Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pixel mapping

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips 42PF9731D (TV) 1 8.75 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 24 October 2007 - 20:26

mdf
  • mdf
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej,
Suttit säkert 20h nu utan att få en bra bild på min 42PF9731D Philips 42" Full HD LCD TV.

Har lärt mig att man måste hitta 1:1 förhållandet och få detta pixelmappat. Kör mot en liten Fujitsu-Siemens EsprimoQ med bra Intel Mobile 945. Testat att installera POwerstrip och råkat ut för allvarliga kraschar med detta.

Enligt Philips support ska jag köra 1024x768/60Hz på datorn men detta ger en grovpixlad TV-bild + suddig Windowsmiljö. (Kör XP MCE)

Fick upp (genom senaste grafikdrivaren) upp bilden i 1920x1080 och detta gav helt klart det bästa resultatet på www.pixelmappat.nu där man ska kunna testa.

Dock blir bilden inte bra i denna upplösning när jag kör TV/filmer utan det hackar rejält.

Någon som har tips innan man ger upp?

/MDF

Postad 26 October 2007 - 06:20

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Hej,
Suttit säkert 20h nu utan att få en bra bild på min 42PF9731D Philips 42" Full HD LCD TV.

Har lärt mig att man måste hitta 1:1 förhållandet och få detta pixelmappat. Kör mot en liten Fujitsu-Siemens EsprimoQ med bra Intel Mobile 945. Testat att installera POwerstrip och råkat ut för allvarliga kraschar med detta.

Enligt Philips support ska jag köra 1024x768/60Hz på datorn men detta ger en grovpixlad TV-bild + suddig Windowsmiljö. (Kör XP MCE)

Fick upp (genom senaste grafikdrivaren) upp bilden i 1920x1080 och detta gav helt klart det bästa resultatet på www.pixelmappat.nu där man ska kunna testa.

Dock blir bilden inte bra i denna upplösning när jag kör TV/filmer utan det hackar rejält.

Någon som har tips innan man ger upp?

/MDF

Jag antar att du använder VGA eftersom du försöker med Powerstrip.
Spelar iofs ingen roll. Det låter som om din dator kanske inte är tillräckligt kraftfulll för att använda så hög upplösning! Känner inte till din modell, fungerar det mot annan skärm? Vad är det för graikchip i?

edit:läst frågan bättre

Redigerat av Life, 26 October 2007 - 06:23.

Postad 26 October 2007 - 13:08

mdf
  • mdf
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nejdå - jag kör DVI-HDMI. Grafiken borde klara det eftersom jag kan skrämma upp den i 1920x1080 och få bra bild i Windows.

Har inget emot att köra 1024 eller 1280 - bara jag lyckas med pixel mappningen vilket jag inte får till på något sätt

Postad 26 October 2007 - 19:40

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Det kan vara därför som powerstrip förstör för dig. Sist jag använde powerstrip så fungerade den versionen bara på VGA och inte på DVI. Den kunde inte lura grafikkortet att bortse från LCD:ns EDID.
Nu tror jag inte det är riktigt samma sak att ha bild i windows som att ha bild i "levande film". Dom enda tips jag har då är att du kontrollerar att du får använder rätt refresh rate. Om du kör vista premium kanske det kan vara värt att prova någon annan codec! Vilket os kör du?

Postad 26 October 2007 - 20:54

mdf
  • mdf
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tack!
Jag kör WinXP MCE (Hör o häpna...) främst för mitt nätverks skull så att jag kan dela på inspelade program mellan datorerna.

Jag har varit rätt försiktigt i Powerstrip efter några riktiga missöden + att jag inte riktigt begriper vad alla inställningar betyder i programmet.

Refresh rate = Hz? Dvs ska jag lattja med intervallet 50 till 60Hz i så fall?

Ska jag börja med att försöka få bra bild i 1024x768 eller när inträffar (enligt er erfarenhet) den bästa TV-bilden?

Stort tack för all tänkbar info!

/MDF

Postad 26 October 2007 - 22:40

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Tack!
Jag kör WinXP MCE (Hör o häpna...) främst för mitt nätverks skull så att jag kan dela på inspelade program mellan datorerna.

