Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Telia digital-tv

8 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2007 - 06:21

Unregistered92443ef3
  • Unregistered92443ef3
  • Amatör

• 72 inlĂ€gg
  • 0
Har nyligen införskaffat Telias trippleplay abonnemang och har sedermera Àven deras digitala tvutbud.
Problemet Àr att man Àr tvungen att förbinda bredbandsmodemet med digitalboxen för att tvn skall fungera.

Just nu har jag bara i all enkelhet en vanlig nÀtverkskabel, men det Àr ju inte sÀrskilt snyggt med en kabel genom lÀgenheten.

Min frÄga Àr:
Finns det nÄgot alternativ till nÀtverkskablen? GÄr det att köra trÄdlöst? Eller kan man anvÀnda elnÀtet? Skulle ju Àven vara bra om man slapp digitalboxen överhuvud taget och istÀllet kunde anvÀnda ett intregerat tvkort i en htpc.

Postad 13 December 2007 - 07:16

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • LĂ€rjunge

• 366 inlĂ€gg
  • 0
Du har nog hamnat i fel trÄd! Prova att posta i den hÀr trÄden istÀllet: https://www.minhembi...hp?showforum=47

Postad 13 December 2007 - 07:43

Kultebo
  • Kultebo
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0

Har nyligen införskaffat Telias trippleplay abonnemang och har sedermera Àven deras digitala tvutbud.
Problemet Àr att man Àr tvungen att förbinda bredbandsmodemet med digitalboxen för att tvn skall fungera.

Just nu har jag bara i all enkelhet en vanlig nÀtverkskabel, men det Àr ju inte sÀrskilt snyggt med en kabel genom lÀgenheten.

Min frÄga Àr:
Finns det nÄgot alternativ till nÀtverkskablen? GÄr det att köra trÄdlöst? Eller kan man anvÀnda elnÀtet? Skulle ju Àven vara bra om man slapp digitalboxen överhuvud taget och istÀllet kunde anvÀnda ett intregerat tvkort i en htpc.

Mitt tips Àr elnÀtet som nÀtverk. Telia bjöd pÄ tvÄ nÀtadaptrar om man tecknade avtal mellan 5-7 december sÄ det funkar nog alldeles utmÀrkt. (har inte fÄtt mina adaptrar Àn men resten av utrustningen har kommit).

Postad 22 December 2007 - 20:55

Unregistered92443ef3
  • Unregistered92443ef3
  • Amatör

• 72 inlĂ€gg
  • 0

Mitt tips Àr elnÀtet som nÀtverk. Telia bjöd pÄ tvÄ nÀtadaptrar om man tecknade avtal mellan 5-7 december sÄ det funkar nog alldeles utmÀrkt. (har inte fÄtt mina adaptrar Àn men resten av utrustningen har kommit).

Testade med tvÄ nÀtadaptrar frÄn Jensen Scandinavia idag. Fungerade perfekt i 30 min, sen började bilden hacka. Var precis som om överföringen blev sÀmre sÄ fort adaptrarna blev varma.
De kostade 1295kr, sÄ det fÄr bli reklamation pÄ de dÀr.
Eller Àr det nÄgot jag missat?

Annars? Är det nĂ„gon som har nĂ„got alternativ till nĂ€tadaptrar? Kabeln genom lĂ€genheten kĂ€nns, som sagt, ytterst provisorisk.

Postad 06 January 2008 - 10:42

Kultebo
  • Kultebo
  • Wannabe

• 28 inlĂ€gg
  • 0

Testade med tvÄ nÀtadaptrar frÄn Jensen Scandinavia idag. Fungerade perfekt i 30 min, sen började bilden hacka. Var precis som om överföringen blev sÀmre sÄ fort adaptrarna blev varma.

Annars? Är det nĂ„gon som har nĂ„got alternativ till nĂ€tadaptrar? Kabeln genom lĂ€genheten kĂ€nns, som sagt, ytterst provisorisk.

De adaptrar som ingick i erbjudandet frÄn Telia var Zyxel PLA-400 v2. Har anvÀnt dessa i tre veckor nu och de fungerar felfritt. Bara att stoppa in i vÀggen och köra. fungerar Àven att anvÀnda grendosor och sÄnt utan att kapaciteten för att se pÄ tv pÄverkas. Inbyggd kryptering (krÀvs ett knapptryck) och uttagen behöver inte sitta pÄ samma fas.

Om det inte framgÄtt sÄ föresprÄkar jag homeplug (nÀtadaptrar).

