ett funkis biorum i källar/sutterängplan
36 svar till detta ämne
Postad 24 August 2007 - 21:40
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag har haft proj sedan början på nittitalet, bytte till mig en gammal Grundig proj, en med dagens mått rätt risig sak, som var byggd som ett soffbord. I samband med en flytt byggde jag ett riktigt biorum (denna gång med en RCF6200 proj) som var kombinerat vardagsrum. Inte bra! Det blev att fixa ett eget rum för detta intresse. Det rummet funkade bra för att vara lägenhet (fick flytta en del väggar och ljudisolera mot grannar osv), dock var det snarare snyggare än riktigt, riktigt funkis. Framför allt för ljusa material.
Så nu har jag flyttat igen, till en liten villa med en sutterängvåning, så nu är det dags att få stil på ett mera funkis biorum.
Så här såg rummet ut, efter att jag rivit ut alla mattor och garderober osv; (Har iofs tätat plattan mot väggarna genom att fräsa ett spår och fyllt med sikasil) 6,5x3,3x2,7 meter. Norrläge.
bild1.gif 227.97K
153 Antal nerladdningar
Eftersom jag har något hög radonhalt i källaren (runt 300bq), så tänkte jag passa på att montera rör för att koppla till en radonsug senare. För att vara på säkra sidan borrar jag två hål i plattan med en sådan här borr från Jula (rätt segt jobb, min stackars slagborrmaskin fick nog gå lite för hett (den var brännhet) fast jag tog rätt många pauser. Två borr gick det åt &så;
bild2.gif 256.68K
9 Antal nerladdningar
..och resultatet blev två sådana här;
bild3.jpg 80.58K
102 Antal nerladdningar
Detta är en gammal rendering, så måtten stämmer inte helt, men här kan ni iaf få en liten föraning om hur jag tänker.
Duken är en SMX screen, så jag kan placera center osv lite friare (mitt i bilden om jag blir nöjd med bilden och ljudet med SMX:en).
bild0.jpg 65.69K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereddd199671, 24 August 2007 - 22:22.
Postad 24 August 2007 - 22:13
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Äntligen är dom jobbiga radonhålen färdiga, dags för platonmattan. (Inga fuktproblem alls, huset står på morän/sluttning och det är långt ner till grundvattennivån men det är ju en betongplatta, så det är minimnivån s.a.s.
bild4.jpg 70.73K
5 Antal nerladdningar
TS55:an och GCM10S (i bakgrunden) är de två verkyg som jag använt mest för detta jobb;
bild5.jpg 113.7K
2 Antal nerladdningar
Golvspån är tugnt, den saken är klar... På den här bilden har jag gjort större delen av rummet, och skall avsluta med den bakre höjningen
bild6.jpg 102.77K
2 Antal nerladdningar
Efter att ha lagt till nästan dubbelt med reglar (CC cirka 25 cm!) och fyllt utrymmet med glasfiberull, och skruvat/limmat på golvspån ser det ut så här; (Plastöret som sticker upp till vänster i bild är det ena radonsugröret). Vid ytterväggarna så har jag gjort luckor för att kunna hålla koll på fukt i den delen av rummet där det teoretiskt borde vara värst.
bild7.jpg 95.72K
2 Antal nerladdningar
Så här ser ena luckan ut. Hålet för att få tag den för att lyfta upp. Bara golvspånet går ut mot ytterväggarna, reglarna på behörigt avstånd!
bild8.jpg 97.24K
2 Antal nerladdningar
Postad 24 August 2007 - 22:32
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Det är dags för nästa steg, den falska väggen som duken skall hänga på, och som skall dölja alla högalare (och en ordentlig absorbent!).
bild10.jpg 91.52K
111 Antal nerladdningar
Hmm, måste ner o fota i morrn, för det har hänt lite mer sedan denna bild. Det som kommer näst är, en högtalar raiser som skall sandfyllas och taket som jag har reglat upp.
