Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surround till hemmabio?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2007 - 14:35

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tänkte skaffa ett par surroundhögtalare till mitt 5.1-system, men har ingen aning om vad som fungerar bäst. Soffan står mot bakväggen, har ca 0,5m till ena sidoväggen och ca 3m till andra sidoväggen.

Vad ska jag ha? Vanliga högtalare? Dipol/Bipol? Högtalare typ AudioPro Qube / Mirage xxxSat?
Hur ska jag placera dom?
(Mitt övriga system innehåller B&W DM601 S3 och LCR60 S3)

Har sökt, och läst, men inte hittat några konkreta svar på detta...

Redigerat av JoakimO, 22 October 2007 - 14:45.

Postad 22 October 2007 - 14:56

Mojjas
  • Mojjas
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Kan tänka mig att du har den ena Surr högtalare på den väggen som är 0,5 m och en som är på den 3 m. men du kan ju höjja den som är längst ifrån i förstärkaren. kanske inte blir lia bra men inte i vägen där man sitter i soffan .

Du skulle haft några små högtalare som jag har. :)

Hoppas det löser sig !

Redigerat av Mojjas, 22 October 2007 - 14:57.

Postad 22 October 2007 - 16:27

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Det bästa rent placeringmässigt vore ju på väggen bak/ovanför soffan, eller kanske på golvet bredvid soffan. Att placera högtalare på väggen 3m bort fungerar tyvärr inte.

Vad funkar bäst att ha på väggen bak soffan (med min placering av soffan intill väggen), och vilken typ av högtalare samt placering av den? Fungerar det bra att ha högtalare av typen AudioPro Qube på golvet vid sidan av soffan?

Postad 23 October 2007 - 08:38

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ingen som har koll på Surround...?

Postad 23 October 2007 - 13:08

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Fungerar det bra att ha högtalare av typen AudioPro Qube på golvet vid sidan av soffan?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kan funka superbra.

Jag postade följande på ett annat forum som handlar om att placera högtalarna bakom/sidan av soffan när den står mot bakvägg.

Using 'regular' speakers to emulate Column Surrounds

Lite information om hur man kan göra för att emulera en columnsurround med en "vanlig" högtalare. Det är även lite generella tips och tricks som kan tilltala vissa.

Det här är lite klipp- och klistravarning på det här från min konversation med Barry så ha överseende med det är ni snälla.

M&K CS Column Surrounds™ were Tripoles™ with the main part of the speaker firing UP toward the ceiling and out-of-polarity side firing drivers firing sideways. If they are placed behind a sofa they would look like this:

Bifogad fil  6_CS_behind_sofa.gif   9.51K   0 Antal nerladdningar

Notice the side-firing drivers are splaying left and right. They may also be placed on the side walls, which would then make the side-firing drivere fire towards the front and back of the room. This is somewhat less effective (and somewhat less dramatic) than placing them correctly as shown.

With ANY surround system you have many choices. Really the ONLY way to determine what works in a particular room is to TRY it.
I suggst almost NEVER using anything more than a 5.1 system. The Ls Rs are surrounds. There ARE NO "rear" channels (there are no "back" channels, either) -- just as there are no "rear" channels in a movie theater -- there are only surrounds.

Instead of putting them too high up -- which is the mistake that nearly everyone makes, try this:

Bifogad fil  6_master.gif   12.89K   0 Antal nerladdningar

Usding "REGULAR" front-firing speaker cabinets (i.e. M&K 85's, 750's, etc) place hem on their back on or near the floor firing straight up at the ceiling, right behind a sofa or chair arrangement.

If you have reclining type chairs you could put them against the back wall of the room facing up toward the ceiling. They can go ON the floor or higher up the wall, on a stand or shelf, but not too high - if they are TOO high they will not splay upward like a garden hose. If they are on the floor they will be a little less efficient because the sound will have to travel a bit further.

IF they are right behind a sofa as shown in the above diagram I suggest placing them perhaps 10" below the top lip of the sofa.

Place THE TWEETERS so the subtended angle to the sweet spot is the magic 110 degrees of arc when measured from the Center channel line. The placement should look like the diagram above. With speakers such as the M&K 750, place the tweeters ON THE OUTSIDE (as shown).

