Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är de verkligen så stor skillnad på dessa nya hd-ljud än de gamla vi har?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 December 2007 - 22:24

xplod
  • xplod
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder är de verkligen så stor skilland på det nya ljudet än de gamla dd,dts o.s.v??

Postad 07 December 2007 - 01:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Har inte hört de nya formaten men skulle tro att skillnaden inte är speciellt stor, men folk vill gärna tro att det är det för att det är nytt. Då blir allt gärna lite uppschausat. Så är det alltid.

Postad 17 April 2008 - 10:37

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Denna fråga är verkligen viktig för mig inför min nästa uppdatering.
Jag vet inte om jag ska satsa på en separat blurayspelare eller ett playstation 3. Jag har inte råd med båda.
Min receiver har ej hdmi (denon 2106).
Köper jag playstation 3 blir det ju inga superljud för mig, suck. :P

Är det stor skillnad på gamla ljudformat och nya?

Postad 17 April 2008 - 10:54

Snudge
  • Snudge
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Denna fråga är verkligen viktig för mig inför min nästa uppdatering.
Jag vet inte om jag ska satsa på en separat blurayspelare eller ett playstation 3. Jag har inte råd med båda.
Min receiver har ej hdmi (denon 2106).

Är det stor skillnad på gamla ljudformat och nya?

Har du inte HDMI i förstärkaren, blir det inga superljud vare sig du köper PS3 eller en standalonespelare. HDMI 1.1 i förstärkaren är ett krav för att du ska få ut ljudet. Annars blir det bara vanliga DD och DTS. Sen handlar det (precis som det står i denna post ) om var du blandar saften :rolleyes: B) B) .

Postad 17 April 2008 - 10:57

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
hmm inte riktigt rätt!!

Har du analoga utgångar på din Standalone te x Samsung BDP 1400 så kan du koppla till analoga
ingångarna på din gamla receiver och få ut PCM och Dolby true HD omvandlat
till analog lossless signal alltså du får ut samma toppenljud!!

Och det är stooor skillnad mellan gamla DTS ,DD och de nya ljuden!!

Postad 17 April 2008 - 11:09

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

hmm inte riktigt rätt!!

Har du analoga utgångar på din Standalone te x Samsung BDP 1400 så kan du koppla till analoga
ingångarna på din gamla receiver och få ut PCM och Dolby true HD omvandlat
till analog lossless signal alltså du får ut samma toppenljud!!

Och det är stooor skillnad mellan gamla DTS ,DD och de nya ljuden!!

Det är på detta sätt jag tänkt koppla om jag köper standalone.
Stooor skillnad alltså, vad jobbigt det är med beslutångest!

Postad 17 April 2008 - 11:21

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Om vi är lite mindre seriösa .. kan det beskrivas så här ..

Vanlig DD och DTS

|----------------------------------|

DD + och DTS HD

|--------------------------------------------------------------------|

PCM och DD True HD och DTS HD MA

|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|

Hur stor skillnad beror på vad du har för högtalare och allt annat som kan spela in

Maveric :P

Postad 17 April 2008 - 11:27

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Vanlig DD och DTS

DD + och DTS HD

|-------------------------------------------------------------------------------------------------------|

Hur stor skillnad beror på vad du har för högtalare och allt annat som kan spela in

Maveric :P

Håller med Maveric, man behöver en ganska kompetent anläggning i övrigt för att kunna märka hur stor skillnad det egentligen är på de två ljudformaten. Satt på en visning hos DTS under CES i Januari, där var skillnaden stor men i deras rum var det typ 1,5 miljon bara i högtalare. Sen tror jag inte elektroniken var gratis heller.

// Max Reference Audio

Postad 17 April 2008 - 11:34

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Med den nya uppdateringen i PS3'an så ska det väl inte vara några problem med de nya superljuden väl....???