Postad 20 January 2008 - 14:14

teliafreak
  • teliafreak
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0

Jag har liknande problem med mina Jensen-pluggar(De utan antenn). Bilden fryser ca en gÄng per timme, men Äterkommer automatiskt efter ca 40 sekunder. Jag provar nu med Telias Zyxel-erbjudande:
PLA-400 v2. Än sĂ„ lĂ€nge ser det bra ut. Men jag kan inte köra pĂ„ skilda faser. IgĂ„ngsĂ€ttningen av digitalmodemet
(Motorola) stannar dÄ pÄ den andra gröna punkten och sÄ blinkar det gult. Kopplar jag till samma fas
funkar det klockrent.
/Björn

Postad 23 February 2008 - 15:42

svartpippi
  • svartpippi
  • LĂ€rjunge

• 471 inlĂ€gg
  • 0
LÄnar denna trÄd lite, jag köpte ett par Netgear XE103 eftersom mitt telejack och modem sitter pÄ fel vÄning och i andra Àndan av huset och de funkade perfekt i ca. en vecka med dem. Sen började bilden hacka och jag drog ur dem en stund och koppla in dem och de fungerade perfekt igen i ca. vecka sen Äterupprepades problemet. Var in och kollade pÄ Netgears hemsida och sÄg dÄ att alla XE103 skulle skickas till Netgear för RMA p.g.a. ett fel som kunde leda till överhettningsproblem och de skulle ersÀttas med XEPS103. Sjysst tÀnkte jag och skickar in dem enligt RMA't, fick mina ersÀttningsgrejer i veckan och testade och gissa om jag blir besviken dÄ de funkar skitdÄligt. Det hackar och dj-vlas hela tiden. Jag har inte kollat om de sitter pÄ samma fas efter som det funkade sÄ bra med XE103'orna, nÄgon annan som fÄtt de utbytta och upplevt samma sak?

Postad 30 August 2008 - 22:51

svartpippi
  • svartpippi
  • LĂ€rjunge

• 471 inlĂ€gg
  • 0
Lite fortsÀttning pÄ strulet med mina XEPS103:

Det verkar inte vara nÄgot fel pÄ mina ADSL modem, för nÀr jag uppgraderade P660H sÄ slutade den att fungera sÄ fort jag kopplade in kabeln för IPTV. Jag har Àven provat att uppgradera till senaste firmware för P660H-D1.
Provade att bara köra med port 1 ansluten och dÄ funkar bÄda modemen utan problem, sÄ jag kan surfa utan problem, men sÄ fort jag kopplar in digital-tv'n sÄ flippar modemet helt efter nÄgra sekunder.

Jag kör med ett par Netgear XEPS103 för att fÄ digitalboxen ansluten till modemet. (Digitalboxen stÄr i vardagsrummet som Àr pÄ nedervÄningen och modemet stÄr i hallen pÄ övervÄningen. Dessa fick jag utbytta av netgear, enligt inlÀgget ovan, eftersom alla XE103 hade nÄgot fabrikationsfel som gjorde att de kunde överhettas. Mina XE103 funkade prima i en vecka och sen ficka man dra ur dem och plugga in dem och sen funka de igen i en vecka. Men XEPS103 lyckades jag fÄ att funka hjÀlpligt, med drops nÄgon gÄng dÄ och dÄ, men nu verkar det blivit helknas med dessa XEPS103 för sÄ fort jag kopplar in dem sÄ flippar modemet fullstÀndigt. SÄ det var inget fel pÄ modemet utan det Àr Powerline Adaptern XEPS103 frÄn Netgear som pÄ nÄgot sÀtt verkar ha "pajat", jag har inte provat att byta plats pÄ dem.

Hur sjutton gör man nu dÄ med dessa adaptrar, ringer man Netgear supporten eller vad, jag har ju inget kvitto pÄ dessa eftersom jag fÄtt dem utbytta. NÄgon som har erfarenhet av detta/dessa, eller drabbats av liknande fel. Visar det sig att det Àr Powerline Adaptrarna vill jag inte ha dem utan flyttar modemet till hallen nere och drar en TP sladd istÀllet, fast dÄ kommer ju problemet, hur hÀver jag köpet för dessa, blir det Netgear som ska ersÀtta mig eller Siba dÀr jag köpte XE103'orna. KÀnns inte som jag vill ha denna produkt lÀngre.

Enda positiva med detta Àr att jag nu har senaste firmware i bÄda ADSL-modemen.

Postad 12 September 2008 - 10:41

svartpippi
  • svartpippi
  • LĂ€rjunge

• 471 inlĂ€gg
  • 0
Var inget fel pÄ homeplug grejerna, var en kombination av skadad kabel fram till huset (nÄgon granne en bit bort som grÀvt lite i sin trÀdgÄrd och skadat kabeln :) ) och en dÄlig skarvkontakt i vÀggen bakom telejacket och sen bytte teknikerna Àven ut telejacket för att vara sÀker. Och nu fungerar allt klockrent.

Redigerat av svartpippi, 12 September 2008 - 10:42.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.