In many rooms -- especially smaller rooms -- this setup can DRAMATICALLY "open up" the acoustic space in the room. This haoppens for many psychoacoustic reasons, namely:

a ) The Ls Rs are not placed on a BACK wall firing incorrectly toward the front of the room, which is what most people do.
b ) The Ls Rs are not placed on a SIDE wall firing incorrectly toward the other side of the room, which is what most people do.
c ) in (b ) above, the surround often bounces back and forth between the parallel walls creating flutter echo BEFORE it ges to the listeners ears
d) in (a) above the sound starts out being too high overhead and then projects toward the front of the room with so "spatial"effect behind the listeners. This is the most common  error in surround sound setup.

As an added bonus, there are no unsightly speakers / wires on the back wall. A pair of 750's hanging on a wall is plenty ugly, unless you happen to like that industrial look...

In ase you use an SPL mater like the Radio Shlock (you DID buy the analog one, didn't you...) my initial suggestion is to hold the meter in front of your face pointing UP toward the ceiling. If possible, use the correct 85 dB Dolby/THX noise level, NOT the absurd don't-scare-the-consumer level of 75 dB that is all too common. In any event, hold the meter as I suggest and set all the 5 channels that way. I suggest using a test disc with contoured noise, NOT the incorrect pink noise built into most "surround sound" receivers. Pink noise is very misleading when applied to subwoofers, but the correctly contoured (shaped) noise bands of some alignment discs are much easier to use.

And when you're all done tweak the sub manually anyway, which is what you must do since every DVD and CD (especially cd's) have bass levels which are all over the place.

I almost ALWAYS suggest settin the so-called distance  / delay settings on the receiver THE SAME. Start with them the same until you learn it. Because most home eceiver operate completely backards from any professional 'delay' systems, try this: leave the Ls Rs at the lowest setting (and of course THE SAME) and change the front 3 (LCR) to a much higher setting (but also the SAME) and see if you like that.

Enjoy experimenting! And let me know if you have discovered a whole new realm doing it this way.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 23 October 2007 - 13:23.

Postad 23 October 2007 - 13:20

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag håller på och meckar med mina bakkanaler som jag tycker inte riktigt ger den surround effekt jag vill ha. Provar olika stativhöjder och placeringar. Kommer eventuellt även prova 2 extra kanaler (7.1).

Har någon något tips på en DVD med riktigt bra surround effekter som är lämplig att prova med?
Gärna specifik tidpunkt/scen i filmen som skall provas.

Postad 23 October 2007 - 13:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag håller på och meckar med mina bakkanaler som jag tycker inte riktigt ger den surround effekt jag vill ha. Provar olika stativhöjder och placeringar. Kommer eventuellt även prova 2 extra kanaler (7.1).

Har någon något tips på en DVD med riktigt bra surround effekter som är lämplig att prova med?
Gärna specifik tidpunkt/scen i filmen som skall provas.

<{POST_SNAPBACK}>

De felen jag själv tycker är vanliga och förödande för det omslutande ljudet är bland annat direktstrålande surroundhögtalare som sitter NÄRA, BAKOM och väldigt HÖGT.

Surroundkäaslan blir noll, däremot blir det väldigt irriterande...

7.1 är svårare att implementera, det kräver ett utrymme bakom din lyssningsplats för det ska fungera. Uppstälningen ska ju fungera i en HEL film, inte bara när MIG29:orna åker förbi bakom dig i soffan, så jag tycker du ska placera högtalarna för det, inte bara enstaka scener även om det såklart skall återges bra de med.

MVH
/Chuck

Postad 23 October 2007 - 13:44

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Black Hawk Down tycker jag funkar bra. Ca 50 min in i filmen tror jag det är.

Postad 23 October 2007 - 13:46

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

• 3071 inlägg
  • 0
början på Titan A.E (DTS) och början på Gladiator (DTS-ES!!!) MÄKTIGT!!

Postad 23 October 2007 - 13:47

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

De felen jag själv tycker är vanliga och förödande för det omslutande ljudet är bland annat direktstrålande surroundhögtalare som sitter NÄRA, BAKOM och väldigt HÖGT.