Jag har varit rätt försiktigt i Powerstrip efter några riktiga missöden + att jag inte riktigt begriper vad alla inställningar betyder i programmet.

Refresh rate = Hz? Dvs ska jag lattja med intervallet 50 till 60Hz i så fall?

Ska jag börja med att försöka få bra bild i 1024x768 eller när inträffar (enligt er erfarenhet) den bästa TV-bilden?

Stort tack för all tänkbar info!

/MDF

Refresh rate brukar ligga där emellan. Fast det borde stå något i din manual. I min LCD (bara 1366x768) så ligger de högsta upplösningarna på 60Hz.

Angående din upplösning så ser jag bara ett läge som ger bra bild, och det är pixelmappat 1:1 dvs 1920x1080. Allt annat är inte pixelmappat och kommer ge sämre bild. Dessutom förlorar du hela konceptet med HTPC och en Full HD-TV!
Vad kör du för codec (pack eller annat) i XP MCE? Det är sådana saker som kan göra hela skillnaden, rätt drivrutiner till grafikchippet och rätt codec kan vara hela frågan!
Annars skulle det kunna ge en ledtråd om du kan säga hur mycket din processor jobbar när du kör filmerna. Jobbar den 100% så är din enda chans troligtvis att hoppas på rätt drivrutiner och bra codec!

Postad 27 October 2007 - 20:22

mdf
  • mdf
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag kör PowerDVD 5 + ffdshow. PowerDVD för att få mitt FireDTV att fungera korrekt och ffdshow för att klara de olika formaten på filmerna + textning.

Jag tycker det är mycket logiskt det du säger med att allt annat än 1920 är inte pixelmappat men jag lyckas inte få till bra TV-bild då. Kan detta ha med mitt rätt usla grafikkort att göra då?

I manualen står inget om refreshrate dessvärre.

/Micke

Redigerat av mdf, 27 October 2007 - 20:23.

Postad 27 October 2007 - 22:19

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Min Panna PV60 har jag bara lyckats pixelmappa över vga trots svåra ansträngningar, och det är bara så med vissa apparater. För min egen del så spelar det nada och ingen roll eftersom jag bara kollar på film från min htpc och filmbilden över dvi-hdmi blir helt suverän. ;)

Postad 28 October 2007 - 16:02

krissttoffer
  • krissttoffer
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Min Panna PV60 har jag bara lyckats pixelmappa över vga trots svåra ansträngningar, och det är bara så med vissa apparater. För min egen del så spelar det nada och ingen roll eftersom jag bara kollar på film från min htpc och filmbilden över dvi-hdmi blir helt suverän. :P

Tycker du det är stor skillnad vid film med dvi-hdmi mot vga?

Postad 29 October 2007 - 20:11

vertikal_mannen
  • vertikal_mannen
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nått jag undrar över:
Jag har ett Gigabyte GA-G33M-S2H
http://www.gigabyte....?ProductID=2600
Jag försöker få till upplösningen på herket mot min samsung hdtv genom att välja 720p eller 1080i
Det sitter Intel® Graphics Media Accelerator-drivrutiner i detta. och visst jag får bild på HDMI (skärmen visas som plug and play)

fotnot: Jag har testat med min startionära maskin i sovrummmet som har NVIDIA och då dyker den upp som samsung hdtv

problemet: Jag kan inte få till upplösningen som med NVIDIA-drivrutinen. Fast jag ska kunna fixa till ratio med Intels inbyggda kort. Kollar man på denna länken så finns en knapp jag saknar. ASPECT RATIO OPTIONS

Vet någon om något speciellt måste göras eller är den borttagen i nya drivrutiner - fattar nada.

Postad 29 October 2007 - 20:11

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Tycker du det är stor skillnad vid film med dvi-hdmi mot vga?

Ja, det tycker jag. Det är en helt annan skärpa och färgerna har mer lyster med den digitala anslutningen. Inte för att vga-bilden är dålig på något sätt men den saknar definitivt lite "punch" jämfört med dvi/hdmi.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.