Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Väggmontering av 50" 54kg Plasma Hjälp

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2007 - 19:18

Rainman69
  • Rainman69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ett till inlägg bland mängden av väggmonteringar.. men men..

Har en 50" Plasma med en vikt på 54kg som ska väggmonteras, igen.

Väggen är av enkelgips och den sitter idag monterat på denna sedan nästan en vecka tillbaka, med 4st mollys på var sida av väggfästet. Jag monterade 5 mollys på var sida men lyckades av någon anledning dra sönder enpå var sida med skruvdragare, drog resterande för hand i stället.
Använde mig inte utan molly-verktyg utan expanderade mollyn med skruven.

Nu har jag fått lite kalla fötter och är rädd för att antingen;
1. Mollyn har blivit fel monterat så att "benen" ska vika sig åt andra hållet och komma igenom gipset
2. Att gipset blivit underminerat så att det ska ge vika pga tätt monterade mollys, ca 5cm mellan varje molly á 4st per sida.
3. Konstruktionen ger vika oavsett pga vikten.

Så jag fick en idé tidigare i veckan efter att ha sett en bild någonstans i galleriet (tror jag).
IKEA har relativt billiga bänkskivor som är 62cm breda med längderna 186cm eller 246cm, 3,8cm tjock stenmönstrad svart.
Tanken var att sätta två stycken brevid varandra, måste vara två pga att väggfästet är ca 74cm brett, och antingen från golv till tak eller så från golv och en bra bit upp på väggen.
Dessa dras sedan fast i regel som går längs taket, regel som går längs golvet samt varsin skiva i varsin regel längs väggen.
Väggfästet skrivas sedan i skivan vilket defenitivt borde hålla i och med att det är 3,8cm spånskiva att dra fast det i.

Plus med detta: (Som jag ser det)
1. Jag kan fräsa kabelkanal på baksidan, i kanten av skivorna som går mot varandra för att dölja både kablarna upp till TVn samt för den center hågtalare som ska sitta under TVn.
2. En säker montering av plasman.
3. Snyggt?

Minus:
1. Mer vikt att hålla uppe mot väggen, skivorna väger ju en hel del dom också. I och för sig så står de ju på golvet och sitter skrivade i regel.
2. Fult?

Tanken att dra väggfästet direkt i en regel känns inte bra då plasman kommer helt fel pga placeringen av reglarna samt att det bara går att dra i en regel samt att det redan finns 10 fula hål som då kommer att synas på ena sidan.

Förlåt.. tanken var att inte göra så långt inlägg <_<
Hoppas någon orkar svara på detta, hade tänkt åka iväg till IKEA imorgon och köpa detta för att fixa under helgen.
Alla svar, tankar och åsikter är mycket välkomna!
Någon mer som kanske gjort så här?

// Patrik

Postad 05 October 2007 - 13:40

Rainman69
  • Rainman69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Bump... kom igen nu.. inga åsikter? :)
Så dålig kan inte idén vara.

Postad 05 October 2007 - 19:56

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
kom av mig lite på vad frågan var?;) men själv har jag min 50" på en gips vägg se galleri, och ett vägg fäste håller för mer än vad man tror men tanke på att belastningen är ner på skruvarna håller dem för ofantliga kg skillnaden hade varit om du drar i tv utåt. och har du satt 5 molly på var sida så tror jag du kan vara lugn.

Postad 05 October 2007 - 20:53

Rainman69
  • Rainman69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

kom av mig lite på vad frågan var?;) men själv har jag min 50" på en gips vägg se galleri, och ett vägg fäste håller för mer än vad man tror men tanke på att belastningen är ner på skruvarna håller dem för ofantliga kg skillnaden hade varit om du drar i tv utåt. och har du satt 5 molly på var sida så tror jag du kan vara lugn.

<{POST_SNAPBACK}>

Äntligen :(

Tack för ditt svar!
Kan förstå att du kom av dig.. blev nog lite långt inlägg och kanske därför antalet svar också :)
Ska försöka hålla mig kort...

Frågan var väl många i och för sig men kortfattat var väl först om det skulle hålla som det är, vilket känns lite tveksamt för mig i och med att jag inte vet hur pass bra mollyna egentligen har satt sig på baksidan.
Det andra jag var lite nyfiken på var om min idé med bänkskivorna låter helt off eller om det låter som en bra idé.

Har föresten ett likadant väggfäste som du har till din 50".

Nu har jag i kväll varit på Ikea och inhandlat 2 st bänkskivor i stenmönstrat svart á 62cm breda och kommer under helgen att sätta dessa brevid varandra från golv till tak just för att få ett förstärkt material att montera väggfästet på.
Kommer nog att ta ett tag att fräsa och förbereda dessa för kabelkanaler dock, men hej... helgen är ju lång.