Surroundkäaslan blir noll, däremot blir det väldigt irriterande...

...

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt! Därför jag vill ha tips på hur man kan göra när man har ont om plats :)

Ska testa plan B när jag kommer hem. Lägga ett par hgt bakom soffan som spelar rakt upp. Detta borde ju i princip också fungera med högtalarna placerade brevid soffan mot väggen, spelandes upp.

Redigerat av JoakimO, 23 October 2007 - 13:55.

Postad 24 October 2007 - 03:01

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0
Jag har ett par Qube från Audio Pro som jag är toknöjd med. Ljudet fyller upp bakom en på ett bra sätt och man kan inte riktigt veta vart ljudet kommer ifrån. Köp!

Postad 24 October 2007 - 12:26

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Köpte ett par beg. Audio Pro Qube igår, lite på impuls. Ställde dom på golvet, på var sin sida om soffan, intill väggen - med bra resultat! ;) Jag kan ana från vilket håll ljudet kommer från, men det känns väldigt omslutande. Inte alls som tidigare, när det verkligen hördes att det kom ljud ur en högtalare placerad till vänster om mig, utan mycket "mjukare".

Det hade säkerligen även fungerat att lägga högtalare ned, som chuck föreslog, men det blev enklare (och förmodligen snyggare för min del) såhär. ;)

Rekommenderas!

ps. Tack för hjälpen!

Redigerat av JoakimO, 24 October 2007 - 12:27.

Postad 24 October 2007 - 14:23

Unregistered4de6eba2
  • Unregistered4de6eba2
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Oj det var nog mina du köpte, kul att du blev nöjd med de ;)

Postad 24 October 2007 - 17:28

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Jag postade följande på ett annat forum som handlar om att placera högtalarna bakom/sidan av soffan när den står mot bakvägg.

Intressant. I förra biorummet testade jag att lägga alla mina högtarare ner på rygg, ungefär som i din beskrivning. Resultatet var ett kalasljud till film, med väldigt omslutande surroundljud. Sedan dess är jag en klar anhängare av alla former av rundstrålande högtalare.

Nu i nya lägenheten så har jag hörnsoffa som står dikt an mot väggen (väggarna). Jag funderar på att sätta rundstrålande klipsh-högtalare runt om, med surrounderna sittandes riktade neråt under en hylla. Förhoppningsvis får jag samma effekt där med lite direktljud och mycket diffusa reflexer.

Postad 24 October 2007 - 18:49

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Oj det var nog mina du köpte, kul att du blev nöjd med de  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Känner igen soffan på bilderna i ditt galleri, så det var det nog.
Från en impulsköpare till en annan :o

Postad 24 October 2007 - 19:09

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
hmm... vet inte om ja har missupfattat det hela.. Men ja när man körde vanligt Dolby Surround när det var mono i bakkanalerna så va det stämningsljud och lite effekter som kom bakifrån. Men nu när man har DD och DTS och alla HD ljud så vill jag iaf höra när det kommer en kula/pil eller vad som helst och viner förbi på vänstersidan och inte att det va något som bara flög förbi. Visst för direktstrålande är inte kul heller.
Som jag tolkar några av era inlägg så vill ni ha ett omslutande ljud där ni inte riktigt hör vart det kommer ifrån. Det tycker jag iaf verkar som att ta bort vitsen med bioljud.

Postad 24 October 2007 - 19:15

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Det är en MYCKET viktig del i upplevelsen av filmljud att verkligen lägga manken till och försöka få till surroundhögtalarna så att de fungerar som en OMSLUTANDE upplevelse.

Man kan misstänka att något är fel när folk beklagar sig över att surroundljudet uppfattas som irriterande och störande att man klarar sig bättre med tex 2 högtalare fram i en vanlig stereokonfiguration.

