Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Balanserade Kablar

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 October 2007 - 12:10

Druttaluring
  • Druttaluring
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Är inne på att köpa balanserade kablar till min anläggning..Frågan är om de e värt de..Hör man verkligen så stor skillnad? Har hur som helst kollat runt lite o just nu lutar de åt Audioquest Colombia..har även kollat på den lite billigare King Cobra..Är dessa två bra alternativ om man ska köra balanserat..Eller har ni några andra förslag i samma prisklass..

Postad 31 October 2007 - 19:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
En del hävdar att alla kablar låter desamma, några hävdar att det är stor skillnad emellan. Det finns för övrigt en kabeldel där du kan läsa lite, annars som vanligt provlyssna själv.

// Sat

Postad 01 November 2007 - 14:41

Unregisteredee5632c1
  • Unregisteredee5632c1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ett vanligt folk brukar göra fel på är att dom upplever att det låter bättre, men i själva verket är det oftast en volymskillnad på 6db man hör...

Klassikt fel...

Postad 02 November 2007 - 15:53

Druttaluring
  • Druttaluring
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Ok..man får testa o se helt enkelt..men tack för svaren..Såg i nya Hifi&Musik när dom testade Advance MCD203mk2 att dom rekomenderade andra rör till den för att oxå få ett lite varmare ljud..Kan bli o beställa såna till min då ;)

Postad 03 November 2007 - 00:22

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0

Ett vanligt folk brukar göra fel på är att dom upplever att det låter bättre, men i själva verket är det oftast en volymskillnad på 6db man hör...

Klassikt fel...

Förhoppningsvis jämför man balanserat mot balanserat... Annars är det knepigt. :)

Postad 09 October 2008 - 11:37

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Lånar tråden...
Jag tänker också köpa balanserade kablar. Frågan är vilka? Jag har mer eller mindre ingen koll alls på kabelmarknaden idag (visst känner jag till en del namn men mer än så är det inte). Maxpris för ett set L/R är nog 3000:-. Tacksam för tips!

Postad 09 October 2008 - 17:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Lånar tråden...
Jag tänker också köpa balanserade kablar. Frågan är vilka? Jag har mer eller mindre ingen koll alls på kabelmarknaden idag (visst känner jag till en del namn men mer än så är det inte). Maxpris för ett set L/R är nog 3000:-. Tacksam för tips!

Kolla in Audioquest de gör grymt bra kablar,du har deras Columbia den ska va riktigt bra.

http://www.hifihuset...roducts_id=1669

Postad 09 October 2008 - 21:02

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Kolla in Audioquest de gör grymt bra kablar,du har deras Columbia den ska va riktigt bra.

Tack för tipset! Ska kolla in dom.
En kompis föreslog http://www.harmonictech.com/index.html
Kan det vara något tro?

Postad 09 October 2008 - 21:09

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
SoGO: Har du nåt önskemål åt vilket håll kabeln ska dra? Är det nåt
i ljudet du vill fintrimma? Har testat några olika, bla Harmonic Tech

Postad 09 October 2008 - 21:18

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Man kan på empirisk grund säga att det går att höra skillnader på kablage och det är det nog nästan ingen som bråkar om. Det är vad som är rätt! En simpel 10/m kabel i koppar som mest troligt är trasparent eller en svenadyr 100000:- kabel som är filtrerad så att den färgar ljudet. Det senare kan bli till + i en redan negativ anläggnig medan om allti anläggnignen är 100% ok torde det räcka med en enkel normaldyr kabel för att uppnå vad kabeln skall göra nämligen att för signalen från a till b! SÅ för att se vad du behöver för kabel så bör du testa lite och inte bara tokspringa iväg och handla dina surt förvärvade slantar. Man kan ju anta att om teste visar possitiv på dyrkabel så är det kanske bättre inversterat att kolla upp Rum/Placering/högtalare/förstärkare och elle CD DVD innan kabelbytet. Dvs Kabelbytet bör komma sist på listan att göra.

Redigerat av mr-välljud, 09 October 2008 - 21:18.

Postad 09 October 2008 - 21:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag hade först en ganska simpel kabel från QED för en 500kr.
Med Audioquest Panher,blev det skillnad detaljer och dynamiken ökade något väldigt.
Så skivor som jag tyckte lät ok,blev nu sämmre då kabeln lyfte fram dealjerna.
Så det är ganska många CD jag inte kan lyssna på längre.

Tack för tipset! Ska kolla in dom.
En kompis föreslog http://www.harmonictech.com/index.html
Kan det vara något tro?

Ja dom ska vara grymt bra också,har dock inte haft någon av deras kablar tyvärr.

