Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC chassie, vad har du?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2007 - 01:28

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Att välja HTPC chassie är ju en riktig djungel. Det finns ju hur många som helst och det finns säkert massor att läsa här på forumet också, men det är inte det lättaste att söka reda på allt detta. Jag vet inte riktigt hur man skall göra i alla fall.

Jag tänkte om ni som har ett chassie, bra eller dåligt. Skriv gärna här och berätta varför du valde just det chassiet och vad som är för och nackdelar.

Finns det något man skall se upp med när man väljer chassie?

Helst vill man ju ha ett slimmat som är tyst, men den kombinationen är väl inte helt enkelt. Jo, det är den kanske, men då får man väl välja komponenter som är tysta, men då får man väl oftast istället långsamma komponenter.

Jag vill ha en slimmad låda men önskar även plats för extra grafikkort och även Fire DTV kort (gärna internt). Eftersom min tanke är att avkoda all typ av HD material så behövs väl lite skapliga grejer och därmed kanske även en CPU fläkt. Denna fläkt skall ju även få plats i detta chassie och helst vara så tyst så möjligt.

Finns det optimala chassiet därute någonstans?

Det skall ju heller inte kosta en förmögenhet. ;) Inga dåliga krav jag kommer med!!

Postad 25 November 2007 - 08:25

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Det beror ju på vad du menar med "slimmat" chassi?
Är det ett speciellt mått som den inte får vara högre än?
Själv så ska jag inhandla mig en HTPC och har fastnat för följande chassi som jag tycker verkar bra.

Cooltek 3000

Kanske lite dyrt men det får svida över, de fyller mina krav i alla fall. Dock så fårman nog modifera det lite för att få lit emer kylning i det men det är inga problem.

Postad 25 November 2007 - 09:03

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jag har ett Thermaltake Mozart 4001. Tyckte det såg väldigt bra ut när jag köpte det plus att det verkade vara genomtänkt. Tillsammans med en zalman fanmate är det det också.

Postad 25 November 2007 - 10:24

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Me sitter med "El Cheapo" då jag inte hittade något som fyllde mina krav vid köpet: https://www.prisjakt...kt.php?p=103363

Tror jag gav 180 kr för chassit...

Tunn plåt, och ganske risigt som väntat. Men annars ser det rätt OK ut vid teven.
Jag satte hålsågen i chassit direkt.

Redigerat av dunde, 25 November 2007 - 10:25.

Postad 25 November 2007 - 11:58

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Själv är jag nyfiken på Advance nya HTPC 2706
Men hittar ingen återsäljare förutom Franska
Priset verkar ligga på ca:1400:-

Postad 25 November 2007 - 12:33

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Också sugen på att bygga ihop en HTPC och det är chassit som gör det absolut svårast för mig att ens komma igång. Det måste ha plats för ett vanligt nätaggregat och grafikkort. Vara i svart och snyggt. Dessutom max 40cm djupt.

Postad 25 November 2007 - 23:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Det beror ju på vad du menar med "slimmat" chassi?
Är det ett speciellt mått som den inte får vara högre än?
Själv så ska jag inhandla mig en HTPC och har fastnat för följande chassi som jag tycker verkar bra.

Cooltek 3000

Kanske lite dyrt men det får svida över, de fyller mina krav i alla fall. Dock så fårman nog modifera det lite för att få lit emer kylning i det men det är inga problem.

Detta klassar jag inte som slimmat. :)

Postad 25 November 2007 - 23:25

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Själv är jag nyfiken på Advance nya HTPC 2706
Men hittar ingen återsäljare förutom Franska
Priset verkar ligga på ca:1400:-

Håller med dig, detta kan vara intressant. Hör gärna av dig om du hittar någon i Sverige som säljer detta.

Postad 26 November 2007 - 14:43

Andersjm
  • Andersjm
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag skapade just en ny tråd under allmänna datafrågor. Sitter nämligen med samma problem. Vill ha ett chassi som är max 43 djupt (med kablar) som jag båda kan använda som media center men även spela på...

Väldigt svårt att hitta chassin som är så "grunda" och stödjer full kort och ATX MB.

Postad 26 November 2007 - 17:19

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag har funderat på att bygga ett eget då det max får vara 145mm högt, men kanske blir att köpa deltacot till att börja med.. någon som kan fixa bilder från insidan av det ?

För övrigt så skissade jag upp hur jag tänkt bygga i paint..
Postad bild

Ifall nån är intresserad, missade dock att rita ut startknapp, usbportar och hörlur/mic uttag och en eventuell display :)

//Jonas

Postad 27 November 2007 - 14:09

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Jag har funderat på att bygga ett eget då det max får vara 145mm högt, men kanske blir att köpa deltacot till att börja med.. någon som kan fixa bilder från insidan av det ?

För övrigt så skissade jag upp hur jag tänkt bygga i paint..
Postad bild

Ifall nån är intresserad, missade dock att rita ut startknapp, usbportar och hörlur/mic uttag och en eventuell display :(

//Jonas

Om du ska ha maxhöjd på 145mm måste du lägga nätdelen som i t.ex 3RSystems HT-1100.