Känns som om jag får ta bilder på slutresultatet och eventuellt arbetet så jag också har bidragit till fyllnadsgraden på minhembio.com´s diskyta. :)

Bara att inse.. jag kan inte göra korta inlägg men jag försökte verkligen mitt bästa nu :)

P.S. Måste ge dig en eloge för ditt fina biorum.. duktigt jobbat! Kanon snyggt!
Önskar själv jag hade den fysiska och ekonomiska möjligheten.

Postad 07 October 2007 - 00:24

Helgo2000
  • Helgo2000
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Om någon annan läser här så kan jag berätta att det är ca: 64 kg hållfastighet på en molly i en gipsvägg. Tänk bara på att få dom rätt monterade :)

Postad 12 October 2007 - 09:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Förutsatt att gipset är "friskt" ja vilket man inte kan förutsätta om man inte byggt det nyligen.

Själv drog jag en läkt mellan reglarna som jag dels drog med molly men även fäste i reglarna med fransk träskruv. I denna läkt hängde jag tvn.

Postad 12 October 2007 - 09:52

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
jag har också tatt bort gips, satt reglar som fästen och tackt med ny gips där jag hängt upp tunga saker.

Postad 12 October 2007 - 10:00

qwerty76
  • qwerty76
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Jag tror det kan vara hur snyggt som helst med bänkskivor. Fast jag hade nog kört med vanliga billiga limträskivor som är bredare så behöver man bara en och man sen kan måla den i valfri färg som gör det till en snygg installation. Men det är väl för att jag personligen är lite avig mot stenimitationskivor.

Postad 12 October 2007 - 10:35

Rainman69
  • Rainman69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag tror det kan vara hur snyggt som helst med bänkskivor. Fast jag hade nog kört med vanliga billiga limträskivor som är bredare så behöver man bara en och man sen kan måla den i valfri färg som gör det till en snygg installation. Men det är väl för att jag personligen är lite avig mot stenimitationskivor.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, absolut skulle limträskivor fungera också. Däremot är det mer arbete med att måla etc.
Samt att jag nu fick in kablarna snyggt bakom/i ena skivan.
Det var som tur va inte sten imitation på det sättet.

Enda nackdelen hittils är att jag har fått störningar på vanliga TV-antennen. Mao så ligger nog antennkabeln för nära t ex elkabeln bakom skivan.
Har lyckats få bort en del av störningarna men har inte lagt ner så mycket tid på det ännu.
En idé är att sätta avstörningstrissor på kabeln, eller köra helt digitalt.
Det dumma är att kabeltv-leverantören som tar emot digitala sändningar gör om dessa till analogt och trycker ut detta till hyresrätterna.

Lägger upp lite bilder här senare när jag kommer hem så får ni se arbetet och det färdiga (nästan färdiga) resultatet.

Postad 12 October 2007 - 17:13

Rainman69
  • Rainman69
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Här kommer lite bilder som utlovat.

Före.. väggfästet monterat med 4 molly på var sida.
Postad bild

Bänkskivorna från Ikea, stenmönstrad svarta. 2st.
Postad bild

Här har jag fräst bort för golvlisten som ska gå bakom skivorna.
Postad bild

Kanal för kablarna är fräst och ett hål uppsågat 85cm från nedre delen av skivan.
Postad bild

Skivorna monterade på väggen samt kablarna i rännan upp till hålet. Skruvarna sitter i reglar.
Postad bild

Och med väggfäste.
Postad bild

Kablarna kommer ut nere vid golvlisten, här kommer det sedan en kabelkanal där allt ska gå i vidare längs golvet.
Postad bild

Plasman upphängd.
Postad bild

Kablarna som kommer upp bakom TV och är inkopplade. Här syns också centern som jag gjorde ett kabelhål för längre ner på ena skivan.
Postad bild

Klart. Lite suddig bild men men.
Den fula hyllan på högra sidan ska bort och ersättas av någon mindre snyggare vägghängd glashylla är tanken samt att skruvarna ska täckas för och mitten där bankskivorna möts ska fixas så att skarven syns mindre.
Postad bild
Postad bild

Nu sover jag lungt utan att bekymra mig om det åker i backen samt att kablarna är snyggt gömda.

Ja.. ge gärna kommentarer... men bara om dom är bra ;)

Postad 18 December 2007 - 22:29

fo sho
  • fo sho
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ni som har monterat direkt i gipsväggen fäste ni i nån regel eller enbart i gipsväggen. Hade tänkt sätta upp en 42" men där jag vill ha tvn är helt mittimellan reglarna, tror ni att det går utan reglarnas hjälp?

Postad 13 January 2008 - 15:20

Unregisteredfb4a45a9
  • Unregisteredfb4a45a9
  • Forumräv

• 573 inlägg
  • 0
Min 50" sitter i enkel gips mellan reglarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.