Postad 17 April 2008 - 11:39

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0

Vanlig DD och DTS

DD + och DTS HD

Maveric :rolleyes:

Jag måste säga att din beskrivning snarare är mer seriös än att beskriva ljudskillnaderna med massa svävande ord som kan tolkas totalt olika av individer. Härmed förklarar jag MaVeRiCs staplar som varandes minhembiostandard... :P

Postad 17 April 2008 - 11:40

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Eller så lyssnar du med hörlurar, med din egna HRTF implementerad. Hörlurar kan ge ett extremt välljud pga dess höga verknings grad. Ljud har låg energi (mestadels) det krävs t.ex. att någon gap skriker i 3år för att värma upp en kopp kaffe. :P (Under förutsättningarna att man kunde lagra den rörelse energin). Så du kan få fint välljud för en mindre kostnad, Då blir det en stor skillnad mellan dom nya formaten, under förutsättningarna att källan är god.

Redigerat av Isaac, 17 April 2008 - 11:45.

Postad 17 April 2008 - 11:44

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Är det verkligen så stor skillnad, med tanke på att det inte är så många som hör skillnad på 320kbit mp3 och t.ex. FLAC eller till och med på 192kbit vs 320kbit mp3? Om man nu hör skillnad så lär det ju vara som ni säger, man ska ha rusktigt bra grejjer för det. Jag tror absolut inte jag skulle höra någon skillnad på min futtiga 12500-kronorsanläggning.

Postad 17 April 2008 - 11:50

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Skriver samma här som i en annan tråd.

Personligen tycker jag att det är som natt och dag. Det fullkomligt brinner i högtalarna när man går från DD till Dolby TRUE HD till exempel. Ljudnivån blir högre och allt blir klarare, detaljer framkommer mkt. tydligare, basen blir fastare. Jag älskar okomrimerat ljud :P

Postad 17 April 2008 - 11:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Är det verkligen så stor skillnad, med tanke på att det inte är så många som hör skillnad på 320kbit mp3 och t.ex. FLAC eller till och med på 192kbit vs 320kbit mp3? Om man nu hör skillnad så lär det ju vara som ni säger, man ska ha rusktigt bra grejjer för det. Jag tror absolut inte jag skulle höra någon skillnad på min futtiga 12500-kronorsanläggning.

Jag hör stor skillnad mellan MP3 tror det var 192 och 256kbit/s vs 1411kbit/s, jag ställer gärna upp på blindtester igen. Sist hade jag alla rätt och det var när jag lyssnade via mitt E-MU 1820m ljudkort till mitt rotel försteg till mitt HK 870 slutsteg som drev mina B&W 602. Givetvis utanför den förskräckliga Windows mixern, var ASIO jag använde via foobar 2000. Tycker också att ASIO är mycket bättre en t.ex. KS, man Windows mixern är ju bara sämst.

Redigerat av Isaac, 17 April 2008 - 11:56.

Postad 17 April 2008 - 11:54

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Spara lite pengar och placera en sån där sten på receivern istället.. då blir ljudet genast mycket fylligare :P

Även om många här är mycket duktiga på ljud så är jag mycket väl medveten om placebo-effekten och hur pass stor inverkan den kan ha på människor. Det är ju jättebra för dom som det fungerar och har råd med det, personligen lägger jag hellre pengarna på akustikförbättring eller filmer. Min PS3 fungerar perfekt för mig.

Postad 17 April 2008 - 12:00

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Med den nya uppdateringen i PS3'an så ska det väl inte vara några problem med de nya superljuden väl....???

Jag har ingen hdmi ingång på min receiver, tyvärr. Är dock jäkligt nöjd med den o vill inte byta den.

Postad 17 April 2008 - 12:01

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

personligen lägger jag hellre pengarna på akustikförbättring eller filmer. Min PS3 fungerar perfekt för mig.

Mycket bra filosofi, lyssnar du med högtalare och dessutom har ett visst avstånd mellan dig och högtalarna så är en bra akustik = A och O.

Postad 17 April 2008 - 12:16

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Finns det ingenstans man kan få skillnaden demonstrerad?
Är det någon som vet ett försäljningsställe som har riggat med hd-ljud?

Postad 17 April 2008 - 12:21

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
FA, välkommen hem till mig på en koppkaffe å lite HD-ljud :P

Postad 17 April 2008 - 12:33

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Skriver samma här som i en annan tråd.