Postad 09 October 2008 - 23:47

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

SoGO: Har du nåt önskemål åt vilket håll kabeln ska dra? Är det nåt
i ljudet du vill fintrimma? Har testat några olika, bla Harmonic Tech

Jag vill egentligen två saker:
1. Koppla ihop anläggningen på bästa sätt (vilket jag i mitt fall med Primare tror görs bäst balanserat) med kvalitetskablar som inte fungerar som "antenner". :)
2. Ljudmässigt vill jag att kablarna inte ska påverka ljudet utan helst återge ljudet precis som det finns på CD:n eller LP:n.

Sedan så påverkar förstås alla komponenter i anläggningen åt något håll. Men det är väl samtidigt lite av tjusningen med en sådan här hobby...att prova sig fram tills man hittar det "sound" man söker. Jag tror att jag är ute efter ett neutralt ljud. én del säger kanske att "neutralt" är tråkigt men det är inte min uppfattning...men jag kan ha fel.
Primare sägs ju ha lite varmt mulligt sound och jag gillar Primareljudet så kanske är det ett sådant ljud jag vill ha.

Man kan på empirisk grund säga att det går att höra skillnader på kablage och det är det nog nästan ingen som bråkar om. Det är vad som är rätt! En simpel 10/m kabel i koppar som mest troligt är trasparent eller en svenadyr 100000:- kabel som är filtrerad så att den färgar ljudet. Det senare kan bli till + i en redan negativ anläggnig medan om allti anläggnignen är 100% ok torde det räcka med en enkel normaldyr kabel för att uppnå vad kabeln skall göra nämligen att för signalen från a till b! SÅ för att se vad du behöver för kabel så bör du testa lite och inte bara tokspringa iväg och handla dina surt förvärvade slantar. Man kan ju anta att om teste visar possitiv på dyrkabel så är det kanske bättre inversterat att kolla upp Rum/Placering/högtalare/förstärkare och elle CD DVD innan kabelbytet. Dvs Kabelbytet bör komma sist på listan att göra.

Jag håller med om att man bör testa men i det här fallet kommer jag att utföra testet genom att köpa in ett set kablar och prova på det viset. Visardet sig helt fel i min anläggning så får jag sälja dom hlt enkelt. Men visst, jag tar gärna emot tips på någon butik i Stockholmstrakten som erbjuder hemlån av ett gäng XLR-kablar för test. Ja, det är mycket man kan göra med rum och apparater och det kommer att ses över framöver garanterat, speciellt akustiken är undermålig i dag. Men läget nu är att jag saknar kablar för att på ett bra sätt koppla ihop anläggningen så det är prio 1 nu. Tack för synpunkterna!

Jag hade först en ganska simpel kabel från QED för en 500kr.
Med Audioquest Panher,blev det skillnad detaljer och dynamiken ökade något väldigt.
Så skivor som jag tyckte lät ok,blev nu sämmre då kabeln lyfte fram dealjerna.
Så det är ganska många CD jag inte kan lyssna på längre.

Ja dom ska vara grymt bra också,har dock inte haft någon av deras kablar tyvärr.

Måste vara härligt när man köpt en kabel så där och verkligen märker att den gjorde skillnad! Det där med att skivor kan låta sämre förstår jag precis vad du menar med. Har samma erfarenhet fast då mha en DAC som skapade samma situation.

Postad 10 October 2008 - 00:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Pause Ljud&Bild har 3 butiker i Sthlm,där kanske du kan få låna hem kablar.

Postad 10 October 2008 - 18:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Lånar de inte ut så är det oseriöst och en butik som bör undvikas!

Postad 12 October 2008 - 17:28

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hmm, jag ska nog undvika att generalisera de kablar jag haft hemma
på test. Men en sak har jag personligen och högst subjektivt kommit
fram till. Att det är svårt att hitta sladdar som inte färgar på nåt
sätt. Dom två jag hittade och som jag tycker inte lägger till eller
drar ifrån märkbart är Chord och Analysis Plus. (Och det blev dom
som snörar ihop min anläggning)

AudioConcept på Kungsholmen lånar ut kablar utan att knorra annars.

Postad 12 October 2008 - 18:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

AudioConcept på Kungsholmen lånar ut kablar utan att knorra annars.

Har dom Chord ?

Postad 12 October 2008 - 18:47

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Nej, tyvärr inga Chord. I Stockholm är det väl Reference Audio som
jag på rak arm vet har dom.

På tal om Audioquest så såg jag att Ljudinredningsbutiken i Västerås
ska packa ihop. 50% på Audioquest mm. Kanske det finns nåt där?

http://www.ljudinredningsbutiken.se/

Postad 12 October 2008 - 19:01

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Tack för tipset ska ta och kolla in deras sida.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.