Psykoakustiskt finns det egentligen ingen som vill ha ett direktriktat ljud som kommer bakifrån, den instinktiva reaktionen blir att vända sig om...inte alls det filmskaparen har för avsikt, han/hon vill antagligen att publiken skall fokusera på bildskärmen. Sätter man dessutom högtalarna väldigt högt upp spelandes över huvudet på lyssnaren blir det än värre. Sitter man inte i sweetspot blir den omslutande upplevelsen noll och "det låter högtalare"-upplevelsen betydligt högre...inget bra.

Jag tycker de flesta borde anstränga sig lite mer för att få till ljudet som skall vara omslutande, inte bakom. Dessutom bör man tänka lite på att glappet mellan L och Ls och R och Rs måste minimeras då det just inte upplevs som ett glapp, det ska flyta ihop längs med väggen.

Detta är inte alltid så lätt, men genom att tänka lite utanför boxen så kan man komma långt, och genom att försöka få lite "akustiskt avstånd" mellan örat och hägtalaren.

En artikel som jag tycker är bra, och behandlar lite historia och har ett mer avancerat tänk än i många andra tycker jag är: A Short Discourse on (Home Theater) Surround Sound

MVH
/Chuck

Postad 24 October 2007 - 19:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Som jag tolkar några av era inlägg så vill ni ha ett omslutande ljud där ni inte riktigt hör vart det kommer ifrån. Det tycker jag iaf verkar som att ta bort vitsen med bioljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill absolut höra varifrån den där kulan kommer ifrån, ingen tvekan. Men det är en svår balansgång på att ha irriterande direktriktat ljud nära örat och samtidigt tydligt uppfatta riktningar.

Med vissa förutsättningar, som tex när man mer eller mindre sitter dikt an mot bakväggen, får man helt enkelt kompromissa. Det går inte att få det så bra som mixaren haft i studion, en verklighet man får leva med och göra det bästa utav.

MVH
/Chuck

Postad 24 October 2007 - 19:37

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
ja kör förtillfället med ett par direktstrålande högtalare, Kef Coda 7, som sitter på det "idealiska" stället uppe i hörnen spelande emot varandra. :(

Vad skulle jag satsa på om jag vill ha den omslutande upplevelsen MEN samtidigt kunna höra vart det kommer ifrån. Golvisar går bort..

Suger att ha soffan mot väggen men har dessvärre inget val.. Kanske får flytta.. :o

Bifogad fil  surr.bmp   1.64MB   12 Antal nerladdningar

snabbskiss över hur det är.. har ej ritat ut surrarna men de sitter i varsit hörn strax undertaket spelandes emot varandra.

Postad 24 October 2007 - 21:55

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

hmm... vet inte om ja har missupfattat det hela.. Men ja när man körde vanligt Dolby Surround när det var mono i bakkanalerna så va det stämningsljud och lite effekter som kom bakifrån. Men nu när man har DD och DTS och alla HD ljud så vill jag iaf höra när det kommer en kula/pil eller vad som helst och viner förbi på vänstersidan och inte att det va något som bara flög förbi. Visst för direktstrålande är inte kul heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis som Chuck också säger, så vill jag visst gärna höra var ljudet kommer ifrån! Dock hatar jag ett alltför direkt ljud, där man verkligen hör att ljudet kommer från en närliggande högtalare. Det förstör liksom hela upplevelsen genom att det känns.... ja hur ska man uttrycka det... "onaturligt", och definitivt inte omslutande. Detta går säkert att lösa genom att ha ett ordentligt avstånd till surroundhögtalarna, men den möjligheten har jag inte.

Nu har jag visserligen mer stämningsljud, och kan precis ana vart ljudet kommer ifrån. Dock kan jag reglera detta något med volymen av surroundhögtalarna. Jag har dock hellre lite för mycket stämningsljud än för mycket direktljud, men det är säkert en smaksak :(

Postad 25 October 2007 - 08:00

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Jag har aldrig upplevt det som att det skulle vara några problem att höra vilket håll ljudet kommer ifrån med högtalarna liggande på rygg. Däremot så känns det som om högtalaren är 4-5 kvadratmeter stor och man får bra surroundkänsla var man än sitter i soffan.

Till den som har ett litet rum med små högtalare så kan jag verkligen rekommendera att man testar. Att lyssna på musik på det sättet blev dock bara konstigt.

/rikard

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.