Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobilt PA

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2007 - 20:42

Unregistered50440826
  • Unregistered50440826
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej Minhembio!

Jag har tänkt mig att bygga ett system bestående av 2 st 12"basar och på stativ små toppar placerade på basarna, som ett miniPA.
Tanken är att det skall vara väldigt mobilt. Mobilt i flera avseenden men då främst låg vikt.

Kan man ha 16mm spånskiva? basarna är inte superstarka, ett par 12mds 1290power som drivs av ett 480w inbyggnadssteg. Detta för att spara på vikten lite.

Tänkte klämma in en fråga till:

Finns det någon bra byggsats på enkla topphögtalare typ 8" och diskanter (horn kanske?) lättdrivet och billigt?

Tacksam för bra svar ! Martin Stolt

Postad 12 November 2007 - 15:32

Unregisteredbe0531bb
  • Unregisteredbe0531bb
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Hej Minhembio!

Jag har tänkt mig att bygga ett system bestående av 2 st 12"basar och på stativ små toppar placerade på basarna, som ett miniPA.
Tanken är att det skall vara väldigt mobilt. Mobilt i flera avseenden men då främst låg vikt.

Kan man ha 16mm spånskiva? basarna är inte superstarka, ett par 12mds 1290power som drivs av ett 480w inbyggnadssteg. Detta för att spara på vikten lite.

Finns det någon bra byggsats på enkla topphögtalare typ 8" och diskanter (horn kanske?) lättdrivet och billigt?

Bygg inte baslådor av 16mm!! dom kommer "svaja" om du är intresserad har jag både baslådor (tomma 18" W-horn) och 12" toppar med Beyma 12" och Tekla diskant, tyvärr är ena diskanten gången o utbytt mot en annan..
Baslådor och toppar 1200:-

Postad 13 November 2007 - 23:52

Unregistered50440826
  • Unregistered50440826
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hej Minhembio!

Bygg inte baslådor av 16mm!! dom kommer "svaja" om du är intresserad har jag både baslådor (tomma 18" W-horn) och 12" toppar med Beyma 12" och Tekla diskant, tyvärr är ena diskanten gången o utbytt mot en annan..
Baslådor och toppar 1200:-

Skall bygga själv så det går tyvärr inte. Orkar inte köpa värsta ******** steget heller. Vill bara ha något lättdrivet halvdåligt. behöver verkligen inte vara bra element.

Behöver man delningsfilter i topparna?

Postad 14 November 2007 - 11:37

Mullis
  • Mullis
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Skall bygga själv så det går tyvärr inte. Orkar inte köpa värsta ******** steget heller. Vill bara ha något lättdrivet halvdåligt. behöver verkligen inte vara bra element.

Behöver man delningsfilter i topparna?

Javisst kan du bygga i 16mm spånskiva, men tycker det är lite tunt. 19mm använder jag själv, duger gott och väl att bygga högtalare av och blir inte så mycke tyngre än en låda med 16mm tjocklek.
Kan ju använda 19mm till basen och 16mm till topparna.
Kan även staga lådan för att få den stabilare, de hjälper gott och väl.
Räkna ut volymen rätt till basen du har och lägg till volymen för alla delar som är i lådan, (baselement, basrör och stag). Antar att du kollat runt på nätet om hur man räknar och bygger högtalarlådor, annars så kan jag tipsa om ex Backe (www.backe.se).
Element finner du hos Ljudia och Hifikit.

Om du behöver delningsfilter i topparna så bör du ha de om du ska dela basen och hornet.
Dela basen och topparna så bör man ha de också, de bästa är ju att ha ett elektroniskt (aktivt) delningsfilter mellan basen och toppen samt slutsteg till vadera. annars så går de ju att köra ett passivt filter, dvs ha en delningsfilter på basbotten och dela av toppen vid samma frekvens, (behöver ju inte köra toppen i lågbasen). Blir som ett 3-vägsfilter...

Lycka till!

mvh
Mullis

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.