Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dali Basis 100

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2007 - 16:21

fritz88
  • fritz88
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hej
Jag är på jakt efter en sub för att få den där extra trycket vid både musik och film.
För tillfället har jag ett par B&W dm685 som drivs av en denon avr-2808. Tanken är väl att bygga ut till 5.1 så småningom.

När det gäller sub så verkar Dali:s nya ganska prisvärd. Är det någon som har lyssnat på den? Är det värt att köpa en sub för dessa pengar eller ska man kanske gå upp ett steg och köpa en B&W sub eller kanske velodyne?

Tacksam för all info och lyssningsintryck!
/Fredrik

Postad 10 November 2007 - 13:21

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Är också intresserad av denna sub. Har lyssnat en kort stund på den och tyckte att den presterade rätt bra.
Den verkade hyffsat tight och verkade hänga me hyffsat bra i lite snabbare musik. Men mitt råd är att försöka låna hem den om möjligt. Har du kollat på B&W ASW608 förresten, den skulle väl passa väldigt bra i ditt system?

//HighDeffed

Postad 11 November 2007 - 12:11

fritz88
  • fritz88
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Idag har jag faktiskt asw610 hemlånad och jag måste säga att den hänger med mycket bra även i snabb musik.
Det är ju en sisådär 2500 i prisskillnad och om det är värt det vet jag inte men B&W:n spelar helt klart bra!

/Fredrik

Postad 12 November 2007 - 12:29

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Annars har du ju 608:an, den ligger en tusenlapp över basisen. Den är helt galen den subben. Vred man upp lite så stog subben och hoppade på golvet :blink:. Dom där Ice Power klass D förstärkarna som sitter i verkar ruskigt effektiva och kan få små element och små lådor att göra mycke ljud ifrån sig ;).

//HighDeffed

Postad 12 November 2007 - 12:50

fritz88
  • fritz88
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Sitter och lyssnar en sista gång på 610 innan den ska tillbaka. Jag har faktiskt lite beslutsångest och vet inte riktigt om jag ska slå till på en sån när jag lämnar tillbaka den.
Gaaah... det är inte lätt det här och jag skulle fortfarande vilja lyssna på Minivee.

Dalis basis lyssnade jag på i butiken och jag tycker att det är ganska svårt att avgöra i ett 90 m2 rum. Sen tyckte jag finishen var sådär, men man kan inte få allt för det priset, det verkar vara mycket sub för pengarna helt klart. Jag fick lyssna på ett par låtar av metallica i affären och till musik verkar denna subben passa alldeles utmärkt, rapp med bra tryck.
/Fredrik

Redigerat av fritz88, 12 November 2007 - 12:57.

Postad 13 November 2007 - 07:53

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tror att Dali Basisen skulle passa rätt bra i mitt system. Jag har inte sådär vrålmycket plats så får typ inte plats med Concept subben. Lyssnade faktist också på metallica i butiken, på One typ i slutet där det är en del dubbeltramp och den verkade hänga med riktigt bra faktist. Får bli o låna hem den när jag fått lite cashish :).

Men hur pass stor skillnad är det mellan ASW610 och 608 då? Är ju en hel del pengar i mellan.

//HighDeffed

Redigerat av HighDeffed, 13 November 2007 - 07:53.

Postad 13 November 2007 - 13:04

fritz88
  • fritz88
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Men hur pass stor skillnad är det mellan ASW610 och 608 då? Är ju en hel del pengar i mellan.

Jag har inte lyssnat på 608 hemma, men i butik var det en ganska markant skillnad. det låter mer ansträngt helt enkelt. Jag tror dock att den kan funka bra hemma i ett lite mindre rum. 610 gick ju rakt genom väggen om man säger som så :P

Svårt att säga om det är värt pengarna emellan. 610 är väl att föredra till film men jag tycker 608 klarar sig ganska bra till musik.

/Fredrik

Postad 13 November 2007 - 15:14

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag tror det blir bra vilket som men för att bryta en klyscha: Storlek har betydelse :D
Tycker du det är värt dom extra pengarna så tycker jag definitvt att du ska ta 610:an. Finns inget värre än att inte vara nöjd/veta att det kunde låtit bättre när man köpt nåt nytt :P

För att vara on topic så undrar jag hur pass stor skillnad det är mellan Concept subben och Basis 100. Jag har lyssnat en del på Concept subben och den är ju faktist riktigt bra.

Postad 22 July 2010 - 21:47

Tarradiddle
  • Tarradiddle
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag kör en Basis 100 och är väldigt nöjd. Men jag köpte min ur ett musikperspektiv. Den är inte RÅSTARK om man säger så. Men väldigt bekväm och säker om man spelar musik på den. Den går relativt lågt och väldigt jämn frekvensstyrka.

Mycket nöjd. Om man tänker använda den till att få rummet och skaka till Terminator Salvation (bästa subfilmen för övrigt) är man ute efter något mer kraftfullt. Jag lyssnade på CERWIN-VEGA HD12SX också. På musik lät den helt förskräckligt. Ingen definition eller bekvämt ljud... Dock satte vi på en transformers och då leverade den bättre filmljud än Dalin Basis 100 gjorde. Det beror lite på vad man vill ha den till. :)

Postad 22 July 2010 - 21:59

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Jag hittade en begagnad som inte ens var uppackad för 2600:- så det va inget att tveka på. Jag har inget att jämföra med men jag tycker den låter bra. Använder den till film, tvspel och musik. I början var jag lite skeptisk men när man spelat den ett tag låter den mkt bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.