Personligen tycker jag att det är som natt och dag. Det fullkomligt brinner i högtalarna när man går från DD till Dolby TRUE HD till exempel. Ljudnivån blir högre och allt blir klarare, detaljer framkommer mkt. tydligare, basen blir fastare. Jag älskar okomrimerat ljud :P

Hoppas du jämför på samma ljudnivå då. Annars blir det inte rättvist. Det högre ljudet kommer alltid upplevas som bättre.

Postad 17 April 2008 - 12:54

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Hoppas du jämför på samma ljudnivå då. Annars blir det inte rättvist. Det högre ljudet kommer alltid upplevas som bättre.

Yes, bland annat Die Hard 4 som har ett DD spår och ett DTS HD-MA spår. För att få samma ljudnivå på DD spåret måste jag höja från -15 db till 0db. Det blir inte alls lika klart och intensivt ljud som DTS-HD MA spåret.

Postad 19 April 2008 - 12:07

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Det är en enorm skillnad! Det är inte alls lika kul att se på vanlig DVD med DD längre, nu när man upplevt de okomprimerade ljudformaten. Vanlig DTS är bra men är ändå inte i närheten!

Postad 19 April 2008 - 14:47

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Har det börjat komma ut musik-dvder med de nya formaten? Det är väl ändå där den största nyttan görs. Spelar inte så stor roll, tycker jag, att höra en dialog eller effekter i filmer komprimerat eller okomprimerat. Beror väl iofs på hur nördig man är, antar jag.

Postad 19 April 2008 - 15:59

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Har det börjat komma ut musik-dvder med de nya formaten? Det är väl ändå där den största nyttan görs.

Ja.

MVH
/Chuck

Postad 09 May 2008 - 17:53

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Har det börjat komma ut musik-dvder med de nya formaten? Det är väl ändå där den största nyttan görs. Spelar inte så stor roll, tycker jag, att höra en dialog eller effekter i filmer komprimerat eller okomprimerat. Beror väl iofs på hur nördig man är, antar jag.

Inlevelsen ökar markant när effekterna är klarare och tydligare, men visst dialogen kan jag hålla med om.

Postad 10 May 2008 - 05:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Finns det ingenstans man kan få skillnaden demonstrerad?
Är det någon som vet ett försäljningsställe som har riggat med hd-ljud?

Problemet är att vi människor ALLTID tror att högre ljud är bättre. Vid en test måste de olika formaten ha samma ljudnivå. När samma nivå är satt blir det svårare att skilja mellan formaten.

Den skillnaden jag upplever är främst att det är lite luftigare diskant. Dolby Digital låter lite instängt. Men vid en blindtest skulle jag alla gånger åka dit. När man inte är förberedd är det svårt att skilja kvalitet eller ej.

Postad 13 May 2008 - 20:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Många glömmer bort att inspelningen och mixningen är minst lika viktigt, om inte viktigare än formatet som
ljudet lagras i på skivan.

Det finns filmer på DVD med riktigt bra ljud (DTS fullrate), och det finns filmer med skitljud (384kbit Dolby Digital
i kombination med dålig inspelning osv).

Med tanke på att många DVD-filmer har vanligt DD-ljud med låg bitrate, så blir det säkerligen en märkbar
förbättring på de flesta filmer, men det är kanske lite naivt att förvänta sig en enorm skillnad.

Jag kan själv bara använda analog anslutning till HD-ljudet, men "Cars" är iaf en film med riktigt bra TrueHD-ljud
(engelska ljudspåret), trots att spelaren troligtvis har ganska enkla ljudkretsar till de analoga utgångarna.

På andra filmer med DTS HD, blir det bättre ljud när man låter förstärkaren avkoda den vanliga DTS-bitströmmen
(spelaren kan inte avkoda DTS MA).

Postad 14 May 2008 - 14:16

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Man bör vara väldigt försiktig med jämföra olika format när man inte vet exakt hur man skapat dom olika ljudspåren, som Ageve varit inne på.

Mvh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 14 May 2008 - 14:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.