Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal digital - HD-box klarar ej Samsung M-serie!

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 augusti 2007 - 07:50

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Vill bara varna alla som tänkt skaffa Canal Digitals Hd-box utan hårddisk. Denna funkar ej ihop med Samsung Lcd M-serie via Hdmi. Samsungen har Hdmi version 1.3 och Hdboxen Hdmi 1.2. Detta resulterar i att ljudet via Hdmi ej fungerar. Vidare så blir bliden missfärgad på teven. (Vid start blir bilden först grön, om man då tar ut hdmi sladden och sätter tillbaka funkar bilden som den ska).

Postad 26 augusti 2007 - 09:32

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Varför skulle inte ljudet fungera för att de har olika HDMI-versioner? Då fungerar alltså inga produkter med äldre version än 1.3 med samsungen? Yeah right... Du kanske ska kolla dina inställningar/instruktionsmanual innan du börjar sprida misinformation på ett forum?

Postad 26 augusti 2007 - 09:53

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Här är ett svar från Canal Digital:

Detta problem ni har är på grund utav att våran hdbox använder en äldre version av HDMI medans eran Samsung TV har en nyare och Samsung TV´n inte är bakåtkompatibel med den äldre versionen som vi kör med på våran box. Och av denna anledning så åligger inte detta problem oss utan Samsung att göra sina TV apparater bakåtkomplatibla med den äldre versionen av HDMI. Vi har även inget samarbete med de olika TV tillverkarna så de är helt upp till TV tillverkarna ifall de vill göra sina TV apparater komplatibla med våran box. Och den skylldigheten har ni som kunder att kolla upp innan ni handlar TV och box att kolla att de är komplatibla med varandra. Har ni frågor angående detta ber vi er vänligen ringa till oss på Canal Digitals Kundservice, ni nå oss på telefonnummer: 0770-33 22 11. Med vänlig Hälsningar Canal Digital Sverige AB Henrik Kohlström Kundservice

Postad 26 augusti 2007 - 09:53

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
För vidare läsning:

http://www.fairshopp...p?opinionid=490

Postad 26 augusti 2007 - 09:57

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Vill bara bekräfta xabs påstående. Var tvungen att lämna tillbaka min Samsung M-serie p.g.a. det problemet. Både CDs och Samsungs suport bekräftade att det fanns kompatibilitetsproblem mellan dessa två apparater. Men jag är inte helt övertygad om att alla exemplar av HD boxen har detta problemet då det verkar finnas en del som av någon anledning inte drabbas.

Postad 26 augusti 2007 - 10:11

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Om detta stämmer så är det riktigt illa, men jag skulle knappast lasta canal digital för detta då boxen fungerar med andra tv-apparater än samsungs.

Postad 26 augusti 2007 - 10:18

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Om detta stämmer så är det riktigt illa, men jag skulle knappast lasta canal digital för detta då boxen fungerar med andra tv-apparater än samsungs.

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, är riktigt illa.

Jag lastar både Samsung och Cd. Tycker det är synd att ingen av dem har kommit på en lösning.

Dock vill jag ge information om detta problem för dem personer som funderar på att skaffa Cd:s Hd-box tillsammans med Samsung-tv.

Postad 26 augusti 2007 - 10:18

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Detta stämmer men kanske inte för alla ex av HD boxen för då hade det nog blivit mer upmärksammat
tror jag.

Postad 26 augusti 2007 - 10:53

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Detta stämmer men kanske inte för alla ex av HD boxen för då hade det nog blivit mer upmärksammat
tror jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Passar på att fråga i samma tråd.

Innan du lämnade tillbaka Samsungteven, testade du andra källar via Hdmi tillsammans med teven? D.v.s. en Hd/ Blurayspelare som hade Hdmiversion 1.2?

(Sorry, citerade fel inlägg av Testman, men ni fattar nog)..... :)

Redigerat av Unregisteredb019ee1d, 26 augusti 2007 - 10:54.

Postad 26 augusti 2007 - 11:16

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg har forstått så skal alle HDMI versjonene være bakoverkompatibel
med eldre versjoner.