Var ute och köpte en dyckertpicka och en klammerpicka och en 20meters slang till kompressorn idag, mycket trevligt...  Kommer att klammra rätt mycket (absorbenter, tak och förmodligen heltäckande matta), så det var bara att slå till.
Dock står båten på tur för jobb i morrn, ska tydligen bli hyffsat väder. Så biorummet får ge sig till tåls till på söndag.
Postad 25 August 2007 - 08:47
Unregisteredeea8571e
-
Unregisteredeea8571e
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Detta kommer bli kul att föja. Du ser ut att veta i huvudet hur det ska se ut i verkligheten. Fortsätt jobba nu
Postad 25 August 2007 - 09:13
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tackar!
Jag kom på att jag kanske borde klargöra att färger på materialet i rummet på renderingen inte (alls) kommer att bli som på bilden. Problemet är att allt i rummet kommer att bli svart eller mörkgrått, vilket gör att man inte får någon bra känsla för rummet i datorn. Fönstren kommer &så att täckas.
Nå, fotade lite mer i morse, den första bilden är fundamentet för högtalarna (om jag inte får råd till Klipsch Ultra THX II, som är vägghängda. Om det blir golvare vill jag ha upp dom lite granna. Plus att jag tänkte antingen fylla fundamentet med sand, eller gjuta betong i det, för att få en bra bas.
Bakom ser ni den tänkta ramen till duken. Byggde ihop den och slängde på ett lakan för att kolla att min dator simulering stämde med verkligheten, vad gäller vy från tittarpositionerna. Den stämde som tur var. Jobbigt att behöva påminnas om hur trevligt det är att titta på film i storformat, de senaste månaderna hag jag bara använt datorskärmen (vågar inte göra något "temporärt").
bild11.jpg 89.98K
2 Antal nerladdningar
Här är första skottet på takreglarna. Denna bild är alltså från bakre delen av rummet, och som kanske syns, så är taket mer nedpendlat på sidorna, där ventilation och el kommer att dras. Längst bort i bild syns en vit ventil som kommer att bli tillluft, via en ljuddämpare, så man inte transporterar in och ut ljud genom ventilationen. Hoppas att det framgår på denna bild, att regelverket hänger i taket, med några stödpunkter (L-järn) mot väggen här och där, så att man minskar ev. fuktproblematik iom att detta är en yttervägg.
bild12.jpg 116.7K
2 Antal nerladdningar
Bak i rummet kommer hela taket att vara nedsänkt till samma nivå som "sidokuberna", men framför duken har jag valt att ha relativt god takhöjd, runt 2.55 eller så. Svårt att se på bilderna, men reglarna ligger med ett avstånd på 60 cm från varandra, för att man skall kunna skjuta in markskivor mellan dom. I främre delan av rummet blir det en 50mm markskiva och 50 mm luftspalt bakom (mot betongtaket).
bild13.jpg 90.11K
3 Antal nerladdningar
Nu måste jag iväg ner till båten, såg en strimma sol...
I morrn tänkte jag göra några absorbentramar till väggen mot fönstren, så påfyllning kommer!
Postad 25 August 2007 - 18:07
menhallå
-
menhallå
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Mycket intressant. Fast hålen i golvet fattar jag inte. Har du markradon eller radon från byggmaterial?
Postad 25 August 2007 - 21:15
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Markradon såklart! Annars skulle jag undvika att borra hål i plattan!  Efter det att jag borrat hålen så åkte halten upp till över 400 bq. Jag har några hål till att borra i andra rum (alla dessa kopplas sedan ihop och till en gemensam kanal som man monterar sugpump på utanför huset), men det är så himla ledsamt att borra dessa hål, så jag koncentrerar mig på bioprylarna istället.
Redigerat av Unregistereddd199671, 25 August 2007 - 21:28.
