - 17:42

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Okey, kan säga jag är inte så bra på det här med ohm... Har bara läst att ifall man bara har 4 ohms högtalare så ska man välja 4 ohms läget...
Tacksam för svar...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, har också haft en 333 förut, körde den i 8 ohmsläget på 4 ohms högtalare utan problem. Klart det fungerar i 4 ohmsläget, bara att du får ut mindre effekt. Skulle jag vart du så skulle jag välja det högre läget på switchen, då får du ut betydligt mer effekt.

Saxat från ett labbtest av Sony VA555ES hos homecinemachoice:

In addition to the 555's impressive 'DSP' horsepower, its amplification is solid. Measured in our lab, with the switch in the 8ohms position, the 555 delivers 106W into 8ohms and 162W into 4ohms, but flip to the 4ohms position and the output into a 4ohms load is reduced to 98W

Där ser man klart och tydligt vad switchen gör. Uteffekten i 4 ohm reduceras med 64W = 40%! på denna maskin.

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 07 August 2007 - 17:46.

Postad 07 August 2007 - 17:46

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Tacksam för svar...

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, har också haft en 333 förut. Klart det fungerar i 4 ohmsläget, bara att du får ut mindre effekt. Skulle jag vart du så skulle jag välja det högre läget på switchen, då får du ut betydligt mer effekt.

Saxat från ett labbtest av Sony VA555ES hos homecinemachoice:

In addition to the 555's impressive 'DSP' horsepower, its amplification is solid. Measured in our lab, with the switch in the 8ohms position, the 555 delivers 106W into 8ohms and 162W into 4ohms, but flip to the 4ohms position and the output into a 4ohms load is reduced to 98W

Där ser man klart och tydligt vad switchen gör. Uteffekten i 4 ohm reduceras med 64W = 40%! på denna maskin.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret!
När jag får min 805:a så får den jobba i 6 till 16 ohms läge...
Antar att den bryter ifall den blir för varm eller får jobba för hårt!

Postad 07 August 2007 - 17:56

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Tack för svaret!
När jag får min 805:a så får den jobba i 6 till 16 ohms läge...
Antar att den bryter ifall den blir för varm eller får jobba för hårt!

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns skyddskretsar som slår ifrån om man mot förmodan skulle överbelasta den, men då får man anstränga sig ;) Den kan ju bli överbelastad även i det andra läget också så det är inget som är unikt för det lägre läget.

Postad 07 August 2007 - 22:34

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Kopplar man en 4Ohmare i 8Ohms-utgången så kommer steget kunna leverera högra spänning, dock är det inte säkert att steget klarar av att lämna den ström som krävs och om strömskyddet är dåligt kan detta innebära att du bränner utgångstrissorna (har tre Yamaha-stärkare ståendes på mitt rum med vars en bränd trissa).

När du kopplar om till 4Ohmsläget så kommer stärkaren inte att pumpa ut lika hög spänning (för att uppnå samma effekt med en 4Ohmshögtalare som med en 8Ohmshögtalare krävs mindre spänning) och därmed skyddas den från att leverera för höga strömmar.

Postad 08 August 2007 - 08:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
En fundering: Mina högtalare är angivna som 4-8 ohm. Har dessa lägre impedans än högtalare som är specade 8 ohm? Alla vet ju att 8-ohmiga högtalare dippar ner i impedansen mot 4 ohm i.a.f.
Är det bara om högtalarna är specade 4 ohm som man ska ställa om förstärkaren?

Postad 13 August 2007 - 22:27

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
4-8ohm (vad jag har förstått) betyder helt enkelt att högtalarens ohm pendlar mellan 4-8ohm beroende på ingångsmatrialet.
Dvs det är en 8ohm högtalare så kör med 8ohm på förstärkaren. Du har ju dock ganska trögdrivna högtalare men med den förstärkaren du har så är det bara att kräma på.

/Martin

Postad 15 August 2007 - 06:01

teken
  • teken
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag har 4 ohm högtalare, onkyo 805.-

I manualen står att man ej får biampa i mindre än 8 ohms högtalare,då skadar man reciern
rejält??
Vad gör man ?
Single wire?
Har funderat att köpa monitor audios rs8, de kör ju på 6 ohm,kass?eller.
På 4ohms högt, skall man ställa switchen på 4 eller 6 eller 8 ohm?

Postad 09 October 2007 - 15:24

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Möjligen en akademisk fråga men, kan man blanda 4 ohms och 8 ohms högtalare?

Postad 09 October 2007 - 19:01

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Inga problem. :rolleyes:

Postad 11 October 2007 - 07:53

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Som jag har förstått det fordrar 4-ohmare mer effekt. Innebär det att 4-ohmare kommer att ha lägre ljudnivå i en blandad uppsättning?

Det anges att om man parallellkopplar ett par 8-ohmare motsvarar det 4-ohm.
Betyder detta att ett par seriekopplade 4-ohmare motsvarar 8-ohm?