Her er hva som skrives om problemet på digitalspy:

Just to respond to this, EVERY time there has been an issue with ANY screen or manufacturer and the Sky HD box so far, both Sky and the manufacturer have met and discussed the issue, and so far, EVERY time the manufacturer have agreed that the issue IS NOT with the HD box. AFAIK Sky have not made any major changes to the HD box. Sure, there's been minor upodates, different drive manufacturers etc, but no major changes. A Sky HD box is FULLY compatible with HD Ready as laid down by ECSTA.

There have been issues, so far, with older Sony 'S' Series TV's, some older Pioneer plasma screens (usually with a 'media box' connection type) and a minor issue with Samsung Tvs as well. EVERY time the manufacturer has admitted to Sky that the HD box isn't the cause of the problem.

So far I've yet to book a service call to replace a HD box for any display issues with those screens, although I have sent out component leads for some HDCP problems.

Postad 26 augusti 2007 - 11:28

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nej tyvärr inte. Den beställdes nämligen till sommarstugan och just då hade jag inte något lämpligt att testa med. Då jag dessutom hade fått bekräftat av både CD och Samsung att det var ett känt problem ville jag utnyttja min ångerrätt så snabbt som möjligt. Är inte på något sätt glad över din olycka men dock lite tacksam att du skrev ditt inlägg. Skrev nämligen ett liknande inlägg i juni i HD box tråden (eller problemtråden) och blev liksom du snabbt nedsablad som mindre vetande. Därför misstänker jag att hur konstigt det än låter att det är inte alla som drabbas.

Postad 26 augusti 2007 - 11:40

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg har forstått så skal alle HDMI versjonene være bakoverkompatibel
med eldre versjoner.

Her er hva som skrives om problemet på digitalspy:

Just to respond to this, EVERY time there has been an issue with ANY screen or manufacturer and the Sky HD box so far, both Sky and the manufacturer have met and discussed the issue, and so far, EVERY time the manufacturer have agreed that the issue IS NOT with the HD box. AFAIK Sky have not made any major changes to the HD box. Sure, there's been minor upodates, different drive manufacturers etc, but no major changes. A Sky HD box is FULLY compatible with HD Ready as laid down by ECSTA.

There have been issues, so far, with older Sony 'S' Series TV's, some older Pioneer plasma screens (usually with a 'media box' connection type) and a minor issue with Samsung Tvs as well. EVERY time the manufacturer has admitted to Sky that the HD box isn't the cause of the problem.

So far I've yet to book a service call to replace a HD box for any display issues with those screens, although I have sent out component leads for some HDCP problems.

<{POST_SNAPBACK}>

Har också fått denna info d.v.s. att Hdmi ska vara bakåtkompatibel. Dock kvarstår problemet..... :D allafall i mitt fall..... :)

Postad 26 augusti 2007 - 11:43

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Nej tyvärr inte. Den beställdes nämligen till sommarstugan och just då hade jag inte något lämpligt att testa med. Då jag dessutom hade fått bekräftat av både CD och Samsung att det var ett känt problem ville jag utnyttja min ångerrätt så snabbt som möjligt. Är inte på något sätt glad över din olycka men dock lite tacksam att du skrev ditt inlägg. Skrev nämligen ett liknande inlägg i juni i HD box tråden (eller problemtråden) och blev liksom du snabbt nedsablad som mindre vetande. Därför misstänker jag att hur konstigt det än låter att det är inte alla som drabbas.

<{POST_SNAPBACK}>

Synd att du inte hade något att testa med. Är själv inne på att köpa Sony Bluray spelare och enligt Sony har den Hdmivers. 1.2. Vill ju vara säker på att det funkar via Hdmi innan inköp.

Tråkigt att du blev nedskriven som mindre vetande istället för att få hjälp. Fast i mitt fall så är jag i.o.f. mindre vetande..... :)

Postad 26 augusti 2007 - 11:55

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga att vid närmare eftertanke tycker jag att det är otroligt dåligt av CD att inte på deras hemsida informera om att HD boxen har problem med Samsung M-serie.
Enligt CD är ju detta ett väl känt problem.
Dessutom skulle det säkert sätta fart på Samsung för det kan ju faktiskt vara så att det är M-serien som den skyldiga parten.

Postad 26 augusti 2007 - 12:11

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Japp, håller med. Har skickat ett mail till Cd ang. detta. Men jag tvivlar på att sådan info. kommer läggas ut på deras hemsida.