Postad 04 October 2007 - 18:29
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Dax för liten uppdatering. Har varit lite slö på att plocka bilderna från kameran..
Nå, absorbenterna har gjorts klara så långt som jag kan utan att behöva välja tyg (vill matcha det mot tak o golv, så jag väntar nog med tygvalet till sist).
Först ser ni en löpandeband verkstad; ramdetaljer till absorbenterna. För att vara effektiv, och slippa göra så många, så har jag tagit två stycken 5x60x120cm markskivor i varje ram.
bild14.jpg 133.31K
0 Antal nerladdningar
Detalj i tillverkningen (alla fattar ju hur man gör detta, men med dyckertpickan går det fortare, eftersom dyckerten fixerar detaljerna bra medan limmet torkar).
bild15.jpg 110.23K
0 Antal nerladdningar
Här en bild som visar hur dom är tänkta att hänga på väggen när dom är klara (måste ju prova!  ).
bild16.jpg 99.57K
1 Antal nerladdningar
Nästa bild visar den första absorbenten bakifrån, med inklädd med vadd på framsidan. Baksidan skall täckas senare.
bild17.jpg 116.06K
0 Antal nerladdningar
Eftersom markskivorna var så mycket tyngre än vad jag kunde drömma om, så har jag bestämt mig för att montera en stödreling på väggen, för att bära av lite tyngd (under fönstren).
På den här bilden har jag även monterat platon blå mot ytterväggen, så att det garanterat finns en luftspalt kvar även när jag baxat in glasfiberull i 'sidohänget'. Dessutom så behåller platonmattan glasfiberullen vid fönstren, så det inte "läcker ut".
bild18.jpg 87.73K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereddd199671, 17 December 2007 - 19:00.
Postad 04 October 2007 - 18:46
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
OK, nu över till taket: här har jag börjat slänga upp några markskivor i taket...
bild19.jpg 96.43K
0 Antal nerladdningar
I närbilld så ser ni att markskivorna kläms mellan reglarna, faktiskt alla var perfekta så tillvida, att det bara var att trycka upp dom och dom satt som en smäck. Dock trä är trä, och kanske torkar det på ett sätt att skivorna skulle lossna, varför jag för säkerhets skull fäster varje skiva me två metallband som jag kört fast med klammerpickan. Efter alla metallband var satta, så var jag rätt bra på prickskyttet med klammerpickan..
bild20.jpg 80.45K
0 Antal nerladdningar
Har gjort lite mer sedan den här bilden togs, men måste ner o fota lite granna, så jag återkommer i morgon, när det blivit lite ljusare att fota....
Redigerat av Unregistereddd199671, 17 December 2007 - 19:02.
Postad 04 October 2007 - 19:52
Unregistered0b4fd033
-
Unregistered0b4fd033
-
Användare
-
-
186 inlägg
Ser ut att bli bra resultat. Fortsatt lycka till!
Postad 06 October 2007 - 17:49
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tack för det! Behöver alla lyckönskningar, jag kan få...
Här är lite mer bilder, med alla markskivor upp i främre delan av taket. Har målat allt regelverk som skulle kunna skymtas senare (efter beklädnad osv) svart, bla ovanför projektorn. Som ni ser har jag här även stoppat in vanlig glasull i sidonedhängena. Efter hörnor så är detta näst bästa stället att stoppa absorbenter i. Ska se om jag inte kan knö in lite mer innan takmattan monteras upp.
Takmattan ja.. Hittade en bra, svart nålfiltsmatta/scenmatta på Mattvaruhuset i Bromma, som inte hade något gummi eller annat bindemedel på baksidan, och som dessutom kom på 4 meters bredder. Att hämta på tisdag eftermiddag. Det är först då man får se om det är en bra lösning som jag har åstadkommit, eller om det bara bli skit av alltihopa. Måhända är det inte helt lätt att spänna mattan över hela taket... I nödfall får jag väl lägga stödribbor, men som sagt, helst vill jag få till ett helt slätt tak.
bild21.jpg 96.61K
0 Antal nerladdningar
bild22.jpg 109.19K
0 Antal nerladdningar
I morse fyllde jag sand i högtalarfundamentet, cirkus 150 kilo all in all. Hoppas detta räcker, borde kanske ha gjutit i betong istället. Nå man får väl riva och göra om, om det inte blir bra. I morgon förmiddag ska locket skruvas/limmas på, och det är sista golvspånet hoppas jag (rätt trött på att kånka tunga golvspån)
bild23.jpg 106.53K
0 Antal nerladdningar
I morgon ska jag även montera upp takgips längst fram i taket, mot duken, där tre spottar skall sitta, var på Bauhaus nyss, men såklart hade dom inte metallborstade 3x20W hemma, och dumsnål som jag var så köpte jag inte fempacket istället, vilket jag ångrar nu.
Redigerat av Unregistereddd199671, 17 December 2007 - 19:09.
Postad 24 October 2007 - 00:16
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jahapp, dax för nästa uppdatering. (om det nu är någon som orkar läsa så här långt....  )
Har spännt upp det större partiet i taket nu, jobbigt men det blev skitbra! Först spände jag längsgående så hårt jag kunde (mha kofot och slit!), sedan spände jag på bredden. Återigen har häftpistolen fått gå varm..
Lite svårt att fånga på bild; den första bilden är utan blixt. Spottarna längst framme vid duken är på plats, så jag var tvungen att ta en bild med dom igång...
bild24.jpg 92.57K
0 Antal nerladdningar
Med blixt..
bild25.jpg 97.08K
1 Antal nerladdningar
I morrn blir det lite mer uppdateringar på fotofronten hoppas jag...
Redigerat av Unregistereddd199671, 17 December 2007 - 19:10.
Postad 24 October 2007 - 19:12
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Nu är även sidonedsänkningen vadderad, inkapslad (för att hålla dammet på plats, jag använde svart markduk från Jula), och klädda med samma matta som taket.
bild26.jpg 102.6K
1 Antal nerladdningar
Vet att det är svårt att se, men kolla på dom tidigare bilderna för att ana strukturen. Det skall på några lister i kanten senare, för att få lite stuns i kanten. Tänker att det kan bli hyggligt bra med fernissad mahogny. Men kanske blir dom svarta (budgetvalet).
På bilden har jag även klämt fast en absorbent; hela väggsidan skall ha dessa absorbenter när jag klätt in dom med något trivsamt tyg. Under, vid elementen får det bli någon typ av element skydd, i svart. Eventuellt kan jag klämma in några markskivro mellan elementen &så. Funderar på denna del just nu...
Redigerat av Unregistereddd199671, 17 December 2007 - 19:11.
Postad 25 October 2007 - 07:00
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Skitsnyggt! Det är riktigt skoj med byggbilder, föredrar nästan det framför bilder på färdiga system 
Ska du dölja rören till elementen på något fiffigt sätt? Själv är jag allergisk mot både rör och kablar  Väntar med spänning på nästa del!
Postad 26 October 2007 - 04:47
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Mycket trevligt bygge  Gör klart allt på en gång och dra inte på det 2 år som jag gjort
Postad 26 October 2007 - 20:43
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tack! Lite feedback, och positiv sådan &så  Behövs just nu, för jag kommer in i ett tråkstadium nu i helgen... Borra mer betong, det tråkigaste jag vet...
Japp, skulle vilja ha allt klart snart, det är en plåga att vara biorum förutan!
Rören skall absolut döljas, och kablar likaså (har dragit rör hit-o-dit i innertaket för att slippa se en enda sladd.
Får se om det blir någon stil på bilderna som verkar ha försvunnit iom forumupgraderingen innan jag fortsätter att lägga opp mer...
Redigerat av Unregistereddd199671, 26 October 2007 - 20:43.
Postad 30 October 2007 - 12:40
Unregistered0b4fd033
-
Unregistered0b4fd033
-
Användare
-
-
186 inlägg
glöm inte bort att få upp bilderna igen...
Postad 15 November 2007 - 13:06
springare
-
springare
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Jag ser tyvärr inga bilder sedan den 4:e oktober
Jag är på g med att bygga ett biorum och ska lägga platonmatta som du har gjort.
Så jag undrar om du la Ventitex under platonmattan för att dämpa stegljud?
/Patrik
Postad 17 December 2007 - 19:19
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jahapp, nu har jag (motvilligt - tycker att admin kunde ha lagt ner lite testning på konverteringen) lagt upp bilderna igen.
Ventitex: Ja. Jag lade det i den främre delen, där golvspånet ligger dikt an mot platonmattan. Verkar dumsnålt att hoppa över den, även om det säkert kan funka utan om man har lite flax.
Har nu även kommit lite vidare i bygget, men har inte fotat så värst mycket. Ska slänga upp lite mer bilder på nuvarande läget under de närmaste dagarna.
Postad 17 December 2007 - 20:12
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Bakre delen av rummet har ju taket mer nedpendlat än resten (samma nivå som på sidorna). Efter att först ha tänkt köra samma variant som i främre delen av taket, så insåg jag när projjen (en högmoddad Marquee 9500LC) att jag förmodligen vill kunna komma åt att byta diverse kretskort osv, av vilka många måste dras rakt bakåt. Så....
Då blev det att tänka om, och detta blev resultatet av den brainstormen;
bild27.jpg 91.6K
1 Antal nerladdningar
Dvs göra denna del av taket som ett subassembly, där spottarna, trafon osv är färdimonterade i ett ramverk.
Här är spottarnas kåpor (billiga plastkåpor, som jag inte skulle vilja ha om man kör mer än 20W, klart smäckiga, men billiga. Undvik!)
bild28.jpg 111.85K
1 Antal nerladdningar
Och här är taket där det skall monteras. I bortre delen av bilden ser ni frånluftventilationen, som jag efter att ha tagit denna bild, har skarvat ut så att det suger precis bakom projektorn. Saknas gör &så allt absorbentmaterial (markskivor som vanligt, och gullfiber där så passar, inklätt med samma vadd som sidoabsorbenterna.
bild29.jpg 87.18K
0 Antal nerladdningar
Och här är härligheten på plats... ;-) På bilden ser ni även hyllorna som jag skall ha pryttlarna på, gjorda av oljad ek.
För att åstadkomma dessa blev jag tvungen att köpa en festool stickis (det är ju snart jul, så vaddå?) ;-) Jäklar vilken skillnad mot min gamla sticksåg. Ekskivan var som smör.
Har även målat bakre delen av rummet, eftersom jag ämnar softa ner lite granna på takten och låta bakväggen vara naken ett tag, medans jag färdigställer och kollar lite film om kvällarna...
bild30.jpg 82.51K
0 Antal nerladdningar
Har lärt mig att man behöver el och nätverk 8+4 räcker enligt mina beräkningar... ;-)
bild31.jpg 88.56K
0 Antal nerladdningar
Dörren till biorummet ska bli en skjutdörr, mekanismen kommer från Bauhaus, lite smäckig, klarar bara 40 kilo. Ville egentligen ha Julas 250kilos lösning, men ekonomen inom mig sade stopp.
bild32.jpg 102.82K
0 Antal nerladdningar
Idag har jag (äntligen) införskaffat tyg till sidoabsorbenterna, och mer virke för att göra absorbenter även till väggen mostsatt fönstren (har bestämt mig för att göra exakt samma lösning där, eftersom det blev så bra på fönstersidan.
Postad 19 December 2007 - 01:56
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
RIktigt trevligt bygge. Alltid lika roligt att följa. Har hjälpt en polaren litegranna och sett deras studio växa fram, sen håller jag själv på att fixa och dona hemma, inte lika omfattande dock. Men man blir väldigt intresserad att se hur andra har gjort.
Postad 19 December 2007 - 22:14
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tackar,
Har kollat in många studiobyggen själv för att få inspiration! Det är ju samma problematik som man ställs inför.
Har nu provat att spänna upp duken (SMX) på min aluminiumram, som jag byggt av aluminiumprofil köpt på Bauhaus. Även om det funkar hyggligt, så är jag inte nöjd. Har två fyrkantrör som går vertikalt en meter in från varje sida, som man anar vid mycket ljusa partier (syns på helvit testbild), så jag måste nog tänka om ramen på något vis. Kanske räcker det med att måla dessa vertikala fyrkantrör svarta (dom är nu eloxerad aluminium, som reflerkterar ljus genom duken).
Dock får den hänga tills jag har gjort klart alla sidoabsorbenterna. Men nu börjar det bli knepigt med tid, så här innan Jul, så troligen händer intet tills mellandagarna..
bild33.jpg 86.24K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereddd199671, 19 December 2007 - 22:17.
Postad 18 February 2008 - 19:23
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
OK, dags för lite uppdateringar...
Först ut lite bilder på hur absorbenterna byggs upp, bit för bit.
1: Vadd, för att hålla mineralullsparticklarna så inkapslade som möjligt.
bild34.jpg 99.24K
2 Antal nerladdningar
I med markskivorna. Jag har kört med 2x60x120, 50mm tjocka.
bild35.jpg 105.85K
2 Antal nerladdningar
Stabiliseringsribbor, för att hålla markskivorna på plats. (Kan man skippa om man är lite försiktig när man hanterar absorbenterna)
bild36.jpg 1.28MB
1 Antal nerladdningar
Häfta fast vadden.
bild37.jpg 99.4K
0 Antal nerladdningar
Fronttyget nästa...
bild38.jpg 105.85K
0 Antal nerladdningar
Häftat..
bild39.jpg 115.18K
1 Antal nerladdningar
Baksidan baksidan klär jag med "weed control" från Jula; billig, och bra för att hålla dammet på plats, samtidigt som baksidan ser lite trevligare ut.
bild40.jpg 98.25K
0 Antal nerladdningar
Postad 18 February 2008 - 19:33
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Har även gjort klart golvet, dvs lagt golvmattan. Linoleumplattor.. Här är sista biten.
bild41.jpg 87.35K
0 Antal nerladdningar
Här är en överexponerad bild på absorbenterna på plats. Hmm, fördelen med överexponering är att man ser att man bör damma av projjen...
bild42.jpg 95.48K
0 Antal nerladdningar
Halvkass bild på hur det ser ut med golv o absorbenterna på plats. Svårare o svårare att fota utan riktigt långa exponeringstider.. Måste nog fixa stativ snart.
bild43.jpg 73.5K
1 Antal nerladdningar
Nu är det dags att fixa elementskydd och nedre absorbenter på motsatt sida, dvs i den betongyta som ovan fortfarande syns på sidoväggarna, under absorbenterna.
1: Sänksågar MDF skivor, som är den billigaste lösningen. Jag kör en dubbelmacka, så att jag får två sidor i stöten. Dessa två skall vara närmast duken, en på var sida.
bild44.jpg 134.58K
0 Antal nerladdningar
Rensågat mellan spjälorna.
bild45.jpg 120.56K
0 Antal nerladdningar
Nästa moment är att profilfräsa med överhandsfräsen...
Postad 19 February 2008 - 14:42
Sambuccashake
-
Sambuccashake
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Riktigt tjusigt!!!
Älskar byggbilder och speciellt när det är väldokumenterat och kommenterat.
Fortsätt!!
Postad 20 February 2008 - 17:53
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Liten uppdatering, nu har jag profilfräst bägge skivorna, här är en närbild..
bild46.jpg 146.17K
0 Antal nerladdningar
Nu skall jag göra ramen som gör elementskydden stabila (och bär markskivor på högersida, där det inte finns några element i rummet). Reglarna är 45x70.
bild47.jpg 123.22K
0 Antal nerladdningar
Efter detta, så är det dags att måla dom (svarta naturligtvis)
Postad 11 April 2008 - 22:51
FiRREN
-
FiRREN
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
Postad 16 April 2008 - 12:56
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Dags med en ny bild uppdatering snart ???
/ Anders
Postad 18 April 2008 - 07:59
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Ja det blev lite cliff-hanger här känner jag
Postad 08 May 2008 - 21:49
Danne-k
-
Danne-k
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Men hur går det? och hur fick du tag i en SMX duk? materilaet trodde jag inte gick att köpa längre?
Postad 23 August 2008 - 15:03
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
I'm back! Sommaren kom ivägen, och beslutade mig för att iordningställa ett uthyrningsrum i en del av kåken som jag inte använder så mycket, mer jobb än jag tänkt mig... Och biorummet blev lidande... Kan ju säga att jag var *ordentligt* trött på att fräsa sidorna, fick problem med en överansträngning av en armmuskel eller nått i den stilen. Är fortfarande inte 100. Men nu börjar jag "tänka bio" igen. Har egentligen inte gjort så förfärligt mycket sedan sist, bortsett från sidoskivorna som jag fräste och lite småkrafs här och där. Ska försöka plocka någon bild. Danne-k:Jodå, det sitter en SMX-duk, köpte den sista skvätten som fanns att köpa "löst", eller iaf sa han det. Måste säga att jag är nöjd med den, inget moire eller annat skumt. Som en bra duk helt enkelt, fast med bra akustiska egenskaper. Dock står det högt på Todolistan att montera upp svarta absorbenter bakom duken, något som jag egentligen tänkte göra i våras. Som det är nu, är det väl odämpat där, plus (framför allt) så är väggen bakom duken för ljus, så det reflekterar tillbaks en del ljus mot baksidan av duken och sabbar min svärta. Inte bra.
Postad 23 December 2008 - 16:52
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Mmm. Tiden går fort när man har fungerande biorum..
Meanwhile; Har köpt en IPTVbox, som skulle ha kört ut HD from 1 December, men det blev ju förskjutet, så nu får burken köra vanlij SD, vilket är sådär.. Blev dock en burk för mycket, så nu har jag även köpt en Harmony One, fast jag svort dyrt och heligt att jag inte skulle köpa en Harmony. Men nöden hade ingen lag.. Ville egentligen köpa en riktig Pronto, men jag hittade ingen ÅF när behovet pockade på, så...
Har även monterat främre surroundhögtalarna lite bättre;
bild50.jpg 126.17K
0 Antal nerladdningar
Länge har jag planerat att göra stora absorbenter att ställa bakom frontarna, och bakom duken. Blev klar med den första nyss, här är baksidan;
bild48.jpg 96.75K
0 Antal nerladdningar
.. och här är den framifrån. Det man glömmer när man håller på med sånt här är hur tungt och eländigt det är med absorbenter av det här slaget. Måste be någon polare komma o hjälpa den på plats, eftersom jag måste lyfta den genom hålet där duken sitter.
Konstruktionen är den samma, fast förenklad, som tidigare, och bastantare ram iom att det är tyngre. 45x70 ram som håller 5 st. 120x50 markplattor, och samla gamla hederliga ogräsmatta för att hålla dammet i schack och få svart slutresultat. Lite häng ser jag att det blev, nu när man studerar fotot. Men det gör inget iom att man inte ser denna.
bild49.jpg 107.76K
0 Antal nerladdningar
Vän av ordning tycker kanske att den ser väldigt ljus ut. Det är den inte i verkligheten, men nuförtiden måste man ha broncoblixt när man fotar i biorummet vilket medför överexponering av det mesta.
Drygt tre meter bred är den, och denna skall alltså vara bakom duken, dels för att dämpa reflektionerna från bakväggen, men framför allt så fyller den även behovet av att svärta ner bakom duken för att ljusreflexer inte skall studsa tillbaka mot baksidan av duken.
Tanken är att få dessa eländen på plats i mellandagarna inför en första riktig färgkalibrering av projjen sedan jag hängde den. Lovar att det behövs!!
Postad 01 January 2009 - 10:05
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Voila! Där satt dom på plats, måttad att kunna gå in i dukhålet, mha av pythagoras sats (som återigen visade sig stämma  )
bild51.jpg 147.1K
1 Antal nerladdningarVilken skillnad det blev! Inga reflexproblem alls kvar. Har färgkalibrerat mha GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES, så nu börjar det likna något. Kommer med all säkerhet att göra om denna om några månader, eftersom jag skall byta min HDFury mot ett Moome hdmi 1.3 kort när dom dyker upp. I kväll ska jag kalibrera om ljudsystemet... Näst på todolistan är att beklä den falska ramväggen med högtalartyg på sidorna och under duken.
Redigerat av Unregistereddd199671, 01 January 2009 - 10:07.
Postad 05 January 2009 - 12:37
Unregistereda20f1f07
-
Unregistereda20f1f07
-
Användare
-
-
120 inlägg
Ser jättebra ut! Fortsätt i samma stil, jag kommer följa denna tråden med spänning.
Postad 05 January 2009 - 14:42
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Snyggt! Ser ut att bli riktigt bra detta.
Postad 06 December 2009 - 18:22
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
Användare
-
-
105 inlägg
Mm-hmm. Tiden går fort när biorummet funkar, men i slutet av oktober fick jag ett ryck igen, dags att göra något åt hålet i rummet, så att ljudet inte kunde pysa ut genom detta, så jag åkte till Bauhaus och köpte lite
bild54.jpg 133.16K
1 Antal nerladdningar
och några tillsågade mdfskivor. Blir lite mer lätthanterliga, och jag orkade inte ta släpet..
bild55.jpg 157.74K
0 Antal nerladdningar
Naturligtvis hade jag tänkt fel, så det var bara att sätta sågen i skivorna. Jag kör två på en gång, varför jag tvingade ihop dom.
bild56.jpg 143.7K
0 Antal nerladdningar
Ramen fräste jag av 45x70;
bild57.jpg 1.4MB
0 Antal nerladdningar
Resultatet blev så här.
bild58.jpg 119.45K
0 Antal nerladdningar
Tanken är att göra en tung dörr, som är rätt ljudtät.
bild59.jpg 131.41K
1 Antal nerladdningar
Av någon anledning så har jag missat att ta bilder, eller så har jag sullat bort dom. Men, när ramen limmats fast (med några spikar här o där för säkerhetsskull, lade jag dörren på ett helt plant golv, slängde i markskivorna, och lade en limsträng runt ramen, varpå jag lade på locket, och ställde mig på det för att få ner det, och sedan körde jag i ett 20 tal dyckert.
Se till att välja bra reglar, och att limma ihop grejjorna helt plant, (speciellt när den andra skivan läggs i!), annars kommer dörren att vara vind som en propeller!
Sedan var det bara ta överhandsfräsen och fräsa ner några handtag, och sätta på lite tätningslister.
bild52.jpg 69.3K
0 Antal nerladdningar
bild53.jpg 104.44K
0 Antal nerladdningar
Vete 17 om det var värt att göra själv, men nu har man iaf en redig dörr. Eländet väger närmare 40 kilo.
Ljudet blev bättre i alla fall (mycket hårda ytor i rummet utanför), sedan är det lite mysigare att kunna stänga igen.
Postad 06 April 2010 - 21:50
joakim123
-
joakim123
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
Väntar på fortsättningen.....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|