Postad 11 October 2007 - 08:09

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Ohm är ett motstånd, dvs 4 ohms högtalare kräver bara hälften så mycket effekt som en 8 ohms högtalare för att uppnå samma ljudtryck, enkelt beskrivet. Mao, 4 ohmare kommer låte starkare än en 8 ohmare om du blandar. Sen spelar känsligheten också roll, men har dom samma känslighet så blir det så. Är det olika känslighet så påverkar det också ljudtrycket från respektive högtalare, lägre känslighet ger mindre ljudtryck vid samma effekt. Så nivåmässigt måste du justera in om du har blandat.

Det som är med lägre ohm är att det istället rusar igenom mer ström, vilket vissa förstärkare kan ha problem med att klara av pga för liten nätdel, eller att värmeutvecklingen blir för hög. Det är därför 4-ohmare ibland beskrivs som mer "svår" eller "krävande" än en 8 ohmare.

Postad 26 November 2007 - 09:10

j0cke
  • j0cke
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Hur funkar det om man kopplar ett par Audio Pro Black Diamond v.2 (4 ohm) till Denon-1908 (8 ohm) är det risk för skada i antingen förstärkare eller högtalare då? Samtliga förstärkare jag är intresserad av ligger nämligen på 8 Ohm

Postad 26 November 2007 - 09:57

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Vad är det för mening med att ha olika impedans på högtalare?
Tillämpas också av samma tillverkare.

Postad 26 November 2007 - 15:07

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Hur funkar det om man kopplar ett par Audio Pro Black Diamond v.2 (4 ohm) till Denon-1908 (8 ohm) är det risk för skada i antingen förstärkare eller högtalare då? Samtliga förstärkare jag är intresserad av ligger nämligen på 8 Ohm

Förstärkaren har ingen impedans i samma bemärkelse som högtalaren, utan 8 ohm används i benämning för vilken effekt förstärkaren ska klara att ge vid ett givet motstånd. En bra byggd förstärkare klarar att ge den dubbla effekten vid en halvering av impedansen, tex. 50w/8 ohm, 100w/4 ohm. Hursomhelst kan du driva dom högtalarna med den förstärkaren, men med låg impedans utveckals mycket värme och hurvida den förstärkaren är anpassad för det vet jag inte. Då ställs högre krav på god ventilation runt förstärkaren. Något man får ha i beaktning om du spelar på höga volymer och under längre perioder.

Postad 26 November 2007 - 15:10

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Finns det några högtalare som har samma impedanskurva som en annan? Jag tror inte det iaf.

Postad 26 November 2007 - 16:25

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Finns det några högtalare som har samma impedanskurva som en annan? Jag tror inte det iaf.

Jag trodde att en tillverkare bestämde sig för att bygga en 8 ohms eller en 6 ohms eller en 4 ohms högtalare.
Menar du att man bygger en högtalare och därefter mäter upp vilken impedansen blev?

Postad 26 November 2007 - 16:27

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Jag trodde att en tillverkare bestämde sig för att bygga en 8 ohms eller en 6 ohms eller en 4 ohms högtalare.
Menar du att man bygger en högtalare och därefter mäter upp vilken impedansen blev?

nej, men impedansen ändras.

Det är inte sällan en 8ohm dippar nedåt 5ohm, och det belastar förstärkaren betydligt mer.

kan faktiskt inte riktigt förklara mer, finns andra som är bättre på

Postad 26 November 2007 - 20:21

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Impedansen som nämns är ofta den genomsnittliga impedansen för högtalaren. Impedansen varierar över hela frekvensbandet, därför kan två "8 ohms" högtalare vara helt olika att driva.

Som ex. ser vi här nedan Sonus Faber Cremonas impedans- och faskurva. Impedans är heldraget och fasen streckad. Cremona är angiven till 4 ohm. Men man kan se att kring 80-100hz är den nere i 2,8 ohm och nästan 16 ohm vid 60hz.

Bifogad fil  CREmoFIG1.jpg   29.15K   0 Antal nerladdningar

Postad 29 November 2007 - 20:11

Cilver
  • Cilver
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Köp inte Pioneer ifall du har 4 ohms högtalare - det är vad Pioneer själva säger.

Jag har en Pioneer VSX-D811 idag men tyckte att den inte räcker till när det gäller musiklyssning och hade siktet inställt på VSX-LX60. Just angående ohm så frågade jag Pioneer ifall LX60 kunde driva mina 4 ohms Dali högtalare och fick följande svar:

[email protected] skrev:
Hej
Vi rekomenderar ej att använda lägre ohm än 6 på den modellen
Mvh Pioneer Support

Jag blev förvånad över svaret, att de inte ens rekommenderade en annan modell eller annan lösning och bad dem återkomma. Då fick jag nedan svar:

Datum: Thu, 29 Nov 2007 11:06:46 +0100 (CET)
Från: [email protected]

Hej

Modellen du anger bör ej köras på högtalare med lägre än 6 ohm. Detta är vår rekommendation och det kan alltså vara skadligt å köra på lägre än just 6, vi har tyvärr ingen modell för att köra på 4 ohm.

Mvh Pioneer Support

Med andra ord så verkar det som att jag får överge Pioneer eftersom jag inte har lust att byta ut mina Dali-högtalare. Inte just nu och speciellt inte efter den trissta inställningen från deras support.

/Cilver

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.