Samtidigt borde Samsung också ge info om problemet, och ja, jag har mailat dem med..... :)

Postad 26 augusti 2007 - 17:08

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0
Hmm. Hur funkar PS3 och Xbox 360 Elite med Samsung M-serien då?

Postad 27 augusti 2007 - 06:06

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
En lösning är ju annars att använda komponentutgången eftersom den också klarar hd upplösning och ger väldigt bra bildkvalitet. Men nackdelen är ju isåfall att du måste använda en separat kabel för ljudet.

Postad 27 augusti 2007 - 09:37

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Vill bara varna alla som tänkt skaffa Canal Digitals Hd-box utan hårddisk. Denna funkar ej ihop med Samsung Lcd M-serie via Hdmi. Samsungen har Hdmi version 1.3 och Hdboxen Hdmi 1.2. Detta resulterar i att ljudet via Hdmi ej fungerar. Vidare så blir bliden missfärgad på teven. (Vid start blir bilden först grön, om man då tar ut hdmi sladden och sätter tillbaka funkar bilden som den ska).

<{POST_SNAPBACK}>

Samma problem med boxen med HDD även den har Hdmi 1.2

Postad 27 augusti 2007 - 13:43

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Inga problem här med Samsung 40" M8 och en Canal Digital HD-box. Jag har fortfarande en av de äldsta CD HD-boxarna (fick den lagom till fotbolls-VM förra året) och jag har inte haft några problem med att koppla ihop den med min M8 TV.

Nu har jag den inte kopplad direkt till TV'n utan använder en 600 kronors Belkin HDMI-switch (3 HDMI = 1) eftersom jag också har min PS3 och en ny Xbox 360 Elite kopplad till TV'n via HDMI. Kanske det är anledningen jag inte har några problem?

/B

Postad 28 augusti 2007 - 12:07

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Fick idag ett emailsvar från Samsung.

Min fråga var:
"Fungerar denna Lcdtv via Hdmi tillsammans med Sony Blurayspelaren BDP-S1E? (sonyn har Hdmiversion 1.2). Har idag Lcdtv M86BD och den fungerar EJ via Hdmi tillsammans med Canaldigitals Hdbox! Detta pga. av olika Hdmiversioner. Vore tacksam för svar då jag står inför valet att införskaffa mig Sonys Blurayspelare".

Deras svar:
"När det gäller boxen i fråga, pågår
en utredning, dock har vi inte upplevtdetta problem med några andra
produkter".

Tydligen pågår en utredning, men om den leder någon vart kvarstår att se.

Postad 02 september 2007 - 20:23

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0
snacka om att ha skägget i brevlådan..............

detta är bara inte sant....

Postad 03 september 2007 - 14:50

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0
http://www.fairshopp...p?opinionid=490 Lite mera att läsa :P

Postad 03 september 2007 - 16:04

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Det vore kanske en bra idé att ni skriver vilken M-modell ni har, storlek, modellbeteckning, mjukvara i TV mm. Boxen verkar tydligen fungera för vissa (t ex Swedbear) men inte för andra.

Redigerat av Tomas L, 03 september 2007 - 16:04.

Postad 04 september 2007 - 15:38

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Råkade springa förbi en Expertbutik där alla platt-tv matas med CD:s HDTV via HDMI. Detta sker troligtvis via någon växel, men det funkade iaf på den 40" M87:a som de hade i butiken... :)

Postad 06 september 2007 - 12:07

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Råkade springa förbi en Expertbutik där alla platt-tv matas med CD:s HDTV via HDMI. Detta sker troligtvis via någon växel, men det funkade iaf på den 40" M87:a som de hade i butiken...  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Gjorde samma sak, men här funkade det både med o utan växel...... :D

Postad 07 september 2007 - 07:36

Unregisteredb019ee1d
  • Unregisteredb019ee1d
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Har nu testat koppla in Sony BDP-S1E Blurayspelare via Hdmi till teven. Funkar 100%..... :wub:

Postad 12 september 2007 - 11:39

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Vill bara meddela att vi har en lösning på detta problem.

En ny produkt från CYP som är en scaler för HDMI.

Inkopplad mellan en CDHD och en Samsung 42M87 som har alla de uttalade problemen är alla problemen borta.

CP-259 HDMI till HDMI scaler.

Vet att den kostar en slant, men för de som redan köpt och vill ha sin setup fungerande är det en bra lösning.

//Göran

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.