Postad 27 November 2007 - 21:28

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Om du ska ha maxhöjd på 145mm måste du lägga nätdelen som i t.ex 3RSystems HT-1100.

Äsch, trodde det var 150mm djupt och 140mm brett/högt.. får bygga om det i värsta fall :( hade ändå tänkt ha det som en "bärande" del av chassiet men men.. får se hur jag löser det!

//Jonas

Postad 28 November 2007 - 20:58

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Också sugen på att bygga ihop en HTPC och det är chassit som gör det absolut svårast för mig att ens komma igång. Det måste ha plats för ett vanligt nätaggregat och grafikkort. Vara i svart och snyggt. Dessutom max 40cm djupt.

Då är chassit du söker 3R System HT1000 ;) Finns i silver och svart... 39,5 cm djupt...

Postad 28 November 2007 - 21:12

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Då är chassit du söker 3R System HT1000 ;) Finns i silver och svart... 39,5 cm djupt...

Har sett det och är lite sugen. Dock är det så få butiker som säljer den. Hade gärna sett nån större butik och troligtvis skulle den vara billigare då också.

Postad 28 November 2007 - 21:18

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Har sett det och är lite sugen. Dock är det så få butiker som säljer den. Hade gärna sett nån större butik och troligtvis skulle den vara billigare då också.

Dustin är ju rätt stora B) Men jag håller med, billig är den ju inte... Jag valde själv mellan den och Antec Fusion Black... Och jag valde den senare. Väldigt snygg, ser klart bättre ut IRL än på bild... Dock har jag ett jobbigt problem med min, det blir som kortis om man är statiskt laddad och tar i den, och då går datorn igång om den är på, eller stänger av sig om den är igång...

Väldigt väldigt irriterande... Och Antecs support kunde inte lösa problemet heller :wub:

Postad 28 November 2007 - 21:31

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Hm Dustin finns då inte med i listan på prisjakt och inte heller hittar jag den på deras hemsida. Skulle du kunna länka till den?

Skulle även behöva tips om ett moderkort för antingen Intel S775 eller AM2. Kravet är att det ska gå överklocka med, ha digital ljudutgång och helst inbyggt grafikkort.

Redigerat av altair4, 28 November 2007 - 21:32.

Postad 28 November 2007 - 22:04

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Dustin är ju rätt stora :lol: Men jag håller med, billig är den ju inte... Jag valde själv mellan den och Antec Fusion Black... Och jag valde den senare. Väldigt snygg, ser klart bättre ut IRL än på bild... Dock har jag ett jobbigt problem med min, det blir som kortis om man är statiskt laddad och tar i den, och då går datorn igång om den är på, eller stänger av sig om den är igång...

Väldigt väldigt irriterande... Och Antecs support kunde inte lösa problemet heller :lol:

Jag kör med Asus AM2-VM HDMI, vilket innehåller precis som det låter en HDMI-utgång. Det har Ati x1250 inbyggt grafikkort och ska klara full-HD. Det är AM2 sockel, dvs AMD. Det har dessutom inbyggt firewire. Det har stöd för HD-audio, spdif ut, component ut, DVI ut samt såklart VGA :wub: ett klart lämpligt kort för HTPC bruk B)

Dustin verkar ha tagit bort den ur sitt sortiment. Den var väldigt sällan lagerlagd tyvärr... Verkar vara så överallt, så tillgången kanske är lite begränsad...

Postad 28 November 2007 - 22:21

freeice
  • freeice
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag kör också med Asus AM2-VM HDMI funkar perfekt till BD-filmer och HD filmer. Köpte min på Netonnet.

Postad 28 November 2007 - 22:29

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Jag kan varmt rekommendera TVPC. Köp chassit där! Jag köpte ett HT1100 där.

Postad 29 November 2007 - 08:39

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Jag kan varmt rekommendera TVPC. Köp chassit där! Jag köpte ett HT1100 där.

Tror inget illa om butiken. Men finns inte en chans i världen jag betalar 2000:- för det där chassit. Speciellt inte med tanke på att om en av de normala billiga butikerna skulle sälja det verkar priset troligtvis ligga vid 1500:-. Då inte ens nätaggregat är inkluderat känns 1500:- i överkant. Skulle vilja se det där chassit utan fjärrkontroll och display för runt 1000:- istället. Då är det ett solklart köp. Har ingen nytta av fjärr eller lcd så.

Ska kolla upp det där moderkortet. Har ingen nytta av HDMI då jag kopplar med VGA till min plasma.

Redigerat av altair4, 29 November 2007 - 08:41.

Postad 29 November 2007 - 22:09

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
addek:

Minns du vad den kostade på Dustinhome innan de tog bort den?

Postad 29 November 2007 - 23:29

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

addek:

Minns du vad den kostade på Dustinhome innan de tog bort den?

jag har för mig att den kostade runt 16-1700:- där. men helt säker är